Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overtocht groot brittanie - Forum Wereldfietser

overtocht groot brittanie

Hallo

Van de zomer wil ik gaan fietsen naar en in Groot Brittanie, vanuit Nederland. Omdat ik niet zo'n geoefende fietser ben wilde ik niet te veel kilometers fietsen en had ik voor mezelf de volgende route in gedachten
Ik wil graag met de veerboot vanuit Rotterdam naar Harwich en dan met de fiets richting Londen en dan met de boot naar Belgie.

Nu vindt ik het best moeilijk om de plaatsen te vinden waar de boot vertrekt (mijn fietsroute is hiervan afhankelijk).
Op www.routenet.nl is te zien dat er ook bijvoorbeeld een boot vanuit Londen naar Zeebrugge vaart (maar waarschijnlijk is dit een vrachtboot maar dit weet ik niet zeker)

Mijn vraag is, weet iemand de plaatsen in Belgie en Nederland waarvan ik naar Groot Brittanie kan fietsen en waar ik dan aan kom in Engeland?


Alvast bedankt

Gijs van den Berg

zaterdag 8 mei 2004
:arrow: :arrow: :arrow:

hoera vandaag hebben we de ligfiets uitgeprobeer over een lengte van 30 kilometer en hij is heel gebleven :!: (en ben mijn gms verloren)
De fiets is inmiddels 3,4 meter lang en met aanhanger (alla bobjak) 5 meter.....

Engeland hier wie komming!!!!
:DAfbeelding

Hoi Gijs,

Met fietsen in of naar Groot Brittanie heb ik geen ervaringen, maar je zou bij de landeninformatie kunnen kijken. Voor een overzicht van ferrymaatschappijen: http://www.worldtravellers.net/seatravel/ferries.html

Groet,

Sjoerd

Een goed begin is engeland.pagina.nl, hier staan diverse maatschappijen op.

De mogelijkheden zijn oa:
Hoek van Holland - Harwich (Stena)
IJmuiden - Newcastle (DFDS)
Rotterdam - Hull (P&O)
Zeebrugge - Hull (P&O)
Zeebrugge - Rosyth (Edinburgh) (Superfast Ferries)

Om van Nederland naar GB te fietsen zul je wel in een waterfiets moeten investeren.
Je kunt ook iets zuidelijker dan Belgie aankomen, namelijk in Calais. Er zijn verschillende veerdiensten die vanuit Dover of Folkstone naar Calais varen. Een zoekmachine met Ferry, Calais en Dover levert diverse mogelijkheden op, onder andere alweer P&O en Seafrance.
Bij Seafrance kon ik niets over fietsers vinden, bij P&O is het geen probleem. Met de fiets vanuit of naar Calais heb ik geen ervaring bij de andere bestemmingen is het altijd zonder problemen gegaan.
Hoi Gijs. Engeland is wat mijn ervaring betreft een mooi fietsland. Vier jaar geleden ben ik er ook geweest, met de boot van Hoek van Holland naar Harwich toe. Ik ging met die hele snelle catamaran! Die vertrekt s'ochtends (daarom heb ik geovernacht in Hoek van Holland zelf), als je aankomt bij de boot zie je een hele rij met auto's staan. Je moet natuurlijk niet in die rij gaan staan, maar je dring als enige fietser gewoon voor. Niemand die je dat kwalijk neemt.

Eenmaal binnen (via de grote roll on/roll off klep) wordt je verwezen naar een railling waar nog meer fietsen stonden. Daar zijn flinke touwen aan bevestigd waar je je fiets aan kan vast binden. Niet onverstandig. Mijn achtertassen waar de minder waardevolle spullen inzaten liet ik er gewoon aan zitten. De rest nam ik mee naar boven toe.

Na 3,5 uur ben je al weer in Engeland. Toen de klep omlaag ging, vloog ik er als eerste van af. Dat was gaaf. In Harwich merk je gelijk al dat je in het buitenland zit. Je moet gelijk klimmen, en je kom gelijk aan bij een rotonde waar je dus links omheen moet. Hebben je hersens ook wat te doen.

--
Leo van Lierop

Natuurlijk rijd je die auto's voorbij. Ze blijven ook niet achter jouw aan rijden als je als eerst van boord gaat. HvH-H is inderdaad lekker vlot en HvH heeft een camping mocht dit nodig zijn. De veerdiensten naar het noorden hebben het voordeel dat je 's avonds aan boord stapt, hapje, drankje, muziek, slapen, douchen, ontbijten en de volgende ochtend om een uur of 8 ben je aan de overkant en heb je een hele dag voor je.
Hallo,

Bedankt voor de reacties,
De heen weg wil ik met mijn fietsje met de boot tussen Hoek van H --> Harwich. Dan wil ik naar Londen (om er een dagje de tourist uit te hangen) Daarna wil ik graag met de ferry terug naar huis onder in Engeland naar Vlissingen of Oostende (België). Volgens de routeplanner kan ik van Sheerness naar Vlissingen maar de volgende informatie van een vage website zegt het volgende: [The Eurolink ferry service between Vlissingen and Sheerness has been discontinued] dus ik ben bang dat ik niet van Sheernes kan vertrekken.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik terug komen richting Nederland of België vanuit het zuiden van Engeland?

Alvast bedankt

Gijs van den Berg

Vlissingen - Sheerness bestaat niet meer voor passagiers. De informatie van die site klopt. Ramsgate - Oostende bestaat ook niet meer. Vanuit noord Frankrijk zijn er diverse mogelijkheden. Je zou het gedeelte door Belgie met de trein kunnen doen. De fiets mee in de trein van Rotterdam naar Zeebrugge was in ieder geval geen probleem.
Hier zijn ze:
Afbeelding

Hoi,

Er gaan ook boten voor vrachtverkeer van Dover naar Zeebrugge; dat is voor jou misschien wat gunstiger. Ik weet alleen niet of het mogelijk is op die boten mee te gaan als fietser. Ruimte is geen probleem tussen al die vrachtwagens, maar ze de vraag is of de rederij ook wil meewerken.... Ik zou er in elk geval een telefoontje aan wagen.

Hoi,

Ik ben weer een stukje verder gekomen, ik weet dat er een vrachtboot van
[Stok Continental Services b.v. stellendam] [http://www.stokcargo.nl/]
vaart tussen Dartford (Londen) en Oostende vaart. Volgende week (na oud en nieuw) ga ik even bellen of het mogelijk is om mee te varen.
Ik hoop dat het gaat (met een fiets op een vrachtboot) want ik ben bezig een tandem-lig-fiets te maken ((naar ontwerp van greenspeed) en die word ongeveer 3 meter lang 8O dus, uhm...... met de trein mee zal niet een optie zijn :roll:
Maar als iemand suggesties heeft voor een andere route van Londen/ Zuid Engeland naar Oostende/Vlissingen dan sta ik daar voor open!

Bedankt voor de reachties!

Groetjes Gijs van den Berg

Als je met een drie meter lange ligtandem door het Londense verkeer wil wens ik je veel plezier. Een paar extra spiegels zal niet overbodig zijn.
Ik ken ze niet dus net maar een site opgezocht. Ehh.... dat is wel erg veel fiets. :) Zeker weten dat je geen vrachtwagenrijbewijs nodig hebt voor zo'n gevaarte?
Laat 'm eens een keer zien op een weekend. Daar komen wel meer ligfietsers.
Hoi,

Ik wil wel graag mijn tandem laten zien op een weekend, maar hij is nog niet klaar. ik ben bezig met het ontwerp in autocad, maar ben eerst naar de bibliotheek geweest. Omdat de fiets voor 2 wielen krijgt moet de besturing ook een beetje goed uitgedacht zijn.
De vakantie die we willen maken zal in de zomervakantie zijn en ik ga komende half jaar afstuderen dus ik hoop dat ik hem af krijg.


Groetjes Gijs

(Oja door Londen (centrum) willen we niet gaan fietsen, we camperen in de buurt van Londen en pakken de trein of metro)
Hoi,

Vandaag heb ik een mailtje gestuurd naar de rederij dartline en ben benuwt of dat we met hun mogen overvaren van zeebrugge naar dartford Engeland

:?:
Dag Gijs,

Enkele jaren terug heb ik een vergelijkbaar traject gedaan. Alleen zijn wij een behoorlijk pittige (zeer steile) lus gaan maken door Yorkshire en het Peak District. Zeer geschikt om stalen kuiten te kweken! Tegelijkertijd heel mooi. Als je dichter bij de kust blijft is het allemaal wat vlakker, maar Engeland blijft (op de streek rond Oxford na) een stevige intervaltraining, wat mij betreft fysiek zwaarder dan pakweg de Pyreneeën.

Ik herinner me ook dat we vanuit Harwich hardhebben lopen vloeken op een redelijk vlakke weg, vanwege regen en zware tegenwind.

Reken zeker niet op de veerboot Dover-Oostende, die bestaat niet meer sinds dit najaar (Oostende heeft als passagiersterminal afgedaan). De enige passagiersverbinding die nog overblijft is die Dover-Calais, maar daar heb je echt niets aan (geen treinverbinding). Dus ik wens je veel succes met de vrachtboot (laat weten of het lukt).

Zelf heb ik er wel eens aan gedacht dat het voor een volgende GB-trip misschien een idee is om een deal te sluiten met een truck/personenwagen die de Chunnel neemt. Misschien nog een ideetje.

Groetjes,

Astrid
Hallo,

Onderstaande reactie kreeg ik terug op mijn vraag of het mogelijk was mee te varen met een vrachtbootje naar Engeland......................
Ik kan nog andere rederijen proberen maar ik ben bang dat het nix wordt gezien dat ze praten over regelgeving......... :( Het is wel jammer, nu fietsen we wel van (Oploo Noord Brabant) met een boogje naar Rotterdam -->Harwich en dan uhm een rondje in Engeland langs de kust naar Londen, daar een campingetje (dagje met de trein naar de Big Ben) en dan een boogje naar Harwich--> Rotterdam en dan weer een boogje naar huis (Oploo Noord Brabant). Ik vind het erg jammer, we hadden ons zo verheugt om een rondje te fietsen en nu is het :arrow: en terug................ :? :? :?

:cry: :cry:


Email bericht: :cry:
---------------------------------------------------------------------
Geachte heer van den Berg,

Bedankt voor uw aanvraag. Helaas nemen ook wij alleen vrachtverkeer mee op onze routes en mogen wij gezien de huidige regelgeving geen passagiers
meenemen op onze schepen. Wij raden u aan contact op te nemen met één van de volgende rederijen, welke wel passagiers vervoeren:
Stena Line Hoek van Holland - Harwich
P&O Ferries Rotterdam - Hull

Veel succes met het vinden van een voor u geschikte overtocht en alvast een
prettige vakantie toegewenst.

Met vriendelijke groet,


Sandra van Ravenzwaaij (dartline.co.uk)
Sales Executive
Ojaa

We wilden er natuurlijk ook een drielandenfietsrooute van maken, door de boot te nemen naar onze zuiderburen! Daar wilde we een LF route pakken: de LF 51/511 richting Eindhoven.

Groetjes Gijs
Hallo

Hmmmmm ik heb weer iets gevonden maar kweet nog niet zo goed of het iets is, ik heb een mailtje naar de webmaster gestuurd of het klopt.

Een overtocht van Zeebrugge naar Felixtowe. Dan hoeven we de terugweg niet via dezelfde boottocht als de heen weg :!: :)

Dit is de site: http://www.groteroutepaden.be/grlf/lf/overzicht1.htm

Ik ben benuwt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Gijs
Hallo allemaal

Heel misschien hebben we een lichtpuntje :idea: aan de horizon. De ouders van mijn vriendin willen ons misschien wel wegbrengen tot Gent en dan fietsen we naar Calais en dan met de boot naar Dover

Oja onderstaande Mail is een reactie van die site van fiets routes door Belgie.

Groetjes Gijs


Van : Alain - <fietsroute.co.uk>
Verzonden : zaterdag 10 januari 2004 17:10:20
Aan : gijs berg <berggijs
Onderwerp : Re: LF route overzichts kaart

--------------------------------------------------------------------------------


Spijtig genoeg is de ferry dienst naar Felixtowe opgedoekt,

u kan wel uit Zeebrugge varen naar Rosyth (Schotland), dit is wel een toch van 17,5 uur !

meer info op : http://www.overtocht.nl/transport/super ... o2003.html
mvg,

Alain

Ik zou gewoon de ferry van Hoek van Holland naar Harwich nemen. Ik heb jaren in dat deel van Engeland gewoond (Cambridge) en stak heel vaak zo over. Het is heel goedkoop (er zijn super apex tickets) en met de fiets erg handig. Er is helaas tegenwoordig geen nachtboot meer, dus je moet ofwel met de vroege boot, en dan moet je in Hoek van Holland overnachten, of met de late, en dan moet je dicht bij Harwich overnachten. Ik doe tegenwoordig altijd dat laatste, en dan fiets ik vanaf Harwich nog een klein stukje richting Manningtree over de weg die min of meer langs de baai loopt. Vanaf nu met de zomertijd haal je het wel voor het donker. Iets over de helft van de rit naar Manningtree is er dan in Bradfield achter een cafe een (simpele) camping. Je kunt er lekker Engels bier drinken, en eten als je dat wilt.
Naar Londen zou ik dan gewoon vanaf Manningtree een dagtocht met de trein maken. Als je dat achter de rug hebt kun je vervolgens allerlei kanten op fietsen.
Fietsen in Engeland kan best stressvol zijn. Vijfentwintig jaar geleden reed ik met een snelle lichte randonneur in een vloek en een zucht van Cambridge naar Harwich over de grotere wegen, maar dat zou nu zelfmoord zijn. Je moet echt de kleinste weggetjes uitzoeken. Het probleem is dat die vaak slechts door grotere wegen met elkaar verbonden zijn. Anders dan in Nederland is er nauwelijks een snelwegennet over het bestaande wegennet heengelegd, zodat de grotere bestaande wegen steeds maar weer groter werden. De kleinere wegen zijn daarmee een soort eilandjes. Wel zijn de kaarten uitstekend, zodat je je goed kunt voorbereiden. Zuid Engeland is uiteindelijk een dichtbevolkt gebied.
De kleinere weggetjes hebben ook een veel slechter wegdek, dat ook nog eens niet erg goed wordt schoongehouden. Er ligt veel glas. Ik heb toen ik laatst weer een jaar in Engeland woonde echt zwaardere banden moeten monteren. Die lichte randonneur van destijds is nu heel wat minder bruikbaar. Daarnaast is Engeland nogal heuvelachtig, om het mild uit te drukken. Als je weinig ervaren bent kun je het beste nog maar eens ernstig kijken naar de tandwielen die je hebt gemonteerd.
Maar laat je er niet van afhouden. Ik doe het zelf steeds heel graag.
hartelijke groeten,
Wim Jongman

misschien slim om een andere route te plannen en wel van Hull naar Harwich.

Heen kan dan met P&O Rotterdam - Hull
en terug met Stena: Harwich - Hoek.

Het aantrekkelijke van de route (die een deel is van de Noordzee Fietsroute) is dat het grootste gedeelte door East Anglia gaat en dat is niet zo geaccidenteerd.

Zo is het mogelijk om toch lineair te fietsen, met gebruik van Ferries: vrachtboten hoeven zo niet.