Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voorzichtig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets voorzichtig

Hiero is het lekker rustig. Ten eerste houden we hier niet massaal van recreëren in de natuur en ten tweede iedereen die dat wel doet gaat dan naar Limburg ofzo.

Niet doorvertellen hoor.
Fedor schreef:
ma 28 mar, 2022 18:59
........ maar om nu voor elk potentieel gevaar aan de kant te gaan (zoals in België waar fietspaden een nogal onbekend fenomeen zijn)... dan kan ik beter gewoon in de berm gaan wandelen.
Huh?
België het land van de RAVEL, België waar de knooppunten uitgevonden zijn!
Je doet België tekort.
Bovendien zijn ze daar verder met het opsporen van Russisch bezit, om maar eens wat te noemen.
Het stuk België waar Fedor vaak fietst is niet bepaald een gemiddeld stuk.
Leon schreef:
ma 28 mar, 2022 22:20
Het stuk België waar Fedor vaak fietst is niet bepaald een gemiddeld stuk.
Hier een voorbeeldje (ook daadwerkelijk hier gefietst). Mét fietsers zodat je kan zien dat ik niet de enige idioot ben ;)
Knipsel.jpg
Mooi voorbeeld, maar die weg fiets ik dus echt nooit. Ik denk als ik een stravabeeld zou hebben van dat gebied van de afgelopen 30 jaar dat die weg de enige is waar ik nog nooit gefietst heb, op een paar dwarsstukjes na.
Het betekent voor de mensen die er wonen wel dat er geen rechtstreekse veilige fietsvoorzieningen zijn.
Ik heb wel vaker op dit soort wegen gefietst, geen probleem. Er is rechts toch een strook naast de betonrand, daar kun je toch fietsen?
Ik kan de foto niet lokaliseren, want er zijn wel zes Rte Charlemagne volgens Google maps.
Fedor schreef:
di 29 mar, 2022 11:20
Leon schreef:
ma 28 mar, 2022 22:20
Het stuk België waar Fedor vaak fietst is niet bepaald een gemiddeld stuk.
Hier een voorbeeldje (ook daadwerkelijk hier gefietst). Mét fietsers zodat je kan zien dat ik niet de enige idioot ben ;)

Knipsel.jpg
Dat is de N3, ergens in het land van Herve, als ik me niet vergis? Wallonië is natuurlijk nog een graadje erger dan Vlaanderen. Naar dergelijke wegen hoef je niet lang te zoeken in Wallonië.

Niet dat je ze niet vindt in Vlaanderen. Een prachtvoorbeeld is https://www.google.com/maps/@51.0738733 ... 384!8i8192. Streetview geeft hier een misleidend beeld, het is een erg drukke weg met een van de smalste moordstrookjes voor fietsers die ik ooit gezien heb. Een godvergeten schande.
Martin E. van Doornik schreef:
di 29 mar, 2022 11:58
Ik heb wel vaker op dit soort wegen gefietst, geen probleem. Er is rechts toch een strook naast de betonrand, daar kun je toch fietsen?
De meeste mensen ervaren er geen problemen. De statistiek wijst echter uit dat er per fietser die er fietst ontstellend veel ongelukken gebeuren, vaak met dodelijke afloop. De belgen noemen de strookjes niet voor niets moordstrookjes.

Iets anders: spookfietsen is stom. Kijk maar:
Eentje fietst spook: https://www.google.com/maps/@21.0716308 ... 312!8i6656
En dus....: https://www.google.com/maps/@21.0716347 ... 312!8i6656
Gelukkig is het goed afgelopen: https://www.google.com/maps/@21.0716442 ... 312!8i6656
Fedor schreef:
di 29 mar, 2022 11:20

Hier een voorbeeldje (ook daadwerkelijk hier gefietst). Mét fietsers zodat je kan zien dat ik niet de enige idioot ben ;)

Knipsel.jpg
Tja, je hoeft niet op deze weg te fietsen. Parallel loopt de uitstekende RAVeL L38. Ook bewegwijzerd als Eurovelo 3, vanaf het Drielandenpunt via Aubel, Luik, Namen naar de Franse grens bij Maubeuge. Over oude spoorwegen en jaagpaden zonder razende automobielen. Met ook vanaf Blieberg (in 1919 verfranst naar Plombières) een bewegwijzerde verbinding langs o.a de Geul naar de Vennbahn bij Raeren.
Bert, verwart je niet de 38 met de 39? De 39 is AFAIK nog niet verhard.
Of je moet 5 km tussenafstand parallel noemen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 29 mar, 2022 11:58
Er is rechts toch een strook naast de betonrand, daar kun je toch fietsen?
Ja, als je graag over glasscherven en ander ongemak wilt fietsen.

Laatste jaren niet al te vaak meer door België gefietst, maar van alle landen waar ik heb gefietst, staat België behoorlijk bovenaan op het lijstje van 'niet fijn'. Er wordt hard gereden, weinig rekening met fietsers gehouden, en slechte wegen.
Aan de andere kant zijn er in Vlaanderen dan weer de knooppunten, fietssnelwegen, voormalig spoorlijntjes en jaagpaden waar je vaak tientallen kilometers achter elkaar zorgeloos kunt fietsen.
Zo is er hier in de buurt een traject waar je 17 kilometer achter elkaar glad asfalt zonder drempels hebt zonder dat je voorrang hoeft te verlenen: https://brouter.de/brouter-web/#map=12/ ... ,50.913194

In Wallonië heb je de Raveltrajecten maar het is er allemaal wel een paar slagen minder luxe ofwel een jaar of 30 achter.
Martin E. van Doornik schreef:
di 29 mar, 2022 11:58
Er is rechts toch een strook naast de betonrand, daar kun je toch fietsen?
Die loopt niet door. In de bebouwde kom is soms wel een strook om te parkeren, die kan je soms meepakken (als er geen auto's staan).
Leon schreef:
di 29 mar, 2022 12:58
Bert, verwart je niet de 38 met de 39? De 39 is AFAIK nog niet verhard.
De 39 loopt er het dichtste bij (van Moresnet naar Welkenraedt) maar is idd nog niet verhard (en soms gewoon nog een pad). Wil je vanaf het oosten naar Henri-Chapelle dan zal je deze toch al vroeg moeten verlaten en via de N3 of een steilere omweg moeten rijden.

Tuurlijk zijn er (vrijwel) altijd opties maar soms is het gewoon handiger om een "normale" weg te pakken.
Toeristisch fietsen (waar de kortste of snelste weg weinig relevant is) kan op veel plaatsen in Vlaanderen behoorlijk goed (via de knooppunten, fietssnelwegen en jaagpaden). Maar door de ruimtelijke wanorde met o.a. de vele lintbebouwing is het toch erg moeilijk om 100% wegen te vermijden met o.a. 'moordstrookjes': https://www.standaard.be/cnt/dmf20181218_04043255

Rustige landbouwwegen doen spijtig genoeg ook vaak dienst als sluipwegen en de kwaliteit van het wegdek kan erg slecht zijn.

Eens men functioneel wil fietsen en de afstand/snelheid er wel toe doet wordt het veel erger. De kans dat men dan zeer regelmatig met heel onaangename wegen, gevaarlijke kruispunten, verschrikkelijk wegdek, ... geconfronteerd wordt is zo goed als 100% En de stappen die de laatste jaren vooruit worden gezet zijn traag en betekenen meestal dan men van een situatie van 40 jaar geleden in Nederland naar een situatie van 20 jaar geleden in Nederland evolueert.

In Wallonië gebeurt er nog veel minder voor fietsers. En hoewel er hier en daar mooie toeristische routes te vinden zijn zal men daar als fietsers vaak smalle wegen met snel rijdend verkeer moeten delen. Als dat rustige wegen zijn en bij daglicht val dat nog mee. Maar bij duisternis of op drukke momenten maakt dat het fietsen erg onaangenaam.

Men kan met de nodige voorbereiding dus wel redelijk fijn fietsen in België. Maar het op goed geluk van dorp naar dorp fietsen op basis van bewegwijzering (iets wat in Nederland op de meeste plaatsen behoorlijk goed lukt) is in België echt geen aanrader.

En voor die zoektocht naar aangename wegen:

https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx
https://fietssnelwegen.be/ (Veel van de fietssnelwegen zijn nog niet af waardoor men ook daar soms erg onaangename stukken voorgeschoteld krijgt.)
Fedor schreef:
di 29 mar, 2022 13:36
Leon schreef:
di 29 mar, 2022 12:58
Bert, verwart je niet de 38 met de 39? De 39 is AFAIK nog niet verhard.
De 39 loopt er het dichtste bij (van Moresnet naar Welkenraedt) maar is idd nog niet verhard (en soms gewoon nog een pad). Wil je vanaf het oosten naar Henri-Chapelle dan zal je deze toch al vroeg moeten verlaten en via de N3 of een steilere omweg moeten rijden.

Tuurlijk zijn er (vrijwel) altijd opties maar soms is het gewoon handiger om een "normale" weg te pakken.
De L39 is van Blieberg tot Gemmenich geheel gereed en voorzien van zoevend asfalt.
De L38 loopt van Bleiberg naar Luik. Bij Aubel zat een slecht stuk, maar dat is in 2020 verbeterd.
Het is de bedoeling om de L39 te Verlengen van Blieberg naar Welkenraedt. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet bekend.
Klopt, maar dan ben je nog lang niet in Henri-Chapelle.
Als iemand perse naar Hendrik-Kapelle wenst te gaan, kan dat ook vanaf de L38 langs de Gulp naar de bron van dit riviertje.
Ik zou kiezen voor meer oostelijk: vanaf Blieberg de verbindingsroute naar Raeren, onder andere door het bos langs de Geul. Je passeert ook het lange spoorwegviaduct over de Geul. Gebouwd in de eerste Wereldoorlog door krijgsgevangen. Je komt ook langs de Hammerbrücke. Daar is een camping. Ik ben daar lange tijd niet geweest, maar het was een leuke camping,
bert sitters schreef:
di 29 mar, 2022 18:48
vanaf Blieberg de verbindingsroute naar Raeren, onder andere door het bos langs de Geul. Je passeert ook het lange spoorwegviaduct over de Geul. ... Je komt ook langs de Hammerbrücke.
De onverharde weg langs de Geul tot Moresnet is de R39. De R39 kun je vanaf Moresnet verder nog helemaal tot Welkenraedt volgen, maar is niet geasfalteerd.
Een aantal jaar geleden via een zelf uitgezette route door België gefietst.
Geen ellendig gevaarlijke wegen in de herinnering.
Wel:
Tegenwind voor Tongeren.
Onweersbuien, en schuilen onder het viaduct van een autoweg.
De goorste camping waar ik ooit verbleef. Jammie, rattekeutels op het aanrecht!
Dus het kan best, prettig fietsen in België.

Maar om nu plaatsnamen aan te duiden met een naam die al meer dan honderd in onbruik is, vind ik ook een beetje mal.

Hammerbrücke? = Hamerbrug?