Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kleinste verzet nieuw toerfiets is nogal groot - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kleinste verzet nieuw toerfiets is nogal groot

Ik heb altijd geweten dat de bar-end shifters op trekking/bikepacking fietsen handig zijn om een stuurtas of "handle bar bag" te monteren. Als je shift met gewone shifters zitten die hendels maar tegen je tas aan, als de tas ten minste een beetje van breedte is. De voorderailleur werkt volgens mij met een friction shifter en als dat niet zo is kan je die shifter wel even aanpassen naar trigger shift met een eenvoudig schroefje. Hierdoor kan je zeer fijn je voorderailleur afstellen, traploos eigenlijk. Ik wil ook niet terug naar indexed voorderailleur maar met friction shift zie ik er geen probleem. Bar-end shifters zijn ook een beetje set and forget. Allicht met het idee dat een vakantiefietser voor een langere tijd in hetzelfde verzet doorgaat. Als je boven op een helling komt is het niet meteen zaak om snel te schakelen om de afdaling te nemen. Nog een voordeel van bar-end shifters is dat ze eenvoudig en goedkoop zijn. Ik ken iemand die er standaard eentje meeneemt op vakantie. Gaat je fiets tegen de vlakte dan, mocht je de shifter breken je toch nog altijd je rem hebt. Bij een traditionele shifter ben je misschien naast je versnellingen ook je remfunctie kwijt.
Ik heb niets tegen bar-end shifting en die verzetten, dat loopt wel los. Gewoon vertrekken....
[/quote]
Als je 3x10 wilt onder de €2500 zonder racestuur denk ik aan de Tout Terrain Amber Road Select 21.2.
[/quote]

Is die fiets dan ergens leverbaar? Of misschien ook pas begin maart als je al hebt gereserveerd. Anders pas eind mei ofzo of helemaal niet dit jaar.
Kan heel veel 3 x 10 flatbar vakantiefietsen opnoemen maar voor de verkrijgbaarheid moet je er echt achteraan gaan bellen.
Met de Deore SGS derailleur op de Kona kan je ook een 11-42 cassette schakelen.
Met een 40-622 band en 26 x 42 tanden wordt je laagste verzet 1,37 meter.
Ook dit advies heeft geen waarde omdat ik niet kan garanderen dat je zo'n cassette nog voor je vakantie kunt krijgen.
Kosten cassette ± 50 euro en eventueel nieuwe langere ketting.

Mooie fiets die Kona. Barend shifters lijken mij geen probleem.
De gemonteerde 'expeditie' Marathon Mondials heb ik zelf geen ervaring mee.
Even los van de verzetten; je zegt dat je rekent op gemiddelden van 20km/u en klimmen met 5km/u met 20kg bagage dan vraag ik me af of een sutra met d’r racebocht en diepere zit überhaupt de geschikte fiets voor je is.

(Ligt niet aan jou, ook niet aan de aan de fiets, maar wat het geschikte paard voor de race is.)
Hij heeft het over een gemiddelde van 20 inclusief zoeken naar de route. Dat is in sterk heuvelachtig gebied behoorlijk hard. Doordenker: met 10 km/u in de beklimmingen heb je dan namelijk al geen tijd meer over om omlaag te fietsen.

Bij beklimmingen kun je het in heuvels en bergen beter hebben over hoogtemeters per uur. Afdalingen krijg je gratis, tenzij het stevig waait, dan kan het nog tegenvallen.
Jurr schreef:
di 28 dec, 2021 16:25
Daar zit gewoon een Deore MTB/trekking crankset met 48/36/26T. Op hetzelfde crankset kun je ook prima 44/32/22T tandwielen monteren. Een compleet crankset met die drie tandwielen kost je minder dan 40 euro, en dan kun je die tandwielen gewoon overzetten. Maar misschien zijn drie losse tandwielen met de juiste steek wel goedkoper?
Ik heb net bij Rose gekeken naar kettingbladen. Alleen waar 10-speed bij staat + 22 tands BCD 64 mm + 32 en 44 tands BCD 104. Deze zouden op het crankstel moeten passen. Alle 3 verkrijgbaar!!!! en voor 39 euro excl. verzendkosten.

Kan je een 3 x crankstel kopen dat voor 8 of 9 speed bedoeld is en de kettingbladen ongestraft met een 10 speed ketting gebruiken?

Om het kleinste voorblad te vervangen moet je meestal de crank er af halen.
Bij een Hollowtech crank zou dit nog gemakkelijker moeten zijn dan bij een klassieke vierkante trapas..... maar komt bij het weer monteren het aanhaalmoment van de linkercrank echt zou nauw?
cyclos schreef:
wo 29 dec, 2021 11:44

Kan je een 3 x crankstel kopen dat voor 8 of 9 speed bedoeld is en de kettingbladen ongestraft met een 10 speed ketting gebruiken?
Zelf geen ervaring mee, dus dat zou ik niet durven zeggen. Vast wel mensen hier die dat dan weer wel hebben. In tegenstelling tot 3x7/8/9 blijven crankstellen waar 3x10 bij vermeld staat nog best wel prijzig. De goedkoopste Shimano die ik zo snel even op voorraad buiten China kon vinden op voorraad was deze FC-T521 Octalink bij Bike24:

https://www.bike24.com/p287403.html

Maar gelukkig blijkt de door mij genoemde 40 euro toch te kloppen voor de 3 tandwielen bij Rose...

cyclos schreef:
wo 29 dec, 2021 11:44

Ik heb net bij Rose gekeken naar kettingbladen. Alleen waar 10-speed bij staat + 22 tands BCD 64 mm + 32 en 44 tands BCD 104. Deze zouden op het crankstel moeten passen. Alle 3 verkrijgbaar!!!! en voor 39 euro excl. verzendkosten.
;)

cyclos schreef:
wo 29 dec, 2021 11:44

Om het kleinste voorblad te vervangen moet je meestal de crank er af halen.
Bij een Hollowtech crank zou dit nog gemakkelijker moeten zijn dan bij een klassieke vierkante trapas..... maar komt bij het weer monteren het aanhaalmoment van de linkercrank echt zou nauw?
Genoeg mensen die alles kapot kunnen draaien en daarbij is een momentsleutel echt geen overbodige luxe.... Zelf op dat punt nooit gebruikt, maar je kunt het echt wel met weinig moeite kapot draaien daar in het aluminium. Voordeel van een compleet crankstel met dezelfde montagemogelijkheid kopen is dat je nog een herkansing hebt nadat je het stukgedraaid hebt ;)
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 18:31
okay nu begrijp ik de logica waarom die shifters in de barends. inderdaad rechterhand los grijpen naar dat hendeltje lijkt we goede tijden slechte tijden toen die niet geindexeerde shifters nog op het frame zaten (mijn eerste racefiets...) het is een standaard fiets geen optie flatbar maar dat kan later nog dan moet ik onder remhandels en shifter erbij kopen....

ik kende dat merk Kona niet maar ik heb mij de laatste maanden gek gezocht naar trekkingfiets 3x10 die nog te krijgen is onder de 2500 alles is uitverkocht zelf bouw ook geen optie een frame kopen is ook vele maanden levertijd en onzeker of ze zich aan die termijn houden maatframe bouwen is 6 maanden... een santos van 6000 kan wel na 2 maanden maar dat is overkill voor mijn toertjes
mocht iemand nog een medium frame of fiets weten dan hou ik mij aanbevolen
Crossshifters zoals op deze Kona zijn mijn absolute favoriet. Ik heb meerdere fietsen die ik had met Ergopower (Campagnolo brifters) omgebouwd naar bar ends. Dat blijkt veel beter voor m'n schouder te zijn, vergt minder onderhoud en is minder kwetsbaar. Daar waar ik meerdere brifters kapot gereden heb is me dat nog nooit gelukt met crossshifters (bar end shifters als je de Engelstalige Youtubers volgt).
Het omgrijpen zie ik juist als een voordeel. Daardoor ga je regelmatig van positie wisselen wat beter is voor de rest van je lichaam.
Dankjewel Ivo. Voor je ervaringen met de Barend shifters je bent de eerste die mij concrete ervaring uit de praktijk stuurt.

Ik wilde eigenlijk een flatbar omdat ik de fiets ook in de stad etc wilde gebruiken

Ik rij nu voor toeren op een MTB met flatbars wel met licht gekromd stuur maar weet dat een dropbar beter is door meerdere handposities. Ik heb geen last gehad toch 15 dagen lang 100 km gereden.

Ik vraag mij af ga morgen proefrijden of die Jona beter rijdt denk stabieler meer recht door....en comfortabeler zit

Die MTB is natuurlijk breder inzetbaar off Road met 50 mm en verende voorvork....die trouwens veel comfort geeft ook op de weg daardoor niets gevoeld aan polsen een starre voorvork is wel anders maar er kan 50 mm op die Kona.
cyclos schreef:
wo 29 dec, 2021 09:37
Als je 3x10 wilt onder de €2500 zonder racestuur denk ik aan de Tout Terrain Amber Road Select 21.2.
[/quote]

Is die fiets dan ergens leverbaar? Of misschien ook pas begin maart als je al hebt gereserveerd. Anders pas eind mei ofzo of helemaal niet dit jaar.
Kan heel veel 3 x 10 flatbar vakantiefietsen opnoemen maar voor de verkrijgbaarheid moet je er echt achteraan gaan bellen.
[/quote]

Dank inderdaad hele goede optie ik ben er een op het spoor maar kan pas na 14 januari een afspraak maken de fietsenmaker heeft het te druk...luxe probleem voor hem...
cyclos schreef:
wo 29 dec, 2021 09:44
Met de Deore SGS derailleur op de Kona kan je ook een 11-42 cassette schakelen.
Met een 40-622 band en 26 x 42 tanden wordt je laagste verzet 1,37 meter.
Ook dit advies heeft geen waarde omdat ik niet kan garanderen dat je zo'n cassette nog voor je vakantie kunt krijgen.
Kosten cassette ± 50 euro en eventueel nieuwe langere ketting.

Mooie fiets die Kona. Barend shifters lijken mij geen probleem.
De gemonteerde 'expeditie' Marathon Mondials heb ik zelf geen ervaring mee.
Dank
in de specs van shimano staat 36 als maximum nu dat weet je waarschijnlijk al ! https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 0-SGS.html
inderdaad 1,37 is prima als het dan nog niet lukt wordt het tijd voor de ebike...
Dank
in de specs van shimano staat 36 als maximum nu dat weet je waarschijnlijk al ! https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 0-SGS.html
inderdaad 1,37 is prima als het dan nog niet lukt wordt het tijd voor de ebike...
[/quote]

Mijn fout: Ik heb alleen bij de MTB Deore derailleur gekeken:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 0-SGS.html
Zucht: verwarrend hoor Shimano
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 14:32
Ik rij nu voor toeren op een MTB met flatbars wel met licht gekromd stuur maar weet dat een dropbar beter is door meerdere handposities.
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Het gaat erom dat de handposities die je beschikbaar hebt ook ‘juist’ zijn. Liever 1 positie die je past dan 5 die er net naast zitten. Hele volksstammen rijden probleemloos met een min-of-meer recht stuur (eventueel aangevuld met bar-end). Evenzoveel mensen zitten nooit echt lekker op hun fiets met racebocht of vlinderstuur.

Dan, hoe je de fiets onder controle hebt is ook een punt. Niet alleen de vorm van het stuur maar ook hoe diep of hoog of veraf of dichtbij of breed of smal en zo ja in welke hoek gekanteld of niet.

Daarmee kom ik terug op mijn vorige punt, je kunt je afvragen of langzaam klimmen met flink bagage het best gaat op een randonneur met racebocht en crossshifters.
Overweging erbij: tijdens het klimmen heb je de remmen niet nodig. Tijdens de afdalingen, en misschien meer nog in drukke gebieden, wil je ze wel in de buurt hebben.
Grandonneur schreef:
wo 29 dec, 2021 16:19
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 14:32
Ik rij nu voor toeren op een MTB met flatbars wel met licht gekromd stuur maar weet dat een dropbar beter is door meerdere handposities.
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Het gaat erom dat de handposities die je beschikbaar hebt ook ‘juist’ zijn. Liever 1 positie die je past dan 5 die er net naast zitten. Hele volksstammen rijden probleemloos met een min-of-meer recht stuur (eventueel aangevuld met bar-end). Evenzoveel mensen zitten nooit echt lekker op hun fiets met racebocht of vlinderstuur.

Dan, hoe je de fiets onder controle hebt is ook een punt. Niet alleen de vorm van het stuur maar ook hoe diep of hoog of veraf of dichtbij of breed of smal en zo ja in welke hoek gekanteld of niet.

Daarmee kom ik terug op mijn vorige punt, je kunt je afvragen of langzaam klimmen met flink bagage het best gaat op een randonneur met racebocht en crossshifters.
Dank ! is volsterkt helder, de postitie op de fiets is curxiaal en om heel eerlijk te zijn die MTB STevens M8 race uit 2006 met 50 mm banden en 26 inch rijdt niet slecht terwijl ik een vrij "sportieve" aero zit heb stuur behoorlijk lager zie foto afdalend zit je dicht bij de remmen en shifters ...alleen ik kwam telkens fietsers tegen op Santos Avaghon en Itworks toen dacht ik misschien toch iets specifieker materiaal aanschaffen.....nu ik heb even op een Avaghon gereden het zat heel erg goed voor mijn gevoel toch iets ontspannener... het brede stuur geeft een vertrouwd gevoel van controle.

Bijlagen

Ik vraag me nu ik de foto zie of de Kona van je eerste posting niet te slank gebouwd is voor die bonk bagage. Nu heb ik geen ervaring met die fiets, dus misschien weten anderen daar meer van.
Of een fiets lekker zit heeft niets met de fiets te maken maar alleen met de onderlinge positie van pedalen, zadel en stuur en met de handvatten. Of een fiets lekker rijdt heeft wel met de fiets te maken, maar is iets anders. Dat Avaghons met bepakking goed rijden is op dit forum algemeen bekend.
Ach, dat kan ook massa versus volume zijn. Ziet er best spectaculair uit met twee van die volle Back Rollers en die tas bovenop schuin van achteren gefotografeerd, maar het zou zomaar mee kunnen vallen in massa. Zo kan die stuurtas ook lichtgewicht zijn, maar ook een spiegelreflex body met twee lenzen bevatten ;) Volgens TopicStarter is zijn bagagegewicht nu 20 kilo.

Je zou natuurlijk de tassen met je eigen maximum bagagegewicht mee kunnen nemen bij een proefrit. Want wat met weinig tot geen bagage een fijne en comfortabele fiets kan zijn, kan boven een nader te ondervinden hoeveelheid bagage zo overslaan in een zwabberend geheel. En dan doet de verdeling van die bagage ook nog wel wat.

Voor menig Santos, Koga, Avaghon of idworx hoeft dat geen enkel probleem te zijn, hoe het bij andere fietsen zit is vaak een kwestie van proberen. Al geef ik je met de Kona uit de startpost best goede kansen dat het geen problemen oplevert met 20 kilo bagage.

@ TopicStarter: Leuke fiets trouwens die 26 inch Stevens met Fox vork en schijfremmen. Wat maakt dat je zou willen wisselen?
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 14:32
Ik heb geen last gehad toch 15 dagen lang 100 km gereden.
...
Die MTB is natuurlijk breder inzetbaar off Road met 50 mm en verende voorvork....
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk, maar je kan je in jouw geval afvragen waarom je een nieuwe wilt.
Grandonneur schreef:
di 28 dec, 2021 18:23
Het wordt gedaan vanwege de (on)mogelijkheid om een mtb groep vanaf een racestuur te bedienen.
Dat is in strikt formele zin juist, maar de oplossingen daarvoor zijn betrekkelijk simpel.

Ik ben niet helemaal bij met de allerlaatste versies, maar het was heel lang zo dat het verschil tussen race en MTB bij Shimano zat in het verschil van de benodigde 'cable pull' van de voorderailleur. Als je die vervangt door een racederailleur is het indexatieprobleem opgelost. De meeste kunnen wel een triple aan.

Alternatief is Campagnolo-remschakelgrepen gebruiken. Dat is wel iets meer puzzelen, maar die hebben als voordeel dat de linker commandeur niet geïndexeerd is, en dus met iedere voorderailleur werkt. Daarnaast hebben ze niet de 'waslijnen' die een eventuele stuurtas in de weg zitten, en zijn ze makkelijker te onderhouden en te reviseren.

Voor zover ik weet werkt de combinatie van Campagnolo 11-speed brifters met Shimano 10-speed achterderailleurs en cassettes, met de zogenaamde hubbub-kabelbevestiging aan de derailleur (Simpel, maar kost meer tijd om het uit te leggen dan het te doen, dus zelf even googelen).
Dat vind ik wel echt interessant (gaat noteren) maar Kona gaat zoiets niet voor je oplossen op die manier hè :)