Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagelimiet vliegtuig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bagagelimiet vliegtuig

hoi Rudger,
wij zitten met het zelfde, vertrekken in oktober naar bangkok om in noordthailand te gaan fietsen, vervolgens in februari naar NZ daarna naar australie en terug via Bali... het jaar nadien tegen oktober terug thuis
bij qantas kost ons dit om en bij de 1100 euro(zonder taxen) en ja moet de fiets in de 20 kilo zitten...
nu hebben we al eens rond gekeken naar andere maatschappijen maar die vliegen niet op al deze bestemmingen en dan als het al ging was het 2250 euro zonder taxen! en das toch dadelijk veel meer hé
dat opsturen is misschien een goed idee, maar hoelang duurt dat voor het ter plekke is? en is het betrouwbaar? is dat post restante aan je zelf?
wij zouden dan in totaal 4 of 5 keer dat moeten doen.
Hou ons op de hoogte!!!!
groeten manu

Hoi,
Met TPG Post duurt het er zo'n 10 dagen over als je gebruik maakt van een tarief dat in het midden ligt tussen supersnel (met vliegtuig) en superlangzaam (alleen met boot). Dat laatste duurt zo'n 40 dagen en scheelt op zich niet heel erg veel in prijs.
Als jullie met zijn tweeen zijn, scheelt het natuurlijk ook in het gewicht. Je hoeft maar een reparatieset, een tent, een stel pannen e.d. mee. Bovendien gaan jullie naar Thailand etc. Daar heb je toch niet veel nodig denk ik? Ik zou gewoon proberen om naast je fiets (die van mij is 14 kilogram) je te beperken tot een broek en een shirt (bij wijze van spreken). Hou je nog 6 kilogram over voor je in te checken bagage en 7 kilogram voor je handbagage. Het lijkt mij een uitdaging om zo licht mogelijk te gaan fietsen en bovendien is dat alleen maar prettig. Iets minder comfort misschien, maar wel licht trappen.
Groeten,
Rutger

Rutger,

Hoe zit het met Singapore Airlines en Cathay? Mijn ervaring is dat die veel ruimere marges hebben.

Ik vloog 2 keer met Singapore Airlines en beide keren werd de fiets (verpakt in een doos) niets eens gewogen, enkel men tassen.
En nogmaals, bij Garuda, de indonesiers, valt het onder sport equipment en wordt de fiets ook niet mmegeteld in je bagagelimiet.

Bij het zoeken naar vluchten voor mijn komende vakantie ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de goedkoopste maatschappij niet altijd de goedkoopste is. Vanuit Dortmund naar Moskou vliegt Germanwings als goedkoopste. Maar zij kennen geen uitzonderingsregel voor de fiets, alleen de vaste regel van 6 Euro per kilo overwgewicht per enkele reis. Gexx heeft een ticket dat in totaal 100 Euro duurder is. Maar bij hen kan voor een paar tientjes de fiets mee als sportbagage. Dan wordt het ineens goedkoper om met Gexx te vliegen. Voordeel van een doos is weer wel dat je een rackpack op de bagagedrager kunt laten en daarin je gereedschap en wat andere fietsspullen kunt stoppen. Wordt dit ook niet meegewogen ;) Je slaapmatje kun je gebruiken als beschermingsmateriaal, scheelt ook weer wat gewicht ;)
Kijk ook eens hoeveel tenten en slaapmatjes ter plekke kosten. Het lijkt me dat je soms goedkoper uit kunt zijn door ter plekke een goedkope tent aan te schaffen en die aan het eind van de rit achter te laten.

Ivo, vliegt Gexx, of hoe die club ook mag heten, ook op Australie. Liefst niet via Dortmund en Moskou en Weetikveel?
Hoe is het eigenlijk met Yvonne v/d Hork?

bert sitters schreef:Ivo, vliegt Gexx, of hoe die club ook mag heten, ook op Australie. Liefst niet via Dortmund en Moskou en Weetikveel?
Hoe is het eigenlijk met Yvonne v/d Hork?
Gexx heeft maar een beperkt vluchtenplan, van Duitsland (Berlijn, Keulen, Dortmund en München) naar Moskou Domodedevo, Skopje en Tiflis.
Met Yvonne gaat het redelijk goed. Ze is nog altijd herstellende van een zware rugblessure, fietst dus niet zo veel. Op andere gebieden gaat het uitstekend met haar.

Ja het blijft een kwestie van informeren. De luchthavenbelastingen en toeslagen zijn overigens wel heel erg duur tegenwoordig. Voor mijn reispakket Amsterdam - London - Sydney - Auckland - Christchurch - Auckland - Melbourne - Perth - Singapore - Londen - Amsterdam was dat Euro 470!

Ik heb voor Qantas gekozen, omdat ik die reisroute wilde afleggen (in de fietssporen van Tasman). Ik heb van de week nog met een manager van Qantas gesproken en hem om het hart gedrukt dat 20 kilogram wel erg weinig is voor een fietser. Hij zei dat er wel erg veel concurrentie is en de prijzen al heel erg scherp zijn. Gaan ze extra kilograms toestaan, dan blijft er minder aan vracht over wat weer minder inkomsten betekent. Zijn uitleg klopte in principe wel, maar wat is nu vijf kilogram extra als je bedenkt dat de gemiddelde fietser veel minder weegt dan de gemiddelde toerist? Met uitzondering van Dick van Klein Verzet natuurlijk (104 kilo!), maar die is dan ook geen gemiddelde toerist. Zelf weeg ik nu 84 kilogram en ben best bereid om wat kilograms af te vallen om zo mijn bagagelimiet te vergroten.

Rutger

O ja. Wat ik ook nog wilde weten? Hoeveel kilogram neem je mee als fietser? Is bijvoorbeeld een reserveketting nou echt nodig? Bij mij bestaat de indruk dat er veel te veel wordt meegenomen.

Rutger

Hoi allemaal!

Eind 2004 ben ik naar Nieuw-Zeeland geweest voor fietsvakantie en heb mijn eigen fiets meegenomen. Op de heenweg vloog ik met Singapora Airlines, vanaf Schiphol, naar Singapore. En vandaar met New Zealand Airlines/ways naar Auckland. Op de heenweg hebben ze op Schiphol geeneens mijn fiets gewogen en kon die gratis mee!
Maar de terugweg was wel ellendig... Van Auckland naar Singapore werd de vlucht verzorgd door New Zealand Airlines, dus moest je ook inchecken bij NZ Airlines. Daar beschouwde men de fiets als "oversized luggage" en werd dus apart gewogen en hiervoor moest je apart betallen. Kassa: 1200 NZ-dollar. Ik heb toen mijn vlucht omgeboekt naar Singapore Airlines en daar wordt gekeken naar het totaalgewicht. Toen kostte het me nog iets van 200 NZ-dollars.

Kortom, het lijkt allemaal ook afhankelijk van welke vliegtuigmaatschappij je hebt en welke persoon er achter de incheckbalie zit. Heb je geluk, dan kost het niets; heb je pech, dan kost het klauwen vol met geld.

Hoi,

Ik ben net terug van mijn reis naar Down Under. Mijn bagagelimiet was 25 kilogram.

Op de terugreis vanaf Perth heb ik mijn rugzakje volgepropt met de zware dingen (fototoestel, reisgidsen, t-shirts, toiletspullen, dagboek etc). 7 kilogram was toegestaan, maar daar zat ik volgens mij 3 kilogram boven.
Ook was er maar 1 stuk toegestaan, maar ik had een extra tasje bij me (een linnen draagtas) waar ik mijn tent had ingestopt. Mijn tent weegt ongeveer 2 1/2 kilogram en die op mijn karretje onder een trui gelegd. Later heb ik de tent in een taxfree tasje kunnen stoppen. (bij de douane geven ze er niets om hoeveel stuks je hebt en later als je het vliegtuig binnen gaat, doe je alsof het taxfree inkopen zijn).

Hoe dan ook was het totaal van fiets en bagage 33,9 kilogram. Ik kwam er mee weg. De medewerker van Qantas labelde de twee stuk naar Amsterdam en ik haalde opgelucht adem. Ter informatie ik had een doos gekocht bij Qantas en fiets en doos samen was al 18,8 kilogram (de doos weegt ook zo'n 2 1/2 kilogram, een hoes zou wel in het gewicht schelen). De rest was dus iets rond de 15 kilogram. Probleem is dat alleen de fietstassen samen al veel gewicht uitmaken en dan heb je nog niets bij je.

Wat voor de vluchten vanaf Christchurch naar Auckland en van Melbourne naar Perth geldt, is hier betaal je een tarief voor van 5 Australische of Nieuwzeelandse dollar per kilogram, dus met een overgewicht van 7 kilogram was ik voor ongeveer 20 euro klaar voor een volgende vlucht.

Omdat normaal gesproken alles doorgelabeld wordt naar je (internationale) eindbestemming, zou je goedkoper uit kunnen zijn als je eerst een nationale vlucht maakt, maar dat moet natuurlijk wel toevallig zou uitkomen.

Rutger

Ik ben in 2003 met Quantas/BA naar Australie gevlogen. Bij het kopen van het ticket heb ik al aangegeven dat er een fiets meeging en die ging ook zonder kosten mee heen en terug. Mijn totale begage lag op ongeveer 40 kg en ik heb geen problemen gehad met inchecken.

Wat wel een probleem was, was de fietsdoos van de KLM. Dat ding is gewoon veel te groot, waardoor hij speciaal behandeld word. Resultaat, mijn fiets kwam niet gelijk met mij aan en toen hij eindelijk aankwam was er van de doos niet veel meer over. Op de terugweg heb ik de fiets door een plaatselijke fietsenmaker zo klein mogelijk in laten pakken. Het uiteindelijke pakketje was niet veel groter dan een grote koffer en kwam zonder problemen aan op Schiphol.

Hoe dan ook, vermeld altijd tijdens het boeken van je reis dat er een fiets meegaat.

Dag Rutger,

Eind 2004/begin 2005 ben ik wezen fietsen in Nieuw-Zeeland en heb toen dus de fiets meegenomen in het vliegtuig. Op papier vloog ik zowel heen als terug met Singapore Airlines (SQ). Deze maatschappij had ik bewust uitgekozen, omdat ik tevoren wist dat deze minder moeilijk doen over fietsen meenemen.

Voorafgaand aan mijn vakantie SQ ingelicht over het meenemen van de fiets. De fiets heb ik gestopt in een kartonnen doos (te halen bij lokale fietsenwinkel). Op Schiphol werd heel mijn fiets niet eens gewogen maar vroeg men enkel hoeveel deze woog. Aangezien mijn overige bagage ongeveer 15 kg. was, was er geen enkel probleem. Fiets incl. doos zijn heelhuids en zonder enige schade aangekomen in Auckland.

Terugreis was een heel ander verhaal.... Waar men op de heenweg in het geheel niet omkeek naar de bagage, moest ik nu mijn benzinebrander (rook naar benzine volgens beambte), de bandenplak (licht ontvlambaar) en een fles om benzine in te bewaren (rook eveneens naar benzine) achterlaten. Deze zijn later per post nagestuurd.
Het tweede probleem was de fiets. Op papier vloog ik met SQ, maar omdat het eerste stuk naar Singapore door New Zealand Airlines verzorgd werd, en dus ook hun regels en niet die van SQ golden, moest ik bij New Zealand Airlines inchecken. Gevolg: fiets werd/wordt altijd als 'oversized luggage' beschouwd en dus apart betalen. Kassa: 1200 NZ-dollar! Hier was ik het niet mee eens en naar SQ-balie gelopen. Vlucht is toen omgeboekt naar SQ-vlucht. Het geheel werd nu nog wel gewogen: 45 kg. Ik hoefde echter maar voor 10 kg. overgewicht te betalen (iets van 200 NZ-dollar). De fiets kwam incl. doos in uitstekende staat op Schiphol aan!

Je ziet het: het kan erg per maatschappij, maar zeker ook per beambte, verschillen. Ik heb in ieder geval goede ervaringen met Singapore Airlines.

Succes!

Groet,

Erik

Zie Qantas Sporting equipment
En voor de prijs het stuks systeem International Flights - Piece System
Zo was het dacht ik toen ik het uitzocht. Uiteindelijk niet gegaan (met fiets) dus geen ervaring, of geboekt. Toen ik Qantas belde vertelden ze me dat de ultieme limiet 23kg is. 20kg is toegestaan, tot 23kg gedoogd.