Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
Eric op de Fiets schreef:
vr 14 apr, 2023 11:03
Reden genoeg om ons hard te maken voor het dragen van een fietshelm op élke fiets.
Ik ben het door dit bericht nog vaster van mening dan voorheen: iedereen die op een fiets (wélke fiets dan ook) een helm wil dragen moet dat ongehinderd kunnen doen. Zónder dat mensen die er anders over denken tegen hen gaan zeuren!
willem.m schreef:
vr 14 apr, 2023 16:33
3. Preventief werken aan "core stabiliteit" opnemen in de dagelijkse routine (minimaal 3 x in de week).
Jaaa…op een groot plein 👍🏻
Shorttrack schreef:
vr 14 apr, 2023 16:28
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 16:26
Shorttrack schreef:
vr 14 apr, 2023 16:15
... ik vind het persoonlijk vreemd om hieromtrent een risico berekening te maken of je ...
Ik niet. Het is gewoon een vak. Ik weet er een beetje van en weet daardoor dat ik er weinig van weet. Helaas weten velen er minder van en denken dat ze er alles van weten.
Lijkt dat dan niet een klein beetje op Russisch roulette?
Deelname aan het verkeer is sowieso één grote Russische roulette.

Wat ik ervan weet is dat homo sapiens erg slecht is in het inschatten van kleine kansen.
LHTJoost schreef:
vr 14 apr, 2023 22:27
willem.m schreef:
vr 14 apr, 2023 16:33
3. Preventief werken aan "core stabiliteit" opnemen in de dagelijkse routine (minimaal 3 x in de week).
Jaaa…op een groot plein 👍🏻
Deze quote komt van mij en heeft Willem verkort weergegeven.
Wat is jouw beeld van de praktische haalbaarheid van de voorstellen die je doet?
1. Helm en/of verplichte cursus verkeerveiligheid bij aanschaf van een fiets of e-fiets.
2. Preventief voorlichting geven.
3. Preventief werken aan "core stabiliteit" opnemen in de dagelijkse routine (minimaal 3 x in de week).

Het is een opzetje zoals ik dat voor mijzelf toepas. Het staat de ander vrij dit na te volgen :)
Graag laat ik eenieder vrij in het dragen van een helm op de fiets of e-fiets. Al zijn er uitzonderingen zoals op georganiseerde fietstochten.
De kans dat mijn opzetje navolging krijgt acht ik gering.
Ik heb ook nog wel andere opzetjes in leefstijlgewoonten veranderen in overleg met mijn huisarts, en daar zie ik dat delen ervan overgenomen worden door de praktijk ondersteuner huisarts (POH).
Neen, ik ambieer nog niet om leefstijlcoach te zijn.

De vergelijking van verkeersongevallen met automobilisten; langzaam rijdend verkeer had het ook voetgangers kunnen zijn. Meeste ongevallen onder fietsers zijn eenzijdige ongevallen.
In dit licht bezien, wat doet de auto ertoe?
joukon schreef:
za 15 apr, 2023 09:20
Meeste ongevallen onder fietsers zijn eenzijdige ongevallen.
In dit licht bezien, wat doet de auto ertoe?
De auto doet er toe dat de meeste ongevallen met overleden fietsers wel degelijk als tegenpartij een auto, bestelauto of vrachtauto heeft, namelijk 66% in 2021. Bron: https://swov.nl/nl/factsheet/fietsers
Voor (ernstig) gewonden ligt dat anders, maar de suggestie van de retorische vraag vind ik toch wel vreemd.
Leon schreef:
za 15 apr, 2023 09:34
joukon schreef:
za 15 apr, 2023 09:20
Meeste ongevallen onder fietsers zijn eenzijdige ongevallen.
In dit licht bezien, wat doet de auto ertoe?
De auto doet er toe dat de meeste ongevallen met overleden fietsers wel degelijk als tegenpartij een auto, bestelauto of vrachtauto heeft, namelijk 66% in 2021. Bron: https://swov.nl/nl/factsheet/fietsers
Voor (ernstig) gewonden ligt dat anders, maar de suggestie van de retorische vraag vind ik toch wel vreemd.
De meeste fatale ongevallen (326, 56 procent) gebeurde door een botsing met een rijdend voertuig. De andere 256 verkeersdoden (44 procent) zijn omgekomen door een eenzijdig verkeersongeval, 26 procent kreeg een dodelijke verkeersongeval zonder botsing. Zij vielen van de fiets, gingen onderuit met de motor of sloegen over de kop met de auto. Achttien procent overleed na een botsing met een boom, paal of ander vast object.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/15 ... en-in-2021
We hebben het hier over fietsers. De cijfers die jij presenteert gaan over alle verkeersdeelnemers.
Leon schreef:
za 15 apr, 2023 09:55
We hebben het hier over fietsers. De cijfers die jij presenteert gaan over alle verkeersdeelnemers.
Dat komt denk ik door die vreemde topictitel, die een heldere en gerichte discussie over het nut van het dragen van een fietshelm al in de kiem laat ontsporen.
Helemaal mee eens willem.m.
Een 'prikkelende titel' is niet zelden een effectieve manier om te zorgen dat mensen het niet eens worden met elkaar.
Speeder300 schreef:
vr 14 apr, 2023 22:11
Ik ben het door dit bericht nog vaster van mening dan voorheen: iedereen die op een fiets (wélke fiets dan ook) een helm wil dragen moet dat ongehinderd kunnen doen. Zónder dat mensen die er anders over denken tegen hen gaan zeuren!
Laten we daar alstublieft op wachten. Als het dan gemeen goed is kan ik wat meer gaan zeuren over mensen die roken of te dik zijn of teveel alcohol drinken.
Nog meer statistiek:
Hoofdletsel als gevolg van een klap op het asfalt kwam meer dan twee keer zo vaak voor bij SUV-ongevallen als bij botsingen met andere voertuigen, zo blijkt uit het onderzoek.
https://www.ad.nl/auto/hierdoor-komen-m ... ~a1f1b509/

In plaats van een helmplicht is het tijd voor een SUV-verbod .
eindgebruiker schreef:
ma 17 apr, 2023 08:00
Nog meer statistiek:
Hoofdletsel als gevolg van een klap op het asfalt kwam meer dan twee keer zo vaak voor bij SUV-ongevallen als bij botsingen met andere voertuigen, zo blijkt uit het onderzoek.
https://www.ad.nl/auto/hierdoor-komen-m ... ~a1f1b509/

In plaats van een helmplicht is het tijd voor een SUV-verbod .
Hier wat meer achtergrondinformatie over SUVs:

Call for action: "Your freedom to swing your arm ends where my face begins"



(Overigens ben ik in bijzonder voor een verbod op pick-up trucks. Gewoon omdat het van die aso criminelenbakken zijn. Vroeger zag je ze behalve in Amerikaanse tv-series in Nederland alleen op het platteland, tegenwoordig staan ze in Noord-Brabant in elke doorsnee wijk. Ze zijn overigens wel handig om vaten drugsafval naar het bos te vervoeren.)
willem.m schreef:
ma 17 apr, 2023 09:01

Overigens ben ik ook voor een verbod op pick-up trucks. [...] Vroeger zag je behalve op tv in Nederland alleen op het platteland, tegenwoordig staan ze in Noord-Brabant in elke doorsnee wijk.
Hoe zou je dat willen doen? Wat zullen daarvoor je criteria zijn?

Deze niet dan?

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... r-pick-up/

En deze wel?

https://www.ad.nl/auto/vernieuwde-duste ... ~a7cbe0be/

Of een maatje groter... deze niet dan?

https://www.toyota.nl/ontdek-toyota/nie ... yota-hilux

En deze wel?

https://www.toyota.nl/modellen/landcruiser
willem.m schreef:
ma 17 apr, 2023 09:01

Gewoon omdat het van die aso criminelenbakken zijn.
Holleeder scooters? Mercedes A-klasse AMG's? Golfjes R? Huurauto's met Duits kenteken...? Audi RS'en? VanMoofs?

Allemaal verbieden? Lijkt me lastig.
Ach ... 😉😉😉
Het is welbeschouwd absurd wat er legaal mogelijk is eenmaal in bezit van rijbewijs B. Er is weliswaar een beperking op gewicht en aantal poppetjes in de auto, en onder de 18 moet je begeleiding regelen. Dat is het wel zo'n beetje. Zo mag je als 17-jarige een auto van 3 ton (gewicht/euro's) met 700pk rijden. Moet kunnen toch?

Zoals met het A rijbewijs zou je ook het B rijbewijs kunnen beperken, bijvoorbeeld op vermogen.

Het is namelijk ook absurd welke vermogens de nieuwste generatie auto's meekrijgen. Je koopt een duffe polestar met 467pk/740Nm. Een kia ev6 gt gaat daar alweer dik overheen. Echt top hoor, die elektrificering van het wagenpark :roll: .Ter vergelijking een 911 carrera 4S van 15 jaar oud 355pk/400Nm.

En het is tenslotte natuurlijk ook absurd dat een personenwagen tot 2,55 meter breed, 12 meter lang en 4 meter hoog mag zijn :|
Helemaal mee eens. Ik kijk - guilty pleasure - af en toe dashcamfilmpjes en het is gigantisch wat de zware en krachtige moderne auto's tijdens en na (!) een ongeluk kunnen aanrichten. Bovendien gaat de auto na een botsing met de bestuurder in paniek nog gewoon even een tijdje door, compleet met vierwielaandrijving en ramt dan gewoon nog een keer iets. Volgens mij gaat het dan vooral om auto's met een automatische of geen versnellingsbak (de laatste electrisch) die niet standaard afslaan bij een ongeluk en met de bestuurder in totale paniek toch doorgaan. Die filmpjes zag je een aantal jaren geleden veel minder.
Ik vind het opmerkelijk dat je hier nooit een belangengroep over hoort.
Grandonneur schreef:
ma 17 apr, 2023 10:14

Het is namelijk ook absurd welke vermogens de nieuwste generatie auto's meekrijgen. Je koopt een duffe polestar met 467pk/740Nm. Een kia ev6 gt gaat daar alweer dik overheen. Echt top hoor, die elektrificering van het wagenpark :roll:
Ze worden best nog wel zwaar ook door al die accupakketten die mee gaan.

Zo heeft men de 3500 kilo zelfs opgerekt bij electrische bedrijfswagens met B-rijbewijs, want electrisch met accupakket hou je bij bijvoorbeeld een bedrijfsbusje of zelfs B-rijbewijs bakwagen bijna geen laadvermogen meer over in vergelijking met de dieselvarianten.

https://www.raivereniging.nl/actueel/ni ... t-4250-kg/

Toch fijn dat die pakketcoureurs tegenwoordig met 4250 kilo onderweg mogen met het rijbewijs wat ze ooit in een Polootje gehaald hebben...
Grandonneur schreef:
ma 17 apr, 2023 10:14
Ter vergelijking een 911 carrera 4S van 15 jaar oud 355pk/400Nm.
Doe maar een 2S, met handbak. Liefst een 993 ;)
Grandonneur schreef:
ma 17 apr, 2023 10:14

En het is tenslotte natuurlijk ook absurd dat een personenwagen tot 2,55 meter breed, 12 meter lang en 4 meter hoog mag zijn :|
Tsja, anders kunnen Henk en Ingrid niet meer met een camper onderweg... 3500 kilo maximum toelaatbare massa met hetzelfde rijbewijs als je nodig hebt voor een Kia Picanto. ;)

Best vaak overbeladen ook zo'n B-rijbewijs camper, want echt laadvermogen blijft er vaak niet over met al die luxe aan boord. Koelkast, vriezer, vloerverwarming, wc, douche, fietsenstalling, vers- en vuilwatertanks, zonnepanelen etc etc...

En tsja, men wil met zo'n gevaarte natuurlijk ook wel met 130 kmh over de Autoroute du Soleil richting Middellandse Zee. Dat mag natuurlijk niet als het een vrachtwagen is ;)
eindgebruiker schreef:
ma 17 apr, 2023 08:00
In plaats van een helmplicht is het tijd voor een SUV-verbod .
Ach ja laten we nog meer gaan verbieden :roll:

Maar dan nog eerst de vraag: wat is een SUV? De crossovers van tegenwoordig zijn qua maatvoering niet te vergelijken met Range Rovers of pickup-trucks.
En menige bescheiden ogende electrische auto is zwaarder en krachtiger dan een SUV van 15 laar geleden.

Weet iemand trouwens hoe het komt dat electrische auto's standaard zulke grote vermogens lijken te hebben? Komt dat doordat het inbouwen van een lichtere motor nauwelijks minder kost? (als dat zo is, ik weet het niet) Of komt het doordat de grotere motoren bij normaal gebruik misschien efficiënter zijn en fabrikanten juist daardoor scoren qua bereik? Of iets anders?
Ik weet dat fabrikanten worstelen om ook kleinere en goedkopere auto's te electrificeren, en dat de kleine benzine-auto's op dit moment enorm waardevast zijn.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 11:33
En menige bescheiden ogende electrische auto is zwaarder en krachtiger dan een SUV van 15 laar geleden.
Zeker. Tegenwoordig ook met meer hulp- en veiligheidssystemen, maar als die je niet meer kunnen redden is het een zwaar apparaat wat toch een slechte tegenstander is.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 11:33

Weet iemand trouwens hoe het komt dat electrische auto's standaard zulke grote vermogens lijken te hebben? Komt dat doordat het inbouwen van een lichtere motor nauwelijks minder kost? (als dat zo is, ik weet het niet) Of komt het doordat de grotere motoren bij normaal gebruik misschien efficiënter zijn en fabrikanten juist daardoor scoren qua bereik? Of iets anders?
Vergeet het gewicht niet. Al die massa aan auto met veiligheidssystemen, accu's, kreukelzones, en airbags moet wel in beweging worden gebracht. En als men elke drie tot vijf jaar een nieuwe auto koopt/least zoals regelmatig gebeurt in de gemiddelde nieuwbouwwijk, dan wil men er ook niet erop achteruit gaan. Niet ten opzichte van de vorige en al helemaal niet ten opzichte van de auto van de buurman in het rijtje ;) De actieradius gaat al terug ten opzichte van een brandstofauto, bagageruimte wordt vaak niet groter, trekgewicht van een aanhangwagen (caravan...) gaat naar beneden... En als 'ie dan ook nog eens langzamer wordt... ;)
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 11:33

Ik weet dat fabrikanten worstelen om ook kleinere en goedkopere auto's te electrificeren, en dat de kleine benzine-auto's op dit moment enorm waardevast zijn.
Compacte auto, minder ruimte voor accu's, weinig actieradius... en dan vaak ook nog eens niet zo snel te laden als de grotere broertjes. En veel van de kleinere benzine auto's verdwijnen ook nog eens van de markt...