Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Fedor schreef:
do 27 mei, 2021 11:36

Ik vind het vreemd dat een rechter (1 persoon) dat afdwingt. Is dat niet aan de democratisch gekozen overheid? ...
Dat heet trias politica.

En de overheid wordt niet gekozen.

In Polen vond de regering (die via democratisch gekozen parlementsleden tot stand kwam) de scheiding der machten ook onhandig. En we weten wat er in de jaren '30 in Duitsland met de scheiding der machten gebeurde na de verkiezingen. 🤔

Een onafhankelijke rechterlijke macht is een groot goed voor onze rechtsstaat.
Fedor schreef:
do 27 mei, 2021 11:36
Ik vind het vreemd dat een rechter (1 persoon) dat afdwingt. Is dat niet aan de democratisch gekozen overheid?
Het is niet één persoon, het is iemand die een vraag toetst aan de wetten die wij hebben in Nederland. En daar zijn andere dingen zwaarder gaan wegen, of er worden tegenwoordig andere vragen gesteld.

Daarnaast is een overheid een relatief korte termijn oplossing (max 4 jaar iedere keer, soms minder), waarbij dit een vraag is die toch echt belangen op de lange termijn vertegenwoordigt.

Zoals anderen ook al zeggen, dit is een gevolg van de Trias Politica. En het is maar goed dat we die hebben. Zeker met een regering de afgelopen 10 jaar die keer op keer wordt betrapt op kortetermijndenken, corruptie en die blijkbaar door een rechter gedwongen moet worden om het juiste te doen.
Fedor schreef:
do 27 mei, 2021 11:36
Ik vind het vreemd dat een rechter (1 persoon) dat afdwingt. Is dat niet aan de democratisch gekozen overheid?

En is de uitspraak nog geldig als Shell naar een ander land verhuist?
Ja, wij als burger en organisatie zoals bijvoorbeeld Milieudefensie, Greenpeace e.a. kunnen gebruikmaken van onze democratische verworvenheden om naar de rechter te stappen.
Een rechter doet uitspraak, vaak bij gestaan door een heel 'leger' van rechters en juristen die vaak maandenlang mee bezig zijn. Een persoon neemt het woord (als rechter) en spreekt het vonnis uit.

De rechter heeft niet gezegd op welke wijze Shell die doelstelling van reductie van 45% CO2 moet doen tot 2030.
Het moet er wel mee beginnen en kan niet een uitspraak van een eventuele hoger beroep afwachten.

Het vonnis heb ik zelf nog niet ingezien.

Waarom zou een vonnis buiten de Nederlandse landsgrenzen niet rechtsgeldig zijn? Gelden hiervoor uitzonderingen als het een multinational is?
joukon schreef:Waarom zou een vonnis buiten de Nederlandse landsgrenzen niet rechtsgeldig zijn? Gelden hiervoor uitzonderingen als het een multinational is?
Dat klinkt uiteraard logisch, maar de burger die er niet echt veel van weet zoals ik, maar die wel het nieuws volgt, is er ondertussen wel aan gewend dat grote multinationals de ene na de andere truc uithalen om onder vanalles uit te komen.
Wat ben ik blij dat wij een onafhankelijke rechtspraak hebben.
Sowieso met de hele trias politica.

Als ik zie hoe het er aan toe gaat in Polen, Hongarije, Belarus, Rusland, China en nog een hele trits landen dan is onze democratie met alle onvolkomenheden iets om onze vingers bij af te likken.
Leon schreef:
do 27 mei, 2021 13:41
Dat klinkt uiteraard logisch, maar de burger die er niet echt veel van weet zoals ik, maar die wel het nieuws volgt, is er ondertussen wel aan gewend dat grote multinationals de ene na de andere truc uithalen om onder vanalles uit te komen.
Om te beginnen met het betalen van belasting.

Een citaat van Matthä, directeur van de Oostenrijkse spoorwegen:
Een bed in de Nightjet scheelt volgens hem 100 ton CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegtuigstoel naar Wenen. Op de vraag of zijn treinen ook zonder subsidie kunnen blijven rijden, antwoordt hij: ‘Ik ben voor eerlijke concurrentie. De luchtvaartmaatschappijen worden ook gesubsidieerd. Óf zij gaan voortaan ook btw betalen op tickets en accijns op brandstof, óf wij hoeven dat niet meer te betalen.’
Poppink schreef:
do 27 mei, 2021 13:46
Een citaat van Matthä, directeur van de Oostenrijkse spoorwegen:
Een bed in de Nightjet scheelt volgens hem 100 ton CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegtuigstoel naar Wenen.
Per wat? Per passagier? Per dag? 100 ton?
Een bed in de Nightjet scheelt volgens hem 100 ton CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegtuigstoel naar Wenen.
Dit zou ik ook zeggen als ik directeur was van de Oostenrijkse Spoorwegen. Een beetje als: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Maar eerlijke concurrentie is inderdaad de eerste stap, morgen mee beginnen.
joukon schreef:
do 27 mei, 2021 13:25
Waarom zou een vonnis buiten de Nederlandse landsgrenzen niet rechtsgeldig zijn? Gelden hiervoor uitzonderingen als het een multinational is?
Omdat wij ook niet alle vonnissen die ergens op de wereld zijn uitgesproken, rechtsgeldig vinden? Ik neem aan dat bv een vonnis uit Rusland, of de USA, hier niet zomaar één op één wordt overgenomen.
Dus een terechte vraag van Fedor.
Kan weg, staat dubbel?
Flix schreef:
do 27 mei, 2021 14:40
joukon schreef:
do 27 mei, 2021 13:25
Waarom zou een vonnis buiten de Nederlandse landsgrenzen niet rechtsgeldig zijn? Gelden hiervoor uitzonderingen als het een multinational is?
Omdat wij ook niet alle vonnissen die ergens op de wereld zijn uitgesproken, rechtsgeldig vinden? Ik neem aan dat bv een vonnis uit Rusland, of de USA, hier niet zomaar één op één wordt overgenomen.
Dus een terechte vraag van Fedor.
Waarom zou een vonnis niet rechtsgeldig zijn voor Shell en wel als iemand een 10-voudige moord heeft begaan bijvoorbeeld?
Er gelden vaak afspraken dat landen de rechtspraak van andere landen respecteren en ook naleven voor zover daar afspraken over gemaakt zijn op diplomatiek niveau. Onder andere dankzij de Europese integratie.
Zoals ik al eerder benoemde gelden vaak ook mensenrechten als universeel.
Dat niet elk land ze naleeft moge duidelijk zijn.

Interessante casus benoem je voor wat betreft Rusland en USA. Kan je het concretiseren?
En wat zou dan Nederland moeten doen volgens jou?

Aanvulling; afspraken, verdragen, bilaterale verdragen e.d.
Heel opmerkelijk is dat Exxon net ook iets dergelijks aan de broek gekregen heeft, maar dan van de kant van de eigen aandeelhouders: twee leden van de Board zijn niet herkozen omdat het bedrijf niet genoeg werk maakt van reductie van de emissies. Die aandeelhouders waren tot de conclusie gekomen dat een oliemaatschappij die voorbij gaat aan de komende energietransitie zijn eigen graf graaft.
Fedor schreef:
do 27 mei, 2021 11:36
En is de uitspraak nog geldig als Shell naar een ander land verhuist?
De uitspraak is gedaan tegen Royal Dutch Shell, de holding met hoofdkantoor in Nederland. Als de holding naar - ik noem maar wat - Engeland zou verhuizen, is er in Nederland geen juridische partij meer die zich aan de uitspraak dient te houden. Dan zou je een nieuwe rechtszaak moeten beginnen tegen de onderdelen van Shell die in Nederland blijven.

Maar de publieke opinie is voor Shell ook een factor om rekening mee te houden, en die zal bij een verhuizing een flinke knauw krijgen.
Bert van Sprang schreef:
do 27 mei, 2021 14:23
Een bed in de Nightjet scheelt volgens hem 100 ton CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegtuigstoel naar Wenen.
Dit zou ik ook zeggen als ik directeur was van de Oostenrijkse Spoorwegen. Een beetje als: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Maar eerlijke concurrentie is inderdaad de eerste stap, morgen mee beginnen.
Zie de verhouding op: https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html
Nu is een nachttrein geen hogesnelheidstrein en zorgt dus voor minder uitstoot.
bert sitters schreef: Nu is een nachttrein geen hogesnelheidstrein en zorgt dus voor minder uitstoot.
Je wil niet weten wat mijn uitstoot is in een nachttrein. :shock: :x :lol:
joukon schreef:
do 27 mei, 2021 15:12
Interessante casus benoem je voor wat betreft Rusland en USA. Kan je het concretiseren?
Ik wil enkel aangeven dat de door Fedor opgeworpen vraag relevant is. Want het zegt iets over de waarde van zo'n uitspraak, als deze buiten de NL jurisdictie niet zou gelden. (Los van de publieke opinie.)

Over de USA: bv iemand die in de USA het vonnis 'doodstraf' heeft gekregen en hier wordt opgepakt, zal niet uitgeleverd worden zolang dit vonnis blijft staan. Uiteraard wordt het vonnis ook niet hier voltrokken.
Flix schreef: Ik wil enkel aangeven dat de door Fedor opgeworpen vraag relevant is.
Klopt. Het is zoiets als:
Is fietsen en elektries het zelfde?
Wim schreef:
do 27 mei, 2021 15:19
Heel opmerkelijk is dat Exxon net ook iets dergelijks aan de broek gekregen heeft, maar dan van de kant van de eigen aandeelhouders: twee leden van de Board zijn niet herkozen omdat het bedrijf niet genoeg werk maakt van reductie van de emissies. Die aandeelhouders waren tot de conclusie gekomen dat een oliemaatschappij die voorbij gaat aan de komende energietransitie zijn eigen graf graaft.
En Total ook ondertussen.

Wat dat betreft denk ik dat de aandeelhouders gelijk hebben. Doe er wat mee of we gaan desinvesteren.
Peter Molog schreef:
do 27 mei, 2021 16:50
bert sitters schreef: Nu is een nachttrein geen hogesnelheidstrein en zorgt dus voor minder uitstoot.
Je wil niet weten wat mijn uitstoot is in een nachttrein. :shock: :x :lol:
Ja hoor, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen :D :D :D :D
Flix schreef:
do 27 mei, 2021 16:53
joukon schreef:
do 27 mei, 2021 15:12
Interessante casus benoem je voor wat betreft Rusland en USA. Kan je het concretiseren?
Ik wil enkel aangeven dat de door Fedor opgeworpen vraag relevant is. Want het zegt iets over de waarde van zo'n uitspraak, als deze buiten de NL jurisdictie niet zou gelden. (Los van de publieke opinie.)

Over de USA: bv iemand die in de USA het vonnis 'doodstraf' heeft gekregen en hier wordt opgepakt, zal niet uitgeleverd worden zolang dit vonnis blijft staan. Uiteraard wordt het vonnis ook niet hier voltrokken.
Ik geef enkel aan dat het vonnis zoals uitgesproken door de rechtbank ook buiten de Nederlandse grens rechtsgeldigheid heeft. Maar om de impact van het vonnis te kunnen begrijpen zal je waarschijnlijk zelf de moeite moeten doen om het te lezen;
https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2021:5337

Het is een lijvig dossier. Daar ga ik geen poging toe doen uit te citeren :D

Uitleveringsverdrag tussen de VS en Nederland;
https://wetten.overheid.nl/BWBV0001032/2010-02-01

Voor veel veroordeelden bestaat uitlevering.