Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ideale gewichtverdeling - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

ideale gewichtverdeling

Tom vds schreef:
za 12 nov, 2022 20:48
willem.m schreef:
za 12 nov, 2022 13:06
Dat is dan ook geen Nederlandse taal,….
Maar veel scheelt dat niet.
Op de site taalaandewandel.com is er het volgende over te lezen:
Snacken is nog zo’n terugontleend geval. Het komt van to snack, dat zelf weer komt van het Middelnederlandse snacken (de toenmalige spelling van snakken) ‘(begerig) happen’.

Dus toch een beetje Nederlands :D

Groet,
Tom.
Geweldig bedankt, nog een tip, het schijnt dat als je old english spreekt je in Friesland geen enkel probleem hebt om te communiceren. https://www.youtube.com/watch?v=OeC1yAaWG34
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 13:50
Dank, ja die gewictsverdeling komt mij bekend voor een aspect is nog niet aan de orde gekomen , het remvermogen op het voorwiel is het grootst op een fiets, wellicht dat dat ook een argument om de voorkant voldoende te belasten. Van die vreemde opstelling in de USA heb ik gehoord .. tsja...
Met die Amerikaanse verdeling, krachtige remmen en een beetje paniek vlieg je zo voorover. Dat heb ik helaas meermaals gedaan en vaak ook van anderen gehoord en op filmpjes gezien.
JanH schreef:
za 12 nov, 2022 13:26
Toen ik mij voorbereidde op een tocht door de VS gaf de organiserende organisatie (ACA) in een filmpje als advies om het juist andersom te doen. Kan dat filmpje niet meer vinden maar op hun site staat nog wel het volgende:
Packing Your Panniers
When touring with panniers, try to keep your total load between 15 and 45 pounds. Your bike will be most stable if you put more weight in your front panniers — roughly 60 percent of weight in front and 40 percent in back.
Heb het filmpje gevonden (met een leuk muziekje :) :
Niet alle Amerikanen bevelen deze setup aan.
Maar die Amerikanen waarschuwen wel voor te weinig grip op je voorwiel als je bergop rijdt, met alle bagage op de achterdrager.
Ze bevelen aan om aan het begin van de afdaling, wat bagage van voor naar achter te verplaatsen.

≈=========Edit per 1140 uur======
Mensen die reizen op een wielrenfiets met een kleine naloop, hebben bergop minder moeite met veel bagage op de voordrager, dan mensen op een MTBachtige fiets met veel naloop.
Een en ander heeft met wheelflop van doen.
Met dat verschil dat achterover gaan bergop irritant is en voorover gaan als gevolg van remmen ronduit gevaarlijk.
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 11:35
Met dat verschil dat achterover gaan bergop irritant is ...
Waarom is achterover gaan bergop irritant? Ik vraag het omdat ik graag bergop fiets, zonder voortassen, maar me daarbij doorgaans alleen erger aan vliegen en motorrijders. Oftewel: het moet wel extreem steil zijn wil ik het gewicht achter als vervelend ervaren.
Kennelijk ga je niet achterover. Daarmee bedoel ik dat je voorwiel de lucht ingaat en je de controle over je fiets verliest. Dat lijkt me toch wel vervelend.
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 11:54
Daarmee bedoel ik dat je voorwiel de lucht ingaat en je de controle over je fiets verliest. Dat lijkt me toch wel vervelend.
Mij overkomt het regelmatig. Wegrijden vanuit stilstand nadat ik een foto gemaakt heb op een helling van 15% of meer. Erg lastig om dan je voorwiel op de grond te houden.

Da's dan wel meestal zonder bepakking. Ik kan het omhoog komen reduceren door extra gewicht bij het voorwiel te plaatsen maar daar wordt het wegrijden ook niet makkelijker van ;)
Stel dat de oplossing was om voortassen te nemen, dan zou voor mij dat middel (meer gewicht, kans op vallen a.g.v. uitstekende tassen) erger zijn dan de kwaal (af en toe wat minder controle a.g.v. minder druk op voorwiel).

Misschien kan een student een ontwerp maken voor tassen die afhankelijk van de hellingshoek automatisch langs een geleider naar voren of achteren bewegen. 😉

@Fedor: Ja, het kan soms verdomde lastig zijn om dan vanuit stilstand weer weg te fietsen. Tijdig terugschakelen in een heel licht verzet werkt dan meestal wel, en anders even een rondje maken als daarvoor ruimte is.
willem.m schreef:
zo 13 nov, 2022 11:47

Waarom is achterover gaan bergop irritant? Ik vraag het omdat ik graag bergop fiets, zonder voortassen, maar me daarbij doorgaans alleen erger aan vliegen en motorrijders. Oftewel: het moet wel extreem steil zijn wil ik het gewicht achter als vervelend ervaren.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik er last van heb gehad met achtertassen. Ook niet in de UK, waar men wel weet wat steil is, niet offroad ook. Lijkt me vooral een theoretisch probleem.

Als er de ruimte is op de weg, de fiets wat dwars op de helling zetten bij het wegrijden om de hellingshoek te beperken. Ook wat voorover leunen bij het wegrijden wil wel helpen.

En ach, als je ze onder controle hebt kunnen wheelies en stoppies ook best leuk zijn ;)
Dat laatste is uiteraard schromelijk overdreven.
Dat jij er niet ernstig last van hebt bewijst al dat het probleem vermijdbaar is.
Tips: Neem een fiets met niet al te korte achtervork. Neem een drager die niet overdreven naar achteren gemonteerd zit. Hang je tassen zover mogelijk naar voren, totdat ze bijna tegen je hakken komen. Die de zwaardere dingen vooral vóór en onder in de tassen. Leg een lange tas niet in de lengte bovenop je achterdrager. Alles wat voorop zit compenseert. Niet alleen voortassen maar ook een stuurtas, bidons en uiteraard alle bikepackingtassen daartussenin.
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
Tips: Neem een fiets met niet al te korte achtervork.
Check
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
Neem een drager die niet overdreven naar achteren gemonteerd zit.
Check
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
Hang je tassen zover mogelijk naar voren, totdat ze bijna tegen je hakken komen.
Check
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
Die de zwaardere dingen vooral vóór en onder in de tassen.
Check
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
Leg een lange tas niet in de lengte bovenop je achterdrager.
Nope, maar wel zoveel mogelijk naar voren. Makkelijker m'n tassen in komen als ze nog op de fiets zitten
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
Voortassen
Nope. Wel voortassen achterop.
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:25
een stuurtas
Nope

;)
Je bent dat ook niet de eerste de beste die eens wat probeert Jurr!
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 12:50
Je bent dat ook niet de eerste de beste die eens wat probeert Jurr!
Nope.

Wel een hoop geleerd. Ook hier op het forum. Onder andere van jou (-:

Verder gewoon doen en proberen.
Ik heb wel een korte achtervork, want ik houd van een wendbare fiets. Voortassen achter id zo ver mogelijk naar voren en niets op de bagagedrager. Zonder gewicht voor komt mijn voorwiel af en toe omhoog. Met beetje gewicht in stuurtas is dat verholpen. Wellicht is stuurrol beter, want dan zie ik het voorwiel nog, ik vind makkelijke toegankelijke (ook tijdens het fietsen) stuurtas echter wel fijn.
Jurr schreef:
zo 13 nov, 2022 12:48
Check
Check
Check
Check
Nope, maar wel zoveel mogelijk naar voren. Makkelijker m'n tassen in komen als ze nog op de fiets zitten
Nope. Wel voortassen achterop.
Nope

;)
Exact mijn instellingen! :)

Dit forum is idd niet handig als je een luxekampeerder wilt worden ;)
Fedor schreef:
zo 13 nov, 2022 16:10

Dit forum is idd niet handig als je een luxekampeerder wilt worden ;)
Daar hebben we dan weer de winkels voor. Als je daar helemaal los gaat dan heb je naast 6 fietstassen ook nog een aanhanger nodig ;)

En ach, tussen die zestassenmetaanhanger-setup en deze lichtgewicht setup...

viewtopic.php?f=4&t=38008

...is het aan iedereen zelf om daar een eigen balans in te vinden (-:
Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten toch :wink:
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 09:53
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 13:50
Dank, ja die gewictsverdeling komt mij bekend voor een aspect is nog niet aan de orde gekomen , het remvermogen op het voorwiel is het grootst op een fiets, wellicht dat dat ook een argument om de voorkant voldoende te belasten. Van die vreemde opstelling in de USA heb ik gehoord .. tsja...
Met die Amerikaanse verdeling, krachtige remmen en een beetje paniek vlieg je zo voorover. Dat heb ik helaas meermaals gedaan en vaak ook van anderen gehoord en op filmpjes gezien.
Juist die ouderwetse verdeling meer achter dan voor is zo gek nog niet. Daar hou ik mij dan maar aan.

Ik ben ook een keer over de kop gegaan paniek stop om franse tourist op de fiets die plotseling naar links ging om de geveltjes beter te kunnen bekijken te vermijden. Mijn fiets met hydraulische remmen en mtb banden de fiets stond onmiddellijk stil, ik vloog door met mij rug op het wegdek geland,. geen helm even buiten bewustzijn en 3 dagen plat.
Die remmen Shimano XT zijn dus heel erg goed...... 😭 en beter helm op in de Amsterdam.
liefhebber schreef:
zo 13 nov, 2022 11:24
Niet alle Amerikanen bevelen deze setup aan.
Maar die Amerikanen waarschuwen wel voor te weinig grip op je voorwiel als je bergop rijdt, met alle bagage op de achterdrager.
Ze bevelen aan om aan het begin van de afdaling, wat bagage van voor naar achter te verplaatsen.

≈=========Edit per 1140 uur======
Mensen die reizen op een wielrenfiets met een kleine naloop, hebben bergop minder moeite met veel bagage op de voordrager, dan mensen op een MTBachtige fiets met veel naloop.
Een en ander heeft met wheelflop van doen.
Dank
Weer een "nederlands" nieuw woord geleerd Wheelflop"...nu ja geleerd ik heb geen flauw benul wat dat betekent ☹️