Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervoer fiets + BOB naar en overstappen in de USA - Forum Wereldfietser

Vervoer fiets + BOB naar en overstappen in de USA

Kun je op schiphol en in de USA voor de reis terug fietsdozen kopen? Kan daar ook de gedemonteerde BOB in?
Levert het overstappen in de USA problemen op?

Wij willen naar Norfolk , Virginia en terug vanuit Portland, Oregon.

Ik neem aan dat je die dozen maar voor één enkele reis gebruikt.

Welke voorzorgsmaatregelen raad je aan?
Alvast bedankt,
Fer
KLM verkoopt fietsdozen op Schiphol. Waarschijnlijk zijn ze ook wel te koop op de luchthaven van Portland, maar ik zou voor de zekerheid een of enkele dagen van tevoren even informeren op de luchthaven ter plaatse. Indien ze geen dozen verkopen kan je bij een lokale fietsenzaak (gratis) een doos halen. Geen idee of de BOB erin past.
Misschien heb je ook wat aan deze link: Boxing a Bicycle For Public Transit. Hou in je planning ook rekening met evt schade door het transport, dus vantevoren wat adressen van fietsenzaken in de aankomstplaats verzamelen kan geen kwaad.

Een fietsdoos is niet altijd noodzakelijk. Als je met KLM of Northwest vliegt volstaat een hoes ook. Je kunt dan je fiets inpakken met noppenfolie. De kwetsbare onderdelen kun je met wat karton extra beschermen. Daarover een fietshoes en klaar ben je.

Succes

GTM

Reacie op Heerda

In 2006 zelfde reis gemaakt met United Airlines met fiets plus Bob. Voor de heenreis een gratis grote fietsdoos bij de fietsenmaker gehaald. Hier paste de fiets in zijn geheel in. De Bob gedemonteerd en alle losse onderdelen in de fietsdoos. De fietsdoos volgepropt met nog een aantal tassen. Wel ervoor zorgen dat je alles aan de fiets vastmaakt want de doos kwam behoorlijk beschadigd in de VS aan. De volle fietsdoos woog net geen 32 kg. Hiervoor moet je 50 dollar bijbetalen. Als je beneden de 23 kg blijft is alles gratis. In de Bob tas zat verder alle bagage. Deze heb ik met een riem vastgemaakt in het Bob-karkas en als checked baggage meegegeven (net geen 23 kg). Dit werd zonder opmerkingen geaccepteerd. De uitstekende delen (aanhechting Bob-wiel) had ik beschermd met verwarmingsbuis-isolatie materiaal (gamma) en tape. Bij de overstap in Washington moet je de doos opnieuw inklaren en enkele meters vervoeren. Hier kun je de doos ook controleren op beschadigingen en eventueel wat herstellen. Druk het dienstdoende personeel wel op het hart dat de fiets naar Norfolk meegaat. Ik zag mijn fietsdoos bij het vliegtuig staan maar achteraf hadden ze deze toch niet meegenomen i.v.m. ruimtegebrek. De doos werd een dag later in Norfolk bezorgd.
De fietsdozen in Amerika zijn over het algemeen een stuk kleiner. Hier paste mijn fiets + bagage + Bob-onderdelen niet in. De oplossing is een fietsdoos waar een tandem in heeft gezeten. Deze dozen zijn perfect. Ze hebben dezelfde lengte als de grote fietsdozen uit Nederland, alleen zijn ze iets lager (zadel en stuur demonteren). Ze zijn ook een stuk steviger. Ik had een doos voor een daVinci design tandem. Deze doos kwam in perfecte conditie op Schiphol aan. Het adres in Portland voor een dergelijke tandem-doos (gratis): Gateway Bicycles, 11905 NE Halsey, Portland OR97220. Tel. (503) 254-0800. Email: info@gatewaybicycles.com. Ook kun je proberen: River City Bicycles, 706 SE Martin Luther King Blvd, Portland, OR97214. Je kunt beide zaken op internet (Google) vinden.
Veel succes en plezier. Het was een pracht-reis.

Albert Tangerman

Hallo Albert,

Leuk om te lezen dat je in Amerika bent geweest want daar vertelde je in 2003 al over.

Stef en ik kwamen je ergens in Frankrijk tegen op weg naar Nederland. We hebben toen nog een stuk met je opgefiets. Dit was mijn eerste kennismaking met de Bob en ik was onder de indruk van de hoeveelheid bagage die je er op kwijt kon en de snelheid waarmee we fietsten.
Inmiddels heb ik ook een Bob en naar alle tevredenheid.

Groet
Franke

Hallo Franke,

Leuk weer iets van je te vernemen sinds 2003 in de buurt van Chartes, Frankrijk. Jij bent dus ook nog steeds aan het fietsen. Na Santiago heb ik in 2005 een rondje Europa gefietst (Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italie, Slovenie, Hongarije, Slowakije, Oostenrijk, Duitsland) en vorig jaar dus Amerika, Coast to Coast, gedurende 3 maanden. Werlelijk fantastisch. De mooiste tocht van mijn leven. Dus mocht je nog eens 3 maanden vakantie hebben, dan is dat een echte aanrader.
Grappig dat ik je heb aangezet om samen met de BOB je fietsleven voort te zetten. Ik ben nog steeds razend enthousiast over de BOB. Je ziet ze steeds meer verschijnen tijdens vakanties. En zo te lezen ben jij er ook enthousiast over.

Hartelijke groeten,

Albert Tangerman.