Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
bast1aan schreef:
di 11 okt, 2022 12:44
Of warmer. Dat maakt veel uit in rolweerstand van de banden (een uitrolproef met een aantal Schwalbe banden mat bv 30% meer weerstand bij -5° dan +18°) , en ook in mindere mate stugheid van smeermiddelen. Je lichaam presteert ook minder in de winter om goede fysiek-biologische redenen, scheelt 20% meen ik me te herinneren.
Goede.
Daarbij zijn er nog meer:
Winterkleren zijn naast dat ze volumineuzer zijn ook zwaarder en stugger en remmen meer op de huid.
De luchtweerstand neemt per defnitie toe met afnemende temperatuur omdat de absolute temperatuur direct in de vergelijking voor de luchtweerstand zit. Tussen 0 en 25 graden scheelt dat 9%. Bij de luchtdruk gaat het om ca. 6% tussen een veel voorkomend lagedrukgebied en hogedrukgebied. Gecombineerd een flink verschil, al wil 15% minder luchtweerstand niet zeggen dat je 15% sneller gaat omdat luchtweerstand kwadratisch met de snelheid gaat.
In de winter waait het op veel fietsplaatsen harder, o.a. vanwege het onbreken van groen aan bomen, struiken en hagen.

Het verklaart wel waarom een tocht naar het noordoosten op een mooie koude winderige winterdag zo zwaar is.
bast1aan schreef:
di 11 okt, 2022 12:44
Of warmer. Dat maakt veel uit in rolweerstand van de banden (een uitrolproef met een aantal Schwalbe banden mat bv 30% meer weerstand bij -5° dan +18°) , en ook in mindere mate stugheid van smeermiddelen. Je lichaam presteert ook minder in de winter om goede fysiek-biologische redenen, scheelt 20% meen ik me te herinneren.
Wel dat is interessant. Ik vraag me al jaren af waarom "koude" tegenwind van dezelfde intensiteit zoveel zwaarder voelt dan "warme" (typisch noordoostenwind in de winter vs lentebries). Betere verklaring dan "geen beschutting" (houtwallen, struiken e.d.) had ik nog niet gevonden. Bandenweerstand + of - maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit in de totale inspanning, er zijn ook banden met wintercompounds, maar het lichaam, makes sense.
CarlW schreef:
di 11 okt, 2022 13:22
Ik vraag me al jaren af waarom "koude" tegenwind van dezelfde intensiteit zoveel zwaarder voelt dan "warme" (typisch noordoostenwind in de winter vs lentebries).
Die winterlucht is dus zwaarder, in de meest letterlijke zin. Terzijde: dat is ook het bestaansrecht van een heteluchtballon.
Leon schreef:
di 11 okt, 2022 13:29
CarlW schreef:
di 11 okt, 2022 13:22
Ik vraag me al jaren af waarom "koude" tegenwind van dezelfde intensiteit zoveel zwaarder voelt dan "warme" (typisch noordoostenwind in de winter vs lentebries).
Die winterlucht is dus zwaarder, in de meest letterlijke zin. Terzijde: dat is ook het bestaansrecht van een heteluchtballon.
Luchtweerstand, inderdaad, dat was ik vergeten. Maar als Bast1aan zijn cijfer klopt (20% afname van de fysieke mogelijkheden) dan lijkt me dat toch de hoofdbrok.
Des te meer respect weer voor de eenzame fietser die ... met rotweer en harde wind, en dan nog met een kind op de fiets ook!
CarlW schreef:
di 11 okt, 2022 13:22
Wel dat is interessant. Ik vraag me al jaren af waarom "koude" tegenwind van dezelfde intensiteit zoveel zwaarder voelt dan "warme" (typisch noordoostenwind in de winter vs lentebries). Betere verklaring dan "geen beschutting" (houtwallen, struiken e.d.) had ik nog niet gevonden. Bandenweerstand + of - maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit in de totale inspanning, er zijn ook banden met wintercompounds, maar het lichaam, makes sense.
Volgens http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm maakt 38% minder rolweerstand 7% meer snelheid, bij 100W en rond de 20km/h.
Dit is omgekeerd geredeneerd (trager bij kou) net als aangehaalde luchtweerstandberekening van Leon, extra weggegooide energie. Ik weet niet of dat geldt voor je biologische winterstand, of dat ook uitputtend is, of dat je gewoon alleen minder hard gaat.
Ik zoek trouwens ook nog een bron voor die 20%. Helaas heb ik weinig tijd om dat uit te zoeken, en Google toont me tegenwoordig alleen maar flauwekul op zoektermen als "vermogen zomer winter fietsen"

Fietsbanden met wintercompounds bestaan, maar zeer weinig en lopen helaas nog steeds zwaar. (Contintental Contact Winter, Schwalbe Marathon Winter) De fietsonderdelenfabrikanten lijken zich vooral op de zomer te richten.

Ik speel trouwens al een tijdje met het idee om een vermogensmeter te installeren. Dan weet je vrij snel of het de fiets die trager is of het lichaam. Wel duur voor wat hobby-statistieken.
Gisteren weer een paar testjes gedaan om het "gevoel" te meten. Wat blijkt: de Koga geeft zoveel vertrouwen dat je vooral in snellere passages (vals plat naar beneden) harder gaat dan je denkt. Je verwacht rustig te toeren en ziet ineens 30km/h op de teller staan. Op de gravelbike heb je meer besef van de snelheid waarmee je fietst bij hogere snelheid. Dus mede daardoor voelt de Koga "trager" aan.

En om op het onderwerp van dit topic terug te komen ;):
Het meenemen van een slot (1700 gram) op de toch al zware Koga (waarbij het volume niet verandert) merk je echt meteen wel bij klimmen. Pak de fiets dus regelmatig naar supermarkten dus slot mee. Bij de toertochtjes heb ik het slot niet nodig dus blijft dat thuis. Bij een toertocht merk ik soms al snel dat het een stuk minder loopt waarna het besef komt "Af slot vergeten er af te halen".
Fedor schreef:
wo 12 okt, 2022 10:46

Het meenemen van een slot (1700 gram) op de toch al zware Koga (waarbij het volume niet verandert) merk je echt meteen wel bij klimmen. Pak de fiets dus regelmatig naar supermarkten dus slot mee. Bij de toertochtjes heb ik het slot niet nodig dus blijft dat thuis.
Gelukkig zitten er tussen 0 gram slot en 1700 gram slot nog wel wat mogelijkheden. Zeker als je uit de eisen van een eventuele verzekering bent dan valt er best wel wat gewicht te besparen tegen de snelle dief.

Ook zou je, vooral als je de fiets niet gebruikt voor woon-werkverkeer, kunnen overwegen om bijvoorbeeld eventuele spatborden in een periode van mooi weerbericht te verwijderen. Net als bijvoorbeeld andere accessoires zoals een eventuele zijstandaard en kettingkast.
Jurr schreef:
wo 12 okt, 2022 11:26
Gelukkig zitten er tussen 0 gram slot en 1700 gram slot nog wel wat mogelijkheden. Zeker als je uit de eisen van een eventuele verzekering bent dan valt er best wel wat gewicht te besparen tegen de snelle dief.

Ook zou je, vooral als je de fiets niet gebruikt voor woon-werkverkeer, kunnen overwegen om bijvoorbeeld eventuele spatborden in een periode van mooi weerbericht te verwijderen. Net als bijvoorbeeld andere accessoires zoals een eventuele zijstandaard en kettingkast.
Ik ben ook zeker naar een lichter slot aan het kijken (geen verzekering meer) maar die keuze is lastig...

Bij de Koga heb ik besloten (na lang nadenken) alles er wel op te laten, maar zodra iets zoals je bovenstaand aangeeft versleten is het niet meer te vervangen. Maar heel veel gezicht bespaar je daar niet mee. Ik kijk wel of ik de stuurtas vaak weg kan laten door de inhoud (vaak is de tas lang niet volledig gevuld) elders te plaatsen. En daarnaast misschien de bidons weer van de voorvork af te halen (hopelijk net wat minder luchtweerstand) en elders binnen het frame te plaatsen.
Fedor schreef:
wo 12 okt, 2022 12:39
En daarnaast misschien de bidons weer van de voorvork af te halen (hopelijk net wat minder luchtweerstand) en elders binnen het frame te plaatsen.
Dat is sowieso beter omdat ze dan minder schudden. Dat schudden van halflege bidons kost in zichzelf al energie.
Ik heb voor de grap ooit op een mooie zomerdag mijn waterdichte tassen met water gevuld.
Dat fietste niet alleen zwaar vanwege het gewicht, maar je kon ook goed de dempende werking van het geklots voelen. Het ging niet bepaald goed vooruit allemaal.
Een beetje letten op het gewicht is best de moeite, en ook helemaal niet zo moeilijk.

Kijk maar eens wat je kunt besparen op een simpel stelboutje van de remmen.

Vóór:

Afbeelding

Ná kleine ingreep:

Afbeelding

Da's dus 80% minder! En dat gaat dus ook nog maal twee! :D
Gewicht besparing is leuk als je met competitie bezig bent. Is de concurrentie lichter van gewicht of heeft hij minder luchtweerstand ben je in het nadeel.
Zo niet zo wat.
WimB schreef:
wo 12 okt, 2022 20:46
Gewicht besparing is leuk als je met competitie bezig bent.
Als je reactie doelt op het boutje hierboven dat 8 g lichter is ben ik het met je eens, maar als ik een stuk of wat besparingen à la dat slot van 1700 gram zou kunnen doen zou ik het toch wel leuk gaan vinden.
Gewicht besparing is leuk als je met competitie bezig bent
Is altijd leuk, ik heb ook weleens gaten in het handvat van mijn panafnemer geboord, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
WimB schreef:
wo 12 okt, 2022 20:46
Gewicht besparing is leuk als je met competitie bezig bent. Is de concurrentie lichter van gewicht of heeft hij minder luchtweerstand ben je in het nadeel.
Zo niet zo wat.
'Tuurlijk, 16 gram verschil gaan jij en ik niet merken. En een paar minuten later op de camping of bij het hotel aankomen is ook zeker geen reden om te gaan boren en vijlen.

Maar een paar kilo verschil op een fiets voel ik wel, ook al maakt het voor de gemiddelde snelheid misschien niet eens veel uit. Het accelereert vlotter, het stuurt lichter, het rijdt al met al lekkerder. Niet alleen in de heuvels van Frankrijk of Italië, maar ook/zelfs in de vlakke polders waar ik woon.

Mijn twee centen.
WimB schreef:
wo 12 okt, 2022 20:46
Gewicht besparing is leuk als je met competitie bezig bent. Is de concurrentie lichter van gewicht of heeft hij minder luchtweerstand ben je in het nadeel.
Zo niet zo wat.
De competitie is voor mij de klim en de concurrentie de vorige en de volgende klimmen ;)

Maar respect voor iedereen die met veel meer gewicht dan ik die zelfde klim op fietst uiteraard (-: Ik fiets fijner omhoog als ik weet dat mijn bagage op dat moment naar mijn overweging voor mij de beste samenstelling heeft. Maar daar maakt iedereen eigen afwegingen in natuurlijk, wat ook helemaal prima is. Zo staat mijn slot nog op de transferlijst, want die zit naar mijn smaak te dicht bij de genoemde 1700 gram ;)
Over het slot.... Ik ben van een Kryptonite U-lock naar een handzamer vouwslot gegaan. Deze kan ik makkelijker kwijt onder de onderbuis. Is wel 400 gram zwaarder. :roll: Maar het feit dat ik 'm beter kwijt kan, maakt het dat ik deze toch verkies boven die wat onhandigere beugel.

En ach, als ik goed door m'n paklijst ga, is er wel ergens anders 400gram te besparen. Kom ik onderaan de streep op hetzelfde totaalgewicht uit. Hoop ik.
jwkeij schreef:
do 13 okt, 2022 09:40
En ach, als ik goed door m'n paklijst ga, is er wel ergens anders 400gram te besparen. Kom ik onderaan de streep op hetzelfde totaalgewicht uit. Hoop ik.
Zo zit ik nu met de plek voor een Helinox stoeltje (op die plaats komt nu een bidon). Hmmm makkelijkste oplossing is dan toch om 510 gram te besparen (daarbij meegerekend dat op de laatste kampeerplekken al steeds een stoel of bank te vinden was) ;)

Oh het stoeltje kan ook nog naast de tent op de bagagedrager... shit... :lol:
non-fixie schreef:
wo 12 okt, 2022 19:27
Een beetje letten op het gewicht is best de moeite, en ook helemaal niet zo moeilijk.

Kijk maar eens wat je kunt besparen op een simpel stelboutje van de remmen.

Vóór:

Afbeelding

Ná kleine ingreep:

Afbeelding

Da's dus 80% minder! En dat gaat dus ook nog maal twee! :D
Oogverblindend licht 8). Prachtig.

Ik heb er de rust niet voor. Bij deze stel ik je een frame beschikbaar om eens te zien wat daar op te winnen valt. Hij hoeft niet eens terug op de weg.
Grandonneur schreef:
do 13 okt, 2022 11:00
Hij hoeft niet eens terug op de weg.
Dan vind ik het een beetje een nutteloze oefening worden.
Het is vanuit de fietsenmakerij immers helemaal niet moeilijk om een fiets te maken van 5 kilo; gewoon allemaal licht en dun materiaal met veel gaten en zo.
Lastig wordt het zodra je er echt op gaat fietsen of het betaalbaar wilt houden.

Wat was de uitspraak ook alweer? Light, strong and cheap; pick any two?