Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe slim fietsen opbergen in berging? - Forum Wereldfietser

Hoe slim fietsen opbergen in berging?

Hoi,

Ik ga mijn berging in de tuin vervangen. De huidige berging is ongeveer 2 * 2.5 meter, en het nadeel is dat deze berging volstaat als er 2-3 fietsen in staan.

In de nieuwe (maatwerk)berging wil ik graag meer oppervlakte overhouden voor andere dingen. Deze mag best wat groter zijn (b.v. 3*3) maar ik ben bang dat als je daar fietsen in plaatst deze weer snel vol staat/lijkt.

Heeft er iemand ideeen/tips over de ideale vorm/indeling van een berging om zoveel mogelijk ruimte over te houden. De fietsen moeten wel snel toegankelijk zijn gebruik: dus b.v. geen fietslift o.i.d.

Zelf heb ik al het volgende idee: het dak een stuk over laten steken (=afdakje) en hier de fietsen onder stallen, of de berging opdelen in 2 ruimten (met 2 deuren), zodat de fietsen niet in de weg staan als ik iets anders nodig heb.

Ook de Fietshangar (www.fietshangar.nl) lijkt me wat, maar deze is erg duur, en staat in de tuin niet echt fraai.

Wat voor ideeen heeft U? Het wordt waarschijnlijk een maatwerkberging dus ik kan alle kanten op.

Bedankt!

Jos
josvr schreef:nieuwe berging ... mag best wat groter zijn (b.v. 3*3) maar ik ben bang dat als je daar fietsen in plaatst deze weer snel vol staat/lijkt.
Fietsen wegdoen is op dit forum natuurlijk geen optie :wink:
Andere rommel wegdoen kan natuurlijk weer wel. Wat je in ieder geval kunt doen is de ruimte boven de fietsen benutten. Maar dmv kastjes en/of schappen dat je de ruimte tot het plafond kunt benutten. Pak ook ruimtevreters aan: zijn tuinstoelen en andere grote dingen vouw- of stapelbaar?
Leon

Hallo Jos,

Ik heb het opgelost door haken in het plafond (of in de balk) te draaien.

Door het voorwiel in de haak te hangen blijft je fiets mooi hangen. dit scheel veel ruimte. Op deze wijze kun je verschillende fietsen naast elkaar hangen.

Praktisch en kost bijna niks.

Groet,

Raymon.

Een van mijn andere hobby's is tuinieren.....vandaar een lidmaatschap van de vereniging Groei en Bloei...met bijhorende blad. In het laatste nummer stonden een aantal tips voor fietsschuurtjes in de voortuin. Uiteraard wordt daarbij ook rekening gehouden met een mooie vormgeving. Het blad ligt nu in de boekenwinkel. Misschien dat je er ook wat aan hebt.

Bij de Lidl verkopen ze ook takeltjes en muurhaken voor fietsen.

Succes!

Blanche

Takelen is geen optie. Het gaat om de fiets die ik dagelijks gebruik, dus moet snel beschikbaar zijn zonder gedoe.

josvr schreef:Takelen is geen optie. Het gaat om de fiets die ik dagelijks gebruik, dus moet snel beschikbaar zijn zonder gedoe.
De dagelijkse fietsen ophangen is maar gedoe en je krijgt er vieze handen van. Maar als je een beetje handig fietsenrek maakt waar je de fiets gewoon in kunt schuiven kun je er prima een hele brede plank boven maken voor de ander rotzooi die je niet dagelijks nodig hebt

:shock:

josvr schreef:Takelen is geen optie.
Mag ik toch een idee op dat gebied aan de hand doen?
Zelf heb ik zo'n takelsetje van 5 euro gekocht bij de doe-het-zelf. Beveiliging eraf gehaald en touw weggegooid. Bij de botenzaak even een stuk fatsoenlijk lijn halen (=touw, maar dat mag je in een botenzaak niet zo noemen!), een katrolletje en een kikker. De takel aan het plafond, dan het touwtje over het plafond naar een plek waar je er gemakkelijk aan kan trekken, daar maak je de katrol aan het plafond vast. Het touw loopt over de katrol naar beneden, naar de kikker waar je het touw gemakkelijk en snel op vastzet. Ook voor zware fietsen. Maar kids kunnen er niet bij, gebruik het zelf alleen voor tijdelijke stalling en om aan de fiets te werken. Maar 't zou makkelijk werken voor permanent.

Op dezelfde leest, met één haak doen en de fiets aan het voorwiel ophangen.

Torching Vark schreef:
josvr schreef:Geen fietslift o.i.d.
josvr schreef:Takelen is geen optie.
... katrolletje en een kikker ...fiets aan het voorwiel ophangen.
Gaan we aandringen?

Bij ons hangen in zo'n zelfde ruimte nu 6 fietsen aan een haak aan het plafond. (met alleen 1 wiel door die haak)

Stuur en zadel boven wisselen we af, heb je meer ruimte.

Bovendien haal je ze er zo vanaf, zelfs in m'n uppie lukt dat! ;)

josvr schreef:Takelen is geen optie. Het gaat om de fiets die ik dagelijks gebruik, dus moet snel beschikbaar zijn zonder gedoe.

ehhh.... :roll: :roll:
o.k...hoop dat je nog wat hebt aan de overige info...alstublief!

Leon schreef:Gaan we aandringen?
Ja!!! ..... euh.......nee, natuurlijk niet! Het is van 't grootste belang dat de situatie in kwestie bla bla bla :)

Dan nog maar een andere. Zo'n fietsrek volgens het concept: één boven, één beneden. Zo werden ze bij de NS bewaakte fietsenstallingen wel uitgevoerd. Maar voor 2-3 fietsen wellicht wat overkill.

Dan een mezzanine met een verschuifbaar op en af rij gootje zodat je de ruimte er onder nog kan benutten?

Dat artikel in Groel & Bloei is inderdaad een goede inspiratiebron.

Misschien is het een goed idee om een apparte fietsenberging te maken en een apparte blokhut in de achtertuin. Zo staan nooit die fietsen in de weg in de berging.

Een fietsenberging die een beetje verdiept is aangelegd met zo'n plantjes dak (sedumdak), lijkt mij wel wat.

Ik denk dat een aantal reageerder zo'n soort ophanghaak bedoelen. Daar heb ik ook goede ervaringen mee in een krappe berging. Geen getakel, smeer aan je kleren of dat soort ellende. Heel makkelijk, fiets op het achterwiel tegen de muur aan rijden, stukje optillen aan het stuur en in de haak bewegen.

josr schreef:Dat artikel in Groel & Bloei is inderdaad een goede inspiratiebron.
Misschien is het een goed idee om een apparte fietsenberging te maken en een apparte blokhut in de achtertuin. Zo staan nooit die fietsen in de weg in de berging.
Een fietsenberging die een beetje verdiept is aangelegd met zo'n plantjes dak (sedumdak), lijkt mij wel wat.
:lol: :lol: :lol: Nooit gedacht dat mijn twee hobby's elkaar nog eens zo zouden vinden. Leuk ben benieuwd naar het eindresultaat, stuur je een foto?
p.s. als je de sedum plant in een mengsel van aarde en cement, staan ze steviger en hebben wind en regen geen vat op de plantjes. Een keer per jaar voeding geven is voldoende.

Klus ze!! Blanche