Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 93 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
R!k schreef:
wo 02 mar, 2022 20:14
Een hele road groep zou ik niet hoeven etc
Bedank! Mooie reactie. 3x8 zou uitstekend zijn.

Dan heb ik nu frame én wielen geschikt voor velg én disc. Ik heb prima stx 3x8 cranks en voorderri en nog ergens wel een achterderri. Ik heb allerlei sturen en zadels en banden en kabels én een fietsbel. Lijkt d’r op dat als ik alleen maar een setje 3x8 dropbarbrifters koop dat het dan op een fiets gaat gaan lijken. Cool.
Hoppa! Bijv deze zijn best betaalbaar (voor een set brifters dan). Let wel, kabeltrek linkerbrifter + MTB voorderailleur is dus niet helemaal compatibel (trekt iets te weinig kabel). Mijn ervaring met dubbel MTB derailleur en crankstel is mogelijk niet te extrapoleren naar een triple; ik vermoed op zijn minst moeilijker netjes af te stellen.
Oh en ook op de kabeltrek van je remmen letten. Cantilever matcht met brifters en zou dus mijn keuze zijn.
Terra schreef:
do 10 feb, 2022 20:25
Ik dacht bij mezelf, ik koop maar eens fietsschoenen om te wandelen.
Net als zoveel Wereldfietsers gebruikte ik voorheen wandelschoenen om te fietsen.
Het werden Five Ten mountainbike schoenen, zonder spd-clips want die gebruik ik enkel op de mountainbike of spinning fiets.
Volgens de omschrijving kun je hier prima mee wandelen, zijn ze licht en voelen ze aan als sneakers en dat is precies wat ik wilde.
Dus voordat ik ermee ga fietsen eerst maar eens 5 km wandelen. De zolen zijn lekker stroef maar ook stijf.
Na enkele km's voel ik de eerste pijntjes in mijn voet. Enfin, zal de nieuwigheid wel zijn. Het plan is om ze net als de leren bergschoenen van vroeger eens goed in te lopen. Ten slotte moeten de schoen wennen aan de voeten en niet andersom.

groet Terra

schoenen.jpg
Ik ben wel benieuwd wat je hiervan vindt!
Ook ik ben op zoek naar fietsschoenen waarop je fatsoenlijk kan lopen.
R!k schreef:
do 03 mar, 2022 23:08
Hoppa! Bijv deze zijn best betaalbaar (voor een set brifters dan). Let wel, kabeltrek linkerbrifter + MTB voorderailleur is dus niet helemaal compatibel (trekt iets te weinig kabel). Mijn ervaring met dubbel MTB derailleur en crankstel is mogelijk niet te extrapoleren naar een triple; ik vermoed op zijn minst moeilijker netjes af te stellen.
Oh en ook op de kabeltrek van je remmen letten. Cantilever matcht met brifters en zou dus mijn keuze zijn.
Dat klopt. Ik heb het jaren geleden op mijn eerste vakantiefiets gedaan (was me op dat moment niet bewust van een verschil), en het ging nét. Waarschijnlijk ook een beetje geluk gehad met de kettinglijn.

Was overigens een 3 x 7 Deore XT aandrijflijn met Sora brifters:

Afbeelding

Het concept beviel me wel heel goed (en die Sora's trouwens ook), maar sindsdien gebruik ik o.a. vanwege de compatibiliteit met alle voorderailleurs Campagnolo Ergo's uit de jaren '90.
jwkeij schreef:
di 08 mar, 2022 18:38
Terra schreef:
do 10 feb, 2022 20:25
Ik dacht bij mezelf, ik koop maar eens fietsschoenen om te wandelen.
Ook ik ben op zoek naar fietsschoenen waarop je fatsoenlijk kan lopen.
Mijn zoektocht naar schoenen is gelijk aan een zoektocht naar een winkel. Ik moet meestal 10 paar passen voordat ik een paar heb dat lekker zit. Online shoppen is dan echt niet meer leuk. Op dat moment speelt kleur meestal noodgedwongen niet meer mee. Helaas zijn er veel (kleine) fietsenmakers met wat schoenen maar hebben die allemaal een armzalig aanbod. Degenen die een goed aanbod hebben hebben vooral verkeerde maten want daar lijkt men bij het inkopen niet op te letten, zelfs Decathlon niet. Als ik logistiek expert was zouden mijn vingers jeuken om voor Decathlon een systeem op te zetten voor (her)verdeling van maten. Ze hebben immers alle data in het systeem en toch hangen voor de helft van het seizoen al vol met verkeerde spullen en zijn veel plekken waar klanten iets willen pakken leeg.
Schoenen pas ik sowieso! Voor mijn werk wandel ik zo’n 15 km per dag, dus goed passende schoenen is prioriteit nummer 1.

Voor fietsen heb ik 2 paar shimano’s cx5 en rx8. Maar alleen al even boodschappen halen tijdens fietsvakantie is op die stijve zolen al een ramp. :lol:
Komende fietsvakantie iets meer van de fiets on te wandelen, dus nu komt die zoektocht naar fietsschoenen waar je ook op kan lopen.
M'n nieuwste aanwinst is een cadansmeter.
Bedoeld om te oefenen met een wat hoger beentempo.
Wat een martelwerktuig.
DSC_6515.JPG
Speciaal voor jullie heb ik even boven de 100 omwentelingen per minuut getrapt.
Ik ben al lang blij als ik gemiddeld boven de 80 blijf.
Ah, een cadansmeter, die heb ik ook aangeschaft bij mijn laatste toer. Boven de 100 haal ik niet, vanaf de 93-94 begin ik al op mijn zadel te hossen als een krolse kangaroe. Maar het is wel in algemene zin een goede reminder een hoger ritme aan te houden (met name bergop) en daar waren mijn knieën erg blij mee.
Anders schreef:
vr 11 mar, 2022 22:43
....vanaf de 93-94 begin ik al op mijn zadel te hossen als een krolse kangaroe. Maar het is wel in algemene zin een goede reminder een hoger ritme aan te houden.....
Zo gaat het bij mij ook. Bij 90+ is het vaak hobbelen op het zadel, tenzij je een mooi moment van ongekende souplesse weet te bereiken.
Zelfs het boven de 80 blijven is inspannend.
Zoals gezegd, een martelwerktuig.
Waarom toch die drive voor een hoge cadans?

Even zoeken op het Internet en je vindt genoeg literatuur dat 80 omwentelingen toch wel het minimum is maar zie bijv. hier:
Er is veel goed bewijs voor het idee dat een lagere trapfrequentie bij het fietsen bio-energetisch efficiënter is. Als je sneller trapt, neemt het zuurstofverbruik toe, zelfs als dezelfde hoeveelheid werk wordt verricht. Vanuit dit eenvoudige oogpunt van metabole efficiëntie toont onderzoek aan dat de optimale cadans rond de 60 omwentelingen per minuut ligt.
Ik heb zelfs wel eens een grafiekje op dit forum gezien dat aan gaf dat een lagere cadans langer vol te houden was maar kan dat zomaar niet even terug vinden.
Wie vindt dat Raad plaatje! terug?
Of het ook beter is voor je gewrichten is dan weer de vraag, soepel rond draaien is denk ik toch beter dan zwaar stoempen. en ja mijn cadans bergop ligt ook een stuk lager dan gewoon op het vlakke, dat heeft bij mij vooral te maken met de hoeveelheid zuurstof die het bloed op kan nemen bij een beperkte long-capaciteit.
daulagari schreef:
vr 11 mar, 2022 23:08
Waarom toch die drive voor een hoge cadans?
Hoog is een relatief begrip. De drive die er is, is die naar de optimale cadans. Daar kun je over lezen, maar wat je er zeker ook voor nodig hebt is enig inzicht in hoe snel je zelf trapt. Dat kun je met een stopwatch meten, maar ook met een apparaat. Spelen met wat de effecten zijn hoort daar natuurlijk bij. Zo leer je je eigen groene gebied van je toerenteller kennen.
Uiteraard zijn ook de effecten van een al te laagtoerental bekend. De kracht die je moet leveren neemt immers omgekeerd evenredig toe met het toerental, dus 2x zo langzaam trappen betekent 2x zo hard duwen. Dat is onder een bepaald toerental niet bevorderlijk voor de bloedsomloop en gewrichten zijn daar ook niet blij mee.

Met een lager toerental profiteer je dus van een iets betere efficiëncy maar lever je in op andere dingen. Het resultaat heet een optimum. 75 omwentelingen per minuut is daarbij altijd een verstandig getal gebleken, maar er gebeuren niet plotseling gekke dingen als je daar iets van afwijkt.
daulagari schreef:
vr 11 mar, 2022 23:08
Waarom toch die drive voor een hoge cadans?
Er is veel goed bewijs voor het idee dat een lagere trapfrequentie bij het fietsen bio-energetisch efficiënter is. Als je sneller trapt, neemt het zuurstofverbruik toe, zelfs als dezelfde hoeveelheid werk wordt verricht. Vanuit dit eenvoudige oogpunt van metabole efficiëntie toont onderzoek aan dat de optimale cadans rond de 60 omwentelingen per minuut ligt.
....
De gemiddelde profrenner heeft wellicht én driemaal zo veel kracht én driemaal zoveel zuurstofopname als ik.... Dus die heeft én kracht én uithouding om een heel hoge cadans te draaien....

Ik ben al blij dat ik een hele lange tijd 70-75 keer per minuut een beetje kan duwen....

En om bij het thema te blijven...
IMG_20220307_181900.jpg
Pomp met metertje gekocht, kan ik wat nauwkeuriger mijn bandenspanning variëren tussen de gravel en asfalt.

PS ook een ander achterwiel, maar dat is een ander verhaal....
Er zijn veel variabelen in het spel. Mensen zijn uniek (leeftijd, doorbloeding, gesteldheid spieren, pezen, gewrichten, etc etc). Wetenschappelijk onderzoek daarentegen kent beperkingen (denk bijv. aan de afbakening van de onderzoeksvraag en onderzoekspopulatie). Verder kunnen doelen van mensen verschillen (variërend van prettig kunnen fietsen tot trainen op spierkracht dan wel cardio). Een eenduidig generiek advies is dus niet zonder meer van toepassing op een individu. Ik neem tips over optimale trapfrequentie op dit forum dan ook met een flinke korrel zout.
willem.m schreef:
za 12 mar, 2022 10:23
Een eenduidig generiek advies is dus niet zonder meer van toepassing op een individu.
Dat is zo. Toch kun je met een vaag generiek advies ook wel wat mensen adviseren, zoals het advies om niet met volle bepakking op je opoefiets of drieversnellingsfiets de Ardennen in te gaan bijvoorbeeld. Het doel van deze club en dit forum is immers niet om iedereen de beste tijd neer te laten zetten die mogelijk is, maar om info te geven om prettige fietstochten te kunnen maken en zonder (o.a. medische) problemen weer thuis te laten komen.
Mijn achterliggende gedachte was om de cadansmeter te gebruiken om mezelf in het voorjaar naar een wat hoger beentempo toe te trainen.
Als ik er straks weer op uit trek laat ik dat allemaal vallen en fiets zoals het uitkomt, waarbij ik hoop dat de oefening in beentempo me kan helpen wat efficiënter om te gaan met tegenwind en hellingen.
Soms moet iemand je vertellen dat zwaar trappen een slecht idee is. Als je dat gaat ervaren merk je het effect op je lichaam. Ik verbaas me dan ook dat ervaren fietsers een metertje gebruiken om dat te bepalen. Ieder zijn ding maar ik vertrouw hierin echt inmiddels op mijn gevoel. En stoempen hoort daar niet bij. Bij twijfel liever een tandje lichter.
SR Apex-5 Touring. Ziet er nog wat smoezelig uit, maar dat is wel op te lossen (het meeste zelfs letterlijk). Het aardige van deze cranks is de steek van 86 mm, waarmee je veel kanten op kunt. Omdat dat ook een bekende Stronglight-standaard (de '99') was, zijn ook de kettingbladen in de maat nog wel te vinden.

Zal waarschijnlijk een 'compact double' worden.

Afbeelding
Inmiddels wat uitgeprobeerd.
In mijn geval trap ik het liefst ongeveer 75 omwentelingen/min
Bij tegenwind of helling zakt het snel naar hoog in de 60.
80 a 90 gaat makkelijk bij meewind.
Bij tegenwind is het lastig om niet steeds even onder de 80 te zakken.
Ik schakel vaker terug.
Qua hartslag lijkt het vrij weinig uit te maken of ik met of zonder hoger beentempo trap.
Van pak-em-beet 120-125 naar een lage 130 - 135.
non-fixie schreef:
ma 14 mar, 2022 22:37
SR Apex-5 Touring. Ziet er nog wat smoezelig uit, maar dat is wel op te lossen (het meeste zelfs letterlijk). Het aardige van deze cranks is de steek van 86 mm, waarmee je veel kanten op kunt. Omdat dat ook een bekende Stronglight-standaard (de '99') was, zijn ook de kettingbladen in de maat nog wel te vinden.
Hebben de pedalen bij deze een Franse draad?