Wat kan Aruba betekenen voor een fietser?

Algemeen.
Aruba is niet meer dan een rotsblok in de zee. Men een oppervlakte van ongeveer 181 vierkante kilometers, heeft men het over het algemeen snel gezien. De voertaal is in Aruba het Papiamento, maar het Nederlands, Engels en Spaans wordt hier ook veel gesproken. Een gemiddelde temperatuur van 32 graden Celsius, een UV index van 10 en een gemiddelde vochtigheidgraag van 79%, geven Aruba net iets teveel van het goede. Tussen 11 uur in de ochtend en 3 uur in de middag is het verstandig om uit de zon te blijven. Men kan in Aruba betalen met de Arubaanse Florin, maar ook met de Amerikaanse Dollar. De lokale bevolking is erg vriendelijk en behulpzaam. De meeste criminaliteit wordt veroorzaakt door zuid Amerikaanse illegalen en drugsverslaafden, maar over de grote linie is Aruba een veilig eiland. Ook de solo vrouwelijke fietser kan hier zonder probleem haar vakantie doorbrengen.

De fietser “Off-Road”
Met een goede MTB kan men op Aruba een dag of 3 genieten van het heuvelachtige landschap. Van een overvloed van flora en fauna hoeft men echter niet veel te verwachten. Cactussen en divi-divi bomen des te meer. Aruba is relatief droog eiland en het landschap is daaraan uniek. Op een schaal van 1 op 10 zou ik zeggen een 7 voor het off-road fietsen.

De “Slicker”
De infrastructuur is hier niet erg fietsvriendelijk. Fietsers worden ook niet altijd gerespecteerd. Desondanks is het goed te doen voor de oplettende fietser. Na een dag of drie trappen heeft men Aruba wel gezien. De wegen op Aruba zijn redelijk onderhouden. Op een schaal van 1 op 10 zou ik zeggen een 7+ voor het verhardt fietsen.

Bezienswaardigheden.
Een “natural bridge”, een goudmijnruïne, een monumentje hier en daar. Nee, niet echt enorm veel bezienswaardigheden. Maar oké, wat wil men zien? De lokale architectuur in combinatie met het typisch Arubaans landschap is een bezienswaardigheid op zich. Aruba in het geheel krijgt van mij een 8+ op de bezienswaardigheidschaal.

Nuttige tips.
Ruim verkrijgbaar zijnr: landkaarten, fietsonderdelen, voedsel. Aruba is een “rijk” eiland vol met alle gemakken die men dan ook maar bedenken kan. Men zal op Aruba helemaal niets tekort komen. Honden zijn hier voor de fietser problematischer. Stenen gooien is op Aruba de beste remedie. Gewoon afstappen en de honden achterna rennen help ook goed. In drukbevolkte gebieden (Oranjestad, San Nicolas, Savaneta, Santa Cruz) is het heel erg verstandig goed op je fiets/spullen te letten. Daklozen/verslaafden (tjollers) zijn grijpgraag en zitten over het gehele eiland verspreid.

Samenvatting:
Als men spreekt over een fietsvakantie, krijgt Aruba van mij een 7+. 5 dagen zijn meer dan voldoende. Naar mijn mening is het een betere investering om Aruba, Curaçao en Bonaire te fietsen als zijnde 1 vakantie. Men name Bonaire is voller met flora en fauna en bezienswaardigheden. Een fietsvakantie op deze drie eilanden krijgt van mij een dikke 8 en zal niet meer dan een dag of 10 duren. De cultureel verwende fietser is al verdwenen na een dag of 6.

U kunt mij gewoon een mailtje sturen als u meer informatie zou willen hebben over Aruba.

Groetjes,

Dick.