Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paaltje! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Paaltje!

In Vlaanderen heb je niet alleen paaltjes, maar ook iets wat ik schaampaaltjes zou willen noemen.

Zie hier, in het vredige Bekkevoort: https://www.google.com/maps/@50.9181857 ... 384!8i8192

Er staat een huis op het fietspad, maar geen bezwaar: als een fietser daar van het fietspad moet afwippen, wordt z/hij beschermd door enkele stevige plastic paaltjes, geplaatst door een beschaamd gemeentebestuur. Iemand moet hun getipt hebben dat de weg een onderdeel is van het fietsroutenetwerk.

Nog altijd beter dan dit, natuurlijk: https://www.google.com/maps/@50.8359084 ... 384!8i8192

Daar ontbreken zelfs de schaampaaltjes, hoewel de auto's er flink hard rijden.
Kennelijk worden de rooilijnen daar van gemeentewege niet goed geregeld of waren de straten vroeger smaller?
Je vindt dit soort situaties overal. Als de geplande weg even niet past maak je de fietstrook gewoon smaller, of je hebt even geen fietsvoorziening. Elke wegbeheerder mag gemotiveerd afwijken van ontwerpstandaarden, dus dit zijn voorbeelden daarvan.
Het mooie van "paaltjes" is, dat het er zo veel zijn 8), zowel in aantal als in ontwerp.
In Berlijn bijvoorbeeld staan er naar schatting (2014) 350.000!
Volgend plaatje komt van (jawel..) de World Bollard Association :lol: (@WorldBollard):
een hele pagina uit de Berliner Morgenpost
IMG_9773.JPG
Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
za 17 dec, 2022 22:55
Het mooie van "paaltjes" is, dat het er zo veel zijn 8), […]
Volgend plaatje komt van (jawel..) de World Bollard Association :lol:
Er is wel stiekem een kleine kudde fietsnietjes tussen gekropen, en daar houden we juist wél van, toch?

Het Twitteraccount van de WBA is overigens beslist een aanrader!

Groetjes,

Carl
Terug van m'n draaidag op de molen (steenkoud....) ben ik bij de bewuste fietspaaltjes met rode knipperlichten tussen Winsum en Ranum gestopt en heb daar een kort filmpje van gemaakt.
In de verte rijdt er een Arriva-trein voorbij.
https://www.youtube.com/watch?v=FibtTKcMPlk
Leon schreef:
za 17 dec, 2022 22:18
Je vindt dit soort situaties overal. Als de geplande weg even niet past maak je de fietstrook gewoon smaller, of je hebt even geen fietsvoorziening. Elke wegbeheerder mag gemotiveerd afwijken van ontwerpstandaarden, dus dit zijn voorbeelden daarvan.
In België is het afwijken eerder regel dan uitzondering. En overheden maken te vaak misbruik van ontwerpstandaarden en normen (zoals het vademecum fietsvoorzieningen: https://wegenenverkeer.be/zakelijk/docu ... rzieningen)

Men wijkt er vanaf als het hen goed uitkomt, m.a.w. meestal als men van mening is dat het nodig is voor de autodoorstroming of de beperking van de kosten. Maar als men er b.v. vanuit de Fietsersbond op andere momenten op wijst dat iets nog beter kan ontworpen worden dan stelt men vaak dat het 'perfect voldoet aan de normen' om vooral het ontwerp niet in vraag te moeten stellen.

De paaltjesproblematiek is er daar een mooi voorbeeld van. Wegbeheerders die nog heel veel paaltjes plaatsen die niet voldoen aan de normen (of niet nodig zijn voor de normen) en diezelfde wegbeheerders die bepaalde onnodige paaltjes verdedigen door te stellen dat ze toch geplaatst zijn 'volgens de normen'.

Renaat
Leon schreef:
za 17 dec, 2022 22:18
Je vindt dit soort situaties overal. Als de geplande weg even niet past maak je de fietstrook gewoon smaller, of je hebt even geen fietsvoorziening. Elke wegbeheerder mag gemotiveerd afwijken van ontwerpstandaarden, dus dit zijn voorbeelden daarvan.
Je vindt dit soort situaties inderdaad overal. Het huis stond er al. De weg lag er al. Daarna moest er een fietspad bij. Dat werd er aangeplakt. Op de plek van het huis werd een slimme oplossing bedacht. Die werd gewoonweg slecht uitgevoerd. Daar zijn normen voor. In Nederland zijn die ontwikkeld door CROW. In België zal vast ook zo'n instituut bestaan. Maar de wegbeheerder moet die normen wel toepassen.
HenkS schreef:
di 20 dec, 2022 10:58
moet
Nee, de wegbeheerder mag er gemotiveerd van afwijken. Meestal zijn motivaties: planning, financiën en prioriteiten. Planning kan doodleuk inhouden dat een probleem bij een volgende renovatie wordt opgelost. Dat kan zomaar 30 jaar later zijn.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 18 dec, 2022 19:45
Terug van m'n draaidag op de molen (steenkoud....) ben ik bij de bewuste fietspaaltjes met rode knipperlichten tussen Winsum en Ranum gestopt en heb daar een kort filmpje van gemaakt.
In de verte rijdt er een Arriva-trein voorbij.
https://www.youtube.com/watch?v=FibtTKcMPlk
Dat kan veel gemakkelijker. Zie onderstaande foto's.
Er kwam een langzaamverkeersvoorziening. Als fietspad kon het niet aan de normen voldoen, dus werd het een voetpad met "fietsen toegestaan"; dan ben je van de normen af. Daarna moesten er paaltjes komen. Die kwamen er, drie. Maar de gemeente wilde geen paatjes dus kwamen er stenen. Ook klaagden automobilisten (busjes, onderhoudsvrachtauto's etc.) die er moesten zijn dat ze er niet in konden. De oplossing is even eenvoudig als geniaal: één paaltje, één steen en éénmaal voldoende ruimte voor de auto's die er moeten zijn. Ter beveiliging kwam er een lantaarnpaal. Maar die staat niet op een zinnige plek. Niet erg als je toch niet verplicht aan normen hoeft te voldoen.
Afbeelding

Inmiddels is de situatie aangepast: het paaltje is niet meer nodig en de tweede steen die tijdelijk achter de eerste was verstopt is weer op zijn plek gelegd.
Afbeelding
Bizar... vooral die haaientanden met vlak daarvoor nog een flinke kei :lol:
Een oplossing zonder paaltjes maar één met een hobbel-effect.

Vanuit de positie van de fotograaf zie je een rechte weg die achtereenvolgens van drie verschillende typen zijn (ik laat de kruising even buiten beschouwing):
- fietspad, dus niet brommen -- dit eindigt met twee "dalen" voor de kruising.
- een fiets / bromfietspad -- dit beslaat alleen de twee "dalen" voorbij de kruising, aan het einde wel twee betonnen palen in de berm.
- een gewone openbare weg, ook auto's toegestaan.
zonderpaaltjes.JPG
Een betere foto van de overkant van de weg:
zonderpaaltjes2.JPG
Daar heeft eerder wel een paaltje in het midden gestaan.
paaltjeweg.JPG
JanH schreef:
di 27 dec, 2022 15:25
Een oplossing zonder paaltjes maar één met een hobbel-effect.
Net zoiets als het Gildepad in Delfgauw: ik zit daar altijd met de bodem van mijn velomobiel aan de grond. :x
https://goo.gl/maps/qXf9umx9U3sWJ2o46

Groetjes,

Carl
@JanH
Dat is wel een kort fietspad aan de overkant. Een meter of zes? :D
De middelste foto zaait wel verwarring: rechts een blauw bord met fiets en bromfiets, maar het linker bord is rood doorgestreept en dat voor hetzelfde pad :?:
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 dec, 2022 13:50
De middelste foto zaait wel verwarring: rechts een blauw bord met fiets en bromfiets, maar het linker bord is rood doorgestreept en dat voor hetzelfde pad :?:
m.i moet dat linker bord ( op foto links) omgedraaid worden, zodat de fietsers zien dat ze stukje " geen fietspad " opfietsen. In Veenhuizen is sinds kort een nieuw fietspad en daar komt een precies gelijke situatie voor. Alsof een grapjas dat bord omgedraaid heeft.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 dec, 2022 13:50
De middelste foto zaait wel verwarring: rechts een blauw bord met fiets en bromfiets, maar het linker bord is rood doorgestreept en dat voor hetzelfde pad :?:
Zie eerder: daar wordt een uitleg gegeven.
Marjan schreef:
wo 28 dec, 2022 16:13
m.i moet dat linker bord ( op foto links) omgedraaid worden, zodat de fietsers zien dat ze stukje " geen fietspad " opfietsen. In Veenhuizen is sinds kort een nieuw fietspad en daar komt een precies gelijke situatie voor. Alsof een grapjas dat bord omgedraaid heeft.
Staat volgens mij wel goed om het einde van die zes meter (brom)fietspad aan te geven en dat daarna ook auto's kunnen voorkomen.
De borden zijn nu zo geplaatst om te voorkomen dat auto's een shortcut nemen over die bobbels (auto's kunnen wel over die hobbels maar middels die borden wordt aangegeven dat het niet mag).
Dit is de achterkant van dat linker bord: https://www.google.nl/maps/@53.2444483, ... 8192?hl=nl
Marjan schreef:
wo 28 dec, 2022 16:13
Alsof een grapjas dat bord omgedraaid heeft.
Ik was benieuwd wanneer iemand dat zou opmerken.
Het kan ook niet anders, want een bord (op enkele uitzonderingen na) hoort rechts te staan.
Ik heb ooit in 2013 een verzameling aangelegd van door de plaatselijke Neanderthalers omgedraaide borden: https://www.tumblr.com/lenfite/tagged/verdraaid
Er zijn ook tags voor verdwenen borden (weg), bijna omvergeduwde borden (scheef), vernielde zaken (kapot) en door de wegbeheerder aan de verkeerde kant geplaatste borden (links).
Sindsdien is menig bord opnieuw geplaatst, opnieuw vernield, opnieuw geplaatst, opnieuw vernield, opnieuw geplaatst, opnieuw vernield en nog een keer.
JanH schreef:
wo 28 dec, 2022 16:56
Staat volgens mij wel goed om het einde van die zes meter (brom)fietspad aan te geven en dat daarna ook auto's kunnen voorkomen.
De borden zijn nu zo geplaatst om te voorkomen dat auto's een shortcut nemen over die bobbels (auto's kunnen wel over die hobbels maar middels die borden wordt aangegeven dat het niet mag).
Dit is de achterkant van dat linker bord: https://www.google.nl/maps/@53.2444483, ... 8192?hl=nl
Dat is een ander bord, kijk nog maar eens naar de eerder geplaatste foto en inmiddels naar het bericht van Leon.
Mocht ik tijd hebben morgen, laat ik het imo verkeerd geplaatste bord in Veenhuizen zien. Het bord staat niet voor de weg waar auto's rijden maar erna en rechts.
Of ik begrijp jullie niet of jullie begrijpen mij niet:
Dit bord links geeft het einde van het zes-meter-(brom)fietspad aan:
links-voor.JPG
links-voor.JPG (13.94 KiB) 329 keer bekeken
De achterkant van dit bord geeft vanaf de andere kant het begin van het zes-meter-(brom)fietspad aan:
links-achter.JPG
links-achter.JPG (13.78 KiB) 329 keer bekeken
Mijn inziens is er geen bord omgedraaid. Het enige dat blijkbaar fout is, is dat het bord dat links staat aan de rechterkant had moeten staan.