Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bandenlichter? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke bandenlichter?

m-gineering schreef:
willem.m schreef:Ik heb een heel basale vraag: welke bandenlichters kan ik het beste gebruiken?

Ik vraag dit nadat ik onlangs twee binnenbanden van de fiets van mijn dochter heb kapot weten te krijgen met een metalen bandenlichter. How come? De nieuwe buitenband was erg stug en kreeg ik nauwelijks over de 24 inch velg. Een plastic lichter was denk ik allang gebroken (dat is me in het verleden al een paar keer overkomen), en de zgn flexibele lichter die ik ooit eens heb gekocht bleek natuurlijk helemaal waardeloos. Maar met de stalen bandenlichter duwde ik gewoon gaten in de binnenband. Hel frustrerend, was ook niet eerder gebeurd.

Zijn er soms supersterke plastic bandenlichters?
Ik ben misschien 2 x een combinatie band-velg-velglint tegengekomen, die ik niet zonder bandenlichter op zijn plaats kreeg (En veel plezier als je onderweg lek rijdt ;) )

Banden monteer je met techniek, niet met geweld.

Montage

Pomp de binnenband op zodat die net in model komt. Duw de buitenband opzij en het ventiel door het ventielgat, en leg de rest van de binnenband zonder plooien in de buitenband. Is de binnenband te lang, dan heb je hem al te veel opgepompt. Zorg er voor dat het ventiel recht door de velg blijft steken.

Ga een keer de band rond en duw de binnenband over de velgrand het velgbed in.

Monteer nu de hieldraad, begin tegenover het ventiel en werk van twee kanten gelijkmatig op. De laatste 20 cm bij het ventiel gaan vermoedelijk te zwaar.

Ga weer terug naar waar je begonnen bent (tegenover het ventiel) en duw vanaf daar de hieldraad weer naar het ruimere midden van de velg, duw het ventiel omhoog de buitenband in, laat er nog wat lucht uit lopen en werk met de muis van je handen de resterende 20 cm hieldraad over de velgrand. Bij hele strakke en stroeve banden moet je dit een paar keer herhalen voor het helemaal lukt. Grijp niet naar de bandenlichter, want de kans is groot dat je daarmee de binnenband weer lek prikt.

Pomp weer iets lucht in de band als je hem helemaal hebt laten leeglopen, duw over de hele omtrek de hieldraad nog een keer naar binnen om te kijken of de binnenband nergens (links én rechts) klem zit onder de buitenband en pomp de band op. Controleer halverwege of de band mooi rond loopt, en overal goed in de velg zit.

Je kunt ev de wrijving van het rubber nog verminderen met water of water met zeepsop
Dit is dus een gouden tip!

Ik ben net terug van een fietsvakantie. De laatste dag heb ik lek gereden achteraan. Er liggen Continental TravelContact's op mijn bolide.
Band eraf. Geplakt. En dan, bij het weer opleggen van de band, aan deze tip gedacht. Die wou ik nu toch weleens uitproberen want in het verleden heb ik me zelfs bij min 10 graden Celsius enorm kapot gezweet en verschillende bandenlichters naar de kloten geholpen.
En ja hoor. Ongelooflijk! Het ging zo soepel, het lijkt toverkunst. Helemaal zonder bandenlichters. En zo eenvoudig.

Bedankt voor deze gouden tip!
Onder voorbehoud dat ik niet alles heb gelezen, ik gebruik altijd metalen bandenlichters en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Al moet ik wel zeggen dat ik ze nooit nodig heb gehad om een band om de velg heen te leggen.
Wat is de reden om de laatste delen van de buitenband rondom het ventiel om de velg heen te duwen? Ik doe het altijd exact andersom (dus laatste deel vd buitenband recht tegenover het ventiel erom) en dat gaat om de een of andere reden makkelijker (omdat de binnenband makkelijk mee geeft omdat hij op dat stuk niet vast zit aan het ventiel?). Ik gebruik alleen bandenlichters om de buitenband eraf te krijgen.
Matthie9000 schreef:Wat is de reden om de laatste delen van de buitenband rondom het ventiel om de velg heen te duwen?
de slinger die de hieldraad om het ventiel moet maken kost ruimte
Domme vraag maar kun je met een bandenknecht ook de band er af halen?

Heb nu de conti gp5000 banden. Mijn god dat was een gevecht om er op te krijgen.
Dat wil ik op vakantie niet mee maken.
Dus of een bandenknecht kopen of nieuwe banden (marathon greenguard).

Ik twijfel zelf tussen deze modellen.
De var is mooi compact maar heeft minder hefboom.

https://www.bol.com/nl/nl/p/bbb-cycling ... 046785237/

https://www.bikester.nl/var-rp-42500-ba ... 1b9198552b
NurEinTier schreef:
zo 06 feb, 2022 09:16
... Heb nu de conti gp5000 banden. Mijn god dat was een gevecht om er op te krijgen.
Dat wil ik op vakantie niet mee maken. ...
Heb je toevallig tubeless velgen?

Ik had die ervaring van het gevecht met de banden erop leggen namelijk ook, op mijn tubeless ready wielen (racefiets) die ik me in al mijn naïviteit (ik reed niet eens tubeless) had laten aansmeren. Om van het gedoe af te zijn heb ik die wielen verkocht en 'gewone' wielen gekocht waar de banden niet meer superstrak om heen liggen. Dat bleek een verstandige beslissing.
Ik kan me helemaal vinden in de aanpak van @willem.m
Maar ik vind het bijzonder vreemd dat in geen van bovenstaande bijdrages het nut van een "smeermiddel" wordt aangestipt.
Elke serieus lastige velgbandcombo wordt kinderspel als je wat "smeer" op de hiel van de band smeert.
Ook bij gemakkelijke velgbandcombos wil de band alleen maar mooi rond in de velg vallen, als je een "smeermiddel" gebruikt.

Ik heb ooit eens een lik "smeer" gekregen van een bedrijf voor landbouwmechanisatie. Genoeg voor de rest van mijn leven.
Maar het zit in een potje. Niet handig voor onderweg.
liefhebber schreef:
zo 06 feb, 2022 10:53
... een lik "smeer" ...
Dat zal inderdaad vast goed werken. Ik gebruik daarvoor zelf afwasmiddel: dat werkt ook prima en heb ik mee op vakantie.

Bij "een lik smeer" moet ik denken aan iets vettigs. Dat heb ik liever niet in de buurt van de stukken velg waarop ik rem.
Ook zijn veel smeersels erg slecht voor rubber. De autobandenboer gebruikt wel een geschikt middel om banden op te leggen.

Ik weet uit ervaring dat smeren niet in elke combinatie voldoende helpt om het gemakkelijk te maken. De Almotion 559-55 tubeless ready banden wilden alleen met geweld op mijn Exal MX-19 velgen, ook met afwasmiddelsmering.
Ik gebruik banden waarvoor geen smeermiddel nodig is om ze netjes rond op de velg te leggen. Dat lukt me nu al meer dan 50 jaar.
Als ik op vakantie ga zitter er diverse potjes in mijn tassen, in mijn tassen lukt dat gelukkig wel. Maar ik neem geen bandenoplegsmeer mee.
Leon schreef:
zo 06 feb, 2022 11:54
De Almotion 559-55 tubeless ready banden wilden alleen met geweld op mijn Exal MX-19 velgen, ook met afwasmiddelsmering.
Ik had ze flink in het afwasmiddel en flink op spanning maar toen wilden ze uiteindelijk wel recht op de velgen. Fijne banden op de tandem die Almotions (: Gelukkig rijd je ze zelden lek, dus kunnen ze lekker lang blijven zitten... ;)
willem.m schreef:
zo 06 feb, 2022 09:29

Heb je toevallig tubeless velgen?

Ik had die ervaring van het gevecht met de banden erop leggen namelijk ook, op mijn tubeless ready wielen (racefiets) die ik me in al mijn naïviteit (ik reed niet eens tubeless) had laten aansmeren. Om van het gedoe af te zijn heb ik die wielen verkocht en 'gewone' wielen gekocht waar de banden niet meer superstrak om heen liggen. Dat bleek een verstandige beslissing.
Nee ik heb gewone banden. Een tweede set wielen met marathon banden en klein verzet zou ideaal zijn.

Denk dat ik die VAR bandenlichters ga kopen.
Kan ik proberen of ik daarmee de conti's er makkelijk op en af kan krijgen.
Gaat dat te moeilijk vervang ik ze met marathon banden.
Die zullen ook wel lekbestendiger zijn dan de conti's.
NurEinTier schreef:
zo 06 feb, 2022 09:16
Heb nu de conti gp5000 banden. Mijn god dat was een gevecht om er op te krijgen.
Dat wil ik op vakantie niet mee maken.
Dus of een bandenknecht kopen of nieuwe banden (marathon greenguard).
GP 5000, GP 5000 TL of GP 5000S TR?

De gewone GP 5000, non tubeless, gaat met de hand zonder gereedschap op de velg bij mij.

De tubeless varianten, TL, opgevolgd door S TR, zijn moeilijker maar daar wil je juist een goede sluiting...

Een band eraf halen is altijd veel makkelijker, gewoon de hieldraad naar het midden van de velg duwen.
bdr schreef:
zo 06 feb, 2022 16:24
Een band eraf halen is altijd veel makkelijker, gewoon de hieldraad naar het midden van de velg duwen.
Daar zit het andere deel van het probleem. Veel velgen zijn zo vlak van binnen dat dat niet baat.
Op mijn vorige fiets kon ik ook alle banden er af halen en er op leggen met de blote handen. Dat waren velgen met in het midden een diepe ril.
NurEinTier schreef:
zo 06 feb, 2022 15:14
willem.m schreef:
zo 06 feb, 2022 09:29
Heb je toevallig tubeless velgen*? ...
Nee ik heb gewone banden. ...
🤔

*) Overigens bedoel ik 'tubeless-ready'.
Leon schreef:
zo 06 feb, 2022 16:28
bdr schreef:
zo 06 feb, 2022 16:24
Een band eraf halen is altijd veel makkelijker, gewoon de hieldraad naar het midden van de velg duwen.
Daar zit het andere deel van het probleem. Veel velgen zijn zo vlak van binnen dat dat niet baat.
Op mijn vorige fiets kon ik ook alle banden er af halen en er op leggen met de blote handen. Dat waren velgen met in het midden een diepe ril.
De laatste GP5000's die ik monteerde waren op redelijk ondiepe Shimano RS-330 wielen, ging ook zonder gereedschap. Nu kan het best zijn dat de velgen lastiger zijn geworden* maar ik vermoed dat velen zich blindstaren op het einde van het proces, wanneer de band er niet over wil. Als je daar veel kracht begint te zetten komt de band alleen maar vaster op de velg te zitten, beter is om de band van het begin terug in het velgbed te duwen zoals hier in het filmpje van GCN (op 1:07)**:



(*) De originele velgen van de Koga TerraLinerLady van mijn vrouw zijn denk ik Mavic A19 velgen. Ik heb nog met geen enkele andere velg zoveel problemen gehad om banden correct gemonteerd te krijgen. De band erop krijgen is geen probleem, maar wegens de diepe ril kost het heel veel moeite en vaak hoge druk om een band zonder dip gemonteerd te krijgen. De eerste reeks Almotions, die nog tubeless compatibel waren, hadden 7 bar nodig!

(**) Kan die youtube plugin niet geupdate worden zodat hij ook url's in de vorm van youtu.be|youtube.com/watch?v=XXXX&t=67s begrijpt zodat je ineens naar een tijdstip kan linken?
Nadat ik begin deze eeuw in Frankrijk twee bandenlichters gebroken heb en de band er alleen op kreeg met de hulp van een stevige metalen lepel, heb ik in een lokale Decathlon van die gele bandenlichters van Michelin gekocht. Héél goed spul.

Ik ken de tips - iedereen kent ze intussen, vermoed ik - maar in mijn ervaring is het onmogelijk om sommige combinaties band+velg erop te krijgen zonder twee bandenlichters(*), enig geweld en tientallen krachttermen. Ik beschouw het als iets wat je er maar bij moet nemen. 't Is niks om je over te schamen.

Ik heb mijn oude fietsenmaker eens uitgedaagd. Hij had handen als kolenschoppen. Hij kon het uiteindelijk zonder bandenlichter, maar zijn hijgende "Zie je wel dat het lukt!" klonk toch niet overtuigend met dat rood aangelopen gezicht.

(*) Drie bandenlichters heb ik nog nooit nodig gehad.
De rode bandenlichters van de Hema in zo'n blikken doosje zijn echt degelijk spul. Nog niet in geslaagd om ze te breken terwijl er naast verschillende merken racebandjes o.a. ook maranthon XRs en vaak lastige stugge marathon plussen mee zijn gelicht.
Gebruik ze intussen al iets langer dan 10 jaar en rijd op al m'n fietsen samen toch jaarlijks circa een keer of 5 lek.
https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 98013.html
Ik ben heel tevreden over de gele van Michelin. Door de kleur raak je ze niet snel kwijt, en gebroken is er ook nog nooit een.
Wim schreef:
ma 07 feb, 2022 20:11
Ik ben heel tevreden over de gele van Michelin. Door de kleur raak je ze niet snel kwijt, en gebroken is er ook nog nooit een.
Ik denk dat Michelin eerst die bandenlichters ontwikkeld heeft, en dan banden is beginnen te maken die erbij passen. Ik krijg de racefietsbanden van Michelin er alleen op met een paar oersterke bandenlichters.
Ik brak eens een paar verschillende bandenlichters op een extreem stugge Schwalbe One Tubeless voor de racefiets. Toen kwam ik bij deze Lezyne lichters uit, veruit de sterkste plastic bandenlichters die ik ken: https://www.futurumshop.nl/lezyne-power ... wart.phtml Al een paar jaar heel gebleven bij weinig subtiel gebruik.

Overigens gebruik ik ze uit luiheid ook bij het hermonteren, als je voorzichtig voorkomt dat de binnenband beklemd raakt tussen velg en bandenlichter kan dat prima. Zeker onderweg in de regen (het regent altijd als ik een lekke heb), met banden vol modder vind ik het wel zo handig.