Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
Het mag een relatief laag percentage zijn van de SEH-gevallen dat met een auto in aanraking is gekomen maar ik denk dat degenen die met een auto zijn gebotst er vaak wel erger aan toe zijn.

Los daarvan:ik heb mijn fietsongelukjes altijd een stuk beter kunnen verkroppen als het mijn eigen stomme schuld was in plaats van dat het door toedoen van een ander was.
Met het risico dat ik weer teveel uitwaaier:

Mijn persoonlijke statistieken zien er als volgt uit:
Op de fiets afgelegde kilometers: >500.000
Aantal verkeersboetes: 0
Aantal maal op eerste hulp beland: 5

1x met gebroken pink na aanrijding met auto die verzuimde mij voorrang te verlenen.
1x met hoofdletsel door val van fiets in de stad door onbekende oorzaak (geheugenverlies)
1x met gebroken heup door botsing met een voetganger die plotseling de weg op stapte.
1x met gebroken heup door val bij gladheid.
1x met ernstig hoofdletsel, een zware hersenschudding, en een gekneusde voet door frontale botsing met door de zon verblinde motorrijder die mijn weghelft op kwam zeilen.
(De twee keer dat ik mijn heup gebroken heb, viel ik precies met mijn heup op een stoeprand, een keer links en een keer rechts)

Van de vier maal dat de oorzaak van het ongeluk bekend is, was het dus drie maal de schuld van iemand anders.
Vooral dat laatste ongeluk met die motor heeft een onverwacht grote impact op me gehad en ervoor gezorgd dat ik me eigenlijk nooit meer echt veilig voel op de weg omdat ik weet dat het onheil zomaar weer ineens kan toeslaan.
alma schreef:
vr 10 feb, 2023 10:22
Met het risico dat ik weer teveel uitwaaier:
Mijn persoonlijke statistieken zien er als volgt uit:
Op de fiets afgelegde kilometers: >500.000
Aantal maal op eerste hulp beland: 5
Even wat data gesprokkeld blijkt dat helaas vrij normaal. Nederlanders (leeftijd>=6 jaar) fietsen gemidddeld 1000 km per jaar en er komen per jaar iets van 150.000 fietsers op de SEH
15 miljard km en 150.000 stuks gaat dus om 100.000 km fietser per SEH-bezoek.

Bronnen: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... en/fietsen
In de volgende link spreekt men van 123.000 SEH-fietsers maar op andere plaatsen lees ik over een nogal grote toename dus ik gebruik even het getal 150.000: https://www.veiligheid.nl/actueel/aanta ... p-gestegen
Als je googelt op fietsers spoedeisende hulp lees je dat van die SEH-fietsers er anno 2022 buitengewoon veel - meer dan de helft - dronken of onder invloed van andere middelen blijken te zijn.
alma schreef:
vr 10 feb, 2023 10:22
.......... dat ik me eigenlijk nooit meer echt veilig voel op de weg omdat ik weet dat het onheil zomaar weer ineens kan toeslaan.
Herkenbaar.
Op de fiets probeer ik onnodige risicos te vermijden door waar mogelijk onverhard of fietspaden te kiezen.
Daarnaast fiets ik nooit meer in groepen, uitgezonderd het groepje van twee samen met mijn vrouw.
Ook fietspaden zijn niet veilig (weliswaar n=1): viewtopic.php?f=23&t=30712&p=428058&hil ... st#p428058
Maar goed, dat was in Schotland.
Als ik even mijn gebruikelijks rondjes scan fiets ik maar weinig op wegen die ik met auto's moet delen, zeker als die er >30 mogen. Helaas voor Poppink vallen 54% van de doden onder fietsers op kruisingen en de rest op wegvakken.
Bron: https://swov.nl/nl/fact/rotondes-hoevee ... kruisingen
Ik heb gelukkig nog nooit* een fietsongeluk gehad, en überhaupt nog nooit* wat gebroken in mijn leven. Blijkbaar ben ik risicomijdend en/of heb ik veel geluk*.

Ik schat in dat het overgrote deel van de door mij als fietser meegemaakte risicovolle verkeerssituaties ('bijna-ongelukken') kwam door het gedrag van andere verkeersdeelnemers, of dat nou voetgangers, fietsers, automobilisten of motorrijders zijn. [/ironieaan] Uiteraard overschatten die andere deelnemers** hun eigen verkeersgedrag en verkeersinzicht, en enige zelfreflectie zou voor hen** niet verkeerd zijn. [/ironieuit]Zie ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect.

*) Veel mensen zeggen dan "afkloppen", maar ik geloof daar niet in. Ik heb ook geen dobbelstenen 🎲🎲 aan mijn stuur hangen.

**) Mijn eigen rijgedrag en verkeersinzicht zijn perfect.🫢
alma schreef:
vr 10 feb, 2023 10:22
…..het onheil zomaar weer ineens kan toeslaan.
Precies dat!
Oud worden is niet uitsluitend een eigen verdienste….
(Niet negatief bedoeld overigens)

Groet,
Tom.
Een kleine toevoeging op mijn eerdere post, want ik vergeet misschien wel het belangrijkste:

Aantal keren dat iemand anders door mijn toedoen is gevallen, een ongeluk heeft gehad of gewond is geraakt: 0

In het verkeer heb ik toch vooral moeten boeten voor de fouten van anderen.
Reden voor mij om steeds meer de onverharde wegen en paden op te zoeken, waar ik niet of nauwelijks te maken heb met ander verkeer en ik de risico's grotendeels zelf in de hand heb.
Tijdens het mountainbiken val ik natuurlijk ook wel eens, maar nog nooit was dit met zodanig ernstige gevolgen, dat ik ervoor naar de SEH moest, laat staan dat het bijna het einde van mijn leven was geweest...
Gaan we nou elkaar wijsmaken dat fietsen onverantwoord gevaarlijk is, alleen nog veilig door het bos gereden kan worden?
Ik begrijp dat boodschappen doen op de fiets dan ook uit den boze is. Vooral lastig zonder auto lijkt mij, Alma. Volgens mij is elke auto die stil blijft staan omdat de fiets gebruikt wordt, winst voor de veiligheid (en nog veel meer).
LHTJoost schreef:
vr 10 feb, 2023 15:28
Gaan we nou elkaar wijsmaken dat fietsen onverantwoord gevaarlijk is, alleen nog veilig door het bos gereden kan worden?
Ik begrijp dat boodschappen doen op de fiets dan ook uit den boze is.
Je 'vertaalt' eerdere bijdragen aan de discussie op geheel eigenwijze.
Door de schrijvers wordt alleen maar duidelijk gemaakt dat ze rücksicht nemen en daarom een voorkeur hebben voor kleine weggetjes.
Eens met Poppink.

Dit draadje gaat toch over de risico's van met de telefoon bezig zijn in een auto? Ja, het is gevaarlijk wat appende chauffeurs doen. Maar de meeste chauffeurs doen hopelijk hun best om veilig te rijden, net als de meeste andere weggebruikers, zoals fietsers, hopelijk hun best doen om veilig aan het verkeer deel te nemen.
LHTJoost schreef:
vr 10 feb, 2023 15:28
Gaan we nou elkaar wijsmaken dat fietsen onverantwoord gevaarlijk is, alleen nog veilig door het bos gereden kan worden?
Ik begrijp dat boodschappen doen op de fiets dan ook uit den boze is. Vooral lastig zonder auto lijkt mij, Alma.
Nee, hoor, natuurlijk rijd ik ook nog gewoon over de weg, bijvoorbeeld om boodschappen te doen, naar mijn werk te gaan of gewoon voor mijn plezier, maar dan wel zoveel mogelijk autoluw. Dat is voor mij niet al te moeilijk, want ik woon in Houten, waar fiets- en autoverkeer vrijwel volledig van elkaar gescheiden zijn en hetzelfde geldt eigenlijk voor de route naar mijn werk in Bunnik. Ook het landelijk gebied ten oosten van Houten doorkruis ik nog regelmatig met de fiets. Over het algemeen is het daar heerlijk rustig en de automobilisten rijden er gemiddeld genomen een stuk relaxter dan in de Randstad.
Ik “vertaal” niks. Ik reageer op wat ik lees.
Als je een paar keer op enkele centimeters van de dood bent geweest, dan wordt je gewoon iets voorzichtiger... Niets vreemds aan lijkt me.

Gemiddeld genomen heb ik iedere 10 jaar een ernstig ongeluk gehad, en het laatste is alweer bijna 10 jaar geleden, dus ik moet nu op gaan passen :wink:
Elke 10 jaar? Dat lijkt wel het ritme van de vulkaan Hekla in IJsland 🌋
https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2015E ... B/abstract
Zou er een verband zijn?
Oja, op mijn mountainbikerondje door de bossen bij Leersum ben ik een paar jaar geleden ook nog getuige geweest van een zeer ernstig ongeluk waarbij een meisje op de fiets werd geschept door een auto die met zeer hoge snelheid door de bossen scheurde. Het meisje vloog zo hoog de lucht in dat ze bijna boven de boomkruinen uit kwam, om daarna met een doffe klap op het asfalt neer te komen. Als ik nog aan dat geluid denk gaan de rillingen me over de rug... De auto -een zwarte Volkswagen Golf - kwam even verderop tegen een boom tot stilstand, en de bestuurder was natuurlijk ongedeerd. Het meisje was zwaargewond, maar heeft het ongeluk gelukkig wel overleefd.
Ook dit voorval heeft mijn gevoel van veiligheid in het verkeer nu niet bepaald vergroot...
Vervelend wat je allemaal hebt meegemaakt. Je punt is duidelijk; Fietsen en verkeer brengt (grote) risico's met zich mee en onveilig gedrag maakt het er niet veiliger op.
Vreselijk dat je dat heb gezien alma. Ik ben blij dat ik het niet gezien heb.