Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Apple AirTag als anti-diefstal - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Apple AirTag als anti-diefstal

joukon schreef:
za 24 apr, 2021 05:40
Standaard staat bij mij wifi, bluetooth en gps uit. Tenzij ik van die functies gebruik maak zoals bij navigatie app de gps, bij data ontvangen en versturen tegen 'gratis' tarief thuis met wifi (ik heb weleens onderweg meer dan 2 GB data gedownload en was toen door mijn databundel heen).
- Op een iPhone is GPS niet uit te zetten. Ook in de vliegtuigmodus blijft GPS (tegenwoordig) aan. Wat ook prima is, want het een ontvanger, geen zender.
- WiFi uitzetten om een aanslag op je databundel te voorkomen? Die snap ik niet. Daarvoor zou je juist 'Mobiele data' moeten uitzetten.

Het misverstand leeft nog dat WiFi en Bluetooth je accu leeg kunnen laten lopen. Dat is al lang niet meer het geval. Om die reden hoef je deze services niet uit te zetten.
mrboot schreef:
za 24 apr, 2021 07:26
Het is een fabeltje dat WiFi en Bluetooth connectiviteit op smartphones niet gebruikt kan worden als de smartphone gebruiker het uitgezet heeft.
Bij een iPhone kun je BT tijdelijk 'uitzetten' dmv de BT knop in het Control Center/bedieningspaneel. Maar dan blijven er idd nog allerlei functies die ook BT ondersteuning nodig hebben, doorlopen. Zoals AirDrop, Apple Watch, Handoff. Je ontkoppelt a.h.w alleen maar de gekoppelde (niet Apple) apparaten.
Als je BT uitzet via de knop bij Instellingen, dan is -bij mijn weten- BT ook echt uit, zijn er geen handshakes mogelijk, en kun je ook niet door beacons via BT gevolgd worden.
Flix schreef:
za 24 apr, 2021 09:41
- Op een iPhone is GPS niet uit te zetten. Ook in de vliegtuigmodus blijft GPS (tegenwoordig) aan. Wat ook prima is, want het een ontvanger, geen zender.
- WiFi uitzetten om een aanslag op je databundel te voorkomen? Die snap ik niet. Daarvoor zou je juist 'Mobiele data' moeten uitzetten.

Het misverstand leeft nog dat WiFi en Bluetooth je accu leeg kunnen laten lopen. Dat is al lang niet meer het geval. Om die reden hoef je deze services niet uit te zetten.
Zodra voldoende functionaliteit aanwezig is schakel ik over op Linux; https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/
Ik heb zelf ervaren dat onderweg mijn databundel van 2 GB opgesnoept werd door downloaden van kaartmateriaal voor navigatie. Pas achteraf later dus, begreep ik dat ik dat had kunnen voorkomen door 'mobiele data' uit te zetten.
Hoeveel gebruikers kennen die functie?

Het is niet vanwege stroomverbruik dat die functies uitgaan! Neem een powerbank en je oplaadkabeltje en adapter mee zou ik adviseren. .
Wel i.v.m. privacy. Al zijn hierover de meningen verdeeld.
De meesten scharen zich in het kamp "ik heb niets te verbergen". Of waarderen de functies van contactloos betaling doen enzovoorts.
Ik heb 'niets' met gratis. Zorg ervoor dat je datagebruik is aangepast op je verbruik. Tracking is weid verbreid. https://www.privacycompany.eu/blogpost- ... i-tracking
WiFi genereert een voor jouw apparaat uniek MAC-adres waardoor allerhande persoonsgegevens vastgesteld kunnen worden. Hierdoor kunnen ook locatie gegevens verwerkt worden.

Je zou zeggen elk mens heeft het recht om "vergeten" te worden.
Een soort van sticker op de brievenbus van je wifi-mac adres van volg mij niet.
Dat commerciële partijen hier anders over denken moge duidelijk zijn.
Baas in eigen buik was ooit de slogan van 'dolle mina'.


In een iPhone kan je in instellingen op WiFi klikken, vervolgens op de i = informatieknop naast netwerk klikken, dan kan je priveadres uitzetten, verbind automatisch en databesparingsmodus (pauzeren van synchroniseren).
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227

https://computertotaal.nl/artikelen/sma ... n-privacy/
Natuurlijk is het zo dat allerhande apps om toegangsrechten vraagt en die worden door de meesten (= aanname) geaccepteerd. Die willen geen "kreupele" apparaat.

GPS uitzetten in je iPhone
https://nl.wikihow.com/GPS-uitzetten-op-je-iPhone
joukon schreef:
za 24 apr, 2021 10:54
...
Ik heb zelf ervaren dat onderweg mijn databundel van 2 GB opgesnoept werd door downloaden van kaartmateriaal voor navigatie. Pas achteraf later dus, begreep ik dat ik dat had kunnen voorkomen door 'mobiele data' uit te zetten.
...
Kwestie van vooraf kaarten downloaden. (Zelf gebruik ik Locus Pro, en zet de gebieden waar ik ga rijden offline.) Een niet-bestaand probleem dus.😉

Maar goed, dit wordt wel erg off-topic.
willem.m schreef:
za 24 apr, 2021 11:02
joukon schreef:
za 24 apr, 2021 10:54
...
Ik heb zelf ervaren dat onderweg mijn databundel van 2 GB opgesnoept werd door downloaden van kaartmateriaal voor navigatie. Pas achteraf later dus, begreep ik dat ik dat had kunnen voorkomen door 'mobiele data' uit te zetten.
...
Kwestie van vooraf kaarten downloaden. (Zelf gebruik ik Locus Pro, en zet de gebieden waar ik ga rijden offline.) Een niet-bestaand probleem dus.😉

Maar goed, dit wordt wel erg off-topic.
Erg offtopic. Zoals ik zei ik deed het uit onbenul van functies die ik niet kende.
Dat jij hierop weer meent een oplossing gevonden te hebben is er een van velen. Ik ben zelf overgestapt op Osmand+ en download vooraf kaarten. Als reserve heb ik nog een Mio navigatie.

Het probleem was voor mij aanwezig doordat ik bepaalde functionaliteit niet kende.
Waarschijnlijk ben ik de enige in de wereld die dat heeft :evil:
Hier nog iemand die wifi en bluetooth buiten de deur uitzet, vanwege privacy en beveiliging. Bij mij gaat dat uitzetten automatisch.

De Airtags maken overigens geen gebruik van bluetooth maar van een andere techniek, Ultra Wideband https://www.computerworld.com/article/3 ... ne-11.html
Ik ben het met je eens dat 'ik heb niks te verbergen' een slecht argument is in de privacy discussie.
Als je gesteld ben op je privacy (en dat zou iedereen moeten zijn), kun je beter met iOS werken dan met Android; ook al zo'n 'gratis' gedrocht. There ain't no such thing as a free lunch.
Linux is voor computers nooit echt wat geworden, o.a. doordat het toch nogal wat gedoe is om zaken werkend en up-to-date te houden. Ik verwacht niet dat dat op een phone beter zal gaan, tenzij het zo'n 'gratis' distro is als Android.

Over het uitzetten van GPS: je zet Locatievoorzieningen uit, de GPS zal nog steeds signalen ontvangen en de positie berekenen. Alleen die wordt dan nergens meer voor gebruikt. Afijn, het doet uiteindelijk wat jij wilt: geen positie doorgeven.

Misschien allemaal off-topic, maar we zijn toch in afwachting van meer info en vooral gebruikers ervaringen met de Apple AirTags, en wat dat voor fietsbeveiliging zou kunnen betekenen.
AirTags werken wel degelijk op Bluetooth.
Alleen voor de functie 'Nauwkeurig zoeken' (met richting & afstandsindicatie) gebruikt ie ook UWB (alleen vanaf iPhone 11 en 12 modellen).
En AT maakt ook nog gebruik van NFC.
https://www.apple.com/nl/airtag/
Flix schreef:
za 24 apr, 2021 11:41
Ik ben het met je eens dat 'ik heb niks te verbergen' een slecht argument is in de privacy discussie.
Als je gesteld ben op je privacy (en dat zou iedereen moeten zijn), kun je beter met iOS werken dan met Android; ook al zo'n 'gratis' gedrocht. There ain't no such thing as a free lunch.
Linux is voor computers nooit echt wat geworden, o.a. doordat het toch nogal wat gedoe is om zaken werkend en up-to-date te houden. Ik verwacht niet dat dat op een phone beter zal gaan, tenzij het zo'n 'gratis' distro is als Android.

Over het uitzetten van GPS: je zet Locatievoorzieningen uit, de GPS zal nog steeds signalen ontvangen en de positie berekenen. Alleen die wordt dan nergens meer voor gebruikt. Afijn, het doet uiteindelijk wat jij wilt: geen positie doorgeven.

Misschien allemaal off-topic, maar we zijn toch in afwachting van meer info en vooral gebruikers ervaringen met de Apple AirTags, en wat dat voor fietsbeveiliging zou kunnen betekenen.
OT Linux is nooit doorgebroken bij de consument. Het gebruiken op je eigen laptop of PC vergt bijna een doctoraatstitel, maar het wordt enorm veel gebruikt op servers. Als elke server op Linux plat valt, dan ligt het internet er uit.

Apples ioS is een ontwikkeling gebaseerd op Linux...

Dus Linux is wel enorm relevant!
Ik heb sinds de Corona-crisis de hele tijd bluetooth aan staan om de de Corona-alert app te laten werken. Ik merk weinig verschil in batterijverbruik.

@blackbelt: iOS heeft niets met Linux te maken, het is een Unix-achtig systeem boven op een Mach microkernel. Apple is als de dood voor de GPL...
Inderdaad, iOS is een afgeleide van Mac OS X/macOS, en dat is afgeleide (of hoe je het ook wilt noemen) van UNIX. Net als Linux ook een UNIX-achtige is. En idd veel op servers e.d. wordt gebruikt. Ik zei ook niet dat het irrelevant is.
joukon schreef:
za 24 apr, 2021 10:54
WiFi genereert een voor jouw apparaat uniek MAC-adres waardoor allerhande persoonsgegevens vastgesteld kunnen worden. Hierdoor kunnen ook locatie gegevens verwerkt worden.

In een iPhone kan je in instellingen op WiFi klikken, vervolgens op de i = informatieknop naast netwerk klikken, dan kan je priveadres uitzetten, verbind automatisch en databesparingsmodus (pauzeren van synchroniseren).
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227
Ik heb het idee dat je e.e.a. verkeerd begrijpt.
Elke netwerkadapter, dus ook de WiFi ontvanger in een iPhone, heeft een uniek MAC adres. Dit adres hoort dus als het ware bij een apparaat (de smartphone, de computer, etc). Op iOS te vinden onder Instellingen>Algemeen>Info. Daar zie je het MAC adres van de WiFi en Bluetooth adapter.

Juist door het AAN-zetten van het 'Privéadres', zal de iPhone per netwerk een ander, random MAC adres meesturen (spoofen), waardoor je dus juist minder makkelijk te volgen bent, omdat ie zich elke keer voordoet als een ander apparaat.
Flix schreef:
za 24 apr, 2021 11:41
Ik ben het met je eens dat 'ik heb niks te verbergen' een slecht argument is in de privacy discussie.
Als je gesteld ben op je privacy (en dat zou iedereen moeten zijn), kun je beter met iOS werken dan met Android; ook al zo'n 'gratis' gedrocht. There ain't no such thing as a free lunch.
Linux is voor computers nooit echt wat geworden, o.a. doordat het toch nogal wat gedoe is om zaken werkend en up-to-date te houden. Ik verwacht niet dat dat op een phone beter zal gaan, tenzij het zo'n 'gratis' distro is als Android.

Over het uitzetten van GPS: je zet Locatievoorzieningen uit, de GPS zal nog steeds signalen ontvangen en de positie berekenen. Alleen die wordt dan nergens meer voor gebruikt. Afijn, het doet uiteindelijk wat jij wilt: geen positie doorgeven.

Misschien allemaal off-topic, maar we zijn toch in afwachting van meer info en vooral gebruikers ervaringen met de Apple AirTags, en wat dat voor fietsbeveiliging zou kunnen betekenen.
Ik ben het niet met je eens dat je met iOS beter uit bent als het om je privacy gaat. Apple iOS is een gesloten besturingssysteem en onder de motorkap kan je als gebruiker niet kijken. Het is geen open source net zo min dus als Android.
Dit i.t.t. Linux.
Ook Apple's iOS krijg je gratis bij je apparaat. Alleen de updates/upgrades zijn wat beter geregeld als ondersteuning in vergelijking met Android. Over functionaliteit verschillen de meningen uiteenlopend.
Wie de meeste apps heeft is een dooddoener alsof je honderden apps wilt installeren omdat het kan?

Over Smart Tag+ ging o.a. Samsung al vooraf aan Apple.
https://tweakers.net/nieuws/180278/sams ... nctie.html

De SmartTag+ draait op o.a. BLE. De + variant heeft daarnaast de uwb-chip.
Soms schreeuw Apple van de daken als het een nieuwe functie omarmt, in dit geval deed het dat niet want anderen waren het bedrijf al voorgegaan. Onder andere Android apparaten.
https://tweakers.net/reviews/8348/ook-a ... eband.html

Wat is uwb-chip? Het is grof gezegd een soort bluetooth, maar werkt bij moderne implementaties op een hogere frequentie.
De implementatie verschilt: de iPhone 11 en 12 werken met de U1-chip, die functioneert op 6,5GHz en 8GHz, terwijl de Samsung Galaxy Note 20 en Z Fold 2 werken op veel frequenties tussen 6GHz en 8GHz, volgens de FCC-keuring. Want inderdaad: met de Note 20-telefoons zijn de eerste modellen met Android met uwb-chip ook al verschenen.
Een nadeel; Vanwege de hoge frequentie en het lage zendvermogen reikt uwb niet ver: het bereik is minder dan van bluetooth bijvoorbeeld. Bovendien kan het lastig door objecten en muren heen, al zou het bij bepaalde materialen wel mogelijk moeten zijn.
Het gaat me niet zozeer om wat beter is, of hoe open/dicht een systeem is, wie harder schreeuwt of eerder is met technieken.

Het verdienmodel van Google, de eigenaar van Android, is wezenlijk anders als die van Apple.
Daardoor is de insteek in het privacy vraagstuk van beide bedrijven, heel anders, logischerwijs.
Aan jou de keuze wie je meer vertrouwt, als dit vraagstuk voor jou ook van primaire betekenis is.
Flix schreef:
za 24 apr, 2021 12:02
joukon schreef:
za 24 apr, 2021 10:54
WiFi genereert een voor jouw apparaat uniek MAC-adres waardoor allerhande persoonsgegevens vastgesteld kunnen worden. Hierdoor kunnen ook locatie gegevens verwerkt worden.

In een iPhone kan je in instellingen op WiFi klikken, vervolgens op de i = informatieknop naast netwerk klikken, dan kan je priveadres uitzetten, verbind automatisch en databesparingsmodus (pauzeren van synchroniseren).
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227
Ik heb het idee dat je e.e.a. verkeerd begrijpt.
Elke netwerkadapter, dus ook de WiFi ontvanger in een iPhone, heeft een uniek MAC adres. Dit adres hoort dus als het ware bij een apparaat (de smartphone, de computer, etc). Op iOS te vinden onder Instellingen>Algemeen>Info. Daar zie je het MAC adres van de WiFi en Bluetooth adapter.

Juist door het AAN-zetten van het 'Privéadres', zal de iPhone per netwerk een ander, random MAC adres meesturen (spoofen), waardoor je dus juist minder makkelijk te volgen bent, omdat ie zich elke keer voordoet als een ander apparaat.
Ik heb het idee dat je mij verkeerd begrijpen wilt.
Wat ik zeg is dat WiFi een uniek Mac adres heeft. Ik pretendeer niet volledig te moeten willen zijn om ook alle andere poorten te moeten benoemen die verder aanwezig zijn op een apparaat.
Dat zou veel te technisch gaan worden.
Excuses als ik je verkeerd begrijp. Maar jij hebt het over 'privéadres' uitzetten, als extra laag van beveiliging. Las ik dat blijkbaar verkeerd?
Flix schreef:
za 24 apr, 2021 12:35
Excuses als ik je verkeerd begrijp. Maar jij hebt het over 'privéadres' uitzetten, als extra laag van beveiliging. Las ik dat blijkbaar verkeerd?
Ik schrijf slechts dat ik standaard als ik de deur uit ga alle niet voor mijzelf relevante zaken uitschakel.

Extra laag van beveiliging is het uitschakelen van functies niet voor mij.
Wel een 'dingetje' van mijn privacy bewaken. Niet onnodig mijn privacy laten rondslingeren.
Het recht op "vergeten" te willen worden.
Flix schreef:
za 24 apr, 2021 12:27

Het verdienmodel van Google, de eigenaar van Android, is wezenlijk anders als die van Apple.
Daardoor is de insteek in het privacy vraagstuk van beide bedrijven, heel anders, logischerwijs.
Aan jou de keuze wie je meer vertrouwt, als dit vraagstuk voor jou ook van primaire betekenis is.
Dit gaat nogal buiten de oorspronkelijke topic. Apple verdient ook aan 'gratis' en verzamelt gegevens en moet zich daarbij net als Google aan dezelfde wetten op gebied van privacy houden als Apple. Apple heeft zijn eigen iAd en adverteerders kunnen targetten op interesses en demografische kenmerken van de gebruikers en doet dan niet wezenlijk anders dan Googles advertentiesystemen.
Neemt Apple werkelijk dit probleem serieus dan zouden dergelijke apps uit het aanbod blijven. Dat gebeurt dus niet. Verder betaal je extra voor bijvoorbeeld Apples iCloud en ook hier kan je dan jezelf de vraag stellen waar die opslagservers bevinden. In Europa met Europese eigenaar vallen die onder Europese wetgeving, staan ze in de VS of hebben ze Amerikaanse eigenaren dan kan het zomaar gebeuren dat ze onder Amerikaanse wetgeving vallen. Europeanen hebben daar minder rechten dan Amerikaanse burgers.
Het is maar wat je verstaat onder privacy.
Apple zou het niet veel beter doen met zijn liefst 400 verschillende opties om reclames op je af te stemmen.
Bron; radar avrotros nl.
joukon schreef:
za 24 apr, 2021 17:30
Dit gaat nogal buiten de oorspronkelijke topic.
Dan houden we er over op.
In België had je, tot een paar dagen geleden, beter een mobieltje in je fiets verstopt.

Tot het grondwettelijk hof de data-retentie wet verbood waren telecom-bedrijven verplicht een jaar lang locatiegegevens en gespreksgegevens (wie belt met wie) bij te houden.

Zie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/07/dataretentie/