Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de bergen met een bagagekar - Forum Wereldfietser

Fietsen in de bergen met een bagagekar

Goedemiddag,

Ik ben benieuwd naar evaringen van fietsers die met een bagagekar achter de fiets in de bergen hebben gefiets. Voor en nadelen, zoals o.a extra gewicht van de kar, stabiliteit tijdens afdalingen, remmen tijdens steile afdaling, vervoer in het vliegtuig.....enz. Volgende maand fietsen we van Venetie naar Delft.

groeten Peter

Hoi,

Je merkt wel een redelijk groot verschil, je hebt toch een aardig groot gewicht achter je fiets hangen. Verder moet je je stuur stevig vasthouden in afdalingen, als je te hard gaat kan je kar gaan schommelen.
De normale passen kom je redelijk goed tegen op met een bagagekar. De hoge passen zijn te doen, maar wel erg zwaar met zo'n kar achter je aan. Vorig jaar zag ik zelfs een man de galibier op fietsen met een bob yak.

Remmen gaat redelijk goed, maar je remmen slijten wel snel, zeker in regen en modder.

Vliegtuig gaat goed, achterwiel eraf en omwikkelen met folie, of met stukken karton. Je kan gewoon inchekken als normale bagage.

Jelmar.

Wij hebben jarenlang met een bagagekar achter onze tandem gefietst (zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html). Onze kar was de door Challenge voor Bever gebouwde voorloper van wat nu de Radical Cyclone is. Omhoog was het een hele opgave, maar dat kwam niet door de kar als zodanig, maar door het gewicht van de bagage erop. Je gebruikt hem nu eenmaal omdat je veel bij je hebt (ik had er 35-40 kg op, plus een kind op de tandem, en kleine tassen op de bagagedrager). De kar lag prima stabiel, ook bij afdalingen met 50 km per uur. Bij afdalingen is het natuurlijk meer gewicht, en moet je dus harder remmen, maar met goede v brakes gaat dat prima, zelfs bij zo'n zwaarbeladen tandem. Het enige probleem dat wij hadden was het typische tandemprobleem van warmlopende velgen (de energie moet per slot ergens heen). Dat valt simpel op te lossen door te pauzeren. Deze zomer zijn we van Basel naar Como gefietst, en de afdaling van de Maloja pas was spannend, maar ging eigenlijk prima zolang je geen dwaze dingen deed.
Kortom, niet de kar is het probleem, maar de hoeveelheid bagage die je erop hebt.
Van vervoer per vliegtuig hebben we geen verstand. In de trein ging het steeds goed.
Wim

Hoi Peter,

Ik heb nog niet met de bagagekar in het hooggebergte gefiets en heb alleen ervaring met een eenwielige kar.
De enige "bergervaring" tot op heden is het Reuzengebergte in Tsjechië.
Wat mij opviel is dat je in tegenstelling van wat ik had gehoord prima staand kunt klimmen. Ik denk wel dat dit per fiets verschillend is aangezien het frame de krachten wel moet kunnen "handelen".

Je merkt wel dat er iets aan je fiets hangt ipv dat er iets op je achterwiel drukt. Ik vergelijking met alleen tassen klimt het wat zwaarder maar dat heeft ook te maken met het extra gewicht want je bent snel geneigd extra gewicht op die kar te gooien.

Afdalen gaat prima maar wel langzamer (adviessnelheid BOB is 40 km p/u).
Zelf daal ik sneller maar bij bochtige afdalingen moet je voor de bochten rekening houden met een langere remweg. En vergeet niet dat die kar het liefst rechtuit wil en dat merk je dus. Door het extra krachtig en vaker remmen slijten de remblokjes dus sneller.

Met het vervoer per vliegtuig heb ik geen ervaring maar wel met de bus. Het spatbord en achterwiel zijn makkelijk te demonteren en de trailer fork haal je er ook zo af.

Wij hebben behoorlijk veel gefietst met een kar (kinderkar). Heuvel- en bergop is het met name het gewicht dat je parten speelt. Je voelt dan echt dat er iets achter je hangt dat je probeert terug te trekken.
Bergafwaarts ga ik niet boven de 50 km/u, ik ben er toch huiverig voor dat het met het remmen niet goed gaat. De fiets zal wel blijven staan als je een noodstop maakt, maar volgens mij gaat de fietskar de fiets dan wel voorbij. Lijkt mij niet zo fijn.

Sandra

Ik wil een ieder bedanken voor de reacties en goede tips. Dat het wat langzamer omhoog gaat is geen probleem, komen we nu tenminste ongeveer gelijk boven aan. Nogmaals bedankt.

groeten Peter

O ja, Ik wil nog toevoegen dat ik zelf een voorkeur heb voor tweewieler karren. Die houden zichzelf overeind en dat betekent minder belasting voor je frame en achterwiel. Een Bob achter een dikke mtb is niet echt een probleem, en rijdt natuurlijk erg lekker off road. Achter een wat lichtere fiets, en met veel bagage is een tweewieler misschien wat geschikter.
Wim

Om je Bob Yak wat handiger te kunnen handelen op stations zag ik ergens op het net een practische uitvinding: gewoon een PVC buisje met een stuk M8 draadeind, moertjes en twee vleugelmoeren.
Dat zet je vast tussen de patten van je BOB en opeens heb je een soort handvat zodat je wat handiger met je BOB rond kan lopen op stations en zo.
Heb het niet geprobeerd wat ik heb geen BOB.
Maar het leek me handig. Ik heb wel eens een Bopper op een druk groot Frans station zien klungelen met z'n aanhanger.
Ben benieuwd of het werkt.
niko

Ga vanmiddag de Koga Chela kar kopen, in combinatie met de Koga Traveller moet dat qua stabiliteit en stevigheid geen probleem opleveren denk ik. De Chela is nl ook een kar met maar 1 enkel wiel.

groeten Peter

Kijk ook nog eens naar de Radical Cyclone. Die zou ik liever hebben.
Wim

peterkd40 schreef:Ga vanmiddag de Koga Chela kar kopen, in combinatie met de Koga Traveller moet dat qua stabiliteit en stevigheid geen probleem opleveren denk ik. De Chela is nl ook een kar met maar 1 enkel wiel.

groeten Peter
Tis een mooi ding, zo'n Chela. Maar zwaar. Meer voor op de camping dan op de weg. Kijk inderdaad eens naar de Cyclone of een Bob.
niko

Ja jullie hebben totaal gelijk, de Chela weegt behoorlijk wat kilo's.(12kg) Heb hem 2de hands voor een redelijke prijs kunnen kopen. Dan maar wat langzamer tijdens de fietsvakantie bergop.

groeten Peter

Hoi Peter,
Heb je al wat meer ervaring met de Koga kar?
Wat zijn je bevindingen?
Groet,
Marco

Supermooie kar, je eigen zithoekje als je hem uitklapt en een zonnecel zodat je altijd je elektronische spullen kan opladen.
Maar 12 Kilo! Snap niet dat we erover hebben zitten twijfelen of we die ook nodig gaan hebben! Succes en veel plezier ermee iig.

Ik heb er een aantal proefritjes meegemaakt. Eerlijk gezegt heb ik niet echt het idee dat er nu 12 kg achter mijn fiets hangt (zonder bagage dus nog). De kar rolt lekker mee dus en volgt goed.

Heb wel nog een vraag over het monteren van de vork voor 28 inch wielen. Als eerste moet er dan SPACER over de vork geplaatst worden.(er blijft dan meer ruimte aan de onderzijde van de vork over zodat de stang wat hoger komt) In volgorde dan de rest van de onderdelen volgens de tekening op pagina 5 van de handleiding. Echter op deze mannier blijft er aan de bovenzijde van de vork geen ruimte meer over om de sluiting, contramoer, cap en imbusbout te monteren. Iemand misschien ervaring voor het monteren van de vork voor 28 inch wielen??

vriendelijke groet Peter