Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Leon schreef:
ma 27 dec, 2021 12:40
Kennelijk heeft Bert nog nooit een echte rotzak van een baas gehad. Voor een voorbeeld hoef je niet ver te zoeken. Dit staat nu bovenaan het nieuws: NOS TXT 109":

"Er is vorig jaar op allerlei manieren
misbruik gemaakt van de zorgbonus,meldt
RTL Nieuws.De bonus van 1000 euro was
bedoeld voor allerlei zorgmedewerkers,
zoals verpleegkundigen,verzorgenden en
schoonmakers die een bijzondere
prestatie hadden geleverd.

Maar het geld van het kabinet kwam niet
altijd goed terecht,zegt RTL.Het werd
in eigen zak gestoken door directeuren
of er werd gesjoemeld met aantallen
medewerkers om extra geld binnen te
halen.

Het aantal aanvragen voor bonussen in
de zorg was veel groter dan verwacht,
wat 800 miljoen euro extra kostte."
Mijn vriendin werkt in de zorg. Ten tijde van die bonus kreeg het personeel een brief dat er te weinig bonusgeld was binnengekomen en dat er binnen het bedrijf een selectie gemaakt moest worden wie het het meest verdiende. Een aantal van haar collega's die ook de nodige coronagerelateerde extra uren hadden gemaakt, kregen het niet. Als het dan zou kloppen dat er vaak eerder te veel bonusgeld door werkgevers is binnengehaald... :evil:

Hans
Kennelijk heeft Bert nog nooit een echte rotzak van een baas gehad
Dat klopt. Wat ik wil zeggen is dat niemand op dit moment bij een rotzak van een baas moet blijven werken. Als werknemer kun je je nog organiseren, mijn vrouw werkt als zzp-er voor diverse bedrijven, afspraken maken met andere zzp-ers over betere betaling oid is verboden,
Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 13:11
Wat ik wil zeggen is dat niemand op dit moment bij een rotzak van een baas moet blijven werken.
Zie dit draadje en scroll naar mijn bijdrage van 27 december 2021.
kan weg
in een draadje over vliegschaamte discussiëren over arbeidsvoorwaarden en ethiek en voor verdieping doorlezen in een draadje over onderdelenschaarste is imho wel wat verwarrend.
joukon schreef:
ma 27 dec, 2021 12:14
blokdoorn schreef:
ma 27 dec, 2021 11:59


Probleem van de vakbond is dat het teveel belangenbehartiging voor ouderen is geworden en te weinig opkomt voor belangen van de totale groep werkenden.
Waarop baseer je die mening?

Zelf lid van vakbond geworden op moment dat ik werkende was in 1991.

Toen ik nog werkte vond ik juist dat de vakbond er was voor mij als werkende. Nu blijf ik lid vooral uit solidariteit met hen die werken. Nog steeds zijn arbeidsomstandigheden voor velen ondermaats. De vakbond kan dat beter aan de kaak stellen dan ik dat kon in mijn eentje.
Hier ook lid van de vakbond, in de communicatie naar leden is de focus op ouderen en hun belangen vaak zichtbaar, maar zeker 10 jaar geleden vooral ook in daden. Er is bijvoorbeeld heel hard gestreden tegen stoppen van vervroegde pensioenregelingen, die pakweg 20 jaar geleden ook echt veel te riant waren, maar niet tegen sterk versoberen doorbetalen ouderschapsverlof. Wel is er naar mijn indruk nu beduidend meer aandacht voor andere groepen dan 10 jaar geleden, bijvoorbeeld doordat de vakbond opkomt voor de uitgebuitte zzp'ers (zoals uber).

N.B. kan dit met geen mogelijkheid meer linken aan de titel van dit topic.
Terug naar Vliegschaamte.
4115CA57-13D6-42F3-927A-8EE907DDA168.jpeg
damschaamte.jpg
Schaamte
willem.m schreef:
vr 24 dec, 2021 20:54
@Flix: Vind jij dat de werkelijke kosten, dus inclusief de maatschappelijke kosten en inclusief 'premie' voor als de desbetreffende industrie moet worden gered, voldoende in vliegticketprijzen terugkomen? En zo nee, vind je dat erg?

Ik stel deze vragen niet om daar vervolgens tegenin te gaan of je te overtuigen. Sterker, ik heb vaak genoeg gevlogen en behoor niet tot de 'abrupt bekeerden' (al probeer ik wel te minderen). Het is meer dat ik vermoed dat jij van alle bezoekers op het forum relatief veel weet over de luchtvaartsector.
Eerlijke vraag verdient een goed antwoord. Ik was met kerst ff minder op dit forum, dus had er nog niet op gereageerd. Nu dan maar even wat korte 'snippets', want de materie is natuurlijk heel wat complexer dan dat we hier op het forum kunnen bevatten en snappen. Het idee van SPL dicht, KLM aan de grond, als oplossing van het CO2 probleem, zoals sommigen lijken te denken, is iig niet de juiste weg.

Het gaat erom of je luchtvaart als een louter commerciële activiteit ziet, of ook als infrastructuur beschouwd. Bij de trein twijfelt daar niemand aan, en de treininfrastructuur wil je niet louter overleveren aan de vrije markt, waardoor alleen rendabele lijnen overblijven, en afgelegenere gebieden niet meer bediend worden, en er ook minder rijdt op minder courante tijden.
Wat je iig als NL overheid ook niet wilt dat SPL in de periferie komt te liggen en gaat gelden als 'afgelegen gebied', en je wilt zeker niet dat alle verbindingen worden overgenomen door bv Midden-Oosten maatschappijen (na omvallen KLM), waardoor je nauwelijks meer zeggenschap hebt over hoe e.e.a. ingevuld wordt.

Het bovenstaande is best weer af te schieten, juist omdat zaken zo complex zijn. Daarom is de discussie hier op het forum weinig interessant, vind ik (ga fietsen, daar weten 'we' alles van); wel kun je natuurlijk wat zinnigs zeggen over je eigen 'vlieg-gedrag'.

Je ziet het ook aan het plaatje hierboven, welke precies past in de huidige polarisatie. Alsof de groep die vliegt een hele andere groep is dan de groep die demonstreert voor BLM. Integendeel, veel Millennials en Gen Z doen juist beiden.
Maar aan domme sjablonen geen gebrek.
Flix schreef:
wo 29 dec, 2021 11:26
Het bovenstaande is best weer af te schieten, juist omdat zaken zo complex zijn. Daarom is de discussie hier op het forum weinig interessant, vind ik
Voor jou is het misschien niet interessant, maar was dit forum niet ook bedoeld om elkaar te informeren?
Tuurlijk Leon. Maar wel over fietsen. Of zijn we hier in een keer een economische forum/vereniging geworden?
En uiteraard staat het iedereen vrij om over allerlei andere zaken te praten (kletsen), maar dan komt het niveau snel al niet hoger dan bv op Twitter. Niet mijn ding.
Eerlijk is eerlijk, de topic titel “vliegschaamte?” vraagt meer om een discussie over vlieggedrag dan over de wenselijkheid van het hebben van een internationale luchthaven.
Flix schreef:
wo 29 dec, 2021 12:39
Tuurlijk Leon. Maar wel over fietsen. Of zijn we hier in een keer een economische forum/vereniging geworden?
En uiteraard staat het iedereen vrij om over allerlei andere zaken te praten (kletsen), maar dan komt het niveau snel al niet hoger dan bv op Twitter. Niet mijn ding.
Is een forum als dit niet juist de uitgelezen kans voor jou dan? Een forum waar iedereen het met elkaar eens is lijkt me nogal saai.
Dit onderwerp heeft m.i. maar voor een deel met economie te maken. Het helemaal onder het vakje economie schuiven is denk ik juist een van dé grote fouten die je er mee kunt maken.
Flix schreef:
wo 29 dec, 2021 11:26
willem.m schreef:
vr 24 dec, 2021 20:54
@Flix.... Het is meer dat ik vermoed dat jij van alle bezoekers op het forum relatief veel weet over de luchtvaartsector.
Eerlijke vraag verdient een goed antwoord.
heb je (in het groot of in het klein) een specifieke baan of opleiding die aan de luchtvaart gerelateerd is of op enige wijze een belang in (een onderdeel van) de luchtvaart?

Misschien viel het Willem ook op dat je heel vaak als het over luchtvaart gaat, in dit forum reageert en het voor de luchtvaart opneemt. Niet zelden maak je dan een beginnetje van een onderbouwing, en vervolgens een opmerking waaruit blijkt dat je ons op het forum niet in staat acht om de materie te begrijpen.

Dan weten we niet of je werkelijk veel meer kennis en/of inzicht in dit onderwerp hebt (opleiding, werk, aandelen, familietradities, uit de hand gelopen hobby, wat dan ook) of ook gewoon een van de mensen op dit forum bent die graag zijn zegje over de luchtvaart doet.

Hans
javb2812 schreef:
wo 29 dec, 2021 19:02
heb je (in het groot of in het klein) een specifieke baan of opleiding die aan de luchtvaart gerelateerd is of op enige wijze een belang in (een onderdeel van) de luchtvaart?

Misschien viel het Willem ook op dat je heel vaak als het over luchtvaart gaat, in dit forum reageert en het voor de luchtvaart opneemt. Niet zelden maak je dan een beginnetje van een onderbouwing, en vervolgens een opmerking waaruit blijkt dat je ons op het forum niet in staat acht om de materie te begrijpen.

Dan weten we niet of je werkelijk veel meer kennis en/of inzicht in dit onderwerp hebt (opleiding, werk, aandelen, familietradities, uit de hand gelopen hobby, wat dan ook) of ook gewoon een van de mensen op dit forum bent die graag zijn zegje over de luchtvaart doet.
Ja laten we in ons onderschrift alle mogelijke afhankelijkheden met wat dan ook neerzetten net zoals dat ook met bepaalde fietsmerken verplicht is.
Mijn vraag aan flix was meer belangstellend van aard. De vraag is op grond waarvan hij over de luchtvaart kennis zou hebben, of inzicht in de complexiteit daarvan, waar de rest op het forum volgens hem toch niet veel van zou begrijpen.

Niet om hem voor mogelijke belangen ter verantwoording te roepen oid.

Hij is vrij om er (al dan niet) op te reageren.

Hans
Flix schreef:
wo 29 dec, 2021 11:26
willem.m schreef:
vr 24 dec, 2021 20:54
@Flix: Vind jij dat de werkelijke kosten, dus inclusief de maatschappelijke kosten en inclusief 'premie' voor als de desbetreffende industrie moet worden gered, voldoende in vliegticketprijzen terugkomen? En zo nee, vind je dat erg?

Ik stel deze vragen niet om daar vervolgens tegenin te gaan of je te overtuigen. Sterker, ik heb vaak genoeg gevlogen en behoor niet tot de 'abrupt bekeerden' (al probeer ik wel te minderen). Het is meer dat ik vermoed dat jij van alle bezoekers op het forum relatief veel weet over de luchtvaartsector.
... Het gaat erom of je luchtvaart als een louter commerciële activiteit ziet, of ook als infrastructuur beschouwd. Bij de trein twijfelt daar niemand aan, en de treininfrastructuur wil je niet louter overleveren aan de vrije markt, waardoor alleen rendabele lijnen overblijven, en afgelegenere gebieden niet meer bediend worden, en er ook minder rijdt op minder courante tijden.
Wat je iig als NL overheid ook niet wilt dat SPL in de periferie komt te liggen en gaat gelden als 'afgelegen gebied', en je wilt zeker niet dat alle verbindingen worden overgenomen door bv Midden-Oosten maatschappijen (na omvallen KLM), waardoor je nauwelijks meer zeggenschap hebt over hoe e.e.a. ingevuld wordt. ...
Ha Flix, dank voor je antwoord! Ik vind het onderscheid tussen (en in dit geval de mix) van commerciële en infrastructurele belangen een interessante toevoeging. Alleen zit ik te dubben over de relatie met mijn vraag...

Het bovenstaande is best weer af te schieten, juist omdat zaken zo complex zijn. Daarom is de discussie hier op het forum weinig interessant ...
Ik herken wat je schrijft. Het weerhoudt me er soms van om in discussie te gaan (heeft toch geen zin).
Flix schreef:
wo 29 dec, 2021 11:26
Eerlijke vraag verdient een goed antwoord.
Euh, de vraag was:
willem.m schreef:
vr 24 dec, 2021 20:54
@Flix: Vind jij dat de werkelijke kosten, dus inclusief de maatschappelijke kosten en inclusief 'premie' voor als de desbetreffende industrie moet worden gered, voldoende in vliegticketprijzen terugkomen? En zo nee, vind je dat erg?
En die vraag beantwoord je helemaal niet.
Flix schreef:
wo 29 dec, 2021 11:26
Het gaat erom of je luchtvaart als een louter commerciële activiteit ziet, of ook als infrastructuur beschouwd. Bij de trein twijfelt daar niemand aan, en de treininfrastructuur wil je niet louter overleveren aan de vrije markt, waardoor alleen rendabele lijnen overblijven, en afgelegenere gebieden niet meer bediend worden, en er ook minder rijdt op minder courante tijden.
Het fundamentele verschil is dat goed treinverkeer minder wenselijke verplaatsingsgedrag (namelijk het nemen van het vliegtuig of de auto) kan beperken en tegemoet komt aan een deel wenselijke en noodzakelijk verplaatsingen.

De negatieve gevolgen van vliegtuigverplaatsingen zijn dusdanig dat ik geen enkel argument zie om dat als overheid te ondersteunen.

De fundamentele vraag bij alles wat een overheid doet is of het echt bijdraagt aan een betere maatschappij, minder vervuiling, duurzame economische activiteit. Het niet doorrekenen van de veroorzaakte ecologische en maatschappelijke kosten van de luchtvaart aan de gebruikers maar het afschuiven van de kosten op de maatschappij en de overheid lijkt me onverdedigbaar.
Revanho schreef:
wo 29 dec, 2021 23:26
willem.m schreef:
vr 24 dec, 2021 20:54
[mijn vraag aan flix]
En die vraag beantwoord je helemaal niet.
Ik had dat toch ook al min of meer geschreven? 🤔

willem.m schreef:
wo 29 dec, 2021 23:01
... dank voor je antwoord! ... Alleen zit ik te dubben over de relatie met mijn vraag...