Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop bikepackingtassen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Aankoop bikepackingtassen

129 berichten
@geertdebruijn
Wil je ook nog een foto plaatsen van je cockpit?

EDIT
Ik heb de foto nader bestudeerd krijg een beetje de kriebels van deze opzet.
Het doet me denken aan zo'n Kever of een Fiat 500 met een rekje en een liefst rieten of leren koffertje achterop.
Zeg maar over de top.
Ik zie die reserve binnenband, die reserve riem, die flesjes.
Waar ga je helemaal naar toe?
Als ik alleen al denk aan het gewicht van al dat hechtmateriaal om alles aan de fiets te bevestigen.
Kan je dan niet net zo goed of beter nog met een gewone vakantiefiets met spatborden en een klassieke Vaude of Rohloff tassenset onderweg?

Het mooist vind ik trouwens het doekje, het zweetdoekje, op het stuur.
Een in mijn ogen onmisbaar attribuut.
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 10:01
IMG-20220716-WA0029.jpg
Die is wel heel compleet opgetuigd :)

Handige plek voor bidons en pomp (wordt die laatste alleen niet enorm ondergeblubberd).

Vraagje: Kan jij nog staan met de fiets / bovenbuis tussen de benen? Je hebt wel een standaard maar bij een te hoge bovenbuis moet je echt afstappen. Niet kunnen staan is voor mij een no-go want dan zou ik bij elke foto die ik maak de fiets (zonder standaard) echt moeten vasthouden, neerleggen of ergens tegenaan zetten.
Fedor schreef:
zo 06 nov, 2022 10:42
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 10:01
IMG-20220716-WA0029.jpg
Die is wel heel compleet opgetuigd :)

Handige plek voor bidons en pomp (wordt die laatste alleen niet enorm ondergeblubberd).
Als ik veel door blubber rijd (doe ik niet veel) wel. Hij wordt inderdaad wel zanderig. Het zij zo.

Vraagje: Kan jij nog staan met de fiets / bovenbuis tussen de benen? Je hebt wel een standaard maar bij een te hoge bovenbuis moet je echt afstappen. Niet kunnen staan is voor mij een no-go want dan zou ik bij elke foto die ik maak de fiets (zonder standaard) echt moeten vasthouden, neerleggen of ergens tegenaan zetten.
Dat gaat inderdaad net goed.
Ik wijzig soms ook de setup voor een deel. Gewoon om te proberen. De laatste keer lag mijn stoeltje op mijn saddlebag gegespt en mijn tentstokken bij mijn handlebar harnas in. Zo had ik weer ruimte in mijn framebag. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Vaak zit er niet veel verschil tussen maar ziet het er wat anders uit. Ook leuk. Inmiddels een vecnum stuurpen toegevoegd (niet op foto). Dat is echt een feest ook al heb ik al wat bredere banden. Je kunt dan een mooie balans vinden met de instelbare pen en bandenspanning. En ja, die vecnum kost wel wat maar bevalt mij zeer goed. Ik heb er gewoon lol in om mijn fiets zo goed en mooi op te tuigen als het kan. Beetje hobbyen heet dat.
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 10:58
Ik heb er gewoon lol in om mijn fiets zo goed en mooi op te tuigen als het kan. Beetje hobbyen heet dat.
Zo is dat.
Eind 60-er jaren las ik in Auto, Motor & Sport een artikeltje over de nieuwste Puch racefiets.
Er werd bewonderend geschreven over die prachtige fiets, opgebouwd met de nieuwste materialen.
Titel van het stukje: "Auf's treten kommt es an!"
Poppink schreef:
zo 06 nov, 2022 10:35
@geertdebruijn
Wil je ook nog een foto plaatsen van je cockpit?

EDIT
Ik heb de foto nader bestudeerd krijg een beetje de kriebels van deze opzet.
Het doet me denken aan zo'n Kever of een Fiat 500 met een rekje en een liefst rieten of leren koffertje achterop.
Zeg maar over de top.
Ik zie die reserve binnenband, die reserve riem, die flesjes.
Waar ga je helemaal naar toe?
Als ik alleen al denk aan het gewicht van al dat hechtmateriaal om alles aan de fiets te bevestigen.
Kan je dan niet net zo goed of beter nog met een gewone vakantiefiets met spatborden en een klassieke Vaude of Rohloff tassenset onderweg?

Het mooist vind ik trouwens het doekje, het zweetdoekje, op het stuur.
Een in mijn ogen onmisbaar attribuut.
Mijn insteek was om gewicht te besparen aangezien ik zoveel mogelijk (met name vakantie) off road wil rijden. Afgelopen zomer een combi van "the old chalkway" en " king alfredsway" gedaan.
Door mijn bagagerekken, spatborden,lichtere,snellere banden,ortliebtassen thuis te laten bespaarde ik al gauw 4,5 kilo. Misschien iets meer.
Met een lichtere brander, slot, slaapzak en wat minder kleding heb ik mijn gewicht met ongeveer 7,5 kilo kunnen reduceren. Dit soort setup vraagt gewoon wat volume besparing. Kost wel wat maar tja...
Ten aanzien van de cockpit; molokkostuur(wel zwaarder maar meer handposities), telefoonhouder, Garmin, lenzyne lamp en km teller.
Poppink schreef:
zo 06 nov, 2022 10:35

Ik heb de foto nader bestudeerd krijg een beetje de kriebels van deze opzet.
Ik ook. De vakantiekriebels.

(-:
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 11:14
... 4,5 kilo ... heb ik mijn gewicht met ongeveer 7,5 kilo kunnen reduceren. ...
Wat is de netto gewichtsbesparing, als je dingen als spatborden, ander slot / banden / brander / slaapzak e.d. niet meetelt? Immers, die gewichtsbesparing kan je ook in een andere set-up toepassen. Oftwel, wat is de netto besparing in termen van wel/niet rekjes, tassen, harnas, straps e.d.?

Begrijp me niet verkeerd: een bikepacking set-up zal handig zijn als je singetracks gaat rijden. Dat alleen al is dus een goede reden om hiervoor te kiezen. Maar al die kleine tassen en vastmaakdingen wegen bij elkaar toch ook aardig wat?
@willem.m

Geert zegt het al.
"Ik heb er gewoon lol in om mijn fiets zo goed en mooi op te tuigen als het kan."

Zo heb ik er gewoon lol in om zonder reserve spaken en ik weet niet wat rond te toeren.
Voor mij alleen maar een binnenband omdat ik er de pest in heb om onder mogelijk lastige omstandigheden een band te plakken.
Mijn laatste lekke band was overigens op 27 juni 2017 rond 10 over 12 op de noordelijke stadswal van Lucca. (dit geheel in de geest van het formidabele geheugen van Martin)
Ik heb toen ter plaatse een binnenband gekocht van de fietsenmaker en dacht: "zoiets gaat mij niet weer overkomen!"
willem.m schreef:
zo 06 nov, 2022 11:51
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 11:14
... 4,5 kilo ... heb ik mijn gewicht met ongeveer 7,5 kilo kunnen reduceren. ...
Wat is de netto gewichtsbesparing, als je dingen als spatborden, ander slot / banden / brander / slaapzak e.d. niet meetelt? Immers, die gewichtsbesparing kan je ook in een andere set-up toepassen. Oftwel, wat is de netto besparing in termen van wel/niet rekjes, tassen, harnas, straps e.d.?

Begrijp me niet verkeerd: een bikepacking set-up zal handig zijn als je singetracks gaat rijden. Dat alleen al is dus een goede reden om hiervoor te kiezen. Maar al die kleine tassen en vastmaakdingen wegen bij elkaar toch ook aardig wat?
Mooi woord trouwens "vastmaakdingen". Ga ik onthouden.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de lichtere aangeschafte spullen ook in mijn ortliebs had kwijt gekund.
Feit is dat ik vermoedelijk in de val was getrapt om meer mee te nemen omdat ik genoeg ruimte had.
Nu moest ik gewoon selectiever zijn.

Spatborden en racks: 2,1 kg
Ortliebtassen voor en achter: 3,4 kg
Stuurtas ortlieb + mount : uhhh....900 gram ??
Saddlebag, framebag, forkbags en handlebarharnas : 1,8 kg

Besparing dus 4,6 kg
Feit blijft wel dat ik met TM3+ niet de lichtste fiets heb. Met 50-22 Rohloff kan ik goed uit de voeten ook al zou ik op sommige Engelse keien/boomwortels met 17% soms een 46-22 willen hebben. Ook dan zijn er routes te vinden (die ik graag wil doen) waar je een stukje moet afstappen. Zeker bij 30 graden Celsius en ook gezien mijn leeftijd (63).
Soms vloeken en bovenop genieten van het uitzicht. Avontuur houdt ook dompers in.
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 12:15

Spatborden en racks: 2,1 kg
Ortliebtassen voor en achter: 3,4 kg
Stuurtas ortlieb + mount : uhhh....900 gram ??
Saddlebag, framebag, forkbags en handlebarharnas : 1,8 kg

Besparing dus 4,6 kg
Je vergelijkt dan wel een set-up met een pack volume van 80-90 liter met een set-up met pack volume van 35-40 liter


Boven de 40 liter wordt het toch wel een wirwar van overal wat zakjes aanhangen....

In januari vertrek ik weer naar Spanje en vanwege de warmere kledij en de wens om voor twee dagen eten te kunnen meenemen twijfel ik toch of meer en meer zakjes aan mijn stuur hangen opweegt tegen gewoon twee 20 liter achtertassen en de tent op het bagagerek....
(Mijn halve frametas zou ik wel houden voor het eten)

PS: voor mij is een simpele streefgetal: Voor 50 gram zak (met zijn bevestiging of rack) wil ik 1 liter pack volume hebben....

Rekenvoorbeeld:
Een 10 liter zadeltas die 600 gram weegt is dus er iets boven
Een 4 liter frametas van 100gram met 150 gram metalen houder is dus weer net erboven....

Twee 20 liter achtertassen die elk 800 gram wegen met een 800 gram achterrack waar ik de tent en mat opleg (ook 8 liter)
Geeft 2400 gram voor 48 liter...
Dus 50 gram per liter....

Dus eenmaal boven de 40-45 liter hebben achtertassen mijn voorkeur.
PhilipBe schreef:
ma 07 nov, 2022 20:05
geertdebruijn schreef:
zo 06 nov, 2022 12:15

Spatborden en racks: 2,1 kg
Ortliebtassen voor en achter: 3,4 kg
Stuurtas ortlieb + mount : uhhh....900 gram ??
Saddlebag, framebag, forkbags en handlebarharnas : 1,8 kg

Besparing dus 4,6 kg
Je vergelijkt dan wel een set-up met een pack volume van 80-90 liter met een set-up met pack volume van 35-40 liter


Boven de 40 liter wordt het toch wel een wirwar van overal wat zakjes aanhangen....

In januari vertrek ik weer naar Spanje en vanwege de warmere kledij en de wens om voor twee dagen eten te kunnen meenemen twijfel ik toch of meer en meer zakjes aan mijn stuur hangen opweegt tegen gewoon twee 20 liter achtertassen en de tent op het bagagerek....
(Mijn halve frametas zou ik wel houden voor het eten)

PS: voor mij is een simpele streefgetal: Voor 50 gram zak (met zijn bevestiging of rack) wil ik 1 liter pack volume hebben....

Rekenvoorbeeld:
Een 10 liter zadeltas die 600 gram weegt is dus er iets boven
Een 4 liter frametas van 100gram met 150 gram metalen houder is dus weer net erboven....

Twee 20 liter achtertassen die elk 800 gram wegen met een 800 gram achterrack waar ik de tent en mat opleg (ook 8 liter)
Geeft 2400 gram voor 48 liter...
Dus 50 gram per liter....

Dus eenmaal boven de 40-45 liter hebben achtertassen mijn voorkeur.
Natuurlijk maak ik die vergelijking. Daar is het mij ook om te doen. Minder gewicht en dat houd in dit geval ook minder volume in. Ik kan met deze setup echt alles meenemen wat ik nodig heb voor een langere vakantie. Inclusief stoel en 2 persoonstent.
Voor de gravelbike wil ik een halve (en behoorlijk slanke) framebag aanschaffen. Graag jullie ervaringen met bepaalde merken :)

Maat: lengte 51cm, balhoofd 5 cm, max hoogte 14 cm (dan zit hij echt al tegen de liggende bidon aan). Liefst aan beide zijden ritsen. (Op dit moment) meer bedoeld voor lange dagtochten waarbij ik spullen (telefoon, camera, proviand, extra fietskleding) mee kan nemen dan als onderdeel van een grote reisset.

Zaken die nu vooraan op het lijstje staan als potentiële aankoop:
Revelate Design Tangle: https://www.revelatedesigns.com/index.c ... leFrameBag
Meeste gebruikers zijn zeer positief hierover maar schijnt wel erg gevoelig voor lekkage te zijn (tot plassen in de tas).

Apidura Racing Frame Pack: https://www.apidura.com/shop/racing-frame-pack/
Mooi vormvast (minder uitstulpingen dus minder kans om te raken én echt regendicht. Wel wat kleiner. Geen idee of de tapse vorm voordeel of nadeel biedt.

Restrap Race Frame Bag: https://eu.restrap.com/collections/fram ... -bag-large
Redelijk stevige vorm. Vult wel de hele onderkant van de framebuis maar ook taps. Niet geheel regendicht (binnenzijde werd vochtig bij reviews) maar wel een stuk beter tegen water bestand dan de standaard frametas van Restrap. Max hoogte is wel iets groter dan 14cm maar dit zit wel in de punt.

De getrouwe Ortlieb Frame Pack Toptube: https://www.ortlieb.com/nl_nl/frame-pack-toptube
Absoluut waterdicht, wel maar één rits en nogal slapjes qua vorm. Ook het feit dat de framebuis bedekt wordt vind ik wat minder.

Prijsvechter: Agu Tube Frametas Venture: https://agu.com/tube-frametas-venture?c ... iant=Black
Veel goedkoper dan de rest, niet waterdicht, slappe vorm. (De extreme-variant was te hoog en komt ook niet meer op hun website voor).
Erg blij met mijn Porcelain Rocket 52Hz full framebag, maar die is er niet in een smalle versie; Vooral tevreden met het ontbreken van ritsen, en de rolltop sluiting. Deze Ortlieb https://www.ortlieb.com/nl_nl/frame-pack-rc-toptube zou voor mij dan ook bovenaan mijn lijstje staan als ik naar een kleinere framebag zou kijken. De geringe diepte maakt dat ik m'n spullen liever van 'boven' in de framebag zou stoppen, dan van opzij?
Fedor schreef:
ma 14 nov, 2022 16:27
Voor de gravelbike wil ik een halve (en behoorlijk slanke) framebag aanschaffen. Graag jullie ervaringen met bepaalde merken :)

Prijsvechter: Agu Tube Frametas Venture: https://agu.com/tube-frametas-venture?c ... iant=Black
Veel goedkoper dan de rest, niet waterdicht, slappe vorm.....
@Fedor, heb deze,
Vond ik al duur genoeg voor wat eten, tentstokken, pomp, wat kledij, reservesokken, lader en kabel... Deze laatste in een plastiek zakje want inderdaad niet "compleet" waterdicht....
Weet niet wat je bedoelt met "slappe vorm"? Als je er (te) veel induwt staat hij bol. (maar dan forceer je de rits, dus dat vermijd ik.) Dus bij "normaal" volstoppen is de vorm goed.
Screenshot_20221114_141050.jpg
Drie maanden gebruikt in mijn rondje rond de Baltic, best tevreden over.
Jan-Joost schreef:
ma 14 nov, 2022 20:33
Deze Ortlieb https://www.ortlieb.com/nl_nl/frame-pack-rc-toptube zou voor mij dan ook bovenaan mijn lijstje staan als ik naar een kleinere framebag zou kijken. De geringe diepte maakt dat ik m'n spullen liever van 'boven' in de framebag zou stoppen, dan van opzij?
Is idd zeker handiger vullen, maar onderweg even snel wat pakken is er dan niet bij.

De Specialized/Fjällräven frametas (https://www.fjallraven.com/nl/nl-nl/tas ... rame-bag-m) is een tussenvorm met de rits helemaal bovenaan.
Fedor schreef:
di 15 nov, 2022 10:38

Is idd zeker handiger vullen, maar onderweg even snel wat pakken is er dan niet bij.
Voordeel is wel dat zonder rits, de rits ook niet stuk kan ;) Was ik na twee kapotte Ortlieb ritsen wel een beetje klaar mee, gelukkig kwamen ze toen met de RC versie. (-:

Maar bij zo'n kleine wellicht minder belangrijk dan bij een grote variant.
Ik denk dat dat bij de Specialized/Fjällräven ook een probleem zou kunnen vormen. Die rits wordt onder een rare hoek belast.
Ik heb ervaring met verschillende frametassen.
Ik heb een full frame Revelate en die is inderdaad niet waterdicht. Dat is bij mij geen probleem want hij wordt alleen gebruikt in combinatie met andere tassen en dan gaat er alleen spul in dat nat mag worden.
Ik heb ook de Ortlieb in bezit maar daarvan doet de rits af en toe raar, een vriend heeft hem ook en ook zijn rits is kapot. Wel beide 1 model terug. Dus wellicht is de nieuwe beter.
Ik heb ook een full frame apidura expedition gehad (en heb nog steeds een apidura long top-tube pack). Deze tassen zijn inderdaad waterdicht maar de ritsen gaan vrij zwaar. De top tube bag wordt van bovenaf bediend, dus daarbij is het geen probleem. De rits van de framebag die ik had was eigenlijk al rijdend niet goed te bedienen.
Ik heb op mijn dagelijkse ritten nu een Wizard Works Framebag in gebruik, ook niet waterdicht.
Overigens heb ik de spullen die ik al rijdend nodig heb, in mijn achterzak. Mijn extra jasje, gereedschap etc zitten in de tas.
Het allerfijnst voor de spullen die je bij de hand nodig hebt zoals eten, camera/telefoon etc. vind ik de feed bag. Dus op echt lange ritten gaat die ook mee.