Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderweg voor grenspassage pcr-test nodig en hoe dan? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Onderweg voor grenspassage pcr-test nodig en hoe dan?

163 berichten
slugbait schreef:
ma 12 jul, 2021 22:13
Ten eerste, niet zo paniekerig doen allemaal, deze curve is niet exponentieel maar logistisch: op een gegeven moment komen besmette mensen alleen maar ander besmette mensen tegen (en met een zesvoudiging per week gaat dat heel snel) en dan gaan de nieuwe gevallen snel afvlakken of zelfs dalen.
Klopt, maar de angst nu is dat daar quasi iedereen voor besmet moet raken, inclusief gevaccineerden.
De 60% benodigd voor groepsimmuniteit van vorig jaar geldt niet meer voor het huidige virus. Of je het benodigde percentage vervolgens bereikt met 80% vaccinatiebereidheid en een vaccin met bop zijn best 90% tegen besmettingen werkt en er groepen zijn die niet meedoen is onzeker.
Samenvatting: ik heb geen idee wat komende weken gebeurt. Straks als het weer winter wordt idem.
Ja, dat is duidelijk :-D Het wordt gewoon afwachten en kijken wat mogelijk is.

(En ik ben zo iemand die dingen doorrekent. Maar bij 550 besmettingen/dag op het dieptepunt en een zesvoudiging per week, is iedereen in Nederland binnen een maand besmet.)
Dat blijkt dus niet te gebeuren: het aantal daalt weer wat. Mijn voorlopige hypothese is dat nu we weer wat verder zijn veel jongeren inmiddels wel min of meer effectief gevaccineerd zijn. Dan zijn die versoepelingen dus gewoon een paar weken te vroeg gekomen. We gaan het zien want twee zwaluwen maken nog geen zomer.
slugbait schreef:
ma 12 jul, 2021 22:35
Ja, dat is duidelijk :-D Het wordt gewoon afwachten en kijken wat mogelijk is.

(En ik ben zo iemand die dingen doorrekent. Maar bij 550 besmettingen/dag op het dieptepunt en een zesvoudiging per week, is iedereen in Nederland binnen een maand besmet.)
Ik vermoed dat Frankrijk vanavond de toon heeft gezet. Macron kondigde aan dat volledig gevaccineerden alle vrijheid krijgen en dat de anderen zich aan voortdurende tests moeten onderwerpen als ze aan het maatschappelijk leven willen deelnemen.
Edit: en Griekenland doet vrijwel hetzelfde, lees ik net.
En in Frankrijk wordt vanaf september de PCR-test ook betalend.
Verplichte quarantaine voor zij die uit een risicoland komen. Hoe ze het gaan controleren gezien de massa kleine wegen, is nog maar de vraag. Als je naar de supermarkt gaat moet je een bewijs voorleggen. Gaat in Frankrijk wel erg hard met de maatregelen. Tenminste als ik de kranten mag geloven.
Griekenland; alleen gevaccineerde mensen welkom in café of restaurant. Catalonië en Valencia; bijeenkomsten beperkt en invoering avondklok.
Grandonneur schreef:
ma 12 jul, 2021 22:27
slugbait schreef:
ma 12 jul, 2021 22:13
Belangrijker punt voor de (oudere) wereldfietser: gaan onze buurlanden echt een pcr-test per 48 of 72 uur willen zien? Of is een bewijs van volledige vaccinatie (met wellicht een negatieve test bij binnenkomst) voldoende? Zelf wou ik richting Duitsland gaan. Iemand een idee hoe zich dat gaat ontwikkelen?
Nope.
Ik ben de afgelopen maand een paar keer in Duitsland geweest, niemand te zien aan de grens (Nieuweschans), maar hoe dat zit bij overnachtingsplekken, heb ik nog geen idee.
Daar moest ik overal contactgegevens achterlaten.
Macron laat nu zien hoe het moet: verplichte vaccinatie voor zorgpersoneel, vrijheid voor de gevaccineerden, en strenge beperkingen voor ongevaccineerden. Griekenland doet iets dergelijks en ook enkele Duitse deelstaten eisen qr codes voor horeca. De rest zal vast volgen, maar Nederland zal wel weer wachten. Ooit wordt er dan vast weer sorry gezegd.
Frankrijk wordt zo weer wel een aantrekkelijk vakantieland.
Heeft iemand ondertussen al meer ervaring met een PCR test afnemen in Frankrijk? Waar kan je dat opgeven en afnemen? Hoe lang van tevoren?

Ik wil begin augustus met de trein terug naar NL vanuit Perpignan (met een redelijk strak tijdschema, ben daar maar 1 nacht), maar ik word ondertussen wel een beetje angstig dat het resultaat ook lang op zich laat wachten. Zit erg te twijfelen alles maar af te blazen ondertussen.
@Spacekip;

op de website www.sante.fr kun je zoeken op de zgn centres d'epistages, ofwel testcentra.
Meestal zijn dit apotheken, praktijken etc.
In de praktijk kun je in ieder plaatsje van enige betekenis zo'n test laten doen.
Voor reizen in een aantal verre landen worden al zo lang ik me herinner vaccinatiebewijzen vereist (bvb gele koorts). Bestaan daar ook zulke discussies rond? Niet helemaal vergelijkbaar maar toch een gerelateerd topic.
Wim schreef:
di 13 jul, 2021 06:45
Daar moest ik overal contactgegevens achterlaten.
Kijk, praktische informatie. Daar hebben we wat aan ;-) Hopelijk blijft dat zo, en hebben Frankrijk, Griekenland en Malta de toon gezet: gevaccineerd = welkom.

Dat de grenzen niet actief worden bewaakt (zie opmerking van Martin), dat had ik zelf ook al vastgesteld (rondjes Nieuweschans doe ik ook met enige regelmatig).
Joris Flemming schreef:
di 13 jul, 2021 08:46
@Spacekip;

op de website www.sante.fr kun je zoeken op de zgn centres d'epistages, ofwel testcentra.
Meestal zijn dit apotheken, praktijken etc.
In de praktijk kun je in ieder plaatsje van enige betekenis zo'n test laten doen.
Fijn, bedankt!
Heb je ervaring met hoe makkelijk het allemaal gaat daar (als buitenlander)? en hoe krijg je de uitslag, via de mail?
Hoewel ik inmiddels in Frankrijk ben, heb ik daar in de praktijk geen ervaring mee.
Terzijde: Onderweg (autoroute) ook geen enkele controle meegemaakt overigens.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 12 jul, 2021 23:53
Grandonneur schreef:
ma 12 jul, 2021 22:27
slugbait schreef:
ma 12 jul, 2021 22:13
Belangrijker punt voor de (oudere) wereldfietser: gaan onze buurlanden echt een pcr-test per 48 of 72 uur willen zien? Of is een bewijs van volledige vaccinatie (met wellicht een negatieve test bij binnenkomst) voldoende? Zelf wou ik richting Duitsland gaan. Iemand een idee hoe zich dat gaat ontwikkelen?
Nope.
Ik ben de afgelopen maand een paar keer in Duitsland geweest, niemand te zien aan de grens (Nieuweschans), maar hoe dat zit bij overnachtingsplekken, heb ik nog geen idee.
De afgelopen 10 dagen heb ik tussen Bielefeld en Berlijn gefietst. Op sommige campings kreeg ik corona-gerelateerde vragen. Daar heb ik mijn vaccinatiebewijs laten zien (in mijn geval 2x AstraZeneca, waarvan de laatste prik half juni is gegeven). Een Duitse motorfietser, die nog niet volledig gevaccineerd was, werd ook toegelaten. Ik weet niet of buitenlandse gasten met slechts één vaccinatie ook welkom zouden zijn geweest. Dat zal wel per deelstaat of regio verschillen.

Niet alleen op stations, maar ook in winkels, horeca en recepties van campings moeten mondkapjes worden gedragen. In het openbaar vervoer moeten dat medische mondkapjes zijn, maar ook op andere plekken ziet men liever niet het soort houtje-touwtje-mondkapjes dat tot voor kort in Nederland gangbaar was. Op terrassen en andere plekken in de open lucht zijn mondkapjes niet verplicht. (Zelf deed ik mijn kapje ook af op perrons zonder overkapping, als er bijna geen mensen waren; officieel was het daar wel verplicht). Soms moest ik een briefje met contactgegevens invullen als ik ergens koffie wilde drinken, maar vaak hoefde dat niet. I.p.v. het handmatig invullen van contactgegevens kan soms ook de Luca app worden gebruikt.

Komende week wordt het toegangsbeleid voor bezoekers uit Nederland weer strenger (zie hier), maar het lijkt erop dat volledig gevaccineerden welkom blijven.
In de afgelopen 2 1/2 week fietste ik naar Denemarken.
Op 2 campings in Duitsland werd ik gevraagd naar m'n inentingsbewijs. De QR code konden ze niet scannen maar op de pagina er voor stond de info die ze nodig hebben.
Voor degenen die niet gevaccineerd zijn is dan in de praktijk om de andere dag een test nodig. Dat is heel makkelijk, ik kwam al snel 5 teststations per dag tegen. Vaak ook nog vlak bij grotere campings.
In Denemarken werd nergens iets gevraagd. Op de boot van Aarhus naar Odden vond ik de corona discipline overigens erg slecht. Van andere fietsers op het station van Kopenhagen hoorde ik gisteren dat dit in het centrum van Kopenhagen ook belabberd is.
Om op zeker te spelen heb ik me vlak voor het binnenrijden van Kopenhagen nog even laten testen. Ging heel rap, in een kwartiertje stond ik weer buiten en nog geen uur later had ik een SMS met de uitslag.
Ivo Miesen schreef:
wo 21 jul, 2021 11:32
In de afgelopen 2 1/2 week fietste ik naar Denemarken.
Op 2 campings in Duitsland werd ik gevraagd naar m'n inentingsbewijs. De QR code konden ze niet scannen maar op de pagina er voor stond de info die ze nodig hebben.
Voor degenen die niet gevaccineerd zijn is dan in de praktijk om de andere dag een test nodig. Dat is heel makkelijk, ik kwam al snel 5 teststations per dag tegen. Vaak ook nog vlak bij grotere campings.
In Denemarken werd nergens iets gevraagd. Op de boot van Aarhus naar Odden vond ik de corona discipline overigens erg slecht. Van andere fietsers op het station van Kopenhagen hoorde ik gisteren dat dit in het centrum van Kopenhagen ook belabberd is.
Om op zeker te spelen heb ik me vlak voor het binnenrijden van Kopenhagen nog even laten testen. Ging heel rap, in een kwartiertje stond ik weer buiten en nog geen uur later had ik een SMS met de uitslag.
Begrijp ik het nou goed dat je tijdens je gehele verblijf een test moet hebben van maximaal 48 uur oud?
Dat om de dag testen kan ik nergens terug vinden, als ik op de site van de ANWB kijk lijkt het enkel of ik bij inreizen een test nodig heb.
tone schreef:
do 22 jul, 2021 10:15
Ivo Miesen schreef:
wo 21 jul, 2021 11:32
In de afgelopen 2 1/2 week fietste ik naar Denemarken.
Op 2 campings in Duitsland werd ik gevraagd naar m'n inentingsbewijs. De QR code konden ze niet scannen maar op de pagina er voor stond de info die ze nodig hebben.
Voor degenen die niet gevaccineerd zijn is dan in de praktijk om de andere dag een test nodig. Dat is heel makkelijk, ik kwam al snel 5 teststations per dag tegen. Vaak ook nog vlak bij grotere campings.
In Denemarken werd nergens iets gevraagd. Op de boot van Aarhus naar Odden vond ik de corona discipline overigens erg slecht. Van andere fietsers op het station van Kopenhagen hoorde ik gisteren dat dit in het centrum van Kopenhagen ook belabberd is.
Om op zeker te spelen heb ik me vlak voor het binnenrijden van Kopenhagen nog even laten testen. Ging heel rap, in een kwartiertje stond ik weer buiten en nog geen uur later had ik een SMS met de uitslag.
Begrijp ik het nou goed dat je tijdens je gehele verblijf een test moet hebben van maximaal 48 uur oud?
Dat om de dag testen kan ik nergens terug vinden, als ik op de site van de ANWB kijk lijkt het enkel of ik bij inreizen een test nodig heb.
Dat is in Duitsland per Bundesland verschillend. In Schleswig-Holstein moet je bij het inchecken op een camping hetzij een vaccinatiebewijs laten zien, hetzij een test van minder dan 48 uur oud. Daarna wordt de interval ruimer. Maar aangezien je op een fietstocht zelden tot nooit langer dan 48 uur op dezelfde camping blijft betekent dit in de praktijk dat je in ieder geval in dit Bundesland om de andere dag je zult moeten laten testen. In Denemarken geldt dit dan weer niet, in Niedersachsen ook niet.
Het probleem met Nederlandse sites is dat ze vaak niet snappen dat Corona eisen in Duitsland vooral door de Bundesländer bepaald worden en dat dat wat in Berlijn geldt niet voor heel Duitsland geldt.
Ik gebruik liever de website van der Spiegel als bron van informatie, die is vaak accurater.