Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oproep: wie weet waar FLipse/ Flip van Dyk is? - Forum Wereldfietser

Oproep: wie weet waar FLipse/ Flip van Dyk is?

Namens Ric Helwes, die mij benaderde via mijn website, plaats ik onderstaand bericht:

_______________________________________________________________________
Hoi Blanche,

Ik heb als vriend van Flipse geprobeerd in te loggen op de site van jullie forum,dit is me niet gelukt. Hierbij verzoek ik jou om alle wereldfietsers die Flipse kennen ( via het forum ) te vragen wanneer zij voor het laatst iets van Flipse vernomen hebben.Hij onderhoudt met een een stel vrienden een zeer regelmatig E-mail contact,maar zijn laatste bericht is van 15 mei j.l. ook heeft hij geen geld meer opgenomen na 15 mei. Wij zijn echt bezorgd dat hem iets is overkomen.Op 15 mei was hij in Kashgar en wilde over via de Karakoram Highway naar Lhasa gaan.Hij voelde zich niet zo lekker,te hoge hartslag en het duurde hem te lang dat hij zich herstelde,voor hij weg zou gaan nam hij een paar dagen rust ( op zoek naar een 25 jarige dame misschien?)
Wij hopen natuurlijk dat hij zijn dame gevonden heeft en daarom geen contact met ons meer wil,maar even serieus doe mij een plezier en probeer zoveel mogelijk fietsers te informeren.Wij zorgen voor de contacten met BuZa,ambassades en andere instanties. Ik zal je op hoogte houden van de ontwikkeleingen.

Vriendelijke groet,

Ric Helwes, richelwes@hotmail.com

Hallo,

ben een goede vriend van Flip; en heb ook regelmatig mailcontact. Ik heb voor het laatst een e-mail van hem gehad op woensdag 16 mei. Hij wilde inderdaad naar Lhasa, hij was net de KKH over gefietst. Hij heeft niets gemeld over lichamelijk of geestelijk ongemak; wel een uitgebreide toelichting gegeven over het fietsen op de KKH.

Het kan zijn dat hij nu onderweg is naar Lhasa. Het aantal pinautomaten in de bergen is vrij beperkt; evenals het aantal internetcafés. Het komt wel vaker voor dat hij een paar weken lang niets van zich laat horen.

Zodra ik nieuws heb, laat ik het jullie weten; houd me ook aanbevolen voor andere reacties.

Groet,
Freek


ps ik mail dit bericht ook door naar Ric Helwes

Oh ja, en zijn boek over een tocht naar Zuid-Afrika is uit. Ik heb alleen twee proefhoofdstukken gelezen. Het zal vast een smeuïg verhaal zijn.

http://www.uitgeverijholland.nl/schrijv ... asp?id=445[/list]

Ojee.....
Ik krijg ook de mailtjes van Flip en volg hem dus op die manier. Ik hoop maar dat alles goed is. maar hij mailt idd vaker wel lang niet.

Zijn uitgever krijgt altijd een mail waarin Flip het hun laat weten als hij langere tijd niet in staat zal zijn te mailen. Die hebben ze al een tijdje niet gekregen.
Maar toch, Flip is een slimme, ervaren reiziger en het is ook geen klein mannetje. Dus het zal wel goed aflopen.

Eric,

klopt, maar er lijkt meer aan de hand te zijn; heb inmiddels ook contact gehad met Ric; hij houdt me op de hoogte. Hopelijk valt het mee. Flip heeft inderdaad wel eerder voor hete vuren gestaan (zie zijn avonturen in Ethiopie in zijn boek).

Groet,
Freek

Kreeg vanmorgen bericht van Ric dat hij weer een mail van Flip heeft ontvangen. Flip is dus terecht en het gaat goed met hem.

Groet,
Freek

Gelukkig maar!

Ergens eind 19e eeuw stuurde iemand een open brief aan de Londen Times waarin hij schreef dat hij het bericht in de Times van twee dagen eerder, waarin werd meegedeeld dat hij was overleden, enigszins overdreven vond.
Ik moet sinds zaterdagmorgen denken aan die woorden toen ik las dat ik zoek was.

Terug in de tijd:
16 mei 2007. Ik zit sinds ruim een week in Kashkar (zuidwest hoek van China), te emailen en te schrijven en ik wil ook perse "The Great Game" van Hopkins uitlezen. Geen extra ballast meenemen immers op weg naar Ali in Tibet.
Aan enkele mensen had ik nog een emailtje beloofd maar toen ik het boek uit had besloot om niet langer te wachten maar weer te gaan fietsen. Ik heb al lang genoeg doorgebracht in een stad die, zoals alle steden en plaatsen in de wereld, steeds meer op andere steden gaat lijken. De oude binnenstad is platgewalst en vervangen door vier- en zesbaanswegen voor de nieuwe God (ipv M&M) en moderne gebouwen.
Het internetcafe is goedkoop maar in een donkere, rokerige, kelder waar herhaaldelijke de politie binnenloopt om de idenditeit van de bezoekers te controleren. Aan de reakties te merken zijn de mensen het gewend, maar ik vind het maar niks.

Ook hang ik hier nog rond omdat mij al bijna drie weken een hardnekkige virusje (denk ik) parten speelt die mij -zeker op de fiets- een licht griepgevoel geeft en voor een +/- 25% te hoge hartslag zorgt, maar het gaat al weer wat beter.

17, 18, 19 mei. Via de Suidelijke Sijeroute (of is het Seieroute, Eric?) kom ik zaterdagochtend vroeg in Karkarlik, ook al zo'n historische plaats op deze oude handelsroute. Snel een hotelletje, douchen en dan op zoek naar een internetcafe. Drie stuks vind ik er, maar overal word ik geweigerd. Waarom is mij absoluut onduidelijk. Bellen dat ik weg ben? Al mijn adressen zitten opgeslagen in email-bestanden en om nu 265 kilometer terug te gaan naar Kashkar om te vertellen dat ik wegga, dacht het niet.

20 mei. Net buiten Karkalik neem ik de G219 die de Karakorom bergen ingaat. Met meerdere passen rond 5000 meter zou deze weg de hoogste ter wereld zijn (hoeveel maken nog meer aanspraak op die titel?)

1060 kilometer is het naar Ali en ik reken op 70 km per dag gemiddeld, 15 dagen dus. Foutje.

Een verslag van de wel zeer bijzondere tocht mogelijk een keer elders.


Afbeelding
Op de hoogvlakte van Aksai-chin (4100 meter, eigenlijk een stukje India), in Zuid-West China even voor de grens met Tibet; 1 juni 2007


Zaterdag 9 juni. Na 20 dagen 'in the middle off nowhere' kom ik in Ali, snakkend naar een hele warme douche en een uitgebreidde Chineese rijsttafel. Ook heel benieuwd naar mijn emails. Ze zullen zich wel niet al te ongerust hebben gemaakt. Ze kennen me wel.
Auw, zelfs de Nederlandse ambassade is ingeschakeld. Gauw wat emails eruit gooien en natuurlijk heb ik wat uit te leggen. Bij deze dus.
In ieder geval geeft het wel een goed geveol dat er zoveel mensen zich druk maken als je even zoek bent.

Ook emails over mijn boek. Stom dat ik zelfs niets in mijn handen hebt. Hier nog bij de boekhandel geweest maar die heeft hem niet. Maar ja, die heeft 'Animal Farm' ook niet, dus niet zo gek.
Zelfs een positieve reactie op het boek! Van een familielid.
Iemand anders vond dat er te veel sex in voor kwam. Onzin dus.


ps. Volgens mij kan dit hele onderwerp nu naar Kletspraat.

Flip, wordt er langs de Karokoram Highway ook gejodeld?
Je merkt het, ik ben bezig je boek 'Verstand op nul, blik op oneindig' aan het lezen". Feitelijk een bundeling van een serie e-mails die je onderweg van Nederland naar de Langstraat in Kaapstad hebt geschreven.
Maar liefst 28 verschillende landen in drie werelddelen in slechts een boek lijkt al snel van de hak op de tak, maar jij heb er toch iets bijzonders van gemaakt, gedrengd in jouw droge humor. In weinig tekst weet je jouw beleving van een land uitstekend weer te geven. Niet alleen spannende momenten, maar gewoon: "Het is volop ramadan en men mag niet eten van zonsopgang tot zonsondergang, tenzij iemand ziek of zwanger is."
"De gezondheidstoestand van de mannelijk bevolking is echter zorgelijk.Duizenden heb ik er gezien die zo ziek zijn dat ze wel moesten eten. Zielig hoor."

ik vind "Verstand op nul........" echt een aanbeveling: ook voor niet-wereldfietsers.

Zie: www.uitgeverijholland.nl

:oops: 'Goh, Bert', dacht ik hier ver weg, met rode koontjes, toen ik je stukje hierboven las. :oops:
Mijn tweede gedachtte was: 'Toch maar niet naar 'Kletspraat' verhuizen'.
Bedankt.
Op jouw vraag of ze op de KKH jodelen: de bevolking niet (oproep voor het ochtendgebed e.d. niet meegerekend) maar mijn longen wel.

He Flip, ik las het bericht en dacht 'Flip' wat krijgen we nou?
Maar gelukkig, niks mis met Flip...
Nu nog even het boek van je aanschaffen en ik heb je weer dichtbij...

Het ga je goed, geniet van je ervaringen en tot weder zien.

Groet, Rena :wink:

Leuk Flip, dat je zo bescheiden blijft!

Ik waarschuw maar even: morgen ga ik weer op pad. Via Mt Kailash, Saga en de Friendship Highway naar Lhasa.
Iedere zoekmelding moet daarom genegeerd worden.

Ik heb me nu maar wat beter voorbereid dan de laatste etappe van Kashkar naar Ali, zodat ik niet weer twee dagen moet fietsen op een pak koekjes en niet opnieuw bevroren tenen krijg. Maar het ergste was natuurlijk dat ik halverwege zonder koffie kwam te zitten!
En dan word ik aangeprezen als een ervaren fietser hierboven!
Vijftien dagen iedere dag sneeuwbuien en zelfs een enkel stormpje, maar toen ik het land van de knuffeldiertjes van Hollywood binnenfietste was het vrij snel afgelopen, werd het warmer en konden mijn tenen ontdooien.

Op de route kwam ik heel vaak drie sporen van andere fietsers tegen die, net als ik, wanhopig getracht hebben om de vaak vreselijke slechte weg te vermijden door er naast te fietsen. Ik weet dat er een een Andorees is, die ik al in Dubai had ontmoet en vervolgens op de KKH, een ander van een Australier, ook ontmoet op de KKH en de derde is van Martijn, een Nederlander. Achter mij zou een vrouw alleen fietsen (??) en weer veel verder nog een Nederlander, Peter. Al met al zes fietsers over een afstand van 1300 km of zo. Niet echt druk te noemen.

In het zuidoosten van China regent het al weken en de regentijd begint pas over een maand! Overstromingen, doden, duizenden dakloos, oogsten vernield en als je mocht denken dat dat toch wel het belangrijkste nieuws hier is, dan vergis je je. Ontvangst door de president van de vice-president van Suriname was het openingsitem vrijdag. Door de keuzes van de nieuwsitems weet je meteen in wat voor soort land je rondfietst.

Ik weet niet precies hoe ver het is naar Lhasa. De kaart van China die ik heb is, voor wat betreft de afstanden, de slechtste die ik ooit heb gehad. De conditie van de weg is ongewis, hoe lang ik er over doe is mij dan ook geheel vaag. Weet je wat, we maken er een prijsvraag van (als het tenminste mag van de fietstaliban).
Geef op in uren en minuten hoeveel mijn netto fietstijd bedraagt van het stuk tussen Ali en Lhasa en de drie inzenders die er het dichtste bijzitten krijgen mijn boek thuis gestuurd.
Ik fiets alleen en weeg 85-90 kilo en de fiets inclusief bagage minimaal 55 kg.

Iedereen mag maar 1x meedoen en er moeten minimaal 20 deelnemers zijn. Iemand die het ooit gefietst heeft mag niet meedoen. We houden het leuk openbaar dus je schatting op het forum.

Oh ja, ik heb nog extra lastig voor me gemaakt want ik heb mijn middelste voorblad naar Mao getrapt en heb ook mijn waterfilter daarheen gestuurd waardoor ik extra water mee moet nemen.

De weg naar Lhasa gaat over Mt Kailash, alwaar ik (mij van) mijn zonden kan laten reinigen. Ik ben in mijn leven al in Lourdes en Fatima geweest, in de nodige Islamitische heiligdommen en nu ga ik naar een hoogtepunt van de Boedistische en Hindu verering. Kortom met mij kan het in hiernamaals niet meer mis gaan; ik ben aan alle kanten gedekt.

Hoi Flip! Doe voorzichtig met het volgen van de spooren het gaat niet altijd goed! Maar ja dit lees je pas als je in dit internet cafe zit, ik ben nu in Zongba. Jammer dat ik niet mee mag doen met de prijsvraag zamen met Faran zouden we het behoorlijk goed moeten kunnen inschatten.

voor wat foto's van de route zie www. klimmertijn.blogspot.com

groetjes