Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ReSkin bikepatch: Iemand ervaring? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ReSkin bikepatch: Iemand ervaring?

Er is nu langzaamaan meer informatie, en er zijn al veel verstandige dingen gezegd. Misschien helpt het door wat op een rij te zetten.

de zit
Velen hebben hun aarzeling geuit over de vraag of je wel goed op de fiets zit. Uiteindelijk kunnen we dat hier echter niet beoordelen. De hoogte van je frame is minder belangrijk dan de lengte en de geometrie. En daar heb ik nog wel een punt. Je zegt niet welke wielmaat je fiets heeft. 47 cm is erg klein voor een fiets met 28 inch banden. Dat gaat voor een vakantiefiets met brede banden en spatborden eigenlijk alleen in combinatie met een eigenlijk te steile zitbuis, een wat te hoge trapas, of een te lange bovenbuis. Bij deze maat kun je in 26 inch een mooier en comfortabeler frame maken. Maar nogmaals, je moet je zoals al gezegd is echt door een deskundidige op de fiets laten zetten, en misschien is de uitkomst wel een ander (maat)frame. Je eigen fietsenhandelaar is misschien vooral bezig te verbergen dat hij je een verkeerd frame verkocht heeft.

frame
Je zegt niet of je frame voldoende stijf is. Is het een zwabberend damesframe met slappe dragers, dan ben je steeds aan het corrigeren, en dat is inspannend. Of is het een snoeihard alu frame? Ook hier geldt dat de geometrie van belang is. Wat is het stuurgedrag, rustig of juist niet? Een fiets die uit zichzelf rechtuit gaat is comfortabeler. Tot slot, wat voor voorvork heb je. Een stijve rechte unicrown vork of een traditionele gebogen vork met gegoten vorkroon en dunne vorkpoten? Dat laatste is zeker comfortabeler.

trillingen
Je zegt niet wat voor banden er op je fiets zitten. Brede banden veren en dempen trillingen veel beter af, vooral in de wat hogere frequenties. Probeer de breedste banden te monteren die nog binnen je frame passen. 50 mm breed is wat mij betreft de ideale maat voor een vakantiefiets, maar past niet op een doorsnee 28 inch hybride. Daar zit meestal standaard 37 mm, maar 42 mm past vaak nog net, en scheelt al heel wat. Een verende stuurpen is tegenwoordig vrij zeldzaam, maar ze bestaan nog wel (al zijn ze vaak maar in een lengte te krijgen). Van verende zadelpennen gelden die van Cane Creek en Airwings als de beste.

Zadel
Niet voor niets fietsen veel lange afstand fietsers op Brooks zadels, en dan vooral de geveerde Conquest/Countess en de Champion Flyer (S). Die laatste is wat breder, voor als je zitbotjes wat verder uiteen staan, of als je wat meer rechtop zit. Ze passen zich aan aan je eigen model, en ze ademen het beste bij sterk zweten.

Fietsbroek
Hier zijn allerlei modellen. Ik heb er zelf nu bijvoorbeeld eentje van Gore, met een heel dik verend zeem, en dat vind ik althans niet echt fijn. Op lange ritten kun je overwegen halverwege de rit een schone en droge aan te trekken. Zoveel weegt een fietsbroek nu ook weer niet.

Drastischer maatregelen
Behalve de aanschaf van een maatframe kun je ook denken aan een ligfiets. Of misschien gewoon minder kilometers per dag fietsen. 200 km is gewoon erg veel, en ik zou me wel tweemaal bedenken als me dat gezondheidsproblemen gaf.

Wim
"Ik moet er wel bij zeggen, dat ik ondertussen veel frequenter fiets dan vroeger. Die laatste problemen (zitvlak en polsen) zijn pas echt erg geworden, sinds ik regelmatig de 200 km overschrijd".

Vienna, je kunt je ook afvragen of het wel verstandig is om je lichaam in de kreukels te fietsen.

Als je ook last hebt met je werkzaamheden ben je, dacht ik, niet goed bezig. ( ik ben zelf ook geopereerd aan mijn rechterpols )

Ik ben ook kortere afstanden gaan fietsen en zelfs een reis van 3 maanden niet door laten gaan.( het is maar wat je het belangrijkste vindt!)

Fietsen heeft ook iets met "leuk" te maken en niet om je zelf te pijnigen.

Wat vindt fietsdokter Kor van Hulten hiervan?
Ik heb hier in Belgie zijn adres niet, maar hij woont in Bunnik.

Succes!

Bert
Hoi Vienne,

Ben op deze manier naar Santiago de Compostela gereden...ook met mijn zitvklak open en last aan de polsen. Bij momenten kon ik mijn vlees niet meer snijden in mijn bord, gewoon omdat er geen gevoel meer zat in mijn vingers.
Het probleem zit echt wel bij jouw fiets, maar dan niet omdat je te ver zit, doch eerder omdat je te kort zit. De handen moeten zich bevinden vóór het lichaam en niet eronder. Veel mensen zitten op hun fiets zoals een gorilla op zijn vier handen staat, waardoor het gewicht van het bovenlichaam rust op de armen...en er dan inderdaad zenuwen afgekneld worden... Ikzelf heb het verholpen door een andere fiets aan te schaffen...bij KOGA nemen ze de maat zodat je zeker de juiste keuze maakt. Je mag verder niet echt afgaan op je lichaamsgrootte, doch eerder op je beenlengte, want déze lengte is bepalend voor de framehoogte... En mijn poepje was een ander probleem, blijkbaar hebben veel mensen (ik ook dus) last van psoriasis aan het achterwerk zonder het te weten, en het komt pas echt tot uiting na lange fietstocht... Maar ondertussen, probleem opgelost mits wat investeren in een goeie fiets en wat zalf...