Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
…Next level 😎
Onderzoek: hoge prijzen en klimaatzorgen zetten zich om in duurzaam gedrag - https://nos.nl/l/2449910
Screenshot_20221027-091642.png
(Persoonlijk vind ik de in het artikel genoemde vermindering van vleesconsumptie interessanter, maar dat terzijde.)
willem.m schreef:
do 27 okt, 2022 09:17

(Persoonlijk vind ik de in het artikel genoemde vermindering van vleesconsumptie interessanter, maar dat terzijde.)
Ik wil daar nog wel iets over kwijt.
De klimaatcrisis is ernstig en het is belangrijk om daar aandacht voor te vragen.
Maar het gaat absoluut te ver om een blik Heinz tomatensoep over een schilderij te gooien.
Heinz voegt melk toe aan haar tomatensoep, en de dieren die daarvoor mishandeld zijn, die hebben geen keuze of ze hierin betrokken willen raken. Ik hoop voor allen die veganistisch/vegetarisch leven een ander merk soep zouden kiezen dat wel volledig plataardig is.
joukon schreef:
do 27 okt, 2022 11:42
Heinz voegt melk toe aan haar tomatensoep, en de dieren die daarvoor mishandeld zijn, die hebben geen keuze of ze hierin betrokken willen raken.
De tomaten overigens ook niet.
Speeder300 schreef:
do 27 okt, 2022 15:39
joukon schreef:
do 27 okt, 2022 11:42
Heinz voegt melk toe aan haar tomatensoep, en de dieren die daarvoor mishandeld zijn, die hebben geen keuze of ze hierin betrokken willen raken.
De tomaten overigens ook niet.
Om over het schilderij nog maar te zwijgen...
Guus Meeuwis geeft concert in New York en zijn publiek vliegt achter hem aan. Laten we dit draadje sluiten. Dit gaat niet meer goed komen.
LHTJoost schreef:
vr 28 okt, 2022 08:02
Laten we dit draadje sluiten. Dit gaat niet meer goed komen.
De geschiedenis leert dat ergens niét over praten zelden iets oplost. Gelukkig is er nog een wat minder drastische oplossing: niet meer bijdragen aan het draadje. Of er zelfs niet meer in lezen.
Precies: blijven praten. Problemen verdwijnen immers niet vanzelf. En als er even niets nieuws over de schadelijke effecten van vliegen te melden valt, dan is er vast wel weer wat te kletsen over vleesschaamte, vaarschaamte, vaccinatieschaamte of, zoals gisteravond weer, voetbalschaamte (https://nos.nl/l/2450056).
willem.m schreef:
do 27 okt, 2022 09:17
Onderzoek: hoge prijzen en klimaatzorgen zetten zich om in duurzaam gedrag - https://nos.nl/l/2449910

Screenshot_20221027-091642.png
(Persoonlijk vind ik de in het artikel genoemde vermindering van vleesconsumptie interessanter, maar dat terzijde.)
Het kunnen afkopen van je vliegschaamte leidt er alleen maar toe dat de CO2 op de middellange termijn toeneemt. De bomen die hiervoor geplant worden, moeten eerst jaren groeien om de CO2-uitstoot van die vlucht te kunnen compenseren. En dat is te laat voor de problemen waar we nu voor staan.
Speeder300 schreef:
vr 28 okt, 2022 09:53
LHTJoost schreef:
vr 28 okt, 2022 08:02
Laten we dit draadje sluiten. Dit gaat niet meer goed komen.
De geschiedenis leert dat ergens niét over praten zelden iets oplost. Gelukkig is er nog een wat minder drastische oplossing: niet meer bijdragen aan het draadje. Of er zelfs niet meer in lezen.
Ik bedoelde het niet letterlijk. Meer een uitdrukking van mijn zorgen en verbazing. 😟
harriewbd schreef:
vr 28 okt, 2022 10:32
willem.m schreef:
do 27 okt, 2022 09:17
Onderzoek: hoge prijzen en klimaatzorgen zetten zich om in duurzaam gedrag - https://nos.nl/l/2449910 ...
Het kunnen afkopen van je vliegschaamte leidt er alleen maar toe dat de CO2 op de middellange termijn toeneemt. De bomen die hiervoor geplant worden, moeten eerst jaren groeien om de CO2-uitstoot van die vlucht te kunnen compenseren. En dat is te laat voor de problemen waar we nu voor staan.
Klopt, dat dacht ik ook toen ik het artikel las. Het is een schijncompensatie en daarmee green washing van de vliegmaatschappijen. Er zijn effectievere maatregelen om de vraag naar vliegen te beperken.
harriewbd schreef:
vr 28 okt, 2022 10:32
Het kunnen afkopen van je vliegschaamte leidt er alleen maar toe dat de CO2 op de middellange termijn toeneemt. De bomen die hiervoor geplant worden, moeten eerst jaren groeien om de CO2-uitstoot van die vlucht te kunnen compenseren.
Sterker nog: die moeten blijven staan totdat zich nieuwe aardolie heeft gevormd, wat een paar honderd miljoen jaar duurt. En ze dienen alleen daarvoor en je kunt ze niet tegelijk toeschrijven aan andere CO2-projecten dus ze nemen voor eeuwig plaats in. Plaats waarvan we al veel te weinig hebben.
Bomen nemen toch nooit teveel plaats in?! 🤔
Daar kom je wel achter als je gaat uitrekenen hoeveel bos er nodig zou zijn om alle vliegverkeer te "compenseren".
Dan blijft er niks over voor bv akkerbouw.
Het zou helpen als de vlees- en zuivelconsumptie afneemt. Dan heb je minder landbouwgrond nodig voor de teelt van gewassen voor veevoer. Maar goed, dat is een andere discussie, waarover het afgelopen jaar in de media al veel gezegd en geschreven is.
Dat zou betekenen dat we voor altjid geen vlees en zuivel meer mogen eten om tijdelijk te kunnen vliegen. Bedenk dat dat verder niet inhoudt dat je ook maar iets voor het andere deel van de CO2-uitstoot hebt gedaan, maar uitsluitend dat land hebt gereserveerd voor gedane vliegtuigbewegingen. Je mag dat land nooit meer ergens anders voor gebruiken dan bosbouw. Je mag er ook niet in wonen want dan moet je weer stukjes kappen om een huis neer te zetten en dat moet je ergens anders compenseren wat pas na een jaar of 35 zoden aan de dijk zet. Je kunt het ook niet als herbebossingsproject tellen want je doet ofwel aan herbebossing ofwel je legt een compensatiebos aan, niet beiden.
willem.m schreef:
vr 28 okt, 2022 10:07
vacciatieschaamte
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze nog niet kende :wink: .

Maar, serieus, diverse mensen hebben het een en ander opgenoemd qua effecten op het leven op aarde. Verder was ik zelf werkzaam in de energiesector zodat ik daar een beetje een reëele kijk op heb, en daarom: zó moeilijk is het toch niet om te zien / toe te geven waar het naar toe gaat?
Leon schreef:
vr 28 okt, 2022 12:27
Daar kom je wel achter als je gaat uitrekenen hoeveel bos er nodig zou zijn om alle vliegverkeer te "compenseren".
Dan blijft er niks over voor bv akkerbouw.
Compenseren is green washing idd.
Dus wel bomen maar niet als compensatie voor vliegen. Vliegen moet uitzondering op de regel worden maar gaat niet gebeuren.
Een reactie naar aanleiding van ons geweldig leuke (en milieuvervuilende) bedrijfsuitje. Mijn belofte aan Leo van 8 jaar geleden staat boven alles. Het woord vliegschaamte bestond nog niet. Als ik een belofte doe dan kom ik die na.

Verder vind ik vooral dat iedereen een titanium fiets moet kopen omdat titanium echt je leven lang meegaat. Met name de idworx oPinion Ti is een erg goede en duurzame fiets. (met mijn excuses dat ik op een aluminium Koga Worldtraveller rijd)

Ik heb bovendien een aanvraag ingediend bij de gemeente Amsterdam met het verzoek om mij bij mijn overlijden in een compostbak te stoppen. Ik doe mijn best.
Leon schreef:
wo 26 okt, 2022 10:14
Mensen die niet goed bij kas zijn vliegen helemaal niet. Die kunnen dat helemaal niet betalen, ook niet als het goedkoop is. Die leven van een paar tienjes per week, of erger. Dat is een stevig deel van de bevolking.
- 80% van de wereldbevolking vliegt nooit
- Frequente vliegers vertegenwoordigen ongeveer 1% van de wereldbevolking maar zijn daarmee verantwoordelijk voor de helft van de door vliegen veroorzaakte uitstoot.

Het af en toe vliegen is dus niet het grote probleem. Het frequent vliegen is dat zeker. Al blijft het zo dat een verre vlucht een dusdanige impact heeft dat voor mensen die verder milieubewust leven het vliegen een heel grote factor is.

Renaat