Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
Poppink schreef:
di 18 apr, 2023 09:13
Wat mij in de staafdiagram opvalt is dat er zoveel berijders van gewone fietsen overlijden.
Als recreatieve fietsers zien wij natuurlijk vooral andere recreatieve fietsers; het aandeel e-bikers daarvan is hoog.
Op werkdagen, 8 uur 's ochtends en bij rotweer zijn er er echter ook veel fietsers. Het aandeel e-bikers daarvan zal lager zijn en ze fietsen bovendie gemiddeld in drukkere gebieden met meer conflictmogelijkheden met ander verkeer: stad, scholen, winkelcentra etc.
Ik ben ook benieuwd naar een analyse op basis van gereden kilometers, uitgesplitst naar leeftijdsgroepen.
Zeker wat betreft de leeftijdsgroepen van e-bikers. Mijn gevoel is dat er een hele grote groep is die een flink aantal jaren de fiets hebben laten staan maar door het gemak van een e-bike toch weer zijn gaan fietsen. Die groep mist de ervaring in het verkeer, de handigheid en wat brutaliteit van het fietsen. Voor een groot deel is, volgens mij, deze groep te herkennen aan het dragen van een helm.
Toen ik nog met een groep wielrenners mee ging en ook met deze discussie bezig was waren de mannen die regelmatig op de grond lagen de eerste die een helm gingen dragen.
Treurige statistiek wel. Maar wel te verklaren denk ik....

Steeds hogere leeftijden zijn mobiel door hogere levensverwachting in betere gezondheid en de verkoop van e-bikes. De reactiesnelheid neemt af op hogere leeftijd, het zicht wordt minder, het gehoor wordt minder. Maar de snelheid van een e-bike is juist toegenomen ten opzichte van de fiets zonder ondersteuning die men eerst gebruikte.

En tegelijkertijd wordt het verkeer drukker, het overige verkeer stiller door een toename van electrische mobiliteit en focus op stillere auto's, bedrijfsauto's en vrachtauto's.

Nemen hulpsystemen in auto's steeds meer over van automobilisten zodat ook daar de aandacht verslapt voor momenten dat het fout kan gaan...

En dan heb je ook nog eens een groep idioten op de weg die het niet zo op hebben met regels. Verboden onverzekerde gemotoriseerde stepjes, fietsen die eigenlijk brommers zijn zonder kenteken, onder invloed van alcohol, ballonnetjes en/of andere ellende deelnemen aan het verkeer...

Ook gaat er steeds meer aandacht naar nevenactiviteiten tijdens het verkeer zoals Whatsapp, een telefoongesprek, filmpjeskijken, etc etc...

Hoe triest ook, deze statistieken verbazen mij helaas allerminst.
In het artikel ook melding dat er aan de inrichting van de straat of rijwielpad door gemeenten en provincie meer aandacht aan geschonken mag worden. Het is mooi dat door gezondheidswinst m.n. ouderen langer doorgaan met fietsen en/of meer gebruik maken van de fiets, al dan niet elektrisch ondersteund.


Opmerkelijk blijft ook dat een kwart van alle fietsdoden verongelukt zonder botsing. Zij overleden na een val van de fiets, bijvoorbeeld na onwel worden, door een verkeerde stuurbeweging, een slecht wegdek, gladheid of een voet tussen de spaken. Van deze fietsslachtoffers was ruim twee derde 70 jaar of ouder.

Ambitie van nul verkeersslachtoffers klinkt mooi, maar is tegelijk politiek en beleidsmatig gezien te vrijblijvend.

Vier op de tien dodelijke verkeersslachtoffers reed de afgelopen jaren op een e-fiets.
Jurr schreef:
di 18 apr, 2023 10:22
fietsen die eigenlijk brommers zijn zonder kenteken
Die dan ook nog via louche websites verkocht worden terwijl degenen die daar dan iets van zeggen het zwijgen wordt opgelegd...
Leon schreef:
di 18 apr, 2023 10:34
Jurr schreef:
di 18 apr, 2023 10:22
fietsen die eigenlijk brommers zijn zonder kenteken
Die dan ook nog via louche websites verkocht worden terwijl degenen die daar dan iets van zeggen het zwijgen wordt opgelegd...
Dat verhaal heb ik even gemist (of het moet om een héél recent geval gaan ;)).

Wat betreft de (oudere) heropstappers die nu op een e-bike gaan fietsen: toen die een aantal jaren geleden stopten met fietsen was het verkeer heel wat overzichtelijker. In de tussentijd is vooral het gebruik van mobieltjes in de auto sterk toegenomen waardoor automobilisten gewoon veel minder oplettend zijn dan een aantal jaren geleden. Mensen die zijn blijven fietsen hebben zich daaraan aangepast qua verkeersinzicht (verdedigender fietsen), de heropstappers krijgen die verandering in één keer om de oren.
Poppink schreef:
di 18 apr, 2023 09:13
Zowel de toename als het aantal trapfietsers dat is komen te overlijden is schrikbarend.
Een aanvulling: in het artikel in Trouw staat dat het aantal dodelijke slachtoffers dat op een e-bike reed een onderschatting is "want niet altijd wordt geregistreerd dat het om een e-bike gaat".
Fedor schreef:
di 18 apr, 2023 11:08
Wat betreft de (oudere) heropstappers die nu op een e-bike gaan fietsen: toen die een aantal jaren geleden stopten met fietsen was het verkeer heel wat overzichtelijker. In de tussentijd is vooral het gebruik van mobieltjes in de auto sterk toegenomen waardoor automobilisten gewoon veel minder oplettend zijn dan een aantal jaren geleden. Mensen die zijn blijven fietsen hebben zich daaraan aangepast qua verkeersinzicht (verdedigender fietsen), de heropstappers krijgen die verandering in één keer om de oren.
In aanvulling op Jurr en jou:
* Er zijn nu meer nieuwe mensen in Nederland, zoals o.a. buitenlandse studenten en expats die regelmatig total clueless rondfietsen.
* Mensen accepteren ooit gemaakte afspraken niet meer en maken zelf uit wat voor hen geldt en wat niet.

Edit: ik ben niet de enige die dit laatste merkt: https://nos.nl/artikel/2471863-mentalit ... psycholoog
Leon schreef:
di 18 apr, 2023 11:20
* Er zijn nu meer nieuwe mensen in Nederland, zoals o.a. buitenlandse studenten en expats die regelmatig total clueless rondfietsen.
Je zou bijna de grootste groep in die categorie vergeten :wink: .
Interessante site:
https://nl.roaddanger.org/statistics/co ... country=NL
Screenshot_20230418-182354.png
"Wat is het doel van deze site?
Hetongeluk.nl is in eerste plaats een database. Doel van deze site is meer inzicht te krijgen in hoe Nederlandse media schrijven over verkeersongelukken. Iedereen kan helpen om ongevallenberichtgeving te verzamelen: maak daarvoor een account aan via het profielmenu rechtsboven.

(...)

Kloppen de cijfers met de werkelijkheid?
Deze website is nadrukkelijk in aanbouw en op allerlei manieren onvolledig. De aandacht ligt bij de berichtgeving rondom verkeersongevallen en de taal die daarin gebruikt wordt.

Het doel van deze site is niet volledigheid van cijfers, maar het krijgen van begrip over hoe we via media met elkaar praten over het verkeersleed in onze samenleving. De cijfers geven dus alleen een globaal beeld van wat er aan slachtoffers en verkeersdeelnemers in deze database te vinden is. Ook de locatiegegevens zijn vaak onnauwkeurig.

We weten zelf niet hoe volledig of onvolledig die berichtgeving is. Dubbeltellingen van ongelukken halen we eruit, maar dat gebeurt niet altijd meteen. Op de pagina met statistieken vind je het opgetelde aantal gewonden en doden zoals benoemd in de ongevallenberichten die we in deze database verzamelen.

Wie beheren deze site?
Hetongeluk.nl is begonnen als spin-off van het journalistieke project over verkeersongevallen van journalist Thalia Verkade en planoloog Marco te Brömmelstroet op De Correspondent. Beheerders zijn journalist Thalia Verkade en programmeur Jan Derk Stegeman."
Speeder300 schreef:
di 18 apr, 2023 18:10
Leon schreef:
di 18 apr, 2023 11:20
* Er zijn nu meer nieuwe mensen in Nederland, zoals o.a. buitenlandse studenten en expats die regelmatig total clueless rondfietsen.
Je zou bijna de grootste groep in die categorie vergeten :wink: .
Klopt, maar toeristen (500.000) zijn wel erg aspecifiek.
gisterenavond ging het in praatprogramma 'Khalid en Sophie' (npo1 rond 19 uur) over dit onderwerp en daar gaven o.a. de directrice van de fietsersbond, een hersenendokter en een 'fietsprofessor' hun visie.
mij viel op dat de 'fietsprofessor' er op wees dat fietsers vooral omkomen of letsel hebben doordat ze met andere gemotoriseerde voertuigen in aanraking komen...
dat vond ik triest om te horen als ik me bedenk hoeveel pret-kilometers er in NL met oa auto's en vrachtwagens gemaakt worden. bijvoorbeeld om kinderen met de auto naar school te brengen omdat/als het regent, om met de auto naar de sportschool te rijden en dan aan je gezondheid te werken of vrachtverkeer dat rondrijdt met een gemiddelde bezettingsgraad van maar liefst 40% (sorry, heb ik geen bron van).

toch schijnt ook vandaag weer de zon en pak ik de fiets :!:

'en ik kijk even op 'de speld': https://speld.nl/2023/04/18/man-in-suv- ... hard-gaan/ :wink:
hoogframe schreef:
wo 19 apr, 2023 07:56
... mij viel op dat de 'fietsprofessor' er op wees dat fietsers vooral omkomen of letsel hebben doordat ze met andere gemotoriseerde voertuigen in aanraking komen... dat vond ik triest om te horen als ik me bedenk hoeveel pret-kilometers er in NL met oa auto's en vrachtwagens gemaakt worden...
Ik begrijp je punt over pretkilometers*. Vooral bij de autoritten naar de sportschool kan ik je volgen. Maar wat ik niet begrijp is wat pretkilometers te maken hebben met aanrijdingen met fietsers. Hoeveel aanrijdingen worden veroorzaakt door automobilisten die pretritjes* maken? En is een aanrijding met een fietser minder erg als de automobilist in kwestie een goede** reden had om te rijden?

*) Over wat pretkilometers en pretritjes zijn kan je twisten.
**) Over wat 'goed' is kan je twisten.
DSC_0101.JPG
Bij sommigen is het beschermen van de hersens blijkbaar niet nodig, óf ze zijn nog nooit over de grens wezen kijken.
over de grens
Ook daar is de fietshelm niet verplicht. Ook bijvoorbeeld winterbanden zijn er niet verplicht. Alleen wordt rijden zonder winterbanden in winterse omstandigheden bij een ongeval je zwaar aangerekend. Dat zou ik in Nederland ook prima vinden. Dus onverantwoord/roekeloos gedrag zwaar aanrekenen bij een ongeval. Als de ziektekostenverzekering een keer zegt dat je (bijvoorbeeld) bij fietsen zonder helm en snelheden boven de 20 kmh je (een deel van) je ziektekosten zelf moet betalen, heeft morgen iedereen een helm op zonder dat we dat in wetten vast hoeven leggen.
Bert van Sprang schreef:
wo 19 apr, 2023 09:22
...Dat zou ik in Nederland ook prima vinden. Dus onverantwoord/roekeloos gedrag zwaar aanrekenen bij een ongeval. Als de ziektekostenverzekering een keer zegt dat je (bijvoorbeeld) bij fietsen zonder helm en snelheden boven de 20 kmh je (een deel van) je ziektekosten zelf moet betalen, heeft morgen iedereen een helm op zonder dat we dat in wetten vast hoeven leggen.
Eh... Hoe gaat men de gereden snelheid dan controleren? Iedereen via gps tracking volgen?
Bert van Sprang schreef:
wo 19 apr, 2023 09:22
Als de ziektekostenverzekering een keer zegt dat je (bijvoorbeeld) bij fietsen zonder helm en snelheden boven de 20 kmh je (een deel van) je ziektekosten zelf moet betalen, heeft morgen iedereen een helm op zonder dat we dat in wetten vast hoeven leggen.
Nu leg je weer de schuld bij de fietser.
Wat je bedoelt is natuurlijk het voorstel dat als de auto die de fietser van de weg maaide te hard reed, de bestuurder ervan alle ziektekosten van het slachtoffer mag betalen.
Dat is natuurlijk deels al zo.
Trekken ze zich er wat van aan? Nee.
Leon schreef:
wo 19 apr, 2023 09:32
... het voorstel dat als de auto die de fietser van de weg maaide te hard reed, de bestuurder ervan alle ziektekosten van het slachtoffer mag betalen.
Dat is natuurlijk deels al zo.
Trekken ze zich er wat van aan? Nee.
Heb je een bron voor deze constatering?
Poppink schreef:
wo 19 apr, 2023 09:14
DSC_0101.JPG
Bij sommigen is het beschermen van de hersens blijkbaar niet nodig, óf ze zijn nog nooit over de grens wezen kijken.
Er zijn ook goede andere redenen om uit Nederland te willen emigreren.
Bert van Sprang schreef:
wo 19 apr, 2023 09:22
over de grens
Ook daar is de fietshelm niet verplicht. Ook bijvoorbeeld winterbanden zijn er niet verplicht. Alleen wordt rijden zonder winterbanden in winterse omstandigheden bij een ongeval je zwaar aangerekend. Dat zou ik in Nederland ook prima vinden. Dus onverantwoord/roekeloos gedrag zwaar aanrekenen bij een ongeval. Als de ziektekostenverzekering een keer zegt dat je (bijvoorbeeld) bij fietsen zonder helm en snelheden boven de 20 kmh je (een deel van) je ziektekosten zelf moet betalen, heeft morgen iedereen een helm op zonder dat we dat in wetten vast hoeven leggen.
Of zoals nu gebeurd, na ongeval rijdt de veroorzaker door.
Bewijs dan maar eens waar je recht op hebt als fietser die betrokken geraakt bij een ongeval.
"Bewusteloos" op straat ligt. Schijnbaar "hersendood". Het betreft immers overlijden aldus topic starter.

Zorgverzekeraar gaat gelukkig niet over eventuele aanwijsbare 'onverantwoordelijk' gedrag.