Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes

156 berichten
Poppink schreef:
za 25 feb, 2023 23:15
Verder viel mij op hoe keurig Marco en Lisette hun fietsen vuil hadden gemaakt voor de beurs.DSC_9054.JPG
Ik vond dit de mooiste presentatie van....
Ook gisteren (zaterdag) was een gigantisch succes voor de Wereldfietser. Vandaag nog een dag. Ben je nog niet geweest, dan heb je tot 15:00 uur nog een kans, want dan sluit de beurs.
Bronsky schreef:
za 25 feb, 2023 23:35
Poppink schreef:
za 25 feb, 2023 23:15
Vandaag is Poppink ook naar de beurs geweest.
Bij binnenkomst viel al op dat de bezoekers in twee hoofdsoorten onder te verdelen waren.
Je had mensen met boots.
Geweldige analyse. Enige overeenkomst: twee wielen :D
Ik heb wel eens anders geconcludeerd. Namelijk dat het basisdoel hetzelfde is.
Wij vonden het weer ontzettend leuk om mensen onze eigen uitrusting en fietsen te laten zien en op dezelfde onbehouwen manier te gebruiken (of misbruiken?) als wij zelf ook doen. De WickiUp krijg je met ducktape en schroeven In de tapijttegels niet mooi strak opgezet, maar wel voldoende om de belangstelling van veel bezoekers te trekken. Sea to Summit mokken en borden, Trangia met brandstoffles, Gaastra fietsen, Nigor (inmiddels Bach) tent, stoeltjes en tafeltje, Exped matje, Lowland / Bikefeeling slaapsysteem, en onze Albelli boeken van de fietsreizen van de afgelopen jaren, allemaal aanknopingspunten voor een goed gesprek. Na twee dagen wel schor en pijnlijke poten, maar de lol overheerst. Het waren een geweldige twee dagen!
9743F1C6-73FA-47BC-9D2A-204F77C3EB79.jpeg
564FE632-49E8-4F8A-BF94-4584E1E715E5.jpeg
@polling:

De buurtjes van zaterdag! Onze kids vonden het ontzettend leuk om met belangstellenden te praten, ze willen volgend jaar weer, haha!

En herkenbaar hoe mensen met je spullen omgaan. Mensen liepen zelfs over de thermarest matjes… We konden er gelukkig onze schouders om ophalen.

Oja, de snoepjes van tafeltje 2 vonden de meiden ook erg leuk :oops:
Wij vonden het ook geweldig om te verwijzen naar de buren die met 7 op fietsvakantie gaan, en die tent? Daar slapen dan de vier jongsten in, de blikken… ;-)
Het is wat mij betreft prachtig wat jullie laten zien. Vooral het plezier. Daar draait het uiteindelijk om. Top.
Voor mij was het drie dagen vermoeiend plezier. Een paar dingen vielen me op. Het was druk, en zaterdag echt heel druk. Er was duidelijk sprake van een inhaalvraag na twee jaar zonder echte beurs. Ik had de indruk dat er ook minder ruimte was, en dat veel exposanten toch waren weggebleven. Er waren nauwelijks nog buitensport winkels, en het fietsaanbod omvatte toch vooral glimmende Ebikes. Betaalbare fietsen heb ik niet gezien. Het lezingen programma was ook uitgedund, soms duidelijk gesponsord, en wat mij betreft minder interessant. Zelf moest ik het doen met een tafeltje in plaats van een lezingenzaal - 150 keer individueel vertellen wat je veel beter in een zaal met honderd mensen kunt doen is niet zo efficiënt of bevredigend.
Kortom, ik denk dat het toch een goed idee is de Wereldfietserbeurs weer tot leven te brengen met een programma dat meer op de echte (aspirant)vakantiefietser gericht is.
Ik heb me overigens prima vermaakt, en wil het Wereldfietser team complimenteren voor de goed organisatie van ons aandeel.
En tot slot lijkt het me goed als de tentenveld populatie de volgende keer ook wat voorbeelden toont van mensen die reizen met de helft van het gewicht, en zonder voortassen etc. Het zag er soms toch wat traditioneel uit.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:25
En tot slot lijkt het me goed als de tentenveld populatie de volgende keer ook wat voorbeelden toont van mensen die reizen met de helft van het gewicht, en zonder voortassen etc. Het zag er soms toch wat traditioneel uit.
&
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:45
Mijn insteek op de beurs is juist altijd te laten zien dat het eigenlijk voor iedereen bereikbaar is, en dat lijkt me momenteel meer dan ooit relevant.
Misschien vanuit de vereniging op de beurs een volgende keer eens een aantal verschillende mensen met verschillende setups op het tentenveld vragen om aan alle items apart een labeltje te hangen met merk&type, aanschafprijs, aanschaflocatie, leeftijd, gewicht en een QR-code naar de specifieke forumpost van die paklijst in het paklijst topic? Ik roep ook maar wat ;)

Zoals ik eerder in dit topic al zei lijkt mij het zelf helemaal niks om daar te staan met al m'n spullen waar iedereen aan staat te plukken, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dat wel leuk vinden en dat er een hoop te leren valt van zo'n Paklijsttopic-live-experience-worldstore-center (-:
Het volgende is mosterd na de maaltijd; in de informatiestand van De Werelfietser, op een bidonworp van het tentenveldje, hebben 3 dagen bikepackers met bepakte fietsen gestaan. Als je minimaal kamperen bedoelt .... Deze hoek van de stand was zeer veel bezocht! En dus gevonden door geïnteresseerden.
lijkt mij het zelf helemaal niks om daar te staan met al m'n spullen waar iedereen aan staat te plukken
Ik krijg het al Spaans benauwd bij het idee. Na een workshop "wat je thuislaat is mooi meegenomen" weleens overhaast de zaal moeten verlaten omdat de volgende spreker al stond te wachten. Sindsdien heb ik altijd een grote tas bij om zo nodig alles snel in te kunnen gooien.
3 dagen bikepackers met bepakte fietsen gestaan. Als je minimaal kamperen bedoelt
Margo en Maarten nemen toch echt veel meer mee als ik. Ik bikepack ook weleens en dan past toch echt alles in stuurrol, kleine frametas en zadeltas. Ik gruwel van al die kleine tasjes aan je fiets :D :D .
Bert van Sprang schreef:
ma 27 feb, 2023 13:39
Margo en Maarten nemen toch echt veel meer mee als ik. Ik bikepack ook weleens en dan past toch echt alles in stuurrol, kleine frametas en zadeltas. Ik gruwel van al die kleine tasjes aan je fiets :D :D .
Zeker Margo kan echt serieus lichtgewicht onderweg. Maarten is misschien meer een luxebikepacker ;)
Ook ik heb wel van van die bikepacker uitrustingen zien staan, maar het tentenveldje was toch echt anders. En bikepacken is niet speciaal erg licht. Eigenlijk zou ik er wel eens willen gaan staan met en complete Decathlon uitrusting, om te laten zien hoe goed en goedkoop het ook kan. Of gewoon met een uitrusting met twee lichte achtertassen en verder niets. Pratend met mensen bleek wel dat slechts weinigen zich konden voorstellen dat je zonder voortassen comfortabel op vakantie kunt. Bijna iedereen die ik sprak dacht bij matjes ook alleen aan zelf opblazende matjes.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 14:04
Ook ik heb wel van van die bikepacker uitrustingen zien staan, maar het tentenveldje was toch echt anders. En bikepacken is niet speciaal erg licht. Eigenlijk zou ik er wel eens willen gaan staan met en complete Decathlon uitrusting, om te laten zien hoe goed en goedkoop het ook kan. Of gewoon met een uitrusting met twee lichte achtertassen en verder niets. Pratend met mensen bleek wel dat slechts weinigen zich konden voorstellen dat je zonder voortassen comfortabel op vakantie kunt. Bijna iedereen die ik sprak dacht bij matjes ook alleen aan zelf opblazende matjes.
Comfortabel is natuurlijk een heel relatief begrip!
Klopt, maar wij gebruiken behoorlijk ruime tenten, lekkere Neoair matjes en warme slaapzakken, een Trangia brander voor echt eten, en hebben genoeg kleren bij ons. Als het weer niet te woest is kan ik mijn kleinere Altura achtertassen gebruiken (1050 gram voor 33 liter) en toen ik bijvoorbeeld naar Noorwegen ging en warmere kleding etc mee moest nemen gebruikte ik de 40 liter Ortlieb backrollers - zonder voortassen. Dat zat toen wel op de grens, zowel van wat er in de tassen paste als voor de stabiliteit van de fiets.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Voor mij was het drie dagen vermoeiend plezier. Een paar dingen vielen me op. Het was druk, en zaterdag echt heel druk.
Herkenbaar. Daarom heb ik 4 jaar terug besloten om een punt achter een jarenlange reeks bezoeken aan de F&W-beurs te zetten. Ik hou niet er niet van om vast te lopen in een grote menigte in een te kleine ruimte; en zeker niet in een beurshal waar het daglicht amper door kan dringen. Misschien had ik me nog laten overhalen, als ik weer eens was benaderd om een lezing te verzorgen. Nu was ik lekker vrij om mijn eigen fiets- en wandelweekend in te vullen. Vanwege de temperatuur werd het wandelen. Zaterdag de lente opgesnoven in Leidse parken en zondag weer eens urenlang rondgestruind tussen damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Er was duidelijk sprake van een inhaalvraag na twee jaar zonder echte beurs.
Blijkbaar voorziet deze beurs nog wel in een behoefte.

Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Ik had de indruk dat er ook minder ruimte was, en dat veel exposanten toch waren weggebleven. Er waren nauwelijks nog buitensport winkels, en het fietsaanbod omvatte toch vooral glimmende Ebikes. Betaalbare fietsen heb ik niet gezien.
Ik ben wel benieuwd of dit echt is waar de meeste bezoekers voor kwamen.

Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Het lezingen programma was ook uitgedund, soms duidelijk gesponsord, en wat mij betreft minder interessant.
Vrijdagmiddag bood deze beurs wel de unieke kans om zowel Bert Sitters als Peter Molog tegen het lijf te lopen. Hier staan ze broederlijk boven elkaar ;-).

Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Zelf moest ik het doen met een tafeltje in plaats van een lezingenzaal - 150 keer individueel vertellen wat je veel beter in een zaal met honderd mensen kunt doen is niet zo efficiënt of bevredigend.
Ik weet hoe dat voelt, Wim ;-). Bovendien heb ik in 2018 na een middag achter zo’n tafeltje in een slecht geventileerde ruimte een keelontsteking opgelopen, waarna ik 4 weken lang geen volzin meer uit kon spreken zonder dat er een hoestbui volgde...
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Kortom, ik denk dat het toch een goed idee is de Wereldfietserbeurs weer tot leven te brengen met een programma dat meer op de echte (aspirant)vakantiefietser gericht is.
Tussen droom en daad staan een tekort aan competente vrijwilligers in de weg en een gebrek aan geschikte en betaalbare locaties; en voor mij ook steeds meer het gevoel dat andere beursdeelnemers van een andere planeet komen, als in een ander zaaltje op dezelfde beurs het vliegen met je fiets naar verre bestemmingen nog steeds wordt aangemoedigd...
keesswart schreef:
ma 27 feb, 2023 18:30
... het gevoel dat andere beursdeelnemers van een andere planeet komen ...
Dat gevoel heb ik over mezelf ook wel eens op dit forum. :D

Zonder gekheid: om een ook zakelijk succesvolle beurs te organiseren zul je als beursorganisator een voldoende brede doelgroep moeten aanspreken. Met alleen hardcore 65+ wereldfietsers red je het niet.

Ik vond het eigenlijk wel aardig om de verschillende groepen daar samen te zien. Soms inspirerend, soms vooroordeelbevestigend, maar over het algemeen wel heel leuk.

Alleen de e-bikeracebaan had van mij niet gehoeven.
non-fixie schreef:
ma 27 feb, 2023 20:00

Alleen de e-bikeracebaan had van mij niet gehoeven.
Van mij zeker wel, leuk om eens een rondje Hase Pino tandem te rijden (-: De andere tandems waren volgens mij ook wel een succes op de testbaan.
keesswart schreef:
ma 27 feb, 2023 18:30
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Ik had de indruk dat er ook minder ruimte was, en dat veel exposanten toch waren weggebleven. Er waren nauwelijks nog buitensport winkels, en het fietsaanbod omvatte toch vooral glimmende Ebikes. Betaalbare fietsen heb ik niet gezien.
Ik ben wel benieuwd of dit echt is waar de meeste bezoekers voor kwamen.
Dat lijkt me reuze interessant om te weten en dus om onderzoeken.

Ik vraag me af of de organisatoren van de beurs dat ook doen. De leeftijdsontwikkeling van de bezoekers kondigt veel verandering aan voor de komende 20 jaar.
Ik mag het hopen voor ze.