Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In de ban van de (flens-)ring - Forum Wereldfietser

In de ban van de (flens-)ring

De Rohloff flensringen zijn er al een tijdje. Toe te voegen op elke Rohloff naaf bij het inspaken. Ook op de oudere met zo'n geel-blauwe sticker.

Santos schrijft er nu ook over:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-s ... borgringen

Maar...
Check dan voor de zekerheid of je deze zwarte borgringen hebt. Zo niet, laat deze er dan bij de volgende onderhoudsbeurt op zetten.
Zullen we daar gewoon mee wachten tot de velg versleten of beschadigd is? Of misschien dan wel preventief als het om een tandem of ander zwaargewicht is waar je mee op wereldreis gaat?

Want ja, er moeten wel de nodige spaken los voordat je die ringen toe kunt voegen. En als je zelf daarin niet weet wat je doet kun je ook nog wel wat kwaad doen. Of gewoon onnodig op kosten gejaagd worden door het te laten doen.

Het was best een goed verhaal van een Utrechtse winkel en een fietsenfabrikant, en startte op het Facebook deel van De Wereldfietser:

https://m.facebook.com/groups/wereldfie ... hwl=1&_rdr

https://m.facebook.com/groups/wereldfie ... hwl=1&_rdr
Interessant. Maar hoe krijgen ze die ringen om de naaf en van welk materiaal is de ring.
Rohloff is ook niet duidelijk waar ze voor dienen: zijn ze nu om te voorkomen dat de flens breekt of voorkomen ze dat de spaak uitbreekt (wat dat dan ook is) waaneer er een flensbreuk is? De vier talen geven mij de indruk van verschillende betekenissen. Afgaande op het Duits voorkomt het geen flensbreuk.
https://www.bikefeeling.nl/images/rohlo ... ijzing.jpg
Bikefeeling omschrijft het als: "Mocht er een Rohloff flens uitscheuren kan je met deze van te voren gemonteerde ringen doorfietsen." (bron)

Om de flens sterker te maken moeten de ringen er strak omheen. Ik neem aan dat je ze moet verhitten voordat je ze er over schuift. Ik kan geen instructie daarvoor vinden.
WimB schreef:
zo 09 apr, 2023 11:27
Maar hoe krijgen ze die ringen om de naaf [...]
Als er geen spaken in de weg zitten dan druk je ze zo op de naaf. Maar als de naaf al ingespaakt zit dan zullen de helft van de spaken in de weg zitten.

Een professional zal waarschijnlijk de spaken niet willen hergebruiken en ook niet de helft van de spaken maar willen vernieuwen. Dus ben je dan een wiel opnieuw aan het spaken. Toch ook maar de (velgrem-)velg vervangen die nog niet versleten is...? En als het een schijfrem velg is maar een maatje breder als je toch bezig bent? ;)

Kan allemaal prima, maar hoeft dus zeker niet bij iedereen 'bij de volgende onderhoudsbeurt'.
WimB schreef:
zo 09 apr, 2023 11:27
[...] van welk materiaal is de ring.
Aluminium, net als het naafhuis inclusief flenzen.
Leon schreef:
zo 09 apr, 2023 11:36

Om de flens sterker te maken moeten de ringen er strak omheen. Ik neem aan dat je ze moet verhitten voordat je ze er over schuift.
Je mag ze verhitten, maar hoeft niet. Scheelt weer de haarföhn van de buurvrouw lenen ;)
Als je ze er zo opdrukt versterken zulke dunne ringen de naaf volgens mij niet noemenswaardig. Dan zijn ze alleen bedoeld om te voorkomen dat de spaak alle kanten op vliegt en je een ongeluk krijgt, wat volgens mij ook blijkt uit de tekst.
@jurr:
Ik snap je punt. Goed dat je bezoekers op dit forum waarschuwt.

In het kader van preventie:
Heb je er Santos zelf ook op gewezen? Zo ja, hoe reageerde men?
Jurr schreef:
zo 09 apr, 2023 12:02
Een professional zal waarschijnlijk de spaken niet willen hergebruiken en ook niet de helft van de spaken maar willen vernieuwen.
Ik zou niet alleen de spaken aan één kant losmaken want dan maak je dus alleen 'trekkende' of 'duwende' spaken los. Dan komen de anderen ook vanzelf los te zitten, of, als je het niet zorgvuldig doet, ga je het hele naafhuis enorm op torsie belasten en gebeuren er als je pech hebt rare dingen.

Dat soort dingen zijn toch wel een voordeel van derailleursystemen voor de doe het zelver: je rotzooit maar wat aan en als het fout gaat is er in negen van de tien gevallen wel een doehetzelf-oplossing voor een schappelijk bedrag.
Bij zo'n duur ding ben je bij het klussen per definitie seconds from disaster, zoals ze op discoverychannel zeggen. Disaster bestaat dan uit het opsturen van het wiel op hoop van goede en betaalbare afloop. En wekenlang fietsen op je fiets van tweede keuze, dat is het ergste.
willem.m schreef:
zo 09 apr, 2023 12:18
Goed dat je bezoekers op dit forum waarschuwt.
Niet zozeer waarschuwen hoor, bij mij zitten ze er ook op.

Maar wel pas nadat ik een nieuwe velg in liet spaken. Wat ik ook iedereen zal aanraden bij het inspaken in een andere velg in geval van versleten, schade of upgrade'eritus. Maar om nu na de paasdagen twee aan twee in een rij te gaan staan voor een setje flensringen bij je favoriete Rohloff- danwel Santosdealer danwel wielbouwer... dat lijkt me niet zozeer nodig.

Let wel, in het oorspronkelijke Facebookbericht ging het om een 32 spaaks Rohloff naaf met een naafnummer ruim onder de 80.000 achterin een zwaarbeladen tandem. Zodoende leek enige nuance me wel op z'n plaats. ;)

Ook voordat het Santosbericht uit de startpost verscheen leken er soms wel magische krachten toegedicht te worden aan die ringen, om maar eens even terug te komen op de topictitel ;)
willem.m schreef:
zo 09 apr, 2023 12:18

In het kader van preventie:
Heb je er Santos zelf ook op gewezen? Zo ja, hoe reageerde men?
Die gun ik een fijn paasweekend en gun ik het ook om het hier mee te lezen. Om ze er actief op te gaan wijzen lijkt me niet aan mij.
Je bereikt toch meer als je bron van de instructie waarschuwt dan de enkele klant op dit forum?

Maar goed, it's your call.
In Rotterdam wordt dit al een tijd aangeboden:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/4450 ... -ring.html
waarom maak je zoiets van aluminium... en dan een lapmiddel ook van aluminium, om de scherf bijeen te houden... :?
hoogframe schreef:
zo 09 apr, 2023 17:04
waarom maak je zoiets van aluminium...
Corrosie, uitzettingscoëfficiënt...
Ik vind het wel zinnig om het van aluminium te maken.
hoogframe schreef:
zo 09 apr, 2023 17:04
waarom maak je zoiets van aluminium... :?
Waarom zou jij het niet van aluminium maken?

Groet,
Tom.
beste Tom vds, iets met de ezel en de steen... :wink:
en het is ook kwestie van persoonlijke voorkeur: ik ben geen liefhebber van aluminium: ik zie het als een kil en bros materiaal.
ergens een ringetje omheen doen om het soort van bij elkaar te houden als het breekt en het min of meer op z'n (of haar) plek moet blijven... het lijkt me een lapmiddel. maak die flens sterker of van een sterker materiaal.
hoogframe schreef:
di 11 apr, 2023 16:49

en het is ook kwestie van persoonlijke voorkeur: ik ben geen liefhebber van aluminium: ik zie het als een kil en bros materiaal.
Ach, het is maar net waar, hoe en met welke specificaties het toegepast wordt toch?
hoogframe schreef:
di 11 apr, 2023 16:49

[...] het lijkt me een lapmiddel. maak die flens sterker of van een sterker materiaal.
Het zijn niet alleen de flensringen. Ook is men tegenwoordig bij Rohloff kritischer op de spaken. Allemaal om de kansen op, en eventuele gevolgen van, flensbreuk te minimaliseren.

Zo kun je tegenwoordig bij Rohloff spaken bestellen van Sapim. Niet zozeer bijzondere spaken, wel is er daar extra kritisch gekeken naar de maatvoering van de buiging bij de kop. Als men daar bij de spaakfabrikant te vrij met de toleranties is omgegaan wil dat wel eens in enkele gevallen tot flensbreuk leiden.
hoogframe schreef:
di 11 apr, 2023 16:49
ik ben geen liefhebber van aluminium: ik zie het als een kil en bros materiaal.
Je hebt aluminium en aluminimum. Als je dat gespuitgiete spul hebt waar ze allemaal vormpjes van maken kun je ook een luchtige chocoladereep nemen. Goedkope aluminium tentharingen zijn ook prut.
De aluminium rotspennen/haringen bijn mijn Fjällräventent zijn echter van een heel andere orde. Die heb ik menigmaal in Spanje met een ruwe kei tussen de stenen in de grond geramd en geven geen krimp.
Het heeft met legering, hittebehandeling en smeden/trekken/walsen te maken. Het sterke spul is niet het goedkoopste.
Jurr schreef:
di 11 apr, 2023 17:06
Het zijn niet alleen de flensringen. Ook is men tegenwoordig bij Rohloff kritischer op de spaken. Allemaal om de kansen op, en eventuele gevolgen van, flensbreuk te minimaliseren.

Zo kun je tegenwoordig bij Rohloff spaken bestellen van Sapim. Niet zozeer bijzondere spaken, wel is er daar extra kritisch gekeken naar de maatvoering van de buiging bij de kop. Als men daar bij de spaakfabrikant te vrij met de toleranties is omgegaan wil dat wel eens in enkele gevallen tot flensbreuk leiden.
Ik heb toevallig net het Rohloff wiel van de fiets van mijn vrouw gedemonteerd omdat ik de fiets om ga bouwen naar een 27.5 wielset - en ander frame en riemaandrijving, dat terzijde. Ik las ook al deze Rohloff eisen op het gebied van spaken en die ringen. De spullen liggen inmiddels bij mijn wielbouwer, die daar niet zo van onder de indruk was. Sterker nog, hij zegt dat de spaakbocht nu juist bij de meeste spaken wel identiek is. Het lijkt een manier van Rohloff om te zeggen hoe bijzonder hun naven zijn dat er aan alle meest banale details aandacht moet worden geschonken. Er komen dan ook 'gewone' Sapim Race spaken in. Ik vertrouw er wel op dat dit goed zal gaan, idem zonder de flensringen die vanaf de tweede inspaking voorgeschreven zijn. Sorry hoor, ga ik niet doen. Het is geen tandem en mijn vrouw fietst erop met haar 55kg.
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:29
Sterker nog, hij zegt dat de spaakbocht nu juist bij de meeste spaken wel identiek is.
Daar zal 'ie vast gelijk in hebben. Maar het gaat volgens Rohloff dan juist om de spaken die daarvan een afwijking hebben. ;)
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:29

Het lijkt een manier van Rohloff om te zeggen hoe bijzonder hun naven zijn dat er aan alle meest banale details aandacht moet worden geschonken.
Zo zou je erover kunnen denken. Wat je ook zou kunnen denken is dat Rohloff er ook niet blij van wordt dat in enkele gevallen er flensbreuk optreedt en ze er zoveel mogelijk aan doen om die kans en de gevolgen daarvan te beperken.

En als er ook andere factoren zijn buiten Rohloff om, dat ze daar ook daar de kansen op problemen willen minimaliseren. Die Rohloff naven zitten immers niet allemaal in een Flevobike Greenmachine of Nicolai G-Boxx zonder spaken ;)
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:29

Ik vertrouw er wel op dat dit goed zal gaan, idem zonder de flensringen die vanaf de tweede inspaking voorgeschreven zijn.
Dat schrijven ze bij nieuw ook al voor (-:

En de kans is best groot dat het goed zal gaan hoor ;)
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:29

Ik heb toevallig net het Rohloff wiel van de fiets van mijn vrouw gedemonteerd omdat ik de fiets om ga bouwen naar een 27.5 wielset - en ander frame en riemaandrijving, dat terzijde.
Klinkt als een leuk plan! Wat voor frame is het geworden?
Het was een Intec frame dat haar overigens uitstekend beviel, alleen vond ik de manier van kettingspannen technisch wat minder fijn. Het wordt een Tout Terrain Silkroad (I) die ik gebruikt in Duitsland heb gekocht, mooi excentrische spanner op de trapas, deelbaar frame voor riemaandrijving, SON direktcontact uitvoering van de vork, en de stuurstop. De reden dat ik naar 27.5" ga is omdat ik denk te weten dat daarmee 2.4" breed nog zou gaan (TT zegt 2.0). Met dit eerste type is 28" de breedte wat te beperkt naar mijn smaak.
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:29
Het lijkt een manier van Rohloff om te zeggen hoe bijzonder hun naven zijn dat er aan alle meest banale details aandacht moet worden geschonken.
‘Onze naven zijn zo bijzonder fragiel dat er aan alle meest banale details aandacht moet worden geschonken om te voorkomen dat de boel uiteenspat’? Lijkt me niet echt reclame voor je product.

Groetjes,

Carl