Additionally, paste this code immediately after the opening tag: faiv-lowrider tb.v. verende voorvork - Forum Wereldfietser

faiv-lowrider tb.v. verende voorvork

Sedert ruim 4 jaar een (prototype) van de Faiv in gebruik.
Vele tochten in binnen en buitenland mee gemaakt met zware belading.
(voor 2x7 kg)
Conclusie: absoluut probleemloos
zwaartepunt verschilt niet of nauwelijks van een conventionele Lowrider (en derhalve veel gunstiger dan de alternatieve Tubus Top Swing)
Geleidingen gaan bijzonder lang mee en bovendien is er niet of nauwelijks sprake van speling.

Een AANRADER!!!!!

Met de rij-eigenschappen ben ik het helemaal met je eens. Die verschilt inderdaad weinig van een conventionele low-rider.
De constructie zelf ziet er op het eerste gezicht "ingewikkeld" uit maar dat blijkt enorm mee te vallen. Wel moeten de geleiderails schoon gehouden worden. Heb jij ook die ervaring? En hoeveel kilometer heb je met deze drager gefietst en over wat voor soort wegdek?
Ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes,
Marco

Marco Meijerink schreef:Met de rij-eigenschappen ben ik het helemaal met je eens. Die verschilt inderdaad weinig van een conventionele low-rider.
De constructie zelf ziet er op het eerste gezicht "ingewikkeld" uit maar dat blijkt enorm mee te vallen. Wel moeten de geleiderails schoon gehouden worden. Heb jij ook die ervaring? En hoeveel kilometer heb je met deze drager gefietst en over wat voor soort wegdek?
Ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes,
Marco
Hallo Marco,

Eerlijk gezegd ken ik de spelregels van het forum nog niet maar ik hoop dat mijn antwoord desondanks op de bestemde plek aankomt.
Het schoonmaken van de geleidingen kan ik beamen.
Absoluut noodzakelijk om akelig gepiep bij het inveren te voorkomen.
Mijn bagagedrager heeft inmiddels zo'n 30.000 km onder de "beugel".
(ik geef toe: niet veel voor een periode van 4 jaar maar ik heb nog twee andere fietsen hoor!)
Alle soorten wegdek mee bereden.
Zoals eerder gezegd: absoluut probleemloos.
Ook de afwerking vind ik boven-gemiddeld.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de Tubus Top Swing hier zulk een goede
reputatie geniet!

Spelregels voor het forum zijn simpel: zolang het over fietsen/reizen gaat kan alles worden geplaatst. Dit forum is een onderdeel van onze vereniging. Vroeger was dit forum alleen open voor leden van de vereniging maar omdat we vinden dat het vertstrekken van fietsinfo één van de doelstellingen van de wereldfietser is, werd het forum open gesteld.

Maar goed, nu de drager.......
De reden dat de Tubus-Swing drager zo "populair" is heeft te maken met het feit dat Tubus één van de eerste en weinige merken is die aan de slag ging met een drager voor verende voorvorken. Voor Santos (fietsenmerk) hebben we zowel de Tubus-Swing als de Faiv-drager getest. Beiden hebben voor- en nadelen. Kort door de bocht: de Tubus is simpel maar is minder stabiel. de Faiv is complexer maar rijdt beter.
Maar wat voor onze vereniging werkelijk belangrijk is, is het gebruik over een langere periode onder barre omstandigheden. Dan pas onderscheidt goed fietsmateriaal zich van wereldfietsmateriaal.
Ik ben blij te horen dat jullie goede ervaringen hebben gehad met de Faiv. Hoe meer verschillende merken zich met voordrager voor verende voorvorken gaan bezig houden hoe meer leuke/goede ideeen er zullen komen.
Rest me nog te vermelden dat er inmiddels ook een versie van de Faiv met een bovenrekje te koop is. (analoog aan bijv. Blackburn)

Bovendien is er een uiterst simpele maar doeltreffende houder voor een koplampje verkrijgbaar.

groeten,

roy (marja)
Marco,

Mijn praktijkervaringen met het ding verbleken in vergelijking met een
aantal "hot core" fietsers die er de Zijderoute mee hebben gefietst.....!