Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Als de luchtvaart niet in staat is passende reserves aan te houden, dient de luchtvaart zich te verzekeren tegen crises.
Voor luchtvaart moet je in dit geval wel KLM en Schiphol lezen. Voor alle grote bedrijven waar de overheid een vinger in de pap heeft is het niet nodig dat ze reserves aan leggen, daar de overheid bij calamiteiten toch wel bijspringt. Bovendien is het voor beursgenoteerde bedrijven erg lastig reserves aan te leggen, daar de aandeelhouders liever meer dividend hebben. Volgens mij moet je als overheid je of niet bemoeien of juist heel intensief bemoeien met grote geprivatiseerde bedrijven (KLM, Schiphol, ING, NS etcetera.)
Ben je serieus?
Ik kan geen harde cijfers vinden, dus nee ik ben niet serieus. Lees echter onderstaand artikel:
https://decorrespondent.nl/12375/over-d ... 5-48bfddfa
Bert van Sprang schreef:
zo 26 dec, 2021 21:13
De salarissen zijn niet achtergebleven, maar we willen steeds meer en doordat we met zijn tweeen zijn gaan werken konden de prijzen stijgen.
Rabobank geeft je op het begin van je stelling gelijk, maar wanneer je er in duikt, wordt het beeld anders.
Bert van Sprang schreef:
zo 26 dec, 2021 21:13
De salarissen zijn achtergebleven en nu moeten 2 personen werken voor het gezinsinkomen
De salarissen zijn niet achtergebleven, maar we willen steeds meer en doordat we met zijn tweeen zijn gaan werken konden de prijzen stijgen.
Dat er materieel meer en meer verwacht wordt door de meeste mensen klopt zeker. Velen beseffen niet hoe goed ze het hebben en dat de drie vakanties per jaar, twee gezinswagens, een mooi huis met voor ieder kind een slaapkamer, een huis dat altijd tot 21°C verwarmd wordt (bij voorkeur met vloerverwarming), elk kind met drie (soms dure) hobby's, ,... echt iets is dat enkele decennia geleden niet normaal was.

Ik ben er zeker van dat sommige gezinnen die vinden dat ze met twee fulltime moeten werken dat helemaal niet nodig hebben als men de materiële lat wat lager zou leggen.

Dat neemt niet weg dat ik denk dat de woningprijzen op de meeste plaatsen echt wel sterker zijn gestegen dan de salarissen en dat er ook een pak gezinnen zijn die het financieel best wel moeilijk hebben.
.
Bert van Sprang schreef:
zo 26 dec, 2021 21:45
Ben je serieus?
Ik kan geen harde cijfers vinden, dus nee ik ben niet serieus. Lees echter onderstaand artikel:
https://decorrespondent.nl/12375/over-d ... 5-48bfddfa
Dank. Vaak vind ik dat de Correspondent met fijne openbaringen komt, maar in dit geval niet zozeer. De oplossing die geschetst wordt (op grote schaal splitsen van gewone woonhuizen) kan, tenzij er onverwachte cultuur- en wetsveranderingen zouden komen, niet worden afgedwongen. Als idee verder wel goed, maar toch een druppel op een gloeiende plaat. Verder staan er vergelijkingen in waar je niet veel mee kunt. Uitgebreid citaat:

"Sinds 1900 is wonen juist veel betaalbaarder geworden. In Amsterdam stegen de huren veel minder hard dan de lonen.
Wat wel erg omhoog ging, is de woonruimte per persoon. Amsterdamse huurders wonen als je het per persoon bekijkt maar liefst drieënhalf keer zo groot als aan het begin van de vorige eeuw. Dat verklaart volgens Korevaar waarom ze nu een veel groter deel van hun inkomen aan woonlasten uitgeven dan een eeuw geleden. Terwijl de gemiddelde huurder in 2015 zo’n 39 procent van het besteedbaar inkomen aan wonen uitgaf, was dat in 1911 nog iets meer dan 16 procent."

In de stadswoningen waar nu een of twee werkende yuppen woonden, woonden in 1900 vaak een gezin met zes tot twaalf kinderen en nog grootouders zonder pensioen of aow erbij. Dat zal mi voor een flink deel de verklaring zijn waarom bewoners van Amsterdamse huurwoningen nu per persoon drieënhalf keer groter wonen. Ik lees ook: de huurder (gezinshoofd?) in 1911 gaf 16 % van het inkomen uit aan de huurwoning, en de (vaak twee) kostwinner(s) in 2015 wel 39 %. Dan lijkt me dat de eerste zinnen van het citaat toch wel heel onwaarschijnlijk zijn en hier niet mee te rijmen.

Los van de (volgens mij) onjuistheid van de conclusies die hier worden getrokken, kan je je afvragen hoe relevant de vergelijking tussen nu en 1900 of 1911 is. Hebben we per persoon veel meer woonkwaliteit dan toen? Ja natuurlijk. Hoe zuur dat toen betaald werd en hoe "zuur" dat nu betaald wordt vind ik appels met peren vergelijken. Al beter is om enkele tientallen jaren terug te kijken. Aan mijn pleintje (rustige stadswijk, jaren 1920 rijtjeshuizen, koop) wonen relatief veel mensen van boven de 75. Zij kennen elkaar door en door, ze wonen er immers allemaal sinds ze trouwden toen ze in de twintig waren, hadden beroepen als loodgieter, leraar, rechercheur, bloemist, zelfs een postduivenhouder (de vogels kennen geen vliegschaamte), en in veel gevallen eenverdieners. De huizen worden in de volksmond vaak "arbeidershuizen" genoemd. Toch is het aantal arbeidersinkomens dat nodig is om een hypotheek voor zo'n woning te krijgen een veelvoud van hoe het in de jaren 60 was. Dan heb ik wel even een switch gemaakt naar de koopmarkt, maar de huurprijzen zijn bijna navenant meegestegen zonder dat huurders van lage rente profiteren.

De loodgieter, leraar of rechercheur die nu in de twintig is en eenverdiener, kan in de Randstad tegenwoordig zoeken tot hij een ons weegt. En als men in de Randstad over tien jaar zoekt naar lokale loodgieters, leraren en rechercheurs kan men dan dus ook zoeken tot men een ons weegt. Er is niets te vinden voor mensen met praktische en uitvoerende beroepen.
Hypothetisch: als drie of vier loodgietersgezinnen tegenwoordig samen een arbeidershuisje in de Randstad zouden kopen zouden de woonomstandigheden (bijv. personen per vierkante meter) niet veel beter zijn dan in 1900, en zouden zij daar wel de maximale hypotheek voor betalen. Op de huurmarkt wordt dat hem ook niet.

In mijn kennissenkring zitten meerdere gevallen van al jaren werkende tweeverdieners (soms met kinderen) die niet van een oud zoldertje zonder eigen badkamer wegkomen. Die ga ik dit matige artikel van Correspondent niet doorsturen.

NB Het stuk van Rabobank (zie bijdrage Poppink hiervoor) snijdt wel een boel hout.

Hans
Goede reactie, Hans!

Ik vind De Correspondent vaak fijn om te lezen, of om naar (de podcast) te luisteren, en steun ze zelfs, maar inderdaad zijn niet alle artikelen en afleveringen even sterk. Onderzoeksjournalistiek kan soms ook tot tunnelvisie en gelegenheidsargumentatie leiden.

Het stuk van de Rabobank waarvan Poppink de link deelt biedt, zeker voor 'amateur-economen' zoals waarschijnlijk de meesten op dit forum, goed inzicht in langetermijnontwikkelingen in de maatschappij en economie. De 'echte' economen van de bank trekken een m.i. best wel pessimistische conclusie: het arbeidsinkomensaandeel (van de economie) daalt ten gunste van het overheids- en bdrijvenaandeel. Dat van de overheid is nog tot daaraan toe, al lopen kosten voor bijv. de zorg onhoudbaar op, maar het groeiende aandeel voor bedrijven, waarvan de 'gewone man' weinig terugziet, lijkt me zorgelijk. De economie wordt steeds kapitalistischer, en onvrede daarover bij burgers kan protectionisme en populisme in de hand werken. (Voilà: een clown wordt president van het machtigste land ter wereld.)
Rabobank geeft je op het begin van je stelling gelijk, maar wanneer je er in duikt, wordt het beeld anders.
Ook in het stuk van de Rabobank wordt mijn mening bevestigd, het gecorrigeerd gemiddeld gezinsinkomen is zeker niet gedaald. Volgens de Rabobank had het weliswaar moeten stijgen, maar mij lijkt het een prima ontwikkeling dat het niet meer stijgt. Nu nog zorgen dat huishoudens weer tevreden zijn met een kleiner huis, een auto, een tv, een vakantie etcetera, dus consuminderen. Het zou fijn zijn als het geld wat dan overblijft geïnvesteerd wordt in verduurzaming,
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 09:32
Ook in het stuk van de Rabobank wordt mijn mening bevestigd, het gecorrigeerd gemiddeld gezinsinkomen is zeker niet gedaald. Volgens de Rabobank had het weliswaar moeten stijgen, maar mij lijkt het een prima ontwikkeling dat het niet meer stijgt. Nu nog zorgen dat huishoudens weer tevreden zijn met een kleiner huis, een auto, een tv, een vakantie etcetera, dus consuminderen.
Dat laatste geldt dan voor huishoudens die (met dank aan de stijging van de huizenprijzen) al flink kapitaal hebben opgebouwd.
Huishoudens die nog voor het wonen moeten werken zíjn vaak al tevreden met één auto, één tv en (vooruit) twee vakanties per jaar. Die kunnen ze vaak makkelijk betalen, laat staan twee auto's. Maar in een huis wonen dat als "kleiner huis" zou worden getypeerd, is voor te velen van hen echter niet meer weggelegd.

Dit illustreert een van de kernpunten die in het Rabobank artikel naar voren komen, namelijk dat kapitaal steeds dominanter is geworden in de economie en inkomen uit arbeid juist niet. En we hebben het hier over een van de grote banken die dit beeld hier onderbouwt, niet een of ander links clubje. Als het om wonen gaat: vergeet daarbij ook niet dat de ontwikkelingen in woonlasten vaak niet eens worden meegenomen in de inflatiecijfers.

Hans
javb2812 schreef:
ma 27 dec, 2021 09:57
Huishoudens die nog voor het wonen moeten werken zíjn vaak al tevreden met één auto,
Vergeet niet dat er ook een niet gering aantal mensen zijn zonder:
Bron: CBS:
"In 2,1 miljoen huishoudens (27 procent) in Nederland was in 2016 geen (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto aanwezig. "
Let op: deze 2,1 miljoen zijn huishoudens, dus het aantal mensen waar het om gaat is groter.
Een niet gewenste situatie zie ik bij figuur 17. Het aantal leden van de vakbonden is dalende.
Wanneer gaan werknemers begrijpen dat er een evenwicht moet zijn tussen hun en hun werkgever.
We willen maar niet snappen dat hun baas of branche waar ze werkzaam in zijn misschien wel 10 keer beter is georganieseerd.
Van alle kanten worden afspraken gemaakt en zelf hebben we maar weinig in te brengen.
Evenwicht kan alleen maar positief uitpakken. Vooral tijdens het onderhandelen van de arbeidsomstandigheden.
Wie weet zou het grondpersoneel op Schiphol daarmee geholpen zijn.
In 2,1 miljoen huishoudens (27 procent) in Nederland was in 2016 geen (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto aanwezig.
Voor een deel is dat echter een bewuste keuze.
Het aantal leden van de vakbonden is dalende.
Je hebt op dit moment geen vakbond nodig om je arbeidsomstandigheden te verbeteren. Je moet alleen het lef hebben om er zelf iets aan te doen, er is bijna overal een tekort aan personeel, doe er je voordeel mee.
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 11:02
Het aantal leden van de vakbonden is dalende.
Je hebt op dit moment geen vakbond nodig om je arbeidsomstandigheden te verbeteren. Je moet alleen het lef hebben om er zelf iets aan te doen, er is bijna overal een tekort aan personeel, doe er je voordeel mee.
Denk je niet dat dat misschien wat te generaliserend is?
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 11:00
In 2,1 miljoen huishoudens (27 procent) in Nederland was in 2016 geen (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto aanwezig.
Voor een deel is dat echter een bewuste keuze.
Maakt het dat echt anders? M.i. toont het juist aan dat de tweedeling op meerdere vlakken groot is.
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 11:02
Het aantal leden van de vakbonden is dalende.
Je hebt op dit moment geen vakbond nodig om je arbeidsomstandigheden te verbeteren. Je moet alleen het lef hebben om er zelf iets aan te doen, er is bijna overal een tekort aan personeel, doe er je voordeel mee.
Ik ben lid van een vakbond als pensionado en zie nog steeds voordelen van lidmaatschap. Wie anders komt op voor de belangen van ouderen. Samen sta je sterker tegenover beslissingen die mede tot stand komen vanuit werkgevers lobby en het kabinet.
Neem de hervorming van ons pensioenstelsel. Dat gaat niet alleen de werkenden aan.
Als lobby sta je in je eentje met je lef er verdomd alleen voor.

Samenwerking is hard nodig.
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 11:02
Het aantal leden van de vakbonden is dalende.
Je hebt op dit moment geen vakbond nodig om je arbeidsomstandigheden te verbeteren. Je moet alleen het lef hebben om er zelf iets aan te doen, er is bijna overal een tekort aan personeel, doe er je voordeel mee.
Dat is nu juist het probleem van deze tijd: ondanks tekort aan arbeidskrachten, verliezen vakbonden leden en zijn voor velen aan de onderkant de arbeidsomstandigheden slecht en onzeker (b.v. pakketbezorgers). Bedrijven (b.v. uber) trekken zich niets aan van rechterlijke uitspraken en gehandhaafd wordt er niet. Maar waarschijnlijk bedoelde je dat het vrij makkelijk is om aan een baan te komen, wat helemaal niet wil zeggen dat de arbeidsomstandigheden dan ook goed zijn.

Probleem van de vakbond is dat het teveel belangenbehartiging voor ouderen is geworden en te weinig opkomt voor belangen van de totale groep werkenden.

Het aandeel huishoudens zonder auto vind ik verbazingwekkend heel veel hoger dan ik in mijn (kennelijk geprivilegieerde) omgeving zie. Dacht altijd tot een zeer kleine minderheid te horen, wat dan wel weer zo blijkt te zijn als je de cbs cijfers voor platteland, hoog opgeleid, hoog inkomen, geen rijbewijs bekijkt.
blokdoorn schreef:
ma 27 dec, 2021 11:59


Probleem van de vakbond is dat het teveel belangenbehartiging voor ouderen is geworden en te weinig opkomt voor belangen van de totale groep werkenden.
Waarop baseer je die mening?

Zelf lid van vakbond geworden op moment dat ik werkende was in 1991.

Toen ik nog werkte vond ik juist dat de vakbond er was voor mij als werkende. Nu blijf ik lid vooral uit solidariteit met hen die werken. Nog steeds zijn arbeidsomstandigheden voor velen ondermaats. De vakbond kan dat beter aan de kaak stellen dan ik dat kon in mijn eentje.
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 11:02
Het aantal leden van de vakbonden is dalende.
Je hebt op dit moment geen vakbond nodig om je arbeidsomstandigheden te verbeteren. Je moet alleen het lef hebben om er zelf iets aan te doen, er is bijna overal een tekort aan personeel, doe er je voordeel mee.
Er is een grote groep mensen die wel hard werken maar die (om diverse redenen) die luxe helemaal niet hebben en dus niet zo sterk in de schoenen staan dat ze over hun arbeidsomstandigheden kunnen onderhandelen.
Kennelijk heeft Bert nog nooit een echte rotzak van een baas gehad. Voor een voorbeeld hoef je niet ver te zoeken. Dit staat nu bovenaan het nieuws: NOS TXT 109":

"Er is vorig jaar op allerlei manieren
misbruik gemaakt van de zorgbonus,meldt
RTL Nieuws.De bonus van 1000 euro was
bedoeld voor allerlei zorgmedewerkers,
zoals verpleegkundigen,verzorgenden en
schoonmakers die een bijzondere
prestatie hadden geleverd.

Maar het geld van het kabinet kwam niet
altijd goed terecht,zegt RTL.Het werd
in eigen zak gestoken door directeuren
of er werd gesjoemeld met aantallen
medewerkers om extra geld binnen te
halen.

Het aantal aanvragen voor bonussen in
de zorg was veel groter dan verwacht,
wat 800 miljoen euro extra kostte."