Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Hoe maak ik die dan los? Is die verbinding zo lang dat die mee met de FL eruit komt als ik hem er langs boven uittrek? (Is er nu bijna uit, maar wringt wat, mag ik verder trekken?)
dat weet ik uiteraard niet, ik heb jouw forumslader nog nooit gezien, weet dus niet hoe die aan de dyname gekoppeld is.
wellicht helpen een paar fotootjes?
Als ik de handleiding op de site van Jens bekijk dan zijn de draden naar de dynamo gesoldeerd op de print.
Dan moet je de stekker(tjes) bij de dynamo loshalen en dan zou je alles er naar boven uit kunnen halen.
Er zit bovenaan een stekkertje, net onder de USB uitgang. Dat is los uiteraard.
Ik krijg de FL er niet verder uit dan op de foto (of ik durf er niet te hard aan trekken). Is daar nog een stekker aan de onderkant? Het is een SL son dynamo, dus geen zichtbaar stekkertje aan de naaf.
Heb het spatbord verwijderd: ik voel aan de onderkant van de vorkbuis (of hoe dat ook heet) een draad die vastzit aan de FL en dan de vork in gaat, maar zie geen stekker. Iemand die weer hoe deze draad van de FL los te maken?
Dan zit deze waarschijnlijk (ik heb er geen ervaring mee) via de vorkpoten naar de vorkpad
SON-SL-santos-vork.png
SON-SL-santos-vork.png (55.36 KiB) 720 keer bekeken
De foto heb ik van deze site: https://beaglebikes.nl/son-naafdynamo-fietsverlichting/
Of er ergens een verbinding tussen zit die je los kunt halen weet ik niet.
Maar dat kun je zien als je de FL weer laat zakken in de vorkbuis.
De geïsoleerde metalen aansluiting bij de voorvolk op de foto hierbovenkan je eenvoudig uit de plastic isolatie wippen, dat zit gewoon geklemd met drie bevestigingslipjes. De draad zit aan dit lipje gesoldeerd.

Kom onderstaand deze foto tegen op het internet.
5392-Forums lader Santos Bikes Ride Bike Santos Store.jpg
5392-Forums lader Santos Bikes Ride Bike Santos Store.jpg (20.39 KiB) 714 keer bekeken
@ericplan ik begrijp niet wat je bedoelt.

Als ik de FL er weer in duw voel ik de draad die naar de dynamo gaat, ik kan die er zelfs gedeeltelijk uithalen langs onder maar ik zie of voel geen stekker. Het is wel op de tast daar onder de vorkbuis.
Ik bedoel die foto van de gele vorkpad. Daar zit het metalen plaatje gewoon ingeklemd. Bij mijn Santos met Son, maar zonder Forumslader, zit de draad ook zonder stekkerverbinding oid.
Misschien met een lampje en spiegeltje, of de fiets op de kop zetten.
Wat een gedoe toch al die snufjes.
Ik heb onlangs aan een FM gevraagd een stekker te maken in de bedrading naar het achterlicht omdat ik anders de achterdrager nooit van mijn fiets kon halen. Die bedrading is nl verwerkt in de achterdrager en kon ook nergens worden losgemaakt.
Als je de kabel 10cm vanaf waar deze uit de vork komt doorknipt, dan kan een goede fietsenmaker er stekkertjes aan zetten.
Goed idee Davinci.
Ik heb inmiddels een mail naar Santos gestuurd met vraag hoe de forumslader aan de SL naaf verbonden is en wacht dat antwoord af.
Misschien dat ook Jens een oplossing brengt.
Elke extra verbinding is een potentiële faalkans. Hier zou ik gewoon de soldeerbout pakken. Het hoeft echt (bijna) nooit los.
Soldeersel is ook een potentiële faalkans.
Als er een stekkertje komt in de vorkbuis, waar dit hoog en droog zit dan kan er weinig mee gebeuren. Maar het klopt, elke verbinding is een potentieel storingspunt.
Het lijkt me in elk geval beter om de verbinding met de SL naaf onaangetast te laten. Die werkt namelijk prima nu. Daar kom ik niet aan.
Bovendien is zo'n stekkertje sowieso een goed idee omdat je dan de FL er op elk moment weer uit kan halen. Marco deed het in 1 minuut en 6 seconden omdat-ie een eenvoudig stekkertje kon losmaken.
Die tijd haal je niet als je onderweg moet gaan solderen :?
Als er een stekkertje aan moet, dan zou ik dat aan de kant van de Forumslader doen. Bij voorkeur zo dat je er vanaf de bovenkant bij kan. Dan hoef je tijdens het demonteren niets extra's los te maken.
Zou inderdaad makkelijk zijn maar hoe zou je dat dan doen ericplan? de bedrading naar de naaf zit toch onderaan en de forumslader moet er langs boven worden ingeschoven?