Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop bikepackingtassen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aankoop bikepackingtassen

129 berichten
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 21:20

Zou nog wel graag naar een logisch systeem willen overstappen. Ook handig voor tijdens de rit, mocht je toch iets nodig hebben uit de tas. Maar wat is handig hierin? Je moet toch een beetje rekening houden met gewicht (te zware spullen, achterin bevordert doorhangen), ruimte tussen de spullen (je wilt wel alle ruimte opvullen, vanwege risico op doorhangen, maar niet alles past goed tussen de gaten, dus stop je er maar weer spullen tussen, die je eigenlijk ergens anders wilt hebben).
Je kunt bijvoorbeeld denken aan een tas die je overdag niet open hoeft te maken omdat je de spullen alleen bij je overnachting nodig hebt, en dan bij voorkeur de tas die het lastigste te openen/sluiten is. En/of een tas waar natte spullen zoals je (buiten-)tent en natte regenjas in kunnen. En de tas waarbij de kans het kleinste is waarin dingen nat kunnen worden de spullen die het gevoeligst zijn om nat te worden. Zomaar even wat ideeën.

Zo hangen mijn slippers bijvoorbeeld naast de tas want die mogen nat worden, een tweede reserve binnenband ook wel eens met wat tie-wraps aan m'n frame geknoopt. Bij dreigend regenachtig weer kun je ook bijvoorbeeld je regenjas voor het grijpen houden, kijk dan wel uit dat 'ie niet na een hobbel of ander obstakel in je wielen kan grijpen zonder dat je het door hebt.

Het schijnt ook erg hip te zijn om een koffiemok buiten je tas te hangen. Maar helaas drink ik geen koffie en heb ik daarom de hele mok wegbezuinigd.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 21:24
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 20:32
De Vaude is achteraf misschien een beetje klein. Ook gaat de rits erg snel defect. Ligt nu bij de fietsenmaker voor reparatie.
De rits van de frametas van Ortlieb kan ook stuk. Sindskort hebben de ook een exemplaar met rolsluiting. Die nu maar eens proberen. (-:
Tja, is een gekend probleem bij Vaudé. Lees maar eens de reviews er op na. Het is even vervelend als je niks bij je hebt om het te repareren, maar uiteindelijk kom je toch thuis. Gelukkig kon ik de belangrijkste spullen elders kwijt en voor de rest maar heel de week met open tas gereden.

Volgende keer gaat een rol ducttape zeker mee.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 21:31
Het schijnt ook erg hip te zijn om een koffiemok buiten je tas te hangen. Maar helaas drink ik geen koffie en heb ik daarom de hele mok wegbezuinigd.
Ojee... dan lig je wel echt uit de Bikepacking-community...

Of hang je er snel één aan als je een Instagram/Facebook-foto maakt? :lol:
O jee...

En heb ook al geen Facebook en Instagram...

;)
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 21:20
Inpakken doe ik aan de hand van een lijst. Dan weet ik zeker dat ik niks vergeet.
Als je van huis gaat is een lijst handig, maar als je onderweg vertrekt vanaf je kampeerplek danwel hotelkamer is een lijst niet nodig, want je pakt gewoon alles in.
Ik zou de lijst als eerste inpakken, dan weet je tenminste zeker dat je die niet vergeet ;)
Sinds enkele weken overgestapt van Ortlieb voor-en achterassen naar een bikepackings setup.
Voornamelijk om meer buiten de gebaande paden te gaan fietsen en gewicht te besparen. Stuurharnas en zadel holster van restrap aangeschaft inclusief drybag. In mijn frame een framebag van Blackburn omdat die goed past (en er wel mooi uitziet). Alleshouders aan voorvork bevestigd voor 2 bidons plus een bidonhouder aan mijn stuur geprutst. Wel wat ingeleverd aan volumecapaciteit maar dat dwingt je ook weer om minder mee te nemen. Stuurharnas heeft een 11liter drybag maar in het harnas past nog makkelijk een stoeltje. Zadelholster heeft een 11 liter drybag. Frametas is meen ik 6,7 liter.
Stuurharnas of tas is afhankelijk van stuurbreedte, kabels etc.
Het is even zoeken naar de juiste verdeling van spullen ivm gewichtsverdeling en toegankelijkheid.
Het rijdt als een trein (ook door mijn nieuwe bandjes).
IMG_20220423_125433.jpg
Voorkant nog wat rommelig maar dat is inmiddels verholpen.
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 10:53
Stuurharnas en zadel holster van restrap aangeschaft inclusief drybag.
Welke maat van de stuurtas heb je? Ik zit te kijken naar de large (dus met grote foodpouch) maar ben benieuwd hoe ver deze foodpouch boven je stuur uitkomt. Dit ivm het plaatsen van verlichting wat wel over de tas heen moet kunnen schijnen.
De grote maat. Je kunt het harnas wat naar beneden trekken. Dan zakt de foodpouch ook iets. Het is afhankelijk van het soort stuur dat je hebt. Ik herken je probleem. In mijn geval was dat ook zo (kan nog wijzigen). Ik mijn verlichting (lenzyne 1000 lx) aan mijn voorvork bevestigd. Alles is nog onderhevig aan verandering. Leuk hoor dat prutsen tot je de , voor jou juiste stip hebt. Ik zou gewoon naar de winkel gaan met fiets en uitproberen. Bij voorkeur in Gorssel bij St. Christophus. Uitproberen en zelf knutselen.
Oeps. Kleine correctie. Drybag en zadelholster zijn 14 liter in mijn geval. De foodpouch voorop het stuurharnas is 3 liter.
Ziet er goed uit, Geert!
jwkeij schreef:
do 02 jun, 2022 15:10
Ziet er goed uit, Geert!
Ik vind het persoonlijk niet zo mooi staan (sorry), maar ik kan mijn vinger er niet achter krijgen waarom niet (normaal vind ik bikepacking-fietsen met bepakking wel cool)...

Beetje topzwaar misschien? Of omdat het een andere fiets (met een hogere voorkant waardoor de stuurrol ook hoger hangt) dan een MTB of gravelbike is?
Niet alle fietsen zien eruit alsof ze een ereplaats verdienen op bikepacking.com. ;) Zie afb.
Voor een eerste setup vind ik het er aardig uitzien, hoor. Je komt er vanzelf wel achter wat werkt en wat niet. Die tassen worden (als het goed is) flink ranzig bij gebruik.
Afbeelding
Fedor schreef:
do 02 jun, 2022 16:08
jwkeij schreef:
do 02 jun, 2022 15:10
Ziet er goed uit, Geert!
Ik vind het persoonlijk niet zo mooi staan (sorry), maar ik kan mijn vinger er niet achter krijgen waarom niet (normaal vind ik bikepacking-fietsen met bepakking wel cool)...

Beetje topzwaar misschien? Of omdat het een andere fiets (met een hogere voorkant waardoor de stuurrol ook hoger hangt) dan een MTB of gravelbike is?
Tja...... Voorkant is zoals ik zei wat rommelig op dit plaatje. Nog wat experimenteren met de set up.
De kan ook zijn dat mijn molokostuur een andere indruk geeft dan je gewend bent. Het stuur is voor mij een verademing qua handposities. Daarnaast is dit een trekking fiets natuurlijk en geen gravel bike. Deze fiets had ik al en is wat mij betreft multifunctioneel.
Groot gelijk heb je!
De setup met lowrider, achterrek en 4 ortliebs is al gauw 2 kg zwaarder. En dat zijn alleen nog maar de lege tassen en de attributen om ze aan te hangen. Plus dat je met een bikepacking setup sowieso ‘gedwongen’ (is relatief) wordt om minder mee te nemen.
jwkeij schreef:
do 02 jun, 2022 18:01
Groot gelijk heb je!
De setup met lowrider, achterrek en 4 ortliebs is al gauw 2 kg zwaarder. En dat zijn alleen nog maar de lege tassen en de attributen om ze aan te hangen. Plus dat je met een bikepacking setup sowieso ‘gedwongen’ (is relatief) wordt om minder mee te nemen.
In vergelijking met mijn vorige set up ( lowrider, achterrek, spatborden, zwaar kettingslot, zwaardere tent, iets zwaardere kookset, Ortlieb tassen, banden,en nog wat) bespaar ik rond de 7,5 kilo. En het hoeft niet allemaal schreeuwend duur te zijn. Kost wel wat natuurlijk maar ach....
Ik denk dat ik zo rond de 31 kilo uitkom. Zonder water en voedsel.
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 18:14
In vergelijking met mijn vorige set up ( lowrider, achterrek, spatborden, zwaar kettingslot, zwaardere tent, iets zwaardere kookset, Ortlieb tassen, banden,en nog wat) bespaar ik rond de 7,5 kilo.
Da's een mooi verschil :)

Overigens vind ik elke bikepacking-fiets beter (lees: cooler) staan dan een fiets met 5- of 6-tassen setup (2 voor,2 achter + stuurtas en evt. extra rol achterop. Dus zo erg zijn de looks nu ook weer niet ;)

Oh en stuur nog een foto als je onderweg bent. Als alles bemodderd is (dus "geëgaliseerd") ziet het er altijd veel beter uit ;)

Maar vooralsnog hou ik het voor mezelf op 2 voortassen achter, een stuurtas + tent achterop. Bikepacking-setup zou nog kunnen schelen qua gewicht maar het gemak telt ook wel mee (vooral vanwege een grijpklare camera in de stuurtas).
Fedor schreef:
do 02 jun, 2022 18:26
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 18:14
In vergelijking met mijn vorige set up ( lowrider, achterrek, spatborden, zwaar kettingslot, zwaardere tent, iets zwaardere kookset, Ortlieb tassen, banden,en nog wat) bespaar ik rond de 7,5 kilo.
Da's een mooi verschil :)

Overigens vind ik elke bikepackling-fiets beter (lees: cooler) staan dan een fiets met 5- of 6-tassen setup (2 voor,2 achter + stuurtas en evt. extra rol achterop. Dus zo erg zijn de looks nu ook weer niet ;)

Oh en stuur nog een foto als je onderweg bent. Als alles bemodderd is (dus "geëgaliseerd") ziet het er altijd veel beter uit ;)

Maar vooralsnog hou ik het voor mezelf op 2 voortassen achter, een stuurtas + tent achterop. Bikepacking-setup zou nog kunnen schelen qua gewicht maar het gemak telt ook wel mee (vooral vanwege een grijpklare camera in de stuurtas).
Als ik er aan denk, stuur ik een foto.
Plan is om in de zomer in Engeland enkele routes te doen of een combi daarvan.
Bijvoorbeeld : South downs, pennenine bridleway, north downs, old chalk way, king alfreds way etc.
Niet tegelijk uiteraard. Pittige maar mooie tochtjes lijkt mij. Heb wel wat ervaring in Engeland ( 1 groot openluchtmuseum wat mij betreft ) dus de heuveltjes verrassen mij niet ( hoop ik ).
7,5 kg? Zo veel? Goed bezig, zeg. Dat ga je merken.
En de 31 kg bagage: hoe is die gewogen?