Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Dag 13: vervolg

Dan terug naar de stad, op het gevoel zonder navigatie want de route die Garmin Connect getekend heeft is levensgevaarlijk, niet alleen verschillende keren in verkeerde richting door enkelrichtingstraten maar ook op superdrukke N-wegen zonder fietspad waar 90 mag gereden worden. Ach, Garmin en software, het blijft een moeilijk verhaal. Maar je moet toch eens uitleggen waarom een iPhone-app voor een GPS met topografische kaarten Google Maps nodig heeft om een route te tekenen...

1.jpg
Terug in de binnenstad nog wat rondgekuierd. Veel winkels, niets van cultuur, wel een heel mooi kerkhof met uitzicht. Ook een manier gevonden om mijn overbodige spullen naar huis te sturen.

2.jpg
De avond besteed aan het bellen naar huis en nadien nog te lang opgebleven. Some things never change...

3.jpg
Wow! Die 'lenties' (lenticularis) hoog in de lucht; prachtig!
bdr schreef:
zo 30 jan, 2022 19:11
Maar je moet toch eens uitleggen waarom een iPhone-app voor een GPS met topografische kaarten Google Maps nodig heeft om een route te tekenen...
Als dat zo is heb je in ieder geval niet de goede app. Mogelijk zijn de Topografische kaarten alleen afbeeldingen achter je google-mapsoute. De fietsroutering data van google maps is zoals bekend bar slecht.
Gebruik bijvoorbeeld Brouter.de.
Er is geen andere app dan Garmin Connect om met een Garmin Edge 530 te communiceren.

Ik vond het opvallend dat Garmin Connect, de app*, voor het maken van routes gebruik maakt van de kaarten van Google en de bijbehorende barslechte fietsroutering terwijl Garmin toch zijn eigen kaarten heeft...

Normaliter gebruik ik die app niet om nieuwe routes te maken, dan gebruik ik brouter of Komoot en dient Garmin Connect louter voor de verbinding met de Edge maar dit was maar een enkele rit van 8km. Lang genoeg dus om op quasi-autowegen gestuurd te worden.

(*) Ik heb hier een lange uitleg getyped over hoe dat Garmin software universum in elkaar zit maar ik denk niet dat iemand dat leest.
bdr schreef:
ma 31 jan, 2022 15:20
... Normaliter gebruik ik die app niet om nieuwe routes te maken, dan gebruik ik brouter of Komoot en dient Garmin Connect louter voor de verbinding met de Edge maar dit was maar een enkele rit van 8km. Lang genoeg dus om op quasi-autowegen gestuurd te worden.

(*) Ik heb hier een lange uitleg getyped over hoe dat Garmin software universum in elkaar zit maar ik denk niet dat iemand dat leest.
Ik heb dat wel gelezen. 😀 Maar net als jij weersta ik zoveel mogelijk de verleiding om onnodig gebruik te maken van Garmin software (desktop en mobiel). Routes maken doe ik via brouter, bewaren doe ik in de cloud, en overzetten op de Garmin gaat, zij het via enkele stappen, prima. Ik kan me ook niet meer voorstellen hoe het was om op een laptop of desktop een route te maken, zeker niet voor dagtripjes; ik doe dat tegenwoordig vrijwel altijd op mijn telefoon. Ik kan me wel voorstellen dat je dat voor een stukje van 8km even overslaat en het direct in de app probeert, en dan is het een goede leerschool.
Beziers.
Le sac du Beziers.
Minder prettige literatuur.
Maar wel Beziers.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bloedba ... C3%A9ziers
Dommig.2x geplaats. Excuses
dunlop schreef:
ma 31 jan, 2022 17:29
Le sac du Beziers.
Minder prettige literatuur.
Ja, in Béziers is nog wel wat te zien, bij het plaatsen van het verslag was ik benieuwd wie het standbeeld op de laatste foto is, blijkt Pierre-Paul Riquet te zijn, de ontwerper en drijvende kracht achter het Canal du Midi.

Ik moet eerlijk zijn dat na de supermarkt, Decathlon en de fietsenmaker -- voor alle duidelijkheid, ik heb geen fietsenmaker nodig om nieuwe banden te steken maar had wel zijn compressor nodig voor de tubeless setup -- niet al te veel tijd overschoot. Tijd die ik besteed heb aan het zoeken naar kleine kerstcadeautjes voor vrouw en kinderen om mee te sturen met mijn postpakket naar huis...

Ik heb in Frankrijk wel meer laten liggen met de achterliggende gedachte: hier kom ik nog wel eens terug (of niet). De eerste fase van mijn dieet was sneltrein naar het zuiden, nu breekt de volgende aan.
Dag 14: Béziers - Gruissan

filename-30.jpg
Na de nachtbrakerij geraak ik natuurlijk niet om 6u uit bed zoals gepland. Aangezien ik van alles wil weten of ik het nog nodig heb duurt het inpakken heel lang. De voorbetaalde doos om naar huis te sturen blijkt ook te klein gekocht maar het belangrijkste, de GP5000’s en mijn extra paar schoenen passen er in. Tezamen met allemaal kleine rommel stuur ik toch 3,6kg naar huis, ook een manier om af te vallen.

1.jpg
Ook de drybags vooraan gaan op dieet
Met al dit gedoe is het uiteindelijk ruim 11u30 voor ik Béziers buiten ben, en dan volgt nog geknoei voor ik op de bikepacking route zit. Ik vergeet met name dat de route van Benjaminse ook nog zichtbaar staat waardoor ik op een gegeven moment de verkeerde route aan het volgen ben.

2.jpg
En het fietsen zelf? Laat ons zeggen dat ik hoop dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze geserveerd wordt want dit valt toch ferm tegen. Allereerst moet ik opboksen tegen die dekselse noordwester waardoor ik zelfs op asfalt maar 15 haal.

3.jpg
Het terrein is ook niet mis, even buiten Béziers zit ik al meteen op weggetjes met vuistdikke scherpe stenen en rotspartijen. Heel fotogeniek want je hoort de N-weg op de achtergrond er niet bij.

4.jpg
Bij een doorwaadbare plaats twijfel ik aan mijn beslissing om het vanaf nu met één paar schoenen te doen maar ik geraak droog over.
Dag 14: Béziers - Gruissan - vervolg

5.jpg
Wat verder begint het Parc Regional de Narbonne et la Mediterranée, een prachtig natuurpark dat tot tegen de zee loopt. Het pad gaat omhoog en omhoog over een verschrikkelijk hobbelig karrenspoor. Ik begrijp waarom de maker van de route minimum 50mm banden specificeert, mijn 42mm voelen iel aan. Maar groter ging niet met spatborden...

6.jpg
Ik passeer een jager die hier met de wagen is doorgeraakt (hoe?) maar verder is er niemand. Het uitzicht is adembenemend, ik zie het hele binnenland, in de verte de Pyreneeën waar donkere wolken hangen.

7.jpg
Het pad wordt supersteil en ik moet eraf. Zelfs duwend kan ik niet doorlopen, ik moet om de twee stappen pauzeren. Boven gekomen zie ik de zee, ik kies een plekje om te eten in de luwte van een boom wegens de de felle wind.

Het landschap baart me wel zorgen. Er is heel weinig beschutting om een tent recht te zetten en er zitten zoveel stenen in de grond dat ik nog niet zou kunnen slapen. Daarenboven valt er door deze lage stekelige begroeiing niet door te komen.

Dat merk ik wanneer de route het karrenspoor verlaat en een stukje single track tussen de gaspeldoorn en stekelbrem en andere maquis-struiken... volgt. Ik geraak er niet door, mijn fiets blijft met voor en achtertassen tussen de struiken steken. Uiteindelijk til ik de fiets met alle bagage boven de struiken op en wandel zo verder. Gelukkig was het maar een stuk van 250m maar dit hoeft toch niet te vaak te gebeuren.

8.jpg
Wat lager wordt het landschap veel vriendelijker met dennenbomen en zo, maar het venijn zit in de staart. Tijdens een afdaling wijk ik naar de kant uit om een grote plas te ontwijken en ik haal mijn regenjas open aan een overhangende braamstruik. Twee grote scheuren in mijn linkermouw, ik denk dat je me tot in België kon horen vloeken.

9.jpg
Dag 14: Béziers - Gruissan - vervolg

Ik ben er echt het hart van in, nu had ik eindelijk een bruikbare regenjas waarin je je niet kapot zweet, doe ik die op zo’n domme manier kapot. En het feit dat die jas astronomisch duur is maakt het er niet leuker op.

Stom stom, hiervoor heb ik die softshell bij. De reden dat ik die regenjas aanhad was in de eerste plaats de wind, hij laat veel minder wind door dan de softshell. Al vloekend rij ik verder, broedend op manieren om de jas te repareren want ik heb een voorgevoel dat dit me nog zuur gaat opbreken. Ik plak de jas dicht met ducttape die er volgens mij binnen de kortste keren terug afligt en berg de jas op, vanaf nu zo weinig mogelijk te gebruiken. Als iemand een idee heeft hoe Gore Shakedry jassen te repareren hoor ik het graag!

10.jpg
Na het natuurpark volgt meer geciviliseerde weg maar ik kan er niet van genieten. Het blijft de hele tijd stompen tegen de wind. En tussen de bebouwing is de Middellandse Zee helemaal droevig nu, er is quasi niemand en alles is gesloten. Een paar enkelingen fietsen elektrisch in arctisch tenue, dikke sjaal, muts, superdikke handschoenen. Het is 15° en ik heb zelfs geen fleece of muts aan. Ik word twee keer door een local naar een bakker verwezen die telkenmale dicht blijkt te zijn, de Spar heeft geen brood, uiteindelijk moet ik de route verlaten om brood te kopen in een grote Intermarché.

11.jpg
Hierdoor mis ik wel nog een heel mooi stuk kustgebergte maar het snijdt wel wat af, en dat is ook niet onbelangrijk. Ik zou met name graag morgen voorbij Perpignan geraken want ik heb het nu wel gehad met steden én ik moet ver genoeg geraken om de dag erna over de Pyreneeën te geraken.

12.jpg
Gelukkig vind ik een heel mooie wildkampeerplek uit de greep van die dekselse wind waar ik het verslag van de laatste drie dagen schrijf. Dit is dan wel dag 14, voor mij voelt het als de dertiende. Hopelijk morgen beter.

13.jpg
14.jpg
54,5km - 15,7km onverhard - 474hm
Neem contact op met:
HD Styles
De Ackeren 11
NL-9363 HE Marum
Email: henny@hdstyles.nl
Tel: +31 594 641231
Dat is de officiële reparateur voor Nederland in België is er zo te zien geen. Voor een tijdelijke oplossing zijn er patches te koop bij de betere outdoorwinkel,
bdr schreef:
ma 31 jan, 2022 22:52
Als iemand een idee heeft hoe Gore Shakedry jassen te repareren hoor ik het graag!
http://www.tear-aid.nl/nl/

Naar mijn ervaring echt super spul dat waarmaakt wat het belooft. Ik neem standaard op vakantie altijd wat mee en dat is al goed van pas gekomen.
Al gebruikt voor herstel van:

- regenjas
- rugzak
- tent
- fietstas
- geïmproviseerde oplossing voor een kettingbuisprobleem op een Hase Pino
- soft-shell-jasje
Mijn (gelukkig niet al te grote) ervaring hiermee is dat duct tape zich prima houdt op allerlei textiel, dus probeer het gewoon.
HD Styles had ik al gecontacteerd: ze geven aan dat ze dit niet kunnen repareren, Gore verwijst terug naar hun authorized repair centers waarvan HD Styles er één is en de duct tape zit er nog altijd op. Ik ga nog Duitse repair centers contacteren maar ik vrees dat de conclusie wordt: Shakedry is niet te repareren.
Wat zou er op tegen zijn om er een lap van dezelfde of vergelijkbare stof op te naaien en netjes dit te maken met seamseal? Het nieuwe is er wel af helaas. Maar als de stof daar niet tegen kan zou het toch wel een minpuntje zijn voor de stof.
Maak je onderweg geen zorgen. De ducktape gaat je redden.
Ik heb ook naar Goretex Shakedry gekeken en gelukkig kon ik de verleiding weerstaan. Ik zou het nu profisorisch repareren en thuis kijken of een deskundig bedrijf er iets mee kan.
Als ik goed gelezen heb is bdr al terug thuis.
Ik ben inderdaad al even terug thuis. Ik heb de vraag om hulp in het verslag laten staan omdat de jas nog niet gemaakt is. Zelf repareren is inderdaad een optie maar naaien zou ik liefst niet doen ivm waterdichtheid, de rest van de jas is ultrasoon gelast (denk ik).
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 12:16
Ik ben inderdaad al even terug thuis. Ik heb de vraag om hulp in het verslag laten staan omdat de jas nog niet gemaakt is. Zelf repareren is inderdaad een optie maar naaien zou ik liefst niet doen ivm waterdichtheid, de rest van de jas is ultrasoon gelast (denk ik).
Echt jammer zo’n scheur in die technische kledij.

Ga er eens mee langs bij K2 dekampeerder in Antwerpen. Ze hebben de ervaring en competentie om outdoorspullen te (laten) herstellen en zullen ook eerlijk zeggen of het al dan niet zal lukken.