Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Tour de l’Avenir met Randonneur aspiraties - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gazelle Tour de l’Avenir met Randonneur aspiraties

Nitto heeft daar wel wat van...
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 13:55
Nitto heeft daar wel wat van...
... maar die zijn wel stevig aan de prijs. Goedkoper en - naar mijn bescheiden mening - ook mooier is een Dia Compe ENE-rekje in combinatie met een setje Weinmann Vainqueur (of Dia Compe natuurlijk :wink: ) -remmen. Dat is eigenlijk een wat grotere versie van de Spécialités TA-MAFAC-combi op de Austro-Daimler.

Heb ik getest op mijn Olympia Sport, en bevalt tot nu toe prima:

Afbeelding
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 12:29
Hoeveel fietsen heb jij? :shock:
Ik ben al een tijdje geleden gestopt met tellen. Dat geeft maar onrust. :)
Leon schreef:
do 09 dec, 2021 12:40
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 12:18
Het enige dat ik mis is het spatlapje.
O die spinnakers op de vorige foto's zijn spatlappen. :D

Ik heb toen ik nog veel door de regen fietste ook wel eens zo'n ding gemaakt en afgeknipt waar het geen nut heeft. Er bleef maar een klein strookje over. Zo'n flap ter grootte van een gebogen A5-je vangt best veel wind. Je bent alleen aan dat ding al gauw net zo veel vermogen kwijt als aan zaken waar je bij zo'n fiets veel geld aan uitgeeft om het soepel te laten fietsen. Je bent dat vermogen bovendien vooral kwijt op het moment dat je het het hardste nodig hebt: bij forse tegenwind. (Voorbeeld: 7 W bij 25 km/u bij 1N tegenkracht)
:D

Ik ben bang dat ik niet hard genoeg ga om veel verschil te merken.

En ja, er kan vast wat af, maar tegen de tijd dat ik er achter ben hoeveel precies zijn ze natuurlijk te kort. :(
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 16:48
Heb ik getest op mijn Olympia Sport, en bevalt tot nu toe prima:

Afbeelding
En poetsen kan je ook als de beste!
Oogverblindend!
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 17:02
Ik ben bang dat ik niet hard genoeg ga om veel verschil te merken.
Je gaat niet hard genoeg omdat je die spatlap hebt... :D :wink:
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 12:43
Valentino Dailybiker schreef:
do 09 dec, 2021 07:56
Mm voorkant wordt misschien spannend met schoen maat 47 idd.. even uitmeten idd
Teenoverlap (is dat een woord?) komt inderdaad voor op een paar van mijn fietsen, maar omdat het alleen optreedt bij hele krappe bochten en dus op hele lage snelheid, ervaar ik het niet zo als een probleem.

Ik heb één keer niet goed opgelet bij een slingerhekje, en proefondervindelijk vastgesteld dat die oude Bluemels met een ferme knal uit elkaar spatten als je er met je toeclip achter blijft haken:

Afbeelding

Die moderne SKS Bluemels zijn overigens van een wat flexibeler kwaliteit plastic dan de oude, en ook nog wat veiliger doordat de bevestiging aan de vorkeinden losschiet als je er kracht op uitoefent.
Ik ervaar het wel als probleem (vooral voor krappe bochten bergop in de Ardennen), dus voor mij is dat zelfs een reden een frame weer van de hand te doen. Ik leg de grens nu op een afstand vooras-trapas van 60cm. Bij minder is het risico met mijn maat 44 te groot.
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 16:48
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 13:55
Nitto heeft daar wel wat van...
... maar die zijn wel stevig aan de prijs. Goedkoper en - naar mijn bescheiden mening - ook mooier is een Dia Compe ENE-rekje in combinatie met een setje Weinmann Vainqueur (of Dia Compe natuurlijk :wink: ) -remmen. Dat is eigenlijk een wat grotere versie van de Spécialités TA-MAFAC-combi op de Austro-Daimler.

Heb ik getest op mijn Olympia Sport, en bevalt tot nu toe prima:

Afbeelding

jammer, ik zie dat deze op de remklauw gemonteerd moet worden ook, dat gaat hem niet worden
Waarom niet?
enkel scharnier klauw
Er zijn wel een paar redenen te bedenken om de montage van een setje middenoptrekremmen te overwegen:

  • ze bieden vaak wat meer ruimte voor spatborden
  • ze remmen minstens zo goed
  • voor een paar tientjes moet je wel een net setje kunnen vinden in de juiste maat
  • de vervanging is een betrekkelijk eenvoudig klusje:
    - remhoeven vervangen
    - kabelhangers plaatsen
    - buitenkabels inkorten
    - binnenkabels bevestigen en afstellen
  • Alex Singer en René Herse monteerden ze vaak standaard

René Herse:
Afbeelding
Valentino Dailybiker schreef:
vr 10 dec, 2021 14:46
enkel scharnier klauw
Ik snap hem niet helemaal?
non-fixie schreef:
vr 10 dec, 2021 18:56
Er zijn wel een paar redenen te bedenken om de montage van een setje middenoptrekremmen te overwegen:

  • ze bieden vaak wat meer ruimte voor spatborden
  • ze remmen minstens zo goed
  • voor een paar tientjes moet je wel een net setje kunnen vinden in de juiste maat
  • de vervanging is een betrekkelijk eenvoudig klusje:
    - remhoeven vervangen
    - kabelhangers plaatsen
    - buitenkabels inkorten
    - binnenkabels bevestigen en afstellen
  • Alex Singer en René Herse monteerden ze vaak standaard

René Herse:
Afbeelding
Ik heb nog DiaCompe's liggen nieuw in doos? :wink:
Mooi deze toffe gazelle laten zoals ie is en van het geld dat je uitspaart van géén spatborden, remmen en dragertjes een tweede gazelle kopen die daarmee geboren is 8)
Grandonneur schreef:
vr 10 dec, 2021 20:00
Mooi deze toffe gazelle laten zoals ie is en van het geld dat je uitspaart van géén spatborden, remmen en dragertjes een tweede gazelle kopen die daarmee geboren is 8)


Ja zit ook een beetje aan te denken, echter het wordt dan fiets nummer 6. Beter niet doen :p

Ik twijfel ook om het te ruilen voor een lichte randonneur via MP( deze fiets gebruikte ik vooral voor de Joop Zoetemelk classic toer en als echte race fiets… menig Carbon ridders gek gemaakt met mijn oude stal :p

Ik heb nu een moderne racefiets opgebouwd… 2x een racefiets is een beetje een overkill
Deze beest heb ik ook nog, oer sterk is het ook nog ( ik heb er vaak mee in Amerongen gefiets op de mtb tracks ).

Alleen niet heel rap als ik snel veel kilometers wil pakken
6D14105A-A2CE-4EB3-AF62-9C09C9564ADE.jpeg
Grandonneur schreef:
vr 10 dec, 2021 20:00
Mooi deze toffe gazelle laten zoals ie is en van het geld dat je uitspaart van géén spatborden, remmen en dragertjes een tweede gazelle kopen die daarmee geboren is 8)
Heb ik eerder geprobeerd, maar het is niet hetzelfde. De Gazelles die standaard met spatborden waren uitgerust, zelfs de Champion Mondial semi-race, missen de wendbaarheid van deze korte frames.

En daarmee ook dat 'best of both worlds-gevoel' dat een raceframe met spatbordjes en een dragertje geeft.

Ik moet trouwens nog ergens een ietwat rabbig Gazelle A-frame hebben in 63 cm ...

(schuifelt weg om te gaan zoeken)
Setje bij Bol.com gevonden.

Even deze proberen als het een beetje past voordat we de duurdere hammered velo orange gaan kopen :)
4D4F46E8-D6E8-4FB9-A2AF-ED5E0261D5D4.jpeg
En dan nog zo'n spatlap om je voorbladen/schakelkabels/tenen daadwerkelijk schoon/droog te houden.
https://www.rosebikes.nl/sks-germany-sk ... gJNHPD_BwE
En een beugeltje voor om het mannetje van de liggende achtervorken is ook handig.
https://velo-orange.com/collections/fen ... attachment
"They worked out great for attaching fender to an old classic bike."
En een bout met een hélé platte kop aan binnenkant spatbord.
En het inkorten van de SKS spatbordstangen ga je niet redden met een nijptang of een goedkoop ijzerzaagje.
De Tour de l’avenir heeft oogjes, scheelt een hoop rare beugels ;)

Correct me if i’m wrong maar dacht dat de tour de l’avenir een Champion mondial frame met oogjes is ( en 531 buizen)


Als het goed is zijn deze wel extra lang, zie ook bluemels met zo een spatlap maar dan wel korter