Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes

156 berichten
Was er op de beurs veel promotie en belangstelling voor fietsvakanties in landen waar je eigenlijk alleen met het vliegtuig naartoe kunt?

Niet om te blamen & shamen. Mensen mogen zelf een afweging maken.

Ik ben vooral benieuwd of er gezien de aandacht voor klimaatverandering een verandering van reisgedrag (of intenties) te zien is.
De regionale reisorganisaties waren vooral die van Europese bestemmingen denk ik, maar dat was altijd al zo. Er waren wel meer of minder gesponsorde lezingen over verre bestemmingen. Ik heb nergens iets gezien over fiets op de trein, maar ik kan het gemist hebben. Expliciete aandacht voor het duurzaamheidsaspect heb ik niet gezien.
Veel Europese bestemmingen maar ook Azië en USA werden gepromoot.
Aandacht voor minder vliegen en alternatieve vormen zoals treinen heb ik niet kunnen ontdekken.
Best vreemd eigenlijk, omdat fietsen toch symbool staat voor duurzaam reizen en het publiek wat een fiets- en wandelbeurs bezoekt vermoedelijk bovengemiddeld begaan is met natuur en milieu en daarmee mogelijk geïnteresseerd is in alternatieve vormen van reizen.
Ik had dan ook de indruk dat niet alle exposanten door hadden dat het publiek misschien wel niet helemaal hetzelfde was als dat op een caravan beurs, om maar eens wat te noemen. Maar ik kan het mis hebben. Het eerste dat je bij binnenkomst zag waren twee grote auto's met daktenten van Thule. Dat waren vast elektrische auto's, maar toch.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 15:40
Het eerste dat je bij binnenkomst zag waren twee grote auto's met daktenten van Thule. Dat waren vast elektrische auto's, maar toch.
Het nieuwe electische Volkswagenbusje ID.Buzz stond met een daktent op de Thule stand inderdaad.
Dat busje zag er wel kek uit, maar kost iets van 70K. En wat doet zoiets op een fiets en wandelbeurs?
Ik vermoed dat de exposanten al wisten, op zijn minst impliciet, dat hun fijnste klanten vooral op vakantie willen en niet vooral aan het milieu denken.
peter de rijk schreef:
di 28 feb, 2023 12:26
Op de FB-groep van de Wereldfietser wemelt het van de vragen en verslagen over verre bestemmingen als Thailand en Colombia door illustere fietsers als Bert Sitters, Marco Meijerink en Frank van Rijn Maar dit terzijde.
Jongeren... dat trio is samen al ruim 200 jaar oud. :!: 8)
[/quote]
met Leon daarbij gaat het hard op weg naar de 300 jaar.
Grandonneur schreef:
di 28 feb, 2023 13:48
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 13:33
Ooit is de vereniging opgericht in een onbezorgde tijd waarin alles mogelijk leek te worden,
Nee, ook toen waren er zorgen over het milieu.
Milieuproblemen waren er toen zeker. In 1979 had ik op mijn fietsdagboek al een sticker ‘Zonne-energie, maak er werk van’-sticker geplakt. Milieudefensie voerde in de jaren 90 al actie tegen de ongelimiteerde uitbreiding van Schiphol (ik moet nog ergens een aandeel hebben in wat er nog over is van het Bulderbos). Het accent lag toen vooral op luchtvervuiling en geluidshinder; het klimaat kwam later. Vliegen was ook veel duurder dan nu. Toen ik in 1988 vier maanden in Afrika wilde gaan fietsen, ging ruim de helft van mijn budget op aan een retourvlucht naar Harare. En toen ik net na de Val van de Muur met een groep jongeren naar Kazan reisde, was er maar één die het vliegtuig nam. De rest stapte in Utrecht op de goedkopere nachttrein, die in 2 dagen naar Moskou reed.
Frank van Rijn zou in die tijd vast niet even heen en weer uit Verweggistan zijn gevlogen om een lezing op de Fietsvakantiebeurs te houden. ‘Vliegen is reizen overslaan ’, was zijn motto, en dat deed hij zo min mogelijk.

De sfeer was toen veel optimischer dan nu. De Koude Oorlog was net voorbij. Daardoor konden er maatregelen worden genomen tegen zure regen, waar het voormalige oostblok een groot aandeel in had. Ook het gat in ozonlaag kon makkelijker gedicht worden. Klimaatverandering kwam nog maar net om de hoek kijken (al was ExxonMobil al in de jaren 70 op de hoogte) en we hadden toen nog een halve eeuw de tijd om ook dat goed aan te pakken.

Een interessant voorbeeld is het bewustwordingsproces van weerman Gerrit Hiemstra. Afgelopen zaterdag stond een paginagroot interview met hem in de NRC, nadat hij de Machiavelliprijs had ontvangen voor zijn prominente rol in de klimaatdiscussie. Met lezingen probeert de weerman mensen bewust te maken van de ernst en impact van klimaatverandering.

Het begint zo: Bijna dagelijks discussieert hij op Twitter met klimaatontkenners en andere critici. Bijna honderdduizend volgers lezen met hem mee. Het zelfvertrouwen om zich zo uit te spreken, kwam niet vanzelf. Hiemstra is een boerenzoon, hij groeide op in het Friese dorpje Suameer, gemeente Tietjerksteradeel, als tweede van vijf kinderen. Zijn dagen bracht hij grotendeels buitenshuis door: koeien melken, de stal uitmesten, bomen zagen en gras maaien. Na het vwo ging Hiemstra (als eerste in het gezin) studeren. Hij koos voor landbouwtechniek in Wageningen. Daar kwam hij in een wereldwijs milieu, en werd hij zich ineens bewust van zijn achtergrond als dorpsjongen – hij was bijvoorbeeld nog nooit op vakantie in het buitenland geweest. Hij was zijn eerste studiejaren schuchter, had tijd nodig zich in de onbekende wereld thuis te gaan voelen.
Eén docent in het bijzonder maakte indruk op de jonge Hiemstra: de hoogleraar Meteorologie Bert Wartena, inmiddels overleden. Niet alleen omdat Wartena veel kennis bezat, maar ook omdat hij op een grote motor de campus opreed. Hij gaf college met zijn motorrijlaarzen aan.


Zo zal ook menig wereldfietser zijn begonnen, maar dan ongemotoriseerd. Inmiddels lijkt de 61-jarige weerman meer om de wereld te geven dan sommige wereldfietsers van zijn generatie.
keesswart schreef:
di 28 feb, 2023 15:59
Het accent lag toen vooral op luchtvervuiling en geluidshinder; het klimaat kwam later.
Bij de luchtvervuiling hoorde ook de stikstofproblematiek, die ook in Nederland begin jaren 80 al goed bekend was. Dat weet ik omdat ik zelf in 1983 al een onderzoek uitvoerde naar het nitraatgehalte van het water dat uit De Peel stroomde. Niet dat daar veel zinnigs uit kwam, maar mijn scheikundeleraar vond het idee hoogst actueel.
Mijn draadje is: "De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes." Kom met je ervaringen die je op de beurs hebt opgedaan, waar we als vereniging wat mee kunnen. Maar laat buitenstanders die bij dit draadje er van alles bij te men halen en alle kanten op sjezen zich een beetje dimmen.
Toch knap dat ook dit weer een milieuactivisten topic wordt.

Misschien op een eventuele volgende Fiets&wandelbeurs een stand waarin gepromoot wordt om vooral geen fiets te bezitten, niet op reis te gaan, op blote voeten op maximaal 30 minuten afstand van je hutje op de hei te blijven en alleen maar te eten uit eigen moestuin?
Beste Bert, daar ben ik het niet helemaal mee eens. De vraag of het aanbod op de beurs representatief is voor wat veel bezoekers misschien wel zouden willen zien is wel degelijk relevant. Er was weinig aandacht voor duurzaamheid, terwijl je dat toch eigenlijk zou mogen verwachten. En er waren best wat exposanten met zaken die weinig met fiets of wandel vakanties te maken hadden, en dan heb ik het niet eens over de massagestoelen of zo.
Dit is geen milieu activisme maar gewoon realisme over de huidige situatie. Ook zo'n beurs moet met de cultuuromslag mee, en dat gaat zo te merken langzaam. Reductio ad absurdum is ook niet een erg behulpzame vorm van communicatie.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 14:13
Maar goed, de situatie is nu ook echt kritischer en ik kan alleen maar hopen dat ook fietsreizigers de consequenties onder ogen zien, en hun gedrag aanpassen. Er wacht ons een schone taak.
Wie bedoel je dan met "ons"? Is het een doel van de vereniging bijvoorbeeld?
bert sitters schreef:
di 28 feb, 2023 17:13
... laat buitenstanders die bij dit draadje er van alles bij te men halen en alle kanten op sjezen zich een beetje dimmen.
Wie bedoel je met 'buitenstaanders'?
En roep je nu op tot zelfcensuur?
Ons: eigenlijk iedereen, maar in dit verband natuurlijk actieve fietsers. Dat wil niet zeggen dat we een klimaat activistische vereniging moeten zijn, maar wel een die de huidige problemen onder ogen ziet en verantwoordelijkheid neemt. Dus zoiets als met de tijd meegaan.
Ik heb een studerende dochter van 24 jaar oud en merk dat veel jongeren uit haar omgeving zeer bewust proberen hun ecologische voetafdruk binnen de perken te houden.

Misschien dat meer aandacht hiervoor, dus ook een mooie manier kan zijn om meer jongeren te trekken en te entousiasmeren voor fietsreizen. Zo sla je dan dus twee vliegen in 1 klap.

Geen klimaatactivisme, maar simpelweg met je tijd meegaan en aanvoelen wat er in (bepaalde delen van) de samenleving leeft.
Ik zou het ook geen klimaatactivisme willen noemen maar een noodzakelijke way of life.

Erg mooi om te zien dat veel jonge mensen zo betrokken zijn bij het welzijn van de aarde. Ik zou me schamen als zij met hun enthousiasme voetafdrukken willen reduceren en ik dat direct teniet doe met een 2, 3 weeks vluchtje naar de andere kant van de wereld. Blijf dan een half jaar weg.
Samenvattend: Het was een leuke beurs en we dwalen weer flink af.