Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
Je vraag of 'we' op fietsvakantie kunnen is te globaal gesteld.
De vraag is wie, wanneer, waar naar toe kan, want het hangt af van je vaccinatiesituatie, van het moment en van het land/de landen waar je naar toe wilt en van de reisdata. Het antwoord is ongetwijfels grotendeels onbekend, want wat er de komende weken gebeurt is voor de deskundigen zelf ook behoorlijk koffiedikkijken denk ik.
Wij slapen morgen nog 1 nachtje in België voor we de grens met Nederland over gaan. Hopelijk wordt België niet terug rood in de tussentijd. Anders hebben we een probleem :lol: . We hebben overigens wel zelftesten bij.

Dat we nog niet direct van die pandemie af zijn is duidelijk. Maar als men zich allemaal laat vaccineren zullen de ziekenhuizen al niet meer zo vol liggen en zal het sterftecijfer ook veel lager liggen. (Mijn broer heeft het Janssen vaccin gemaakt, dus eventuele opmerkingen over dat het vaccin vergif of een experiment is maak je mij niet meer wijs).

Er zal echter ooit een punt moeten komen dat we weer verder kunnen leven zoals we dat hiervoor deden. Dood gaan we allemaal natuurlijk. Maar welke cijfers zijn "acceptabel"?

Ik ben in ieder geval blij dat wij in het begin van de zomervakantie op reis zijn vertrokken (zoals we dat ieder jaar doen eigenlijk)

Gezond verstand is bij veel mensen inderdaad ver te zoeken. Al moet ik toegeven dat ook bij ons (zeker in huiselijke sfeer) het toch ook soms gebeurd dat voordat we er zelf erg in hebben wie iets doen wat niet zo verstandig is.
Als we er ons maar van bewust zijn en het tot een minimum proberen te beperken.

Fijne reis gewenst aan iedereen. In eigen land is ook gewoon heel leuk hoor. Deze reis is pas de eerste naar buitenland sinds de afgelopen 4 jaar. Genoeg te zien zou ik zeggen
javb2812 schreef:
vr 09 jul, 2021 23:46

Hierboven gaf iemand aan dat "de mainstream media" over het algemeen goed berichten, maar mij valt toch op dat de berichtgeving vaak alle kanten op schiet, en standaardmedia elkaar voortdurend ófwel napraten ófwel tegenspreken waar het gaat over onderwerpen als (nu weer) de effectiviteit van antistoffen tegen de delta variant. Verschillende uitkomsten en conclusies kunnen natuurlijk, als de onderzoeksvragen en omstandigheden net van elkaar afwijken, maar ik vind de meeste media ontzettend slordig in de duiding hiervan.

Ook over het zeer moeilijk te onderzoeken long covid is de berichtgeving, de laatste dagen specifiek over het gevaar daarvan voor jongeren, dusdanig inconsequent dat ik er weinig van kan maken.
De media.

De berichtgeving in de media over het beleid is bedroevend slecht geweest. Dat komt voor een deel door het probleem dat eigenlijk bij al dit soort zaken geldt: Als je de juiste antwoorden wilt krijgen zul je moeten beginnen met de juiste vragen te stellen. Om de juiste vragen te stellen moet je wel eerst weten wát die juiste vragen zijn. Om te kúnnen weten wat de juiste vragen zijn moet je eigenlijk al een behoorlijk kennisniveau hebben van het onderhavige onderwerp om dat te kunnen beoordelen. Zonder dat kennisniveau kún je die juiste vragen eigenlijk niet goed bedenken, en daar zou wel eens een cruciaal probleem kunnen zitten. Zonder medische opleiding doorgrond je dit soort zaken toch wat minder makkelijk en wordt de gemiddelde journalist overspoeld door een zee van informatie waar men de écht relevante zaken niet uit weet te pikken vermoed ik. Ik pik die er wel uit denk ik, mede door mijn medische opleiding. Verder conformeert men zich aan de massa van de andere media die het huidige beleid ook allemaal voornamelijk slechts rapporteren, er nauwelijks écht kritisch over zijn, en doen (want verwachten?) alsof het huidige beleid ‘redelijk’ is. Want in ‘alle’ andere landen doet men het toch ook zo? Dat is het fnuikende. “You can fool all of the people some of the time”. Weten we nog wel?

Dan overschat men ook nog eens de validiteit van de eigen opinies door het Dunning-Kruger effect en dan heb je een 'recipe for disaster'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect

https://www.agile4all.nl/wat-is-het-dun ... er-effect/

Het Dunning Kruger effect is simpel gezegd dat mensen zonder bepaalde specifieke kennis niet begrijpen wat ze NIET kunnen omdat ze die kennis niet hebben. Want ze begrijpen niet wat mensen die die kennis wel hebben meer kunnen door het hebben van die kennis vergeleken met mensen die die kennis (nog) niet hebben.

En ze hebben ook niet door dat het oordeel van die mensen meer validiteit heeft dan het hunne. Maar toch denken ze dat hun oordeel net zoveel validiteit heeft. Want ze hebben 'recht' op hun opinie. Tja... dat hebben ze. Maar de validiteit van hun opinie is toch echt veel minder vrees ik.

Om te kunnen begrijpen wat je meer kunt als je bepaalde kennis wel hebt moet je die kennis namelijk al hebben. Daar zit het probleem. Iedereen met échte deskundigheid over een bepaald onderwerp zal dit vaak wel herkennen als ze mensen zonder die deskundigheid met veel overtuiging de meest vreselijke dingen horen beweren. Niet gehinderd door enige kennis van zaken zeggen we dan.

Dit heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit van de pers maar ook op heel veel bestuurlijke lagen waar mensen op functies zitten waar ze volstrekt onvoldoende kennis voor hebben. Maar ze weten niet hoe incompetent ze zijn en ze denken dat ze wel competent zijn en storten hun foute beleid over de bevolking uit. Begint dat bekend te klinken?

Long Covid.

Over Long Covid, ook bij kinderen, houdt The Guardian een uitgebreid dossier bij, wat ze voor veel onderwerpen doen.

https://www.theguardian.com/society/202 ... ntists-say

Dossier: https://www.theguardian.com/society/long-covid

Op de risico's van langdurige gezondheidsschade werd de Jonge al op 20 april vorig jaar gewezen (vraag 12).

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D14990

Deze vragen werden ruim na het overschrijden van de daarvoor toegestane termijn 'beantwoord', door ze voornamelijk niet te beantwoorden. Lees maar hoe beschamend hij zich onder dat beantwoorden uitwurmt. Vragen 11, 12 en 13 bijvoorbeeld. Een schaamteloos gebrek aan respect voor zijn plicht om verantwoording af te leggen door kamervragen te beantwoorden.

Of vraag 4:
Is volgens u de kern van de te maken keuze van het beleid rondom het coronavirus de vraag hoe we kunnen voorkomen dat onze gezondheidszorg overbelast raakt óf hoe we de meeste sterfgevallen kunnen voorkomen?

Antwoord 4
Het kabinet gaat uit van drie ankerpunten waarop het beleid is gebaseerd:
• een acceptabele belastbaarheid van de zorg; ziekenhuizen moeten goede zorg aan zowel COVID-19-patiënten als aan patiënten binnen de reguliere zorg kunnen leveren;
• het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;
• het zicht houden op en het inzicht hebben in de ontwikkeling van de verspreiding van het virus.

U herhaalt hier alleen maar de 'sales blurb' van het kabinetsbeleid. Maar de vraag was of we misschien niet beleid zouden moeten voeren waarmee de meeste sterfgevallen voorkomen zouden worden meneer de Jonge. Waarom geeft u daar geen antwoordt op? Geeft u niet om mensenlevens?

Die reguliere zorg is er overigens knap bij ingeschoten. Die kwetsbaren zijn bij bosjes overleden in de verpleeg- en verzorghuizen. Maar wat zijn we blij dat we daar zo'n goed zicht op hebben gehad.

Reizen naar het buitenland.

Wat betreft reisjes naar het buitenland. Dit virus is een formidabele vijand die maar onderschat blijft worden door de beleidsmakers. Die hebben hun beleid voor een veel te groot deel gebaseerd op aannames en wensdenken. Dat moet je dus vooral niet zelf ook doen voor die reisplannen. De race met dit virus is nog lang niet gelopen, ook al willen Rutte en de Jonge ons graag laten geloven dat ze de zaken wel onder controle hebben, "Het virus maximaal controleren" is hoe ze hun beleid beschrijven. Een knap betekenisloze kreet.

Reken dus nergens op voor reizen naar het buitenland en neem vooral niet aan 'dat het wel zal meevallen'. Dat hebben de beleidsmakers al teveel gedaan. De veilige optie is om gewoon in eigen land te blijven. Dat is wat ik persoonlijk iedereen zal adviseren.
Man Met Fiets schreef:
za 10 jul, 2021 23:34
Dit heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit van de pers maar ook op heel veel bestuurlijke lagen waar mensen op functies zitten waar ze volstrekt onvoldoende kennis voor hebben. Maar ze weten niet hoe incompetent ze zijn en ze denken dat ze wel competent zijn en storten hun foute beleid over de bevolking uit. Begint dat bekend te klinken?
Nee.
Want de beleidmakers laten zich voorlichten en adviseren door mensen die wél kennis hebben, zoals de wetenschappers van het OMT, maar ook deskundigen in andere velden.
Dat het met de 'kennis achteraf' niet altijd goed is gegaan om van al die verschillende (en soms ook tegengestelde) kennis en meningen een doorwrocht beleid te maken, lijkt me evident.
Eerlijk gezegd vind ik jouw bijdrage ook wel enigszins berusten op het DK effect...
Zo!
Wat een discussie!

Onze individuele vrijheid leidt tot collectieve beperkingen.
Flix schreef:
za 10 jul, 2021 23:45
Man Met Fiets schreef:
za 10 jul, 2021 23:34
Dit heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit van de pers maar ook op heel veel bestuurlijke lagen waar mensen op functies zitten waar ze volstrekt onvoldoende kennis voor hebben. Maar ze weten niet hoe incompetent ze zijn en ze denken dat ze wel competent zijn en storten hun foute beleid over de bevolking uit. Begint dat bekend te klinken?
Nee.
Want de beleidmakers laten zich voorlichten en adviseren door mensen die wél kennis hebben, zoals de wetenschappers van het OMT, maar ook deskundigen in andere velden.
Dat het met de 'kennis achteraf' niet altijd goed is gegaan om van al die verschillende (en soms ook tegengestelde) kennis en meningen een doorwrocht beleid te maken, lijkt me evident.
Eerlijk gezegd vind ik jouw bijdrage ook wel enigszins berusten op het DK effect...
Ik wou dat die deskundigheid bij die 'experts' dat blinde vertrouwen zou rechtvaardigen.

Weet je nog dat het RIVM in eerste instantie zei dat ze de kans klein achtten dat het virus vanuit China naar Nederland zou komen? En later toen het hier was dat ze de kans groot achtten dat het virus beperkt zou blijven? Ik zou dolgraag willen weten waar ze dat op meenden te moeten baseren.

En ik had eerder al verwezen naar het bericht dat de eerste 'deskundige' zijn eigen fouten en ongelijk al erkend heeft.

https://nos.nl/artikel/2382393-voormali ... -rampzalig

En gek genoeg wist ik al begin vorig jaar dat hij en zijn collega's het fout hadden, want ik had me zeer grondig in de relevante materie verdiept. Als ik Minister van Volksgezondheid was geweest dan was Nederland nog eerder dan Nieuw Zeeland in die containment-lockdown gegaan waarmee ze daar het virus uit de populatie hebben geëlimineerd. In de meeste landen hebben de 'experts' gefaald het advies van de WHO te begrijpen en het te adviseren.

Wij hebben hier ruim 200 maal zoveel coronadoden als Nieuw Zeeland per miljoen inwoners. Zij hebben er 26 op een populatie van 5 miljoen en wij gebaseerd op cijfers van het CBS en https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries mogelijk al wel 30.000. Met het juiste beleid zoals expliciet geadviseerd door de WHO zouden we ruim minder dan 100 coronadoden hebben gehad. Laten die 'deskundigen' (en Rutte en de Jonge) dat maar eens uitleggen.

En nee. Het maakt niets uit dat het een eiland is. Dat is China ook niet en daar hebben ze 3 doden per miljoen inwoners. Nieuw Zeeland 5 en wij nu 1034. En in Engeland, dat ook een eiland is, is het alleen maar zo fout gegaan omdat ze daar ook de verkeerde beleidskeuze hebben gemaakt. Dat zegt die Dominic Cummings zelf. Daar hebben ze mij niet meer voor nodig om dat te zeggen.
2x verwijzen naar een idioot als Dominic Cummings, die duidelijk een eigen agenda najaagt in het geheel, vind ik niet sterk.
De rest van je tekst vind ik nog minder sterk.
Maar fijn voor je dat je er zelf erg verguld mee bent.
Man Met Fiets, je bent wel opvallend overtuigd van je vaardigheden als beleidsmaker voor Nederland in Coronatijden. Daarbij is medische kennis (jouw vakgebied) eigenlijk onontbeerlijk zoals je zelf al zegt, maar een boel andere soorten vakkennis en mensenkennis ook. Ik zou niet durven om daar bij jou aan te twijfelen.

Je eerdere opmerkingen over mitigatie en containment heb ik met belangstelling gelezen. Over het verschil tussen deze twee zienswijzen is soms veel te doen. Onderstaand artikel van onderstaande website, illustreert een bepaalde denkwijze, die ik overigens niet in zijn geheel omarm:

https://www.containmentnu.nl/articles/v ... t-indammen

Hier wordt scherp stelling genomen vóór containment en tégen mitigatie, waarbij ook de stelling wordt geponeerd dat een combinatie van die twee niet zou kunnen. Het verschil zou zijn dat, nadat het aantal besmettingen is teruggedrongen, bij mitigatiebeleid het aantal besmettingen daarna weer oploopt en er een jojo effect ontstaat, en dit bij containment-beleid dichtbij nul blijft. Met als verondersteld gevolg meer vrijheid voor de bevolking.
Mijn idee is dat het verschil tussen mitigatie en containment door bepaalde scherpslijpers heel groot wordt geacht, maar dat dat het (vóór het bereiken van de gewenste vaccinatiegraad) in de praktijk (bijna) onhaalbaar is om de aantallen besmettingen heel langdurig dichtbij nul te houden. Voor welke insteek men ook kiest, mitigatie of containment, de praktische gevolgen zouden weleens op elkaar kunnen lijken, omdat de resultaten van containmentpolitiek zouden kunnen tegenvallen, waardoor hetzelfde jojo-effect dan ook zou optreden.

Ook wordt de indruk gewekt dat onze politiek een bewuste keuze maakt vóór mitigatie en dus tégen containment. Dit vind ik ook veel te kort door de bocht. Dat één van de doelen van de regering was om de IC capaciteit niet te overschrijden valt ze op zich niet kwalijk te nemen. Het streven van onze beleidsmakers was mijns inziens wel degelijk om met maatregelen de besmettingen richting nul te brengen en vervolgens langdurig laag te houden. Als het nederlandse volk consequent alle aanwijzingen van Mark en Hugo zouden hebben opgevolgd, zou er al lang containment zijn. Wat niet wegneemt dat deze bewindslieden onderweg inschattingsfouten gemaakt hebben. Recent door te vroeg te versoepelen, eerder juist door te late reacties op oplopende cijfers.

Als methode's voor containment worden (in het artikel) genoemd: testen, contactonderzoek en mondkapjes. Een probleem hiermee is dat wordt uitgegaan van de ideale situatie dat zowel de testen als de mondkapjes van voldoende kwantiteit en kwaliteit zijn, én dat het contactonderzoek met bijbehorende quarantaineregels dan perfect gedisciplineerd zou worden uitgevoerd.
Als dat laatste niet zo is, lopen de besmettingen toch weer op, waardoor er bij het contactonderzoek capaciteitsproblemen ontstaan. En die capaciteitsproblemen groeien ook exponentiëel mee met de besmettingscijfers. Dit is ook precies wat vorig jaar augustus, september in Nederland aan de hand was. Een zeer naast familielid van mij had toen een leidende functie in het GGD bron en contact onderzoek, en je wil niet weten hoeveel mensen meteen de hoorn er op gooiden toen vanuit het centrum gebeld werd.
In een land als Nederland is er al heel gauw een deel van de bevolking dat zich geen fluit aantrekt van de bijbehorende quarantaineregels, en zelfs als dit maar een paar procent zou zijn, dan is een effectief contactonderzoek helaas al snel niet meer praktisch haalbaar. De schuld voor het niet ontstaan van containment zou dus niet zó eenzijdig naar bewindslieden als Hugo moeten gaan, al heb ook ik niet echt een hoge pet van hem op.

Om een echte containment in Nederland te realiseren moet het land bovendien op slot, grenzen dicht. En dit niet alleen op de korte termijn, maar op de zeer lange termijn. Met de positie van Nederland als klein distributieland is dat voor ons wel degelijk moeilijker dan voor landen met een afgelegen ligging en landen met meer zelfvoorzienende kwaliteiten.

Om het aantal besmettingen dichtbij nul te hóuden moeten vergaande beperkingen langdurig van kracht blijven, want een volk gaat dat anders niet zelf regelen, in ons land zeker niet. Door dit soort redenen geloof ik niet in het vooruitzicht dat geschetst wordt door sommige containment-aanhangers, dat wanneer de containmentfase hier eenmaal is bereikt, dit ons meer vrijheid zou opleveren.

Dat in de praktijk een veel lagere ziektelast haalbaar zou zijn geweest dan we de laatste anderhalf jaar gehad hebben geloof ik wel, maar dat hangt af van een hele hoop details waar iedere regering in Nederland een zware dobber aan zou hebben. Kortom, de discussie mitigatie of containment vind ik meer een theoretische dan een praktisch relevante.

Hopelijk zijn we binnenkort, een paar weken nadat de jongeren gevaccineerd zijn, een tijd lang van de ellende af.

Hans
Man Met Fiets schreef:
za 10 jul, 2021 23:34
Het Dunning Kruger effect is simpel gezegd dat mensen zonder bepaalde specifieke kennis niet begrijpen wat ze NIET kunnen omdat ze die kennis niet hebben. Want ze begrijpen niet wat mensen die die kennis wel hebben meer kunnen door het hebben van die kennis vergeleken met mensen die die kennis (nog) niet hebben.
Je bedoelt zo iets? ;)

Afbeelding
Het Nederlandse beleid wordt al anderhalf jaar gekenmerkt door in vergelijking met andere Europese landen relatief weinig beperkingen en relatief veel besmettingen. Dat was scherp aan de wind zeilen waarbij de snelheid van ingrijpen die daarbij hoort soms ontbrak. Het begrip voor het karakter van een exponentiele reeks lijkt maar niet door te dringen.
Door dit wat soepeler beleid was het leven bij ons ondanks alle geklaag toch vaak minder vervelend dan elders, maar vooral ook kon de economie beter blijven draaien dan in andere landen. Dat laatste verdient toch ook een pluim en levert op termijn ook gezondheidswinst op. Maar waar we nu in zitten was dom en vermijdbaar.
Ik denk niet dat Nederland net zo gemakkelijk op slot kan als Nieuw Zeeland, al was het maar omdat ziekenhuizen in bv Zuid-Limburg dan hopeloos spaak lopen omdat een aanzienlijk deel van het vooral hogere maar ook lagere personeel in het buitenland woont en dagelijks op en neer reist, om maar één voorbeeld te noemen.
Het aantal grenswerkers in NZ zal denk ik wel wat minder zijn. :)
@Man Met Fiets:
Vergelijken met China vind ik opmerkelijk. Daar is sprake van een totalitair regime, dat gebruik maakt van geavanceerde technologie om (sociale) controle af te dwingen. Dat heeft vast voordelen, maar gaat wel ten koste van individuele vrijheid.

Als je dan een betoog houdt, kies dan voorbeelden van landen waar niet alleen de geografische ligging en arbeidsmobiliteit (vgl. reactie van Leon), maar ook de samenleving en bestuursvorm enigszins vergelijkbaar zijn met die in Nederland.
Dat is een van de weinige keren dat ik de curve van het Dunning-Kruger-effect IMHO juist getekend zie, namelijk met Mount Stupid hoger dan het Plateau of Sustainability. De aanhangers van de secundaire waarheden weten het immers een stuk zekerder dan de deskundigen. Als je getallen in de verticale as zet zul je zien dat Mount Stupid vlak tegen 100% aan schurkt terwijl het Plateau of Sustainability dat niveau per definitie nooit zal benaderen.
Van deze website:
Afbeelding
"Man op fiets";
het is interessant te zien hoe je van jezelf vindt dat je kritisch en goed geïnformeerd bent en tegelijkertijd de cijfers afkomstig uit China vertrouwt.

Het advies om in eigen land te blijven is ook heel fascinerend gezien het feit dat juist NL een heel hoog aantal infecties telde en nu weer telt.
Zeker gezien het hier een forum betreft van merendeels rustzoekende vakantiefietsers, die vanuit hun voorkeuren en daaruit volgend gedrag al een zeer veel lager risico lopen dan bijvoorbeeld de feestende Mallorca-ganger.

Ik zou, zonder voor nonchalance te pleiten, een fietsvakantie in het buitenland op het ogenblik niet afraden, zeker indien men volledig gevaccineerd is, en zich aan de overbekende voorzorgsmaatregelen houdt.

De huidige explosie van besmettingen doet zich (vooralsnog) vrijwel uitsluitend voor in de niet of niet volledig gevaccineerde groepen met druk sociaal leven.
Leon schreef:
zo 11 jul, 2021 10:03
Dat is een van de weinige keren dat ik de curve van het Dunning-Kruger-effect IMHO juist getekend zie, namelijk met Mount Stupid hoger dan het Plateau of Sustainability. De aanhangers van de secundaire waarheden weten het immers een stuk zekerder dan de deskundigen. Als je getallen in de verticale as zet zul je zien dat Mount Stupid vlak tegen 100% aan schurkt terwijl het Plateau of Sustainability dat niveau per definitie nooit zal benaderen.
Om jullie voor te zijn: ik plaats mij graag diep in de Valley of Despair, maar wel net aan de rechterkant, net boven "Wanhoop". :wink:
Van deze website:
Afbeelding
Joris Flemming schreef:
zo 11 jul, 2021 10:13
Ik zou, zonder voor nonchalance te pleiten, een fietsvakantie in het buitenland op het ogenblik niet afraden, zeker indien men volledig gevaccineerd is, en zich aan de overbekende voorzorgsmaatregelen houdt.
Tuurlijk, maar van overheidswege is een advies om wel op bijna-solo fietsvakantie te gaan maar niet op helemaal-niet-solo-feestvakanties niet echt mogelijk hè?
Leuk plaatje Leon.
Mooie grafiek van mijn levensloop.
Ik zie erg op tegen die allerlaatste fase (vergeten) en zit wat dat betreft al weer middenin de wanhoop.
@Leon;

Dit topic gaat niet uitsluitend om het overheidsadvies. Lees het eerste bericht nog eens zou ik zeggen.
javb2812 schreef:
zo 11 jul, 2021 03:17
Man Met Fiets, je bent wel opvallend overtuigd van je vaardigheden als beleidsmaker voor Nederland in Coronatijden. Daarbij is medische kennis (jouw vakgebied) eigenlijk onontbeerlijk zoals je zelf al zegt, maar een boel andere soorten vakkennis en mensenkennis ook. Ik zou niet durven om daar bij jou aan te twijfelen.

Je eerdere opmerkingen over mitigatie en containment heb ik met belangstelling gelezen. Over het verschil tussen deze twee zienswijzen is soms veel te doen. Onderstaand artikel van onderstaande website, illustreert een bepaalde denkwijze, die ik overigens niet in zijn geheel omarm:

https://www.containmentnu.nl/articles/v ... t-indammen

Hier wordt scherp stelling genomen vóór containment en tégen mitigatie, waarbij ook de stelling wordt geponeerd dat een combinatie van die twee niet zou kunnen. Het verschil zou zijn dat, nadat het aantal besmettingen is teruggedrongen, bij mitigatiebeleid het aantal besmettingen daarna weer oploopt en er een jojo effect ontstaat, en dit bij containment-beleid dichtbij nul blijft. Met als verondersteld gevolg meer vrijheid voor de bevolking.
De man achter containment.nu heb ik enkele keren langdurig aan de telefoon gehad. Hij begrijpt het uitstekend. De site is wat rommeliger dan ik graag zou zien en onderwerpen worden wat losstaand behandeld en minder als samenhangend betoog met een begin, een midden en een einde. Je zou ook eens op coronatie.nl kunnen kijken. Het artikel over Doden en Daders van begin oktober behandelt veel.

Het verschil tussen mitigatie en containment is essentieel en het punt is dat er niet echt overlap is. De denkfout die in de meeste landen is gemaakt is denken dat beschermen van de bevolking/redden van levens ander beleid zou vergen dan beleid dat de economie beschermt. Dat is niet zo. Die vereisen exact hetzelfde beleid. Je beschermt je economie maximaal door eerst je bevolking maximaal te beschermen. Dat zeggen ze in Nieuw Zeeland ook en daar spreekt men uit ervaring. Dat staat o.a. in dat artikel over doden en daders dus dat ga ik hier niet allemaal herhalen. Zie daar wat de burgemeesters van Auckland en Wellington daarover zeggen. Die van Auckland:

"When asked what advice he had for other countries having issues with Covid-19 outbreaks, Goff said there was a false notion that you either protect the country’s health or its economy."

Handel kan gewoon blijven plaatsvinden bij containmentbeleid. Alleen vrij verkeer over de grens van mensen niet. China heeft containmentbeleid gevoerd omdat elimineren van het virus de enige manier is om je economie weer duurzaam(!) te kunnen opstarten zonder dat mensen elkaar bij de daarvoor noodzakelijke veel intensievere contacten tussen mensen onmiddellijk weer in hoog tempo gaan besmetten, precies zoals we nu hebben kunnen zien gebeuren. In China had men nodig dat de arbeiders weer elke dag naar de fabrieken konden gaan om de productie te hervatten. Dat kan alleen als de populatie geheel virusvrij is. Prettige bijkomstigheid is dat dit beleid ook de meeste mensenlevens redt. Het is overigens de waanzin ten top dat nu bekend is gemaakt dat de R-waarde in Nederland ten tijde van het ingaan van de versoepelingen al ruim boven de 1 lag. Mede daarom dus nee. De Jonge begrijpt totaal niet waar hij mee bezig is.

China's economie drijft voor een zeer belangrijk deel op hun export, zie ook de handelsoorlog met Trump. Zij kunnen hun handel uitstekend combineren met containmentbeleid en voor mensen gesloten grenzen. Dat kunnen wij hier ook. China had vorig jaar economische groei waar bijna de hele rest van de wereld economische krimp had. Dit is puur dankzij hun containmentbeleid waardoor ze eind maart 2020 hun economie al weer konden gaan herstarten.

Zie grafiekje 'Uneven Recoveries'.
https://blogs.imf.org/2020/10/13/a-long ... in-ascent/

Versoepelingen kunnen alleen pas als je eerst je hele bevolking in principe virusvrij hebt gemaakt met containmentbeleid. Dit virus is zó besmettelijk dat zelfs de geringste diffuse aanwezigheid ervan in de bevolking het virus onmiddellijk weer snel zal laten toenemen bij versoepelingen. Pas als je bevolking geheel virusvrij is kun je incidentele uitbraken weer de kop indrukken omdat je dan je hele testcapaciteit en contactopsporingscapaciteit kunt inzetten om die kleine besmettingshaard in de kiem te smoren. Met 1000 of zelfs 100 besmettingshaarden werkt dat niet meer want daar heb je de capaciteit niet voor. Dat is precies wat China en Nieuw Zeeland hebben gedaan. Daar zijn, telkens uit dat buitenland, waar men het virus maar blijft kweken in de bevolking, zo nu en dan enkele nieuwe besmettingshaarden opgetreden die ze op deze manier succesvol bestreden hebben. Verder gaat het leven daar voor de burgers weer bijna zijn normale gang en kan met name ook de economie nagenoeg normaal draaien. Op de grensoverschrijdende toeristensector na. Maar het verlies daarvan valt in het niet bij de winst op de rest van de economie.

Hier hebben wij dat niveau van eliminatie nooit bereikt. De eerste lockdown was niet strikt genoeg en men ging zodra de R waarde maar een beetje onder 1 lag al weer versoepelen. Die R waarde moet eerst enkele weken naar 0. Daarna kun je pas gaan versoepelen. Men had de bereidwilligheid en motivatie van de bevolking in de eerste golf moeten benutten om eliminatie van het virus te bereiken net zoals Nieuw Zeeland. Op 8 juni was het een jaar geleden dat heel Nieuw Zeeland op Alert Level 1 staat. Dat betekent nul restricties aan groepsgrootten. Dat normale leven hebben ze voor het grootste deel sindsdien kunnen hebben op enkel relatief korte ophogingen van dat Alert Level na, vaak niet strikter dan maximaal 100 mensen groepsgrootte, door kleine nieuwe uitbraken, telkens weer komend uit dat buitenland dat hardnekkig hun foute mitigatiebeleid blijft volhouden.

Hier probeert men (ook de 'deskundigen') ons te verkopen dat we maar moeten leren leven met het virus en dat het endemisch zal worden. Dan denk ik: "Hebben jullie ook even gevraagd hoe de wetenschappers in China en Nieuw Zeeland daarover denken?"

Ik wil helemaal geen toekomst met permanent aanwezig virus en jaarlijkse vaccinaties en regelmatig nieuwe mutaties die mensen weer heel ziek kunnen maken en laten sterven waarin we blijvend aan social distancing moeten blijven doen om zeker te zijn niet ziek te worden. De vaccins geven geen 100% bescherming en niet 100% van de bevolking laat zich vaccineren. Dus zal het virus blijven circuleren en zal ziekte altijd op de loer liggen. Dat is wat endemisch betekent. De vaccinmakers vinden dat natuurlijk prachtig maar ik besta niet om die vaccinmakers schatrijk te maken. En waarom zou ik hiervoor willen kiezen als het niet nodig is?

Hier beschrijft een groep wetenschappers dat eliminatie niet alleen mogelijk is maar waarschijnlijk zelfs noodzakelijk. Een standpunt dat ik zelf ook al had ingenomen. Mij zou het niet verbazen als 'we' na enkele jaren voortdurende strijd tegen dit virus met regelmatig nieuwe mutaties uiteindelijk tot de conclusie komen dat we het virus toch maar moesten elimineren. Laten we het dan alsjeblieft meteen doen.

https://www.endcoronavirus.org/ - Scroll omlaag en klik op de grafiek met "crush the curve". Dan kom je hier:

https://www.endcoronavirus.org/how-win

Maar lees wel eerst wat de hoofdredacteur van een van de meest prestigieuze, zo niet het meest prestigieuze, medische vaktijdschrift ter wereld zegt.

=====
NO-COVID IN LANCET:

Lancet Editor-in-Chief, Richard Horton, lays out the “No-COVID” strategy, a clear path to normality. He concludes: "After more than 2 million deaths worldwide, perhaps there is an emerging agreement that the elimination of this coronavirus is not only necessary but also achievable.”

See the article here

https://static1.squarespace.com/static/ ... Jan+21.pdf
=====

Met onder andere:

"The strategy produced by Kickbusch and her colleagues ends with an appendix listing myths that have come to distort public and political debate about how to manage this pandemic. There is a trade-off between health and the economy. No: the fate of our wellbeing and our wider lives go hand-in-hand".

Daar hebben mensen (zeer serieuze wetenschappers) ook door dat er die foute gedachte (zeer hardnekkige mythe) heerst dat het of/of is met beleid voor het beschermen van de economie en de bevolking. Dat is dus niet zo. Het is en/en. Fantastisch toch? Dat het juiste beleid zowel de bevolking als de economie maximaal beschermt? Wat kunnen we ons beter wensen?

Eliminatie kan volgens hun nu, nu we een veel grotere testcapaciteit hebben dan China en Nieuw Zeeland hadden toen zij dit deden, in slechts vijf weken. Hoe gek moet je zijn om te kiezen voor een toekomst met permanente aanwezigheid van dit virus als je er in vijf weken 'even doorbijten en de schouders eronder' vanaf kunt zijn zodat het leven weer naar bijna normaal kan terugkeren? Alleen de buitengrens van die 'groene zone' moet strikt bewaakt worden zoals China, Nieuw Zeeland en Australië doen. In Australië heeft de regering al geruime tijd geleden laten weten dat men in elk geval tot de tweede helft van volgend jaar mensen niet zal toelaten zonder eerst in quarantaine te zijn geweest. Zeer verstandig. Het is te hopen dat de rest van de wereld eindelijk tot hun zinnen zal zijn gekomen en ook voor eliminatie van het virus zal hebben gekozen tegen die tijd.

De toekomst zoals daar beschreven is de toekomst die ik wil. Niet die nachtmerrie die Rutte en de Jonge mij willen verkopen. Hou er wel rekening mee dat de regeringsleiders alles te verliezen hebben door nu wel het juiste beleid te gaan voeren. Op elk moment, toen de ziekenhuizen/IC's overvol lagen, zou dit goede containmentbeleid die ziekenhuizen in snel tempo hebben doen leeglopen omdat die R waarde zeer snel naar 0 zou zijn gegaan. Maar dan zou iedereen de vraag gaan stellen: "Maar meneer Rutte. Waarom heeft u dit beleid niet meteen van het begin af aan gevoerd voordat er tienduizenden doden waren gevallen?" Je denkt toch niet dat hij die vraag ooit zal willen moeten beantwoorden is het wel? Dus zal hij stug volhouden dat hij verantwoord bezig is. Je ziet dat nu ook al duidelijk in de hardnekkigheid waarmee ze willen ontkennen dat de versoepelingen veel te vroeg waren. Rutte wou zijn beschadigde imago na de motie van afkeuring proberen op te poetsen en zijn kansen op een nieuw Minister Presidentschap proberen te vergroten door de bevolking cadeautjes in de vorm van versoepelingen te geven. Want dat was populair.

Wij zullen dus als bevolking dat goede containment/eliminateibeleid bij de regering moeten afdwingen. Een gang langs de rechter met nu wel goede argumenten is daar waarschijnlijk de beste optie voor. Ik weet wel met welke eis je moet komen.

Ik wil Rutte nooit meer maar in de buurt zien van een functie waarin hij de levens van 17 miljoen Nederlanders kan beïnvloeden. Hij is daar volstrekt ongeschikt voor. Wat doe je normaliter met iemand die in plaats van minder dan 100 doden, wat realistisch mogelijk was geweest met juist containmentbeleid van het begin af aan, 25-30 duizend doden heeft veroorzaakt?


Wat betreft reizen naar het buitenland. Het gaat niet alleen om Nederland. Er is al volledig correct de bezorgdheid uitgesproken dat je plotseling in een 'rood' land kunt komen te zitten, hoe veilig jij je fietstochtje ook gehouden hebt. Dat is de belangrijkste reden dat ik het advies voor eigen land geeft. Voor de zich niet veilig gedragende niet-fietsers wil ik dat ze in Nederland blijven omdat ze waarschijnlijk door hun gedrag nog meer virus naar Nederland zullen brengen zoals recent ook al gebeurd is.
Man Met Fiets schreef:
zo 11 jul, 2021 11:38
Eliminatie kan volgens hun nu, nu we een veel grotere testcapaciteit hebben dan China en Nieuw Zeeland hadden toen zij dit deden, in slechts vijf weken. Hoe gek moet je zijn om te kiezen voor een toekomst met permanente aanwezigheid van dit virus als je er in vijf weken 'even doorbijten en de schouders eronder' vanaf kunt zijn zodat het leven weer naar bijna normaal kan terugkeren?
Hier spelen twee verschillende factoren een rol:
- vrijheid
- isolatie

De Chinese overheid presteert het op de bevolking fysiek en digitaal haar wil op te leggen.
Nieuw Zeeland ligt midden in een grote zee en is praktisch gesproken goed te isoleren.

Beide zaken zijn in Nederland (zo je wilt de vrije wereld) niet mogelijk.
We leven in een open samenleving.
Hier is de keuze gemaakt te vaccineren en zelfs daarbij wordt het individu vrij gelaten een eigen keuze te maken.

Onze individuele vrijheid dwingt ons tot langdurige collectieve beperkingen.