Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [color=red]Reisverzekering, fietsverpakking en reparatieset[ - Forum Wereldfietser

[color=red]Reisverzekering, fietsverpakking en reparatieset[

Reisverzekering, fietsverpakking en reparatieset

Dit jaar gaan we voor het eerst op fietsvakantie. Met de kerst naar Marokko.Daarom heb ik een aantal vragen aan jullie, de ervaren wereldfietsers.

Gunstige reisverzekering?
Welke reisverzekering is het gunstigst voor fietsers? Mijn huidige verzekering dekt slechts 650,- bij verlies van twee fietsen!

Fietsverpakking in het vliegtuig van Royal Air Maroc
Naar aanleiding van jullie site, verpakken we onze fietsen in bubbeltjesplastic. Stuur draaien we opzij, trappers eraf, banden slechts half opgepompt, sleutel in het slot zodat men de fiets kan voortduwen.Ben ik wat vergeten? En hoe beschermen we de derailleurs enzv. het beste?
Ik neem aan dat de fietstassen meegaan als losse bagage en niet op de fiets. Is dat zo? Heeft iemand misschien ervaringen met Air Maroc?

Reparatieset
Welke zaken moeten er beslist mee in onze reparatieset?
Het gaat om twee hybride fietsen.



De tassen moeten inderdaad van je fiets af. Probeer van je tassen een pakket te maken.
Bij de ANWB en de Fietsvakantiewinkel kun je fietsen extra laten bij verzekeren.

Hoi Blanche,

Zelf haal ik de wielen uit het frame, derailleur, trappers en stuur er af. De wielen maak ik met tyraps, de trappers en stuur overigens ook. Zo krijg je een klein stevig pakketje. Daarna omwikkel ik de boel met bellenplastic, ik zet het vast met kartonen dozen tape. Zorg dat alle losgemaakte onderdelen met tape of tyraps aan het frame zitten. Als het plastic beschadigd kan er niets uit vallen. Deze tape is bij aankomst makkelijk te verwijderen, zodat het bellenplastic makkelijk is op te rollen.
Deze rol breng ik onder in het eerste hotel wat ik tegen kom.

Vertel je hoe je reis is bevallen?

Groeten, john.

Tot nu toe gebruik ik de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel. De kwetsbare delen als de derailleur bescherm ik extra met een stuk schuimplastic en de pedalen gaan er af en worden met tiewraps in een bidonhouder gebonden.

Wat voor eisen stelt Air Maroc aan het vervoer van fietsen???? Sommige maatschappijen eisen een fietsdoos.

Een dunne plunjebaal is ideaal om van je losse tassen 1 pakket te maken. Bovendien heb je dan geen riempjes en haakjes die bij het transport van je fietstas door de catacomben van het vliegveld ergens achter kunnen blijven haken.

Verder, met goede spullen beginnen. Kijk de fiets van te voren goed na of laat het doen en neem spullen voor normaal onderhoud mee. Binnenbandjes, plakkers, plakband, tiewraps, wat boutjes en moertjes, een kabeltje evt. spaken of noodspaken. kettingspray en gereedschap voor dit.

Wanneer je besluit om het achterwiel uit het frame te halen (dit doe ik eigenlijk nooit), zorg er dan voor dat je de loze ruimte in het frame opvult met een stukje op maat gemaakt PVC buis.
Wanneer de stapel koffers dan op je fiets gelegd wordt, verbuigt de achtervork van je frame niet.

Ik moest eens bij Lan-Chile verplicht mijn wielen eruit halen. Bij aankomst was de achtervork bij elkaar gebogen en pastte het achterwiel er niet meer in.
Tijdens het terugbuigen van de achtervork, brak mijn frame. :cry:

Groeten,

Marco

johntelleman schreef:Zelf haal ik de wielen uit het frame
Bij fietsen met spatborden en voordrager heeft dat echter niet zoveel zin. Als ik de wielen uit mijn fiets haal wordt hel pakket"je" alleen maar nog groter, en het is al zo'n gedrocht met het stuur los en dwars.
Groeten, Leon

Je moet gewoon op de juiste manier onderhandelen met de dames achter de incheckbalie. Let eerst op welke dames er achter de balie zitten, voor je besluit achter welke rij je aansluit.
Wat verpakkingsmateriaal voor fietsen betreft. Hier in het Chatlee Guest House in Chiang Mai ligt een enorme stapel fietsdozen. Achtergelaten in nooit meer opgehaald.

bert sitters schreef:Je moet gewoon op de juiste manier onderhandelen met de dames achter de incheckbalie. Let eerst op welke dames er achter de balie zitten, voor je besluit achter welke rij je aansluit.

Kies een man uit. Die zijn over het algemeen iets flexibeler/probleem oplossender dan een vrouw bij het inchecken.

(Overigens heb ik niets tegen vrouwen hoor!)

Marco

bert sitters schreef:Je moet gewoon op de juiste manier onderhandelen met de dames achter de incheckbalie.
En uit hun zicht verdwijnen als je ergens toestemming voor hebt, anders bedenken ze zich. Op mijn reis naar Portugal moesten we drie kwartier voor take-off alsnog fietsdozen kopen...
Groeten, Leon (die hiermee Dennis ingehaald heeft :D )

Zo Leon, dat is dus de reden dat je zoveel te vinden bent op dit forum!!!!

Als ik mijn wielen verwijder dan plaats ik inderdaad buisjes in de vorken.
ze blijven op hun plek door de snelspanners.

John.

Wat je fietstassen betreft, stop ze in een grote rijstzak en bind die dicht met een tie-wrap. Zorg er wel voor dat je de achterkant van de fietstassen naar elkaar toe houdt, anders prikken de haken door de zak.
Je kunt ook een zogenaamde Turkentas kopen. Dat is zo'n joekel van een gestreepte plastic tas. Te koop bij Marokkaanse en Turkse kruideniers, en op de markt.

Ik zou zo veel mogelijk aan tassen met expres de zware spullen als losse trappers e.d. mee de cabine in nemen. Zaken als slaapzakken en kleding kunnen wel het ruim in (in de rijstzak van Eric).
Iedere kilo mee in de cabine scheelt er weer één op de weegschaal.
Goh blanche, je bent zelfs in Duitsland info aan het zoeken!

Groeten, john.

In plaats van de goedkope tas, waar al je fietstassen in passen, is er ook een duurdere oplossing. (Die natuurlijk veel mooier is.)

Tarp & Travel

johntelleman schreef: Goh blanche, je bent zelfs in Duitsland info aan het zoeken!

Groeten, john.
:P Goh hoe weet jij dat nu weer? Ik kom jou en bert ook overal tegen.
Tja ik geloof dat ik het fietsvirus en het werelfietsersitevirus ook aardig te pakken heb. Blanche