Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 22:03
Ik heb en donorfiets gekocht voor 150 euro met daarop het volgende wat ik al zeker ga gebruiken:

- Magura hs33 remmen
- Shimano deore lx 3x9 groupset
- wielen voor en achter.

De fiets is afgesteld en rijklaar. Alle onderdelen zijn dus in goed werkende staat.
Klinkt als een leuke donor (-: Je zou de onderdelen van je huidige fiets er weer op kunnen bouwen en 'm dan zonder er al teveel geld in te stoppen weer rijklaar aan iemand anders kunnen verkopen. Weet niet in hoeverre je huidige wielen versleten zijn, misschien kan iemand er als stadsfiets nog best wat jaartjes plezier aan hebben?
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 22:03

Hij had zelf nog handvatten, trappers en een bidonhouder liggen. Alledrie in dezelfde kleur oranje. Moet nog even bekijken of ik die kleur wel op mijn fiets wil.
Kijk uit dat het geen kermisattractie wordt. Soms zijn kleurtjes in details best leuk, maar het slaat al snel door ;) Al blijft het natuurlijk jouw fiets en moet je natuurlijk gewoon doen wat je zelf leuk vindt (-: Vooral in de mountainbike en racefiets hoek kun je de meest diverse onderdelen in nog veel meer kleuren krijgen ;)
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 22:03

De Shimano stx die erop zit zou schijnbaar ook geschikt zijn voor 9 speed. Maar het lijk me hier verstandig om de lx te monteren. Ik heb hier te weinig kennis van. Klopt deze redenering? De stx schakelt wel echt super. Na het afstellen geen enkel probleem mee en hij schakelt ook zeer vlot.
Yep, ik zou gewoon alles compleet overzetten. Bij je crankstel wel even kijken of de donor geen Hollowtech2 is, dan zou je kunnen overwegen bij de trapas met vierkante crankaansluiting te blijven die er nu vast al inzit bij je. Bij de voorderailleur even kijken naar eventuele spacers voor je klemband tot de juiste diameter en of het kabeltje van de goede kant komt. Die kan van boven of van onderen komen, top pull of bottom pull. Gelukkig zijn er ook dual pull voorderailleurs, die kunnen allebei ;)

Check ook even je cassette en tandwielen. Misschien zijn ze nog goed genoeg voor een nieuwe ketting? En anders eerst het oude spul helemaal oprijden, of misschien als je toch al aan het sleutelen bent gelijk ketting en alle tandwielen fris en nieuw op 0km?
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 22:03
Hij stond er namelijk erg smerig bij. Ik geeft toe dat ik daar inderdaad erg slecht in ben. Ik moet eigenlijk meer poetsen. Maar zijn er bepaalde producten die ik daarvoor het best gebruik. Ik wil mijn fiets sowieso laten blinken alvorens ik de onderdelen ga vervangen. Beginnen met een schone lej laten we maar zeggen.
Voor een complete fiets pak ik het liefst een tuinslang, een afwasborstel en een tandenborstel. Ook een oude doek kan best helpen om bijvoorbeeld tussen je tandwielen te komen.

Losse onderdelen zonder lagers of andere draaiende delen maak ik het liefste schoon met Dasty ontvetter van de Wibra. Denk dan bijvoorbeeld aan een gedemonteerde cassette of tandwielen. Met een tie-wrap tussen de tandwielen het vuil ertussen eruit pulken en een borsteltje eroverheen worden die dan doorgaans net zo schoon als in Leons macro tandwielkunst topic. ;)

Ook een los kaal frame zonder balhoofdlagers, trapas en zonder vork kan prima op die manier schoongemaakt worden, wel zorgen dat het dan niet je frame in komt. En uiteraard niet shifters, derailleurs, trapassen, balhoofden, pedalen, naven, remmen, etc op die manier schoonmaken ;)
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 22:46

Klinkt als een leuke donor (-: Je zou de onderdelen van je huidige fiets er weer op kunnen bouwen en 'm dan zonder er al teveel geld in te stoppen weer rijklaar aan iemand anders kunnen verkopen. Weet niet in hoeverre je huidige wielen versleten zijn, misschien kan iemand er als stadsfiets nog best wat jaartjes plezier aan hebben?
Er zitten zeker nog een paar duizend kilometer op de velg. Dus voor een stadsfiets kunnen de wielen zeker nog dienen.

Ik was van plan de onderdelen te schenken aan de man die mijn fiets gaat ombouwen. Hij doet het Namenlijk voor niets. En daarbij mag ik met hem mee kijken en helpen zodat ik ook weer wat bij leer.

Ik vraag me soms wel af wat mijn fiets waard zou zijn na deze ombouw. Als ik een snelle berekening maak kom ik ongeveer aan 500 euro in totaal dat ik zelf heb uitgegeven. Aankoop inbegrepen. Ben zeker nog niet van plan om een nieuwe fiets te kopen hoor.
Maar misschien wil ik in de toekomst een longtail kopen. En ik heb maar plek voor 1 fiets. Dus dan moet deze plaatsmaken. Maar dat is slechts een vage gedachte.
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 23:32
Er zitten zeker nog een paar duizend kilometer op de velg.
Hoe beoordeel je dat?
Leon schreef:
do 13 apr, 2023 09:38
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 23:32
Er zitten zeker nog een paar duizend kilometer op de velg.
Hoe beoordeel je dat?
Dat heeft de jongen die mijn fiets ombouwt beoordeeld.

Hij vertelde me dat ik zeker nog veilig even verder kon. Maar dat het nu een goed moment is om ze te vervangen.

Ze zijn al wat uitgesleten.
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 23:32
Ik vraag me soms wel af wat mijn fiets waard zou zijn na deze ombouw. Als ik een snelle berekening maak kom ik ongeveer aan 500 euro in totaal dat ik zelf heb uitgegeven. Aankoop inbegrepen.
Ik ben het volledig kwijt om welke fiets het gaat en wat er dan aan onderdelen op zit etc.
Gaat het om die paarse Giant? Zo'n fiets moet je kopen en opknappen om op te fietsen, niet om weer te verkopen. Ik denk dus niet dat je je geld terugkrijgt, maar je weet maar nooit.
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 23:32

Ik was van plan de onderdelen te schenken aan de man die mijn fiets gaat ombouwen. Hij doet het Namenlijk voor niets. En daarbij mag ik met hem mee kijken en helpen zodat ik ook weer wat bij leer.
Klinkt als een prima deal. Arbeid van een kundig iemand is namelijk niet zelden gewoon duur, als je er op die manier een creatieve weg in kunt vinden lijkt me dat keurig opgelost.
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 23:32

Ik vraag me soms wel af wat mijn fiets waard zou zijn na deze ombouw. Als ik een snelle berekening maak kom ik ongeveer aan 500 euro in totaal dat ik zelf heb uitgegeven. Aankoop inbegrepen. Ben zeker nog niet van plan om een nieuwe fiets te kopen hoor.
Variërend van vijf tientjes tot watdegekervoorgeeft. Dat klinkt misschien lullig maar is zeker niet zo bedoeld. Voor veel mensen zal het een oude Giant uit 1993 blijven ondanks de modificaties en vervangingen. Wat de beperkte doelgroep nog kleiner maakt.

Als je daadwerkelijk waarde had willen toevoegen dan had je wellicht beter op Travelmaster of WorldTraveller basis kunnen beginnen en die verbeteren, maar in 26 inch is je eventuele waardevermeerdering bij verkoop heden ten dage dan ook beperkt. Neemt niet weg dat dat een prima vakantiefiets kan zijn en met de juiste onderdelenkeuzes soms nog beter kan worden.

Net als jouw Giant overigens ;)
Ben inderdaad Niet uit op winst.

Maar zie soms oude giants of andere gelijkaardige fietsen voorbij komen met een zeer hoge prijs. Ze zien er nog als nieuw uit maar de onderdelen zijn vaak niet heel bijzonder.

Ik ben zelf in ieder geval erg tevreden met de 500 euro die ik nu al uitgaf. Ik ga het hier dan wel bij laten. Als er nog een upgraden zal komen dan wordt het direct een andere fiets. Al dan niet weer met schijfremmen. Maar eerst afwachten hoe de magura's bevallen.
En ik spreek hier al over een andere fiets. Maar daar is echt nog geen sprake van. Ben nu al enorm tevreden van de fiets. En ik neem aan dat ik met de upgrade er alleen nog maar meer van ga genieten.
Ik krijg stilaan wat meer info over de fiets die ik kocht. Mijn vader is de fiets gaan kopen aangezien ik zelf te ver weg woon.

Shifters blijken geen lx maar xt te zijn. Mooi meegenomen denk ik dan. Naven zijn ook lx.

Op de foto zie je de velgen. De regia zac 19. Geen idee of dat iets degelijk is. Ze zullen voorlopig toch dienst moeten doen in ieder geval.

Volgens mijn vader fiets de fiets erg goed. Remmen en schakelen gaat ook zoals het hoort. Een goed vooruitzicht dus voorlopig.

IMG-20230414-WA0004.jpg
IMG-20230414-WA0005.jpg
Ik denk dat ik de velg verkeerd afgelezen heb. Vind niets over een zac 79. Ik vermoed dat het hier om een zac 19 gaat.

Heb het ook aangepast in het originele bericht.


Bijkomend.

Er blijkt geen lx groep op te zitten.

Dit zijn de specs van de donorfiets

Shifters xt
Voor derailleur slx
Achter xt
Naven lx
Shorttrack schreef:
vr 14 apr, 2023 18:06
IMG-20230414-WA0004.jpg
Deze eerste foto geeft wel een beeld.
Is toch hartstikke leuk man. Lekker de delen er op het gemakje af schroeven, beetje poetsen en prutsen, muziekje erbij, pot thee ernaast, fris kabeltje ligt op de plank, kies zelf wat je mooi vindt. Die donor heeft van alles te bieden; wcs koos men ook niet zomaar. dat koos je destijds als je net een stapje extra wilde, zonder dat het per se nodig was. Liefhebber? Net als jij.

Geniet er vooral van. Benieuwd hoe de paarse over een poosje staat te stralen.
2x een vitus daar op de achtergrond?
Grandonneur schreef:
vr 14 apr, 2023 20:17
2x een vitus daar op de achtergrond?
Die grijze de eerste racefiets van mijn broer en daarna die van mij. Die hangt daar eigenlijk maar gewoon te hangen.
De paarse hangt daar ook maar te hangen. Is het oude frame van mijn vader. Maar die wilde een nieuwe fiets. Dus hij kon niets beters bedenken dan gewoon exact hetzelfde frame te kopen maar dan moderner. Dus lichter en dergelijken. Maar niemand in de fietsclub had door dat hij een nieuwe fiets had.
Grandonneur schreef:
vr 14 apr, 2023 20:12
Is toch hartstikke leuk man. Lekker de delen er op het gemakje af schroeven, beetje poetsen en prutsen, muziekje erbij, pot thee ernaast, fris kabeltje ligt op de plank, kies zelf wat je mooi vindt. Die donor heeft van alles te bieden; wcs koos men ook niet zomaar. dat koos je destijds als je net een stapje extra wilde, zonder dat het per se nodig was. Liefhebber? Net als jij.

Geniet er vooral van. Benieuwd hoe de paarse over een poosje staat te stralen.
Heb er echt zin in. Ook omdat ik zelf mee mag bouwen aan de fiets.
En de onderdelen vallen beter uit als ik had gehoopt.

Van stuur ben ik er ook al uit. Er zijn gewoonweg teveel opties.
Heb dus besloten om te kijken wat mijn "ideale" stuurbreedte zou moeten zijn. En dan een ligt gebogen stuur te nemen met innerbars.
Mijn stuur nu is gewoon echt recht en vooral te kort.
Dus ik denk dat ik hiermee al niets mis doe.
Grandonneur schreef:
vr 14 apr, 2023 20:17
2x een vitus daar op de achtergrond?
:lol: Ook het eerste wat mij opviel. Wil je er misschien vanaf? :)
gios schreef:
vr 14 apr, 2023 21:52
Grandonneur schreef:
vr 14 apr, 2023 20:17
2x een vitus daar op de achtergrond?
:lol: Ook het eerste wat mij opviel. Wil je er misschien vanaf? :)
Mijn moeder wil er vooral vanaf.
Maar ik zal het hem eens vragen. :wink:
Shorttrack schreef:
vr 14 apr, 2023 21:55
gios schreef:
vr 14 apr, 2023 21:52
Grandonneur schreef:
vr 14 apr, 2023 20:17
2x een vitus daar op de achtergrond?
:lol: Ook het eerste wat mij opviel. Wil je er misschien vanaf? :)
Mijn moeder wil er vooral vanaf.
Maar ik zal het hem eens vragen. :wink:
:lol:
Misschien is het de juiste maat, en anders zijn er genoeg andere nerds om ze aan kwijt te raken :wink:
Bij aankoop zat dit zadel op mijn fiets. Een s'trace. Had er nog nooit van gehoord.

Het is redelijk zacht. Voor naar mijn werk is dit een prima zadel. Maar als ik 10km fiets of meer dan voel ik mijn edele delen tintelen of bijna niet meer. Dat lijkt me uiteraard niet ok.

Na wat opzoek werk wordt voor een langere tocht juist een harder zadel aangeraden.

Het ding bij mij is dat ik eigenlijk niet zo vaak lange tochten maak. Ik weet niet wat er onder "lang" verstaan wordt maar 10km vind ik niet lang.

Tijdens onze fietsvakanties fietsen wij ook bijna nooit meer dan 20km aan een stuk. Dit om de kinderen wat speeltijd te gunnen.

Ik heb wat afkeer gekregen tegen harde zadels vroeger. Had er zelfs een hekel aan als ik voor mijn sport moest gaan trainen op de wielrenfiets.

Nu was ik aan het kijken naar een brooks zadel. Daar lees ik enkel goede dingen over. Maar ik vind ze ook wel duur. Ben daarom op de tweedehands markt aan het kijken ook. Moet ik daarbij op bepaalde zaken letten?

Zijn er nog zadels die binnen mijn specificaties zouden kunnen vallen?

Erg persoonlijke allemaal natuurlijk. Maar ik wordt er niet wijzer van als ik zelf online wat probeer op te zoeken.

Ik ga ook de stand van mijn zadel nog eens grondig bekijken.
1200x1200.jpg
1200x631.jpg
Lijkt me typisch iets voor je lokale fietsenwinkel. Zeker wanneer die een aantal demo-zadels heeft en/of je ze na een weekje uitproberen nog mag ruilen. Met een lederen zadel wel lastiger, die hebben veel meer tijd nodig ;)

Zelf erg tevreden met m'n Brooks Cambium, maar er zijn ook genoeg mensen die dat een verschrikkelijk zadel vinden ;)

Best persoonlijk een zadel.
Op het gevaar af dat je nu overspoeld wordt met iedereen’s persoonlijke favoriet: ik heb goede ervaringen met de Selle Royal Respiro. Die kun je in drie (breedte) maten krijgen, de “athletic”, “moderate”, en “relaxed”, al geven zij daarbij de mate aan van de zithouding (voorover zitten) op de fiets, respectievelijk 45, 60, of 90 graden.
Ik heb zo’n zadel op de fiets waarmee ik tijdens de winter (de “zoute” periode) doorfiets, en moest daarom na de winter elke keer wennen aan de kleinere hardere zadels op m’n andere fietsen, totdat ik het heldere idee kreeg om die twee andere fietsen van hetzelfde zadel te voorzien.

Wat ik wel wat merkwaardig vind is dat de Respiro van het type is waarvan het middenstuk als het ware “weg is”, dus eigenlijk wat jij nu min of meer ook hebt, terwijl je toch wat last hebt van je “zaakje” (zal ik het maar noemen). Zal dus toch een kwestie van uitproberen worden.
Daarover gesproken: op de site van Selle Royal hebben ze het over de “dertig dagen uitprobeer”-periode, maar ik heb me er niet in verdiept hoe dat werkt. Mijn wantrouwende aard vermoed dat je geen geld terug krijgt maar een ander zadel mag proberen, maar dat zuig ik maar uit m’n duim, dat zou je na moeten vragen.