Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasprijzen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Gasprijzen

126 berichten
@ speeder 300
Het is een bekend gegeven dat een relatief klein deel van de Sahara groot genoeg zou zijn om voldoende energie op te wekken voor de hele wereld. Helaas is het ook problematisch genoeg om veel ellende op te wekken.
Maar je hebt gelijk als je vermoed dat er in Nederland best weinig ruimte is om duurzame energie op te wekken; ik heb het wel eens uitgerekend: om elke joule die we nu (zeg 2019) gebruiken duurzaam op te wekken moet ongeveer heel NL vol met windmolens en zonnepanelen.
Wist je dat de huishoudens maar een klein deel van de energie in Nederland gebruiken, zelfs al tel ik datacenters niet mee. Dat vergeten journalisten ook vaak, vooral locale journalisten, die van de grote jongens minder vaak, al gaan die ook wel eens uit de bocht.
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:52
We kunnen in ons huis zonder spouw niet anders
Huis inpakken in isolatiemateriaal?
Leon schreef:
vr 07 jan, 2022 20:56
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:52
We kunnen in ons huis zonder spouw niet anders
Huis inpakken in isolatiemateriaal?
edit: misschien was het wel een grapje maar misschien wordt het wel gedaan? van buitenaf isoleren?

het is een rijksmonument, er mag niets aan buitenkant wijzigen.
We mogen zelfs geen zonnepanelen op zichtzijde ( is ook nog eens zuidzijde) van het dak. Ik heb wel goede hoop dat die inzichten / richtlijnen nog eens wijzigen. )

Verder wel heel fijn huis :D
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:52
Ik zit behaaglijk naast de houtkachel :oops: en heb houtkachel-schaamte.
We kunnen in ons huis zonder spouw niet anders naast de 900 m3 gas die we gebruiken branden we in -niet mistige- koude avonden de houtkachel. Alleen in de avond als niemand buiten is. ( we wonen buiten met 5 huishoudens in een straal van 150 meter.

Los van klimaatcrisis doen wij aan koude training en laat dat nu mooi uitkomen :D
18 graden is al warm zat en koud douchen is heerlijk.
Je zou ook meer dan die 900 kuub per jaar gas kunnen gebruiken in plaats van hout. Met 900 kuub ben je in dat opzicht bescheiden bezig als je in een oud vrijstaand? monument woont. Gas zou voor het milieu minder slecht zijn dan houtstook (waarbij het wel veel uitmaakt wat voor houtkachel je hebt). Beide opties overigens niet goedkoop.

Hans
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:58
misschien was het wel een grapje maar misschien wordt het wel gedaan? van buitenaf isoleren?
Op grote schaal. Op dit moment vooral door woningbouwverenigingen en door eigenaren van vrijstaande huizen uit de jaren 70 en 80. Muren 15 cm isolatie, nieuwe kap met 15 cm dikke isolatieplaten, nieuwe ramen en glas etc. Het kost veel, maar de waarde van het huis gaat gigantisch vooruit.

Hier staat een illustratieve foto: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... uitenkant/

Die monumenteneisen zijn niet vol te houden. Dat worden dan uiteindelijk goedkope huizen, omdat je elk jaar een zak geld nodig hebt om ze te verwarmen.
javb2812 schreef:
vr 07 jan, 2022 21:06

Je zou ook meer dan die 900 kuub per jaar gas kunnen gebruiken in plaats van hout. Met 900 kuub ben je in dat opzicht bescheiden bezig als je in een oud vrijstaand? monument woont. Gas zou voor het milieu minder slecht zijn dan houtstook (waarbij het wel veel uitmaakt wat voor houtkachel je hebt). Beide opties overigens niet goedkoop.

Hans
Dat hangt toch volledig af van waar je naar kijkt en waar je stookmateriaal vandaan komt? Als je zoals wij b.v. met afvalhout/snoeimateriaal van eigen erf stookt is dit kwa co2 heel veel beter dan gas. Kwa fijnstof e.d. uiteraard niet, maar in ons geval wonen de eerste buren op 300m afstand. We hebben moderne relatief efficiente kachel, en ben aan het kijken naar filtermodules die op de markt beginnen te komen.

Het lastige is dat er niet 1 volledig duurzame oplossing is die overal werkt. Zuinigheid en besparen waar mogelijk is ook deel van de oplossing.
https://www.ecopedia.be/pagina/mazout-g ... -brandhout

Het ligt inderdaad genuanceerder dan ik net schreef.

Hans
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:46
Is hier al meer bekend over?

https://www.ad.nl/binnenland/drinkwater ... ~a7b33b71/
Daar hoeft niet veel méér over bekend te worden; als je door een water(houdende)laag heen boort om dieper uit te komen dan komt er een verbinding tussen die verschillende lagen, met vroeger of later allerlei gevolgen van dien, en dan kun je niet meer terug.
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 21:44
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:46
Is hier al meer bekend over?

https://www.ad.nl/binnenland/drinkwater ... ~a7b33b71/
Daar hoeft niet veel méér over bekend te worden; als je door een water(houdende)laag heen boort om dieper uit te komen dan komt er een verbinding tussen die verschillende lagen, met vroeger of later allerlei gevolgen van dien, en dan kun je niet meer terug.
Precies!
Ik ben bang dat ook dit rampzalige gevolgen zal hebben.
Leon schreef:
vr 07 jan, 2022 20:54
Het is een bekend gegeven dat een relatief klein deel van de Sahara groot genoeg zou zijn om voldoende energie op te wekken voor de hele wereld.

Wist je dat de huishoudens maar een klein deel van de energie in Nederland gebruiken, zelfs al tel ik datacenters niet mee.
Voor wat betreft het eerste: de Sahara is inderdaad een prima plaats om onze energie vandaan te halen. Alleen, om één of andere reden heb ik toch maar steeds het idee dat die stroomkabel en de zonnepanelen niet zo héél lang heel blijven. Zo van “eerst betalen, en dan stoppen wij de stekker weer in het stopcontact”. En dan elke dag weer een andere stam/belangengroep die z’n rekeningnummer doorgeeft.

Voor wat betreft een idee m.b.t. de verdeling van het verbruik, ik ben bang van wel: Ik gebruik thuis 1200 kuub gas. Per jaar. De fabriek waar ik werkte 185.000 kuub. Per etmaal. Waarom dacht je dat wij (particulieren) van het gas geluld moeten worden :wink: ?
Leon schreef:
vr 07 jan, 2022 21:17
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 20:58
misschien was het wel een grapje maar misschien wordt het wel gedaan? van buitenaf isoleren?
Op grote schaal. Op dit moment vooral door woningbouwverenigingen en door eigenaren van vrijstaande huizen uit de jaren 70 en 80. Muren 15 cm isolatie, nieuwe kap met 15 cm dikke isolatieplaten, nieuwe ramen en glas etc. Het kost veel, maar de waarde van het huis gaat gigantisch vooruit.

Hier staat een illustratieve foto: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... uitenkant/

Die monumenteneisen zijn niet vol te houden. Dat worden dan uiteindelijk goedkope huizen, omdat je elk jaar een zak geld nodig hebt om ze te verwarmen.
Dank voor je uitleg!Ziet er niet slecht uit.

Wat betreft de monumenteis: eens! ik ga de rijksdienst voor cultureel erfgoed mailen met mijn zorgen.
Marjan schreef:
vr 07 jan, 2022 21:47
Ik ben bang dat ook dit rampzalige gevolgen zal hebben.
Ik weet het wel zeker. Denk ik :D .
dan zit er niks anders op dan Groningen opofferen.
Sorry Hans en Wim en anderen, het gas was er eerder



:idea:
blokdoorn schreef:
vr 07 jan, 2022 21:20
Dat hangt toch volledig af van waar je naar kijkt en waar je stookmateriaal vandaan komt? Als je zoals wij b.v. met afvalhout/snoeimateriaal van eigen erf stookt is dit kwa co2 heel veel beter dan gas. Kwa fijnstof e.d. uiteraard niet, maar in ons geval wonen de eerste buren op 300m afstand. We hebben moderne relatief efficiente kachel, en ben aan het kijken naar filtermodules die op de markt beginnen te komen.
Hoeveel (m2) eigen bos is bij jullie nodig om het woonhuis warm te houden (waarbij de co2 cyclus dan door nieuwe aangroei van hout/snoeimateriaal zijn werk doet) ?

Hans
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 19:59
Daar zit wat in, heb ik even over het hoofd gezien. Misschien dat het dan al met al uiteindelijk toch iets voordeliger is, inzet van warmtepompen.
Natuurlijk moet men de restwarmte van de elektriciteitsproductie (en andere industriële processen) wel nuttig gebruiken. Er is dus zeker ruimte voor een deel stadswarmte.
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 19:59
Maar goed, dan zitten we nog met die houtstook. Ik las laatst ergens dat de balans tussen hout-aangroei en de hoeveelheid die een mens tijdens zijn leven nodig heeft ongeveer 150 jaar geleden verlaten (gepasseerd) is. Bewijs of motivatie stond er niet bij, maar het klinkt aardig, en zou waar kunnen zijn.
Vandaar dat ik ook niet geloof dat houtstook grootschalig duurzaam mogelijk is. Maar de houtproductie kan deels verduurzaamt worden.
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 20:38
Neem bijvoorbeeld een weide met zonne-panelen. De verslaggever staat met z’n microfoon en cameraman voor die panelen en zegt “dit veld hier achter mij levert energie voor 300 huishoudens”. Echter, dit is volledig afhankelijk van het tijdstip waarop die verslaggever met z’n microfoon en cameraman voor dat veld gaat staan. Op 14 juli om drie uur in de middag zal zijn bewering best kloppen, maar als hij daar nu gaat staan (7 januari om 20:35) dan zal zijn tekst moeten luiden “dit veld hier achter mij levert energie voor nul huishoudens”.
Er is nog een bijkomende fout in zo'n communicatie. Namelijk dat het dan slecht gaat om het rechtstreekse energieverbruik van die huishoudens (warm water, verwarming, elektriciteit, ...). Maar dat is maar een klein aandeel van het totale energieverbruik van een huishouden. Het grootste deel zit hem in de productie van consumptiegoederen (voedsel, elektronica, ...), energieverbruik bij verplaatsingen (de brandstof voor de auto word nooit in rekening gebracht als men zo'n uitspraken doet) en in energieverbruik buiten huis (ook kantoren, zwembaden, cafe's, ... vragen energie).

Ik ken de exacte cijfers niet, en het zal sterk van levensteil afhangen. Maar dat rechtstreekse verbruik zal echt geen groot aandeel zijn.
Als de kale energieprijzen de laatste maanden met honderden procenten gestegen zijn en er zoveel energie voor bijvoorbeeld de productie/levering van consumptiegoederen nodig is (meer dan het energieverbruik in woonhuizen zoals Renaat hier veronderstelt), zou het me niet verbazen als de algehele inflatie nog flink meer gaat stijgen dan waar nu over gepraat wordt.

Hans
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 21:52
Voor wat betreft een idee m.b.t. de verdeling van het verbruik, ik ben bang van wel: Ik gebruik thuis 1200 kuub gas. Per jaar. De fabriek waar ik werkte 185.000 kuub. Per etmaal. Waarom dacht je dat wij (particulieren) van het gas geluld moeten worden :wink: ?
Ik weet niet hoe het Nederland juist zit, maar in België wordt industrieel grootgebruik behoorlijk 'beloond'. Niet enkel krijgen grootgebruikers veel betere prijzen van de leveranciers, ze moeten bovendien veel minder belasting betalen op hun energieverbruik dan de huishoudens. Het is dan ook soms moeilijk te verkopen aan gezinnen dat ze het maar beter erg zuinig doen met energieverbruik als op hetzelfde moment de stimulans naar de industrie om het zuinig aan te doen veel minder sterk is. (En dat meestal vanwege concurrentieoverwegingen omdat landen schrik hebben dat die fabrieken anders verhuizen.)
javb2812 schreef:
vr 07 jan, 2022 22:44
Als de kale energieprijzen de laatste maanden met honderden procenten gestegen zijn en er zoveel energie voor de productie/levering van consumptiegoederen nodig is, zou het me niet verbazen als de algehele inflatie nog flink meer gaat stijgen dan waar nu over gepraat wordt.

Hans
Ja duh. Natuurlijk gaat dat gebeuren. Dat zie je toch ook aan de tekorten die het afgelopen jaar al zijn ontstaan? Er liggen momenteel fabrieken stil die halffabrikaten produceren. Meer schaarste leidt bij gelijkblijvende (of zelfs stijgende) vraag automatisch tot hogere prijzen.
Precies. Is allemaal ondermijning van "alle kleine beetjes helpen."

Edit: als reactie op voorlaatste bericht.

Hans