Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Agu XRain of Ortlieb - Forum Wereldfietser

Agu XRain of Ortlieb

Ik heb nieuwe fietstassen nodig. Na 15 jaar trouwe dienst (nou ja, ook wel wat werkeloze jaren daarbij) zijn mijn Agu Quorum tassen wel op. Grootste nadeel van de Quorum was de niet-waterdichtheid, dus ik wil nu waterdichte tassen. Van de Ortlieb weet ik dat die goed zijn, maar de Agu XRain tassen zijn wat groter (wel prettig met fietsvakantie met kinderen) en claimen ook 100% waterdicht te zijn. Heeft iemand ervaring met de XRain?

Ik heb de Vaude Discover en die zijn nog groter en goedkoper. Heb ze wel nog niet in de regen getest.

s0lar schreef:Ik heb de Vaude Discover en die zijn nog groter en goedkoper. Heb ze wel nog niet in de regen getest.
Daar zal ik dan ook eens naar gaan kijken

Ik heb Vaude Discover achtertassen en een Agu Xrain stuurtas. Beiden hebben wel wat regen doorstaan, maar - gelukkig - heb ik met geen van beiden in zware langdurige regenbuien hoeven fietsen.

Gerd

GerdC schreef:Ik heb Vaude Discover achtertassen en een Agu Xrain stuurtas. Beiden hebben wel wat regen doorstaan, maar - gelukkig - heb ik met geen van beiden in zware langdurige regenbuien hoeven fietsen.
Gerd
Ik heb die Vaude Discover eens bestudeerd, en op papier ziet het eruit als de perfecte tas voor mij. Als iemand nog praktische nadelen ondervindt hoor ik het graag
Grappig genoeg denk ook ik erover om als stuurtas de XRain te nemen. Die is een stuk goedkoper, en een Klick-fix systeem heb ik al

Hoi,
Bij stuurtassen is het interessant om te kijken hoe ze open gaan. Ik vond mijn oude Agu Quorum zo handig dat ik mijn nieuwe Ortliebstuurtas heb verkocht en weer een nieuwe Agu heb gekocht, ondanks dat de waterdichtheid erg matig is.
Bij de andere tassen kun je kijken of ze wel op je bagagedrager willen. Je zou niet de eerste zijn die terug naar de winkel moet omdat het niet lukt. Sommige Ortliebtassen passen(of pasten) niet op sommige Tubusdragers, hoewel je zou verwachten dat de ene zeer bekende fabrikant zijn spullen passend maakt voor de andere zeer bekende fabrikant.
Leon

Leon schreef:Hoi,
Bij stuurtassen is het interessant om te kijken hoe ze open gaan. Ik vond mijn oude Agu Quorum zo handig dat ik mijn nieuwe Ortliebstuurtas heb verkocht en weer een nieuwe Agu heb gekocht, ondanks dat de waterdichtheid erg matig is.
@GerdC: Hoe bevalt het openen en sluiiten van de XRain stuurstas?
Leon schreef:Bij de andere tassen kun je kijken of ze wel op je bagagedrager willen. Je zou niet de eerste zijn die terug naar de winkel moet omdat het niet lukt. Sommige Ortliebtassen passen(of pasten) niet op sommige Tubusdragers, hoewel je zou verwachten dat de ene zeer bekende fabrikant zijn spullen passend maakt voor de andere zeer bekende fabrikant.
Leon
Dat zal ik zeker doen. Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe fiets kocht pasten mijn oude Quorum tassen daar niet op, zonder dat ik daar nieuwe haken voor moest kopen

Hoi Hans,

Ik heb vorig jaar augustus door Nederland gefietst, met al die regen. Mijn Agu Xrain tassen waren waterdicht, behalve de ritsen op de flappen. Ook de stuurtas was waterdicht, houdt hier rekening mee met papieren opbergen.
De sluiting van de stuurtas bestaat gewoon uit 2 klikknoopjes aan de kant van het stuur.

Groeten Ruud

we zijn verleden jaar naar compostella gefietst en hebben - gelukkig maar éénmaal - een echte zondvloed doorstaan : ALLES was kletsnat wat we aanhadden binnen de 15 minuten, maar na een halve dag gietende regen bleek de inhoud van Xraintassen kurkdroog ! Dus waterdicht zijn ze zeker en iets ruimer dan ortlieb dacht ik. En inderdaad de ritszakken in de flappen zijn NIET waterdicht. Wel een klein probleem gehad met de rivet pennen die afbraken, maar heb die gewoon vervangen door moer/bout

GerdC schreef:Ik heb Vaude Discover achtertassen en een Agu Xrain stuurtas. Beiden hebben wel wat regen doorstaan, maar - gelukkig - heb ik met geen van beiden in zware langdurige regenbuien hoeven fietsen.

Gerd
Inmiddels ben ik iets minder enthousiast over de Vaude Discover achtertassen. Het grote voordeel blijft dat de stof lekker licht en soepel is. De achterplaat zit echter niet vastgeklonken, maar is bevestigd met schroefjes. Op de plaatsen waar er enige kracht op wordt uitgeoefend - de bovenhoeken - voldoet deze bevestiging niet. Ik heb tijdens mijn eerste vakantie al op twee hoeken de schroefjes moeten vervangen door een boutje en een moer. De andere twee hoeken ga ik uit voorzorg nu ook doen voor mijn volgende vakantie.
Bovendien behoeft de dunne stof op dezelfde slijtage-gevoelige hoeken duidelijk enige versteviging. Op een hoek zit er bij mij al een gaatje in.

Gerd

GerdC schreef:
GerdC schreef:Ik heb Vaude Discover achtertassen en een Agu Xrain stuurtas. Beiden hebben wel wat regen doorstaan, maar - gelukkig - heb ik met geen van beiden in zware langdurige regenbuien hoeven fietsen.

Gerd
Inmiddels ben ik iets minder enthousiast over de Vaude Discover achtertassen. Het grote voordeel blijft dat de stof lekker licht en soepel is. De achterplaat zit echter niet vastgeklonken, maar is bevestigd met schroefjes. Op de plaatsen waar er enige kracht op wordt uitgeoefend - de bovenhoeken - voldoet deze bevestiging niet. Ik heb tijdens mijn eerste vakantie al op twee hoeken de schroefjes moeten vervangen door een boutje en een moer. De andere twee hoeken ga ik uit voorzorg nu ook doen voor mijn volgende vakantie.
Bovendien behoeft de dunne stof op dezelfde slijtage-gevoelige hoeken duidelijk enige versteviging. Op een hoek zit er bij mij al een gaatje in.


Ik heb de Vaude Discover tassen na 2 weken in de pyreneëen terug moeten sturen. De linkse tas was aan de zijkant aan het openscheuren en een van de klikkers voor aan de bagagedrager was afgebroken. Ik heb het toen opgelost met tie-wraps en duct tape. Na mails en foto's heb ik nieuwe tassen verkregen. Als ze zonder enige reden stuk gaan, heb je normaal garantie. Ik heb nu geen vol vertrouwen meer in mijn Vaude tassen maar tot op vandaag is de nieuwe set nog heel gebleven.
Gerd

s0lar schreef:
GerdC schreef:
GerdC schreef:Ik heb Vaude Discover achtertassen en een Agu Xrain stuurtas. Beiden hebben wel wat regen doorstaan, maar - gelukkig - heb ik met geen van beiden in zware langdurige regenbuien hoeven fietsen.

Gerd
Inmiddels ben ik iets minder enthousiast over de Vaude Discover achtertassen. Het grote voordeel blijft dat de stof lekker licht en soepel is. De achterplaat zit echter niet vastgeklonken, maar is bevestigd met schroefjes. Op de plaatsen waar er enige kracht op wordt uitgeoefend - de bovenhoeken - voldoet deze bevestiging niet. Ik heb tijdens mijn eerste vakantie al op twee hoeken de schroefjes moeten vervangen door een boutje en een moer. De andere twee hoeken ga ik uit voorzorg nu ook doen voor mijn volgende vakantie.
Bovendien behoeft de dunne stof op dezelfde slijtage-gevoelige hoeken duidelijk enige versteviging. Op een hoek zit er bij mij al een gaatje in.


Ik heb de Vaude Discover tassen na 2 weken in de pyreneëen terug moeten sturen. De linkse tas was aan de zijkant aan het openscheuren en een van de klikkers voor aan de bagagedrager was afgebroken. Ik heb het toen opgelost met tie-wraps en duct tape. Na mails en foto's heb ik nieuwe tassen verkregen. Als ze zonder enige reden stuk gaan, heb je normaal garantie. Ik heb nu geen vol vertrouwen meer in mijn Vaude tassen maar tot op vandaag is de nieuwe set nog heel gebleven.
Gerd
Nee, maar wel goede service!

Ik vraag me trouwens af hoelang tassen meegaan.
Zelf heb ik Ortlieb gekozen. Lijkt me zeer sterk.

s0lar schreef: Ik heb de Vaude Discover tassen na 2 weken in de pyreneëen terug moeten sturen. De linkse tas was aan de zijkant aan het openscheuren en een van de klikkers voor aan de bagagedrager was afgebroken. Ik heb het toen opgelost met tie-wraps en duct tape. Na mails en foto's heb ik nieuwe tassen verkregen. Als ze zonder enige reden stuk gaan, heb je normaal garantie. Ik heb nu geen vol vertrouwen meer in mijn Vaude tassen maar tot op vandaag is de nieuwe set nog heel gebleven.
Ik weet niet. Ik kan natuurlijk inderdaad proberen nieuwe tassen van Vaude te krijgen. Maar voor beide problemen geldt volgens mij dat het structurele ontwerpfouten zijn. Dan heb je een goede kans dat je bij nieuwe tassen na kortere of langere tijd hetzelfde probleem krijgt. Soms is het dan eenvoudiger om zelf een defenitieve oplossing te verzinnen.

Gerd

Ik zag gisteren dat hans strijk fietsen in de Globe in Den Haag een Agu aanbieding heeft: 2 acher en voor tassen en een stuurtas voor 165 euro. Weet niet welke naam, maar er zullen wel regenhoezen bijzitten.

mario

GerdC schreef:Inmiddels ben ik iets minder enthousiast over de Vaude Discover achtertassen. Het grote voordeel blijft dat de stof lekker licht en soepel is. De achterplaat zit echter niet vastgeklonken, maar is bevestigd met schroefjes. Op de plaatsen waar er enige kracht op wordt uitgeoefend - de bovenhoeken - voldoet deze bevestiging niet. Ik heb tijdens mijn eerste vakantie al op twee hoeken de schroefjes moeten vervangen door een boutje en een moer. De andere twee hoeken ga ik uit voorzorg nu ook doen voor mijn volgende vakantie.
Bovendien behoeft de dunne stof op dezelfde slijtage-gevoelige hoeken duidelijk enige versteviging. Op een hoek zit er bij mij al een gaatje in.
Dat is dan blijkbaar een structureel probleem met de Vaudé discover achtertassen. Bij mij zijn ook al twee schroefjes verdwenen op de bovenhoekpunten. Ik heb ook enkele behoorlijke gaten (1 cm^2) op deze plekken. Ga nu maar de service van Vaudé uitproberen.

Sjirk

Hallo,

Ik ben met m'n Ortlieb tassen regelmatig, bij manoeuvers tussen hoekige stenen paaltjes zodanig verkeerd tegen die paaltjes aangegaan dat ik dacht nu sneuvelt de tas, of de haak, of whatever, en na al die jaren dat ik ze heb zijn ze nog intact. Ortlieb classics, van een jaar of 4 terug.

Over Ortlieb ben ik zeer tevreden, de stuurtasbevestiging van ortlieb het minst, vroeger was dat met schroeven, nu met die kabels, vind ik maar niks, geef mij maar schroeven.

Hoe zal ik het zeggen, met Ortlieb weet ik wat ik koop, Vaude (hoor ik hier toch ook weer wat negatiefs over) en AGU was vroeger niet waterdicht.

Maar alles moet tegenwoordig op alle stuurmaten tegelijk passen, en dan krijg je zulke constructies.

Willem

ik ben met Xrain van agu naar compostella gereden. Waterdicht zijn ze absoluut, behalve het vakje aan de buitenkant dat van een rits is voorzien. Ze zijn , dacht ik , ruimer dan ortlieb en vaude.

Wel is er tijdens de reis één rivet (die de tassen vastzet aan het kliksysteem) afegebroken, maar dat was snel gemaakt met moer en bout...maar Agu weigerde tussen te komen (dus vraagtekens bij dienst na verkoop van Agu) :cry: :cry: :twisted: :?

:oops: :oops: shit, ik had al eens geantwoord,
ALZHEIMER slaat toe , pfff ouderdom :? :oops: