Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x

129 berichten
Leon schreef:
vr 20 aug, 2021 17:07
Misschien is hun onderliggende hardware en besturingssysteem inderdaad nog uit de tijd van Windows 98. De gebruikservaring doet me namelijk wel aan die tijd denken.
De schermresolutie ook…
willem.m schreef:
vr 20 aug, 2021 14:53
En wat te denken van een denkbeeldige tegenstander die je *niet* kunt uitzetten en die altijd eerder finisht.
Op mijn Edge 810 kan ik die wel uit zetten via:

Instellingen - Activiteitenprofielen - Kies een profiel - Trainingpagina's - Virtual Partner - Uit/Aan
flierefietser schreef:
vr 20 aug, 2021 18:14
willem.m schreef:
vr 20 aug, 2021 14:53
En wat te denken van een denkbeeldige tegenstander die je *niet* kunt uitzetten en die altijd eerder finisht.
Op mijn Edge 810 kan ik die wel uit zetten via:

Instellingen - Activiteitenprofielen - Kies een profiel - Trainingpagina's - Virtual Partner - Uit/Aan
Aha! Ik zal het gaan uitproberen.
Via laden met Garmin Connect, waar ik helemaal geen problemen mee heb gehad, kan je de route, die er met dag en datum inkomt, eenvoudig aanpassen en met de nieuwe naam opslaan. Sorteerd alfabetisch dus eenvoudig terug te vinden.
En dan met BT naar de Garmin Edge laden
Gr Jan
Zodiac schreef:
vr 20 aug, 2021 21:16
Via laden met Garmin Connect, waar ik helemaal geen problemen mee heb gehad, kan je de route, die er met dag en datum inkomt, eenvoudig aanpassen en met de nieuwe naam opslaan. Sorteerd alfabetisch dus eenvoudig terug te vinden.
En dan met BT naar de Garmin Edge laden
Gr Jan
Maar dat is wel een extra handeling waar de gemiddelde klant niet op zit te wachten. Nogal un-Lean dus, als je 't mij vraagt.
Ik heb mijn garmin connect en komoot account gekoppeld. Elke route die ik in komoot maak gaat automatisch ook naar connect. Zodra je de edge aanzet en die een BT connectie heeft synchroniseert die en komen alle nieuwe routes ook automatisch op je edge. Zelfs als je wijzigingen doet in komoot wordt je route op je edge ook aangepast.
Waarin verschilt een 530 van een 130/1030plus want op beide laatsgenoemde toestellen komt de route gewoon met de naam zoals ik die heb gegeven in komoot, geen datum als naam (wel max 16 chars dacht ik, de rest wordt afgekapt).
Wat betreft die virtual partner. Spijtig genoeg kan je die niet uitzetten, maar wat je wel kan doen is in connect de gemiddelde snelheid van je route laag zetten en dan kan die VP al snel niet meer volgen.
bdr schreef:
vr 20 aug, 2021 13:53
Hardware: zoals willem.m al aangaf, de toetsen zijn slecht (D), slechter dan de toetsen van eTrex die ik als B- zou beoordelen. Vooral de zoom toetsen die je ook moet gebruiken om in de menu's rond te dwalen. Het joystickje van de eTrex is veel handiger.
Nóg slechter dan de knoppen van de eTrex? Hoe is het mogelijk :shock: (zie dit draadje).

Afbeelding

Ik heb nu mijn derde eTrex30(x) sinds 2014. Daarvan is er één onder garantie vervangen, vanwege een kapotte usb-ingang, die het binnen 2 jaar had begeven (zie dit draadje). De knoppen gaan bij mij circa 5 jaar mee. (Bij mijn huidige eTrex heb ik de knoppen afgedekt met een hoesje, in de hoop dat de knoppen dan iets langer mee zullen gaan).
@kees: Ik schreef niet over de levensduur maar over het indrukken van de knoppen van de Edge 530.
willem.m schreef:
za 08 mei, 2021 23:10
... Het probleem is niet het aantal knoppen of het ontbreken van een toggleknop, maar het indrukken. De knoppen zijn naar mijn smaak te soft en niet allemaal even goed. Bij een paar knoppen voel en hoor ik een klik; bij de andere niet. De Etrex heeft betere knoppen. Dit is no big deal. ...
Het probleem met de levensduur van de knoppen van de Etrex heb je inderdaad al eerder beschreven. Over 4,5 jaar kan ik aangeven of de knoppen van de Edge het langer dan die van jouw Etrexen uithouden, ervan uitgaande dat we deze even vaak gebruiken.
keesswart schreef:
zo 22 aug, 2021 19:29
Nóg slechter dan de knoppen van de eTrex? Hoe is het mogelijk :shock: (zie dit draadje).
Willem.m en ik gebruiken beide een siliconen hoesje rond het toestel dat het toetsgevoel niet ten goede komt.

Tweede indrukken van dit weekend:

  • Kaarten laden kan simpelweg op de eTrex-manier, *.img bestand van https://www.openfietsmap.nl naar het toestel schrijven via USB en klaar. Dit maakt het toestel het enige toestel van zijn categorie waar je zelf kaarten op kan plaatsen, volgens mij. Tot deze categorie reken ik Wahoo Roam en Bolt, Hammerhead Karoo en Bryton Rider 750.
  • Je kan routes ("koersen") permanent op de kaart tonen zonder dat ze actief zijn, zoals bij de eTrex. Ook redelijk uniek, volgens mij.
  • De letters zijn veel groter dan op de eTrex, de kaart is even fijn.
  • Als je van een track ("koers") afwijkt verschijnt er "Uit Koers" op het scherm, deze melding verstopt een flink stuk van de kaart en staat dus ferm in de weg om de weg terug te vinden.
  • Als je een GPX track upload in de Garmin Connect app kan je die best maar in één trek op de Edge zetten want ik vind van z'n leven de tracks ("koersen") niet terug in de app bij afsluiten en terug openen. De app heeft blijkbaar ook netwerkconnectiviteit nodig, en valt je lastig met stomme badges en idiote achievements. Weg met gameification.
Kan je ook de Edge via USB aansluiten op je iphone (dmv lightning to usb adapter) en dan de inhoud ervan zien en wijzigen vanaf je iphone? Zo zet ik nu de tracks over als ik onderweg ben met etrex of gpsmap64. Geen internet connectie nodig op die manier. Maar dan heb je natuurlijk weer kabels en accessoires nodig.
nicolevelo schreef:
zo 22 aug, 2021 20:03
Kan je ook de Edge via USB aansluiten op je iphone (dmv lightning to usb adapter) en dan de inhoud ervan zien en wijzigen vanaf je iphone? Zo zet ik nu de tracks over als ik onderweg ben met etrex of gpsmap64.
Zo'n geweldige ervaring was dat toch niet op jouw recente reis?*

Maar het zou wel lukken, ik heb net via de computer met USB-kabel geprobeerd. Als ik een GPX in de map "NewFiles" drop staat deze netjes tussen de routes. Zoals ik het nu zie zijn er drie grote opties om tracks op het toestel te krijgen:
  • Via USB, tracks droppen in map "NewFiles"
  • Via Bluetooth met de app Garmin Connect. Garmin Connect heeft internettoegang nodig.
  • Via Bluetooth en een Connect IQ app op de Edge: bv met Komoot maar Komoot heeft ook internettoegang nodig om routes te maken, ik weet niet of het offline routes bijhoudt.
Blijkbaar moet ik wel simpelweg via louter Bluetooth GPX'en kunnen sturen naar de Edge 530, mits gebruik van de "gimporter" Connect IQ app op de Edge, maar die heeft een "gexporter" app op de telefoon nodig, en de iOS versie van deze app zit al van 2019 in beta..

Eigenlijk zoek ik een GPS met de volgende kenmerken:
  • bedrijfszeker
  • lange batterijduur, opladen met powerbank
  • Openfietsmap kaart, zelf te uploaden
  • liefst e-ink display, of toch goed leesbaar in daglicht
  • GPX naar het toestel sturen via Bluetooth. Liefst meerdere GPX'en tegelijk zichtbaar. Gewoon een lijn op de kaart, aanwijzingen zijn niet nodig
  • opname van gereden route naar GPX-archief. Als het archief alleen via usb toegankelijk is is het voor mij goed genoeg.
maar daarvoor zal waarschijnlijk te weinig markt zijn.

* PS: blijkbaar zou jij met de Garmin Explore app tracks via Bluetooth naar een GPSMap64 kunnen sturen. Jawel, Garmin heeft 2 totaal verschillende mobiele apps voor verschillende toestellen.
Op uitzondering van het probleem vorige maand kan over het algemeen ik probleemloos via mijn iphone SE gpx files op mijn gps zetten. Het probleem dat zich plots voordeed had iets te maken met een jnx file die alles blokkeerde. Nu die verwijderd is, lukt het weer allemaal.

Kijk ook eens naar de gpsmap 66 reeks. Die heeft features van de gpsmap 64 reeks maar werkt blijkbaar met de IQ app. Geen idee of het dan lukt om routes via bluetooth erop te zetten.

Hier een overzicht van alle modellen en hun mogelijkheden. Wat een kluwen…
nicolevelo schreef:
zo 22 aug, 2021 22:49
Tot vorige maand kon ik probleemloos via mijn iphone SE gpx files op mijn gps zetten. Het probleem dat zich plots voordeed had iets te maken met een jnx file die alles blokkeerde. Nu die verwijderd is, lukt het weer allemaal.
Het probleem wordt volgens mij veroorzaakt door het feit dat de gps niet correct verwijderd wordt. iOS heeft geen concept van externe schijven, en elke app kan op eender welk moment afgebroken worden. Die adapter van Apple is in de eerste plaats bedoeld om foto's en video's van een extern toestel te halen. Afhalen verandert niets aan het externe toestel, het is read-only. Als je wijzigingen op dat toestel aanbrengt wil je wel dat het correct afgesloten wordt, maar dat is dus niet voorzien.

Gelukkig is de FAT bestandsindeling die de Garmin toestellen gebruiken redelijk tolerant tegen verkeerd afsluiten, maar eens loopt het mis, met mogelijk corrupte bestanden als gevolg.
nicolevelo schreef:
zo 22 aug, 2021 22:49
Kijk ook eens naar de gpsmap 66 reeks.
Ik ben niet op zoek naar nog een andere gps. Ik ga nu eerst die 530-serie uittesten. Want uiteindelijk was de oude eTrex wel betrouwbaar als ik een keer de Garmin-kronkels leerde ontwarren.
bdr schreef:
zo 22 aug, 2021 19:49
[*]Als je een GPX track upload in de Garmin Connect app kan je die best maar in één trek op de Edge zetten want ik vind van z'n leven de tracks ("koersen") niet terug in de app bij afsluiten en terug openen. De app heeft blijkbaar ook netwerkconnectiviteit nodig, en valt je lastig met stomme badges en idiote achievements. Weg met gameification.
De Edge zet de GPX bestanden om in een ander formaat, en niet altijd gaat dat goed. Ik heb me er nog niet genoeg in verdiept om er achter te komen wat daar de oorzaak van is (of een oplossing)
Wel is er weer veel te veel in te stellen, ook vanwege de integratie met de app en dingen als Strava en dergelijke.
Even voor de goede orde: ondanks dat ik de Edge 530 in enkele aspecten wat onhandig vind, voldoet-ie voor mij wel. Ikzelf heb niet alle recent geposte wensen (strava enzo), en kan overweg met het ding.

Het is net als met mensen: niemand is perfect. Of met fietsen: als een nieuwe fiets het beste van het beste moet zijn, eindig je met een exemplaar van 8000 euro. (En je rijdt er waarschijnlijk nauwelijks beter op.) Het leven lijkt me vermoeiend als je voortdurend naar perfectie streeft.

Dus ondanks de prutsers op de softwareafdeling van Garmin kan ik tevreden zijn met wat ik wél heb, en dat is een compact, licht apparaat met goed afleesbaar scherm en voldoende snelle processor waar ik redelijk makkelijk draadloos tracks op kan zetten die ik makkelijk kan volgen, en met prima batterijduur.
Derde (en latere) indrukken Garmin Edge 530:

Fit
De Edge serie werkt met *.fit bestanden ipv *.gpx bestanden. Dit is een nieuwer, binair bestandsformaat dat ontworpen is om compact veel datapunten op te slaan, bv. gegevens van verschillende sensoren (hartslag, snelheid, vermogen). In tegenstelling tot gpx-bestanden kan je die niet met een teksteditor openen. QMapShack kan goed met *.fit bestanden overweg.

Garmin Connect
Het Garmin Connect universum is een cloud-applicatie waar al je gegevens opgeslagen worden (afgelegde ritten) en waar je nieuwe routes kan uploaden die dan met je Garmin toestel worden gesynchroniseerd. Je verdient ook automatisch badges (yuk) en kan vrienden volgen enz...

Garmin Connect, de cloud-toepassing, kan ook communiceren met andere cloud-applicaties. Zo kan je je Komoot, Strava, RideWithGPS,... account met Garmin Connect, de cloud-applicatie, koppelen en dan worden automatisch je afgelegde ritten op Komoot, Strava, RideWithGPS,... gepost. De communicatie werkt ook in de andere richting, nieuwe routes die ik in Komoot maak komen automatisch in Mijn Koersen in Garmin Connect terecht. Communicatie met die verschillende diensten gebeurt allemaal in de cloud, daar moet jij dus niets aan doen. Garmin Connect is de hub waar alles toekomt en vertrekt.

De communicatie tussen je Garmin toestel en Garmin Connect, de cloud-applicatie, gebeurt oftwel via WiFi oftewel via Bluetooth én Garmin Connect, de mobiele app. Via WiFi is het eenvoudigste: als de Edge 530 op een bekend WiFi netwerk stuit synchroniseert hij zichzelf automatisch met Garmin Connect, de cloud-applicatie. Dit werkt goed: als ik een nieuwe route maak in Komoot staat deze binnen een paar seconden op de Edge.

Garmin Connect, de mobiele app, is een dunne mobiele laag boven de interface zoals je die op https://connect.garmin.com terugvindt. De app is onoverzichtelijk en heeft zoals eerder gemeld geen offline-modus, als je geen verbinding kunt maken met het internet kan er niets.

Garmin Connect IQ is een API die toelaat om op het Garmin toestel zelf kleine apps te laten draaien, of speciale gegevensvelden, widgets, te maken. Tevens biedt de API de mogelijkheid om gegevens uit te wisselen met een mobiele app op je telefoon. Garmin Connect, de mobiele app, multiplext de Bluetooth verbinding met je Garmin toestel om gegevens tussen een third party mobiele app en de Connect IQ app op het toestel uit te wisselen. Het hele Garmin Connect IQ universum is voornamelijk bedoelt voor smart watches, voor de Edge-serie is het niet zo relevant.

(Het zou minder verwarrend zijn moest Garmin die dingen niet allemaal "Connect" noemen.)

De instinker van de hele constructie is dat de functionaliteit van Garmin Connect beperkt is. Garmin connect heeft alleen notie van afgelegde ritten ("Activiteiten") en routes ("Koersen") (en workouts en trainingen en...). Er zijn geen waypoints voorzien. Als je waypoints (zoals de campings van Archies) op het toestel wil zetten moet je het toestel via USB aan de computer hangen en via Garmin Basecamp toevoegen. Ook waypoints die je op de Edge 530 maakt via "Markeer locatie" kan je alleen via Basecamp te pakken krijgen.

Praktisch
  • Routes herberekenen moet uit. Ofschoon de Edge 530 heel wat sneller is dan de eTrex 20x die het vervangt kan hij nog steeds geen routes herberekenen. Een plaatselijke omleiding wegens wegenwerken zorgde voor een hoop waarschuwingen, U-bochten en andere aanwijzingen zodat ik de oorspronkelijke route kwijt raakte. De Edge stuurde mij steeds terug naar het punt waar ik de route verlaten had, wat absoluut niet helpt als het over een kilometer wegenwerken gaat.
  • Virtual Partner kan je niet uiitzetten. Virtual partner is een virtuele tegenstander die dezelfde route volgt als jij. Hij toont zich als een grote driehoek op de route, groter dan je eigen locatie. De bedoeling is dan dat je die tegenstander probeert te verslaan. Als jouw route geen snelheidsgegevens bevat rijdt de Virtuele Partner met de snelheid die in het scherm "Virtual Partner" te configureren valt. Je kan die op 0km/u zetten, dan staat de Partner stil. Maar als je routebestand wel snelheidsgegevens bevat rijdt de tegenstander onverbiddelijk aan die snelheid. Alle routes van Komoot bevatten snelheidsgegevens. Je kan die beïnvloeden door het "Conditie"-menuutje bij het plannen van een route in Komoot. Door conditie op "ongetraind" te zetten blijft die Virtual Partner hopelijk achter.
  • Je kan in- en uitzoomen op de kaart door lang op "Enter" te duwen tot een grote + en - op het scherm verschijnen. Dan kan je met scrollknoppen in- en uitzoomen. Dit kan ook bij Auto-zoom. De Edge is veel sneller dan een eTrex 20x om grote stukken kaart te tonen.
Een van mijn conclusies na het lezen van de reeks mogelijkheden van het apparaat hier is dat de mogelijkheden averechts werken. Het heeft er namelijk wat van weg dat Garmin heeft geprobeerd zo veel mogelijk mogelijkheden in het ding te stoppen. Dat is dom, want tegen dé concurrent - de smartphone - zal een Garmin device het qua mogelijkheden altijd afleggen, en niet zo'n klein beetje ook. Probleem is vervolgens dat je aan een boel eigenschappen van het ding vastzit.
Ik ga voorlopig zuinig zijn op de rubberen knopjes van mijn Etrex, die niet zo veel kan, maar wel precies doet wat ik nodig heb.
De Edge-serie is begonnen als een geavanceerde fietscomputer voor wielrenners. Vandaar al die functionaliteit met rondetijden, sensoren en dataschermen (en die Virtual Partner). Dan is er navigatie bijgekomen. Het navigatiedeel ligt qua gebruik, mogelijkheden en instellingen heel dicht bij de eTrex-serie[*]. Dan is er nog een laag "cloud", sociale netwerken en fitness (training, workouts) bovenop gekomen. En in typische Garmin-stijl passen al die lagen net niet op elkaar...

Ik volg in de redenering dat je beter een dom device hebt en de intelligentie in de smartphone stopt. Wat mij betreft is dit echter het apparaat dat op dit moment het dichtst in die buurt komt én betrouwbaar is. Een Wahoo Roam of Wahoo Bolt v2 zal waarschijnlijk beter in elkaar zitten qua interface, maar daar zijn meerdere meldingen van crashes op lange tochten waarbij het toestel kaarten en tracks kwijt speelt.

Spijtig genoeg gaat het in reviews van dit soort geavanceerde fietsgps'en nooit over navigatie en kaartmateriaal maar wel over sensoren koppelen en doorlinken naar Strava en live segments enz...

[*] Als je de Edge op dezelfde manier als een eTrex gebruikt, dwz USB kabel in de computer en alles via Basecamp, ga je niet veel verschil merken.
Ik heb niet alles gelezen (sorry) maar wat ik prettig vind aan mijn Etrex is dat track ook echt tracks zijn (een lijn op een kaart) en niet een dwingende, al dan niet routerende, combinatie van pijlen en dergelijke. Ik heb bij vrienden gezien hoe ze aan het klooien waren met tracks om te voorkomen dat ze steeds teruggestuurd werden of ander gedoe. Misschien deden ze gewoon iets verkeerd. Dat houdt mij tegen om te switchen naar een Edge. Als ik hier beren op de weg zie die er niet zijn dan hoor ik het graag.

Ander punt van zorg is de accu vs batterijen. Ik sluit mijn Etrex aan op mijn naafdynamo via een E-werk omvormer en bufferaccu. Als dit onderweg kapot gaat kan ik altijd nog overstappen op batterijen. Bij een Edge heb ik dan dus een probleem als ik geen mogelijkheid heb om hem op te laden.
LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
... wat ik prettig vind aan mijn Etrex is dat track ook echt tracks zijn (een lijn op een kaart) en niet een dwingende, al dan niet routerende, combinatie van pijlen en dergelijke. .. Dat houdt mij tegen om te switchen naar een Edge. Als ik hier beren op de weg zie die er niet zijn dan hoor ik het graag. ...
Er loopt een onzichtbare beer op jouw track. 😉