Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - herstart 2023 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vittorio - herstart 2023

Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 20:17
Zeker goede onderdelen, ook de wielen.
Oh zeker. De velgen kom je bij bijvoorbeeld Avaghon, idworx en Santos ook tegen, maar dan staat er hun eigen naam op. ;)
Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 20:17
Maar misschien hebben de Vittorio-lui wel met een scheef ook naar die prijzen gekeken
En vast niet alleen naar de prijzen. The Bicycle Hub heeft nu bijvoorbeeld een aantal nieuwe idworxen op Marktplaats staan, en de mensen achter Vittorio hebben ook genoeg andere fietsen door hun handen gehad om daar ook de nodige ervaring mee te hebben en inspiratie te hebben opgedaan.
Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 20:17

Voor het geld krijg je natuurlijk wel een mooi niche-merk, dat mag ook wat waard zijn :)
Het hoeft niet zozeer een niche-merk te zijn toch? Het was misschien in de laatste jaren in Heerhugowaard wel veel meer een uitstervende niche geworden dan dat de fietsen nu zijn, met de sprong voorwaarts in de tijd die men nu gemaakt heeft.
Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 20:17

Vergelijken met Santos is niet helemaal eerlijk omdat dat verreweg het duurste bekende NL-merk is.
Tsja, bij een Avaghon Atlas kwam ik zo snel even geen Hope remmen in de configurator tegen, hoewel men daar bij Bike4Travel ook ongetwijfeld een fiets met soortgelijke specificaties voor iemand wil bouwen. Ik had stiekem wel gehoopt dat ze bij Vittorio qua prijs nog wat dichter bij Avaghon zouden zitten, maar ach... Nederlandse arbeid is nu eenmaal duur.

Dus ging ik maar even uit van een Travelmaster 2+, en dat gaat elkaar niet zo ver ontlopen qua prijs lijkt het. En als je naar een idworx All Rohler kijkt met de optionele dure cranks, riemaandrijving, Hope remmen en kleur naar wens dan ga je er qua prijs al overheen...
Jurr schreef:
za 25 feb, 2023 20:07
Een in Nederland gemaakt frame met een afmontage op een niveau een stuk prijziger dan je bij bijvoorbeeld Santos krijgt.
Toch ff op terugkomen ;)

Liggen in Schotland de lonen zoveel lager dan? Shand (Bakookie Rohloff flatbar is goed vergelijkbaar met de Globetrotter) bouwt zijn frames ook zelf en die liggen toch een heel stuk lager qua prijs (vanaf-prijs scheelt ruim 1500 euro). Goede onderdelen drijven de prijs wel omhoog maar niet in die mate. En Shand monteert nou niet echt slechte spullen (Cane Creek, Race Face).

Niettemin mooi dat er een nieuw handgebouwd NL-merk is. Als ik het geld had zou ik zeker gevoelig voor zijn :)
Fedor schreef:
zo 26 feb, 2023 11:29
Shand (Bakookie Rohloff flatbar is goed vergelijkbaar met de Globetrotter)
Dat vind ik niet. De kilometers die ik met een Bahookie Rohloff flatbar maakte met Tubus achterdrager en kleine Ortlieb Front Rollers met kampeerbagage achterop deden me helaas niet het vertrouwen geven om er Back Rollers op te hangen met meer bagage.

Neemt niet weg dat een Shand Bahookie een heel mooi frame is, wat bij de juiste inzet echt een dijk van een fiets kan zijn. Maar er als een globetrotter de wereld mee rond, nee. Een grammenjagende globetrotter, jazeker ;)

Wellicht dat er door Shand ondertussen nog wat getweaked is aan het frame of naar wens dat nog te doen valt als je een meer globetrotter doel hebt met de fiets. Het is immers een in-huis handgemaakt frame.
Fedor schreef:
zo 26 feb, 2023 11:29
En Shand monteert nou niet echt slechte spullen (Cane Creek, Race Face).
Hope, Thomson en Middleburn doen ze daar ook graag voor je hoor in de afmontage. Je zal niet de eerste zijn. ;)

Vergeet ook de verzend- en vooral importkosten niet bij een fiets die buiten de EU vandaan komt. Al kun je soms mazzel hebben bij bijvoorbeeld frame-only. Shand zegt omdat het in de UK gemaakt is het in een ander tarief valt, helaas denkt de Nederlandse douane daar niet altijd zo over ;)
Marten schreef:
wo 22 feb, 2023 22:32
Zegt de (tot nu toe beperkte) informatie ook iets over de tandems? Dat vind ik dan weer interessant 🤓
Heb je het nog gevraagd aan de overburen van de Tandemclub op de Fiets&Wandelbeurs? Ze hebben echt wel mooie tandems gemaakt bij Vittorio (-:
Screenshot_20230226-124246_Gallery.jpg
Jurr schreef:
zo 26 feb, 2023 11:47
Dat vind ik niet. De kilometers die ik met een Bahookie Rohloff flatbar maakte met Tubus achterdrager en kleine Ortlieb Front Rollers met kampeerbagage achterop deden me helaas niet het vertrouwen geven om er Back Rollers op te hangen met meer bagage.
Maar de bouwkosten van een licht of stevig frame van staal (een verzameling aan elkaar gelaste buizen) zullen toch niet zo veel van elkaar verschillen?
Fedor schreef:
zo 26 feb, 2023 14:44

Maar de bouwkosten van een licht of stevig frame van staal (een verzameling aan elkaar gelaste buizen) zullen toch niet zo veel van elkaar verschillen?
Dat niet, maar de fietsen verschillen wel dusdanig dat een Bahookie geen Globetrotter is. Ze verschillen zo dat ze prima naast elkaar in de schuur kunnen staan net als jouw Koga en VN ;)

Voordat zo'n fiets rijklaar in Nederland staat met dezelfde specificatie, bezorgkosten en importheffingen vrees ik dat ook daar niet veel van het gesuggereerde verschil overblijft. Je zou ze zelfs kunnen mailen, ze zijn erg vriendelijk op de mail. Zelfs wanneer een postpakket kwijtraakt...
Wellicht heb ik het even gemist hoor maar hebben we hier te maken met een nieuwe framebouwer in NL of wordt het elders gemaakt?
Grandonneur schreef:
zo 26 feb, 2023 21:12
Wellicht heb ik het even gemist hoor maar hebben we hier te maken met een nieuwe framebouwer in NL of wordt het elders gemaakt?
Wordt in Wijchen gemaakt. The Bicycle Hub zit daar:

https://bicyclehub.nl

Met onder andere deze heren:

https://vittorio.cc/wie-zijn-wij-van-vittorio.html
Leon schreef:
wo 22 feb, 2023 22:37
Gaat het om meer dan de naam die reïncarneert?
Kijk, goede vraag!

Nu weet ik er iets meer van omdat onder andere ik achter dit project zit. Dus enige uitleg.

Reïncarneren. Het is een beetje hoe je het bekijkt.

Hans, van de firma Elan, onder andere bekend als Rohloff verdeler en bezitter van 2 ligfietsmerken, heeft een kleine anderhalf jaar terug een bedrijfspand in Wijchen gekocht. Een gedeelte van de partijen die in Nijmegen in het Honig complex het 'Dutch Bicycle Center' vormden zijn met Hans meegegaan toen de Honig gesloten werd. In Wijchen is zo 'The Bicycle Hub' ontstaan, waar in het winkelgedeelte Elan trekking fietsen verkoopt, ligfietsen en zitfietsen als Hase en HP-Velotechnik. Laura Turpijn verkoopt mountainbikes. Achter de winkel zit een productiegedeelte: Elan de groothandel (Rohloff, Gates, Wolfpack, Ryde en RAD15). Ik, met de productie van RAD15 velgen. Hans heeft een machinepark met een Haas freesmachine, een kleine draaibank en nog wat spul. Hans heeft ook een carbon werkplaats en daar tegenover last 11ANTS titanium mountainbike frames. En helemaal achterin zit Rob, een soort in-house genius die allerlei technische problemen op lost (programmeren diverse machines, ontwerpen onderdelen, laser graveren, 3D printen). En last-en-absoluut-not-least: Michiel van Project12, gesoldeerde, met de hand gemaakte maatframes van staal. Meestal mountainbikes, ook wat gravelbikes. En als je wilt racefietsen of reisfietsen. (https://bicyclehub.nl/)

Dit verhaal is even nodig omdat er wat kruisbestuivingen zijn. 11ANTS is van Hans en mij, hebben we over genomen van vrienden van mij die het merk opgericht hebben en 3 jaar geleden de productie daadwerkelijk naar Nederland hebben gehaald. Jeroen is daar de briljant ontwerper en nog steeds betrokken bij het merk. Het merk oversteeg het hobby-matige en Hans en ik zagen kansen om naast titanium te laten lassen met hun lasser ook andere producten te laten lassen daar, zoals in eerste instantie de aluminium ligfietsen van Challange. Alleen haakte de lasser vrij snel af, te druk met het gewone werk en geld verdienen. Dus vonden we een bevriend lasser in de buurt (in plaats van in Noord-Holland) die de lasruimte in Wijchen opgezet heeft.
Michiel sprong daar al bij met zijn kennis van frame productie en zijn ervaring met frames in mallen opspannen. Gedurende dat opzetten ontstond al een plan een samenwerking aan te gaan tussen Project12 en 11ANTS maar dat gaat over mountainbikes en gravelbikes en gaat er ook dit jaar nog aankomen. Maar dat heeft hier nog niet zoveel waarde op het moment.
Hans en ik wilden vanaf dag 1 een titanium trekkingbike met een Rohloff naaf in het programma. Een fiets die het tot de tekentafel gehaald heeft, maar het afgelopen anderhalf jaar niet tot stand is gekomen omdat er niet alleen in Wijchen andere zaken te doen vielen, maar ook Jeroen tijd te kort kwam om de fiets op papier af te maken.
En toen riep Michiel een half jaar terug dat we er eerst een stalen uitvoering van moesten maken. Wat eigenlijk wel goed klonk, maar niet meer in de bestaande concepten paste. Dus daar gingen we (nog) een nieuw merk van maken. Een naam hadden we al, vastgelegd voor een onderdelenlijn die er ooit gaat komen, maar ook prima op de fietsen zou staan. Het plan was daar ergens in het voorjaar van 2023 werk van te gaan maken.

En toen kwam een oude bekende uit de fietsbranche langs in Wijchen, Marcel van den Hurk. Hij gaat binnenkort een wielenlijn introduceren voor race en mountainbike en trekt daarmee in bij The Bicycle Hub. Marcel hoorde wat van onze plannen en zei een soort van tussen neus en lippen door dat hij de laatste restanten van Vittorio overgenomen had, inclusief de naamrechten... .

De stilte duurde ongeveer 3 seconden. Daarna was snel duidelijk dat we daar iets mee konden gaan doen.

Reïncarnatie. Tja, een of andere grote partij had de naamrechten op kunnen kopen, 50.000 aluminium e-bikes in China kunnen bestellen en met Vittorio kunnen gaan concurreren met Stella. Dat is ook een vorm van reïncarnatie.
Wij hebben wel het besef welke naam we op onze ideeën plakken. Ik denk dat je gerust mag spreken van een voortzetting van de traditie. Natuurlijk hebben we het erover gehad waar Vittorio voor staat. Ze hebben onder die naam bijna 75 jaar stalen fietsen gelast. Veel racefietsen, later randonneurs en trekkingfietsen. En tandems. Staal. Gesoldeerd. Handgemaakt in Alkmaar, Heerhugowaard, Nederland. Kwaliteitsfietsen die achter de winkel gemaakt werden. Vittorio, een stukje Nederlands vakmanschap.
Reïncarnatie. Voortzetting van de traditie. Ik denk dat we een waardig Vittorio neerzetten. Kwaliteitsfietsen. In eigen beheer gemaakt.
Staal, maar dan moderner. Gelast. Anders dan voorheen, maar niet heel anders.

Hans, Michiel en ik zitten wel op 1 lijn hoe een fiets eruit moet zien, waar deze aan moet voldoen. We hebben ervaring met fietsreizen, met de productie, met de ontwikkeling, met de verkoop. Hans zal een keertje de wereld rond zijn geweest als je al zijn reiskilometers optelt. Michiel heeft onder andere bij Bike4Travel in de winkel gestaan. En ik heb een aantal jaar bij Bonn bij idworx gezeten, naast dat ik voor diverse bladen trekkingfietsen getest heb.

We gaan het merk niet groot maken, niet groter dan het ooit was. We doen de frames in de eigen werkplaats, lassen ze dus zelf in Wijchen, Nederland. En als we eenmaal een basis hebben staan, dan gaat er meer komen. De titanium ligt nog steeds op de tekentafel. Een mountainbike zie ik ook nog wel gebeuren. Geen aluminium downhillbike natuurlijk, wel een mooie, stalen hardtail met Rohloff naaf. En nokjes voor een drager. Een mooie, moderne uitvoering van een klassieke racefiets, nu wel met lugs.
En wie weet, maatwerk, tandems. Maar eerst maar eens een basis opzetten!
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 19:28
Het is meer een teaser want als je doorklikt stopt het zo'n beetje.
Tja, toen Marcel langs kwam was het eind november. November 2022. Dus pakweg 3 maanden geleden. En behalve een idee hadden we nog niets. De twee fietsen die we op de beurs presenteerden, de Randonneur en de Globetrotter, heeft Michiel niet alleen ontworpen, ontwikkeld, maar ook de buizen bij elkaar gebracht, de rocker-dropout uitgewerkt zodat Rob deze kon frezen. De buizen ingekort en op maat gemaakt en opgespannen zodat onze lasser de twee frames kon lassen. Marcel kwam langs met een 60 jaar oude Vittorio waarop Michiel de Randonneur iets meer dan losjes op gebaseerd heeft. Een prachtige mix van historisch besef en een moderne gravelbike uit staal. De Globetrotter was een iets zwaardere bevalling, heeft nog wat aanpassingen op details nodig.

Maar nu hebben we 2 fietsen, woensdag voor de beurs klaar, snel foto's gemaakt en op de website gezet. Waar de tekst nu nog net voldoende is om duidelijk te maken dat we serieus bezig zijn, maar waar ook nog veel werk aan is. Waar we nu de productie voor moeten bereiden zodat we daadwerkelijk fietsen kunnen gaan verkopen. Waar we een gedeelte van de mogelijkheden nog verder uit moeten werken. Een goede poedercoater voor specialere kleurstellingen bijvoorbeeld. die moeten we nog vinden... .

3 maanden geleden was er nog niets en nu staat er een basis voor een vernieuwd Vittorio.

Wij zijn er wel een beetje trots op. Ook al zit dat niet zo in onze aard. Wij willen mooie fietsen maken, goede fietsen. En lekker bezig zijn met fietsen en onderdelen. Maar als mensen langs komen in The Bicycle Hub dan laten we graag zien wat we doen, omdat we het leuk vinden wat we doen en dat graag delen. We staan open voor nieuwe ideeën en helpen graag ook anderen. En we staan nog maar aan het begin van DIT avontuur.
Polariteit schreef:
za 25 feb, 2023 19:40
Weer een fietsenmerk dat alleen maar kleine maten heeft. :roll:

Next!

:|
Ik neem aan dat jij er dus middels deze opmerking direct 1 besteld als ik zeg dat we ook een XL en een XXL gaan doen?
(of, zoals de Engelsen zeggen: put your money where your mouth is!)


We moeten ergens beginnen. We kunnen wel zeggen dat we alles gaan leveren van een XXS met 24" wielen tot en met een XXXXL met 36" wielen. Maar dat kunnen we niet direct waar maken. Daarom beginnen we met de meest voorkomende maten en denken daarmee al een groot deel van de mensen van 170 tot en met 190 centimeter af te dekken. We hebben afgelopen weekend op de Fiets & Wandelbeurs al wat interesse gehad in kleine tot zeer kleine maten. En ik denk dat in de vorm van mijn persoontje je iemand treft die zich bewuster is dan 99,999% van de fietsbranche dat grote fietsen niet in verhouding gebouwd worden. Dus als iemand een goede grote maat kan gaan bouwen zou dat zomaar Vittorio kunnen zijn. Volgende maten zouden al na de zomer kunnen gaan volgen.
wauw: fijn om dit te lezen!!
Mooie uitleg. Veel succes.
Dank voor deze antwoorden Lars. Ik begrijp nu ook beter waar de prijs van jullie fietsen door komt, maar het blijft wel out of my league.
35_10.jpg
Lars, op de beurs je in de drukte helaas niet gesproken... maar ook aan Hans, Marcel, Michiel en ook alle anderen daar...

Succes!
Als je de rijeigenschappen van een klassieke Vittorio weet over te brengen naar een mooi vormgegeven frame, dan heb je denk ik een gouden combinatie.

Ik vond de fietsen van Vittorio meestal niet echt mooi, maar ze reden wel altijd fantastisch.

Lars, Michiel en de rest: Ik wens jullie alle succes bij dit nieuwe avontuur
Die afmontage van de gravelfiets met een zilveren 'special edition' uitvoering van de GRX groep vind ik heel leuk!

Pardon: Randonneur
cyclos schreef:
ma 27 feb, 2023 18:18
Die afmontage van de gravelfiets met een zilveren 'special edition' uitvoering van de GRX groep vind ik heel leuk!

Pardon: Randonneur
Gravel-geometrie: check
Gravelbanden: check
Montagepunten: check
Gravelgroep: check
Flared gravelstuur: check

Ah, een dragertje. Het is idd een randonneur ;)
Goed bezig Lars!

Het afgelopen jaar heeft Michiel een fiets voor me gebouwd en ben ik met enige regelmaat in Wijchen geweest. Het is een toffe melting pot aan het worden, erg gaaf dat er in het spectrum van bouwers een mooie optie bijkomt voor wie lokale productie en handwerk ook belangrijk vindt.

Cheers :D
Even een update van onze kant.

We hebben veel positieve reacties gehad op de Fiets & Wandelbeurs, mooie verhalen gehoord over en van Vittorio-rijders en bezitters. Over de fietsen die ze hebben en wat ze ermee doen. En over Vittorio zelf. Het kopje 'geschiedenis' moet nog eens goed ingevuld gaan worden!

Inmiddels hebben we aardig wat proefritjes mogen noteren op de twee modellen. Helaas zijn dat nog steeds de enige twee die we hebben en niet iedereen zat even perfect op de fiets. Met wat kunst en vliegwerk hebben we het wel zo goed mogelijk gekregen. Maar meer demo modellen in verschillende maten staat hoog op de lijst.
Het rijcomfort van het vrij lichte stalen frame komt steevast terug als opmerking. En ook het gemoedelijke rijgedrag van de Globetrotter valt in de smaak. Voor ons waren dat sowieso belangrijke punten om goed te hebben en dat lijkt dus zeker geslaagd.


De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest om de productie op gang te krijgen. Details aan frames zijn aangepast (montage mogelijkheid van een zijstandaard op de Globetrotter...) en de standaard maatvoering is vastgelegd. Daarnaast hebben we een slimme manier bedacht om snel en vooral precies de buizen in te kunnen korten, zodat ook maatwerk vrij eenvoudig te doen is. Hoe het precies met maatwerk gaat lopen is nog niet helemaal duidelijk. Het instellen van de mal kost bijvoorbeeld nog wel veel tijd.

We verwachten over een week of 3 de eerste definitieve modellen te gaan lassen. Daar zitten al wat bestelde modellen bij, dus niet alleen voor ons is het spannend.

En dan nog dit punt:
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 19:45
Ik zie nu de prijzen.
"Prijs vanaf €6.295,-"
Helaas, dat gaat hem voor mij niet worden.
We hebben de prijzen nog eens goed tegen het licht gehouden. Ergens willen we een bepaalde minimale afmontage. Het moet natuurlijk wel 'op niveau' zijn. Nu we alles min of meer definitief hebben, kunnen we de 'vanaf prijs' iets naar beneden bijstellen.
De Globetrotter gaan nu vanaf €5.500,- en de Randonneur vanaf €4.500,-. Met natuurlijk ook een hele lijst opties die weer wat aan de prijs toevoegen. Maar de fietsen zijn iets bereikbaarder geworden zo.


De koffie staat klaar in Wijchen, dus wie een keer een kijkje wil komen nemen is welkom. Het beste wel even van tevoren je komst aankondigen, dan maken we tijd voor je!
Dank voor de update. Veel succes!