Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rederij Doeksen - Terschelling - Forum Wereldfietser

Rederij Doeksen - Terschelling

Bootreis: Harlingen-Terschelling
Datum vertrek Harlingen 18 april 2023, 10.05 uur
Datum vertrek Terschelling 19 april 2023, 17.30 uur
Duur 2 uur varen, op de terugweg 1 uur en 50 minuten.
Ervaringen:
De tickets heb ik op 1 april online gekocht bij https://www.rederij-doeksen.nl/
Ik schrok zowat te pletter van de tarieven. De tickets bestaan voor twee personen uit vier A-4tjes, die ik thuis heb uitgeprint. Mijn vrouw was met haar e-bike ook mee.
Ik heb onze beide fietsen liggend op elkaar in onze stationcar geladen (achterbank omlaag geklapt), met een oude deken ertussen tegen krassen. Ik kon de auto kwijt in de parkeergarage onder het plein voor de terminal van Doeksen. Prijs € 14,25 per kalenderdag. Dat is wel eigenlijk handiger dan de grote parkeerplaatsen op een halve kilometer afstand, voorbij de Tjerk Hiddessluizen. Dat zou extra tijd kosten. Harlingen is ruim 1½ uur rijden vanaf huis.

Heenreis:
2 x volwassene 65+ € 27,58
2 x fiets € 17,18
1 x brandstoftoeslag € 8,07
2 x toeristenbelasting Terschelling € 3,84
Terugreis:
2 x volwassene 65+ € 27,58
2 x fiets € 17,18
1x brandstoftoeslag € 8,07
Prijs excl. BTW € 100,76
BTW € 8,74
Totaalprijs € 109,50

De bovenstaande rekeningspecificaties zien wat ingewikkeld uit. Je dient een half uur voor vertrek aanwezig te zijn.
Nog in 1968 (schoolreis) en in 1971 en 1972 (ik alleen met mijn fiets) ben ik naar Terschelling geweest. Alleen van 1971 heb ik het kaartje nog bewaard: een ouderwets papieren kaartje voor 11 oude guldens retour mét fiets!
Je mag met de fietsen niet door het terminalgebouw lopen; er is aan de rechterkant een soort overdekte fietsensluis met controle.
Eenmaal aan boord neemt het personeel van Doeksen de fietsen van de passagiers over en zij zetten die tegen een wand, direct naast de geopende voorboeg. De boot is de MS "Friesland". Er zijn ook snelle catamarans, maar daar mogen geen fietsen mee.
In Terschelling aangekomen, wordt de boot met de kont naar de kade aangemeerd. Bij het aan boord gaan voor de terugreis loop je met de fiets door de boot heen naar de voorboeg, waar het personeel de fietsen weer tegen de wand zetten. In Harlingen aangekomen konden wij daardoor makkelijk van boord gaan.
Hoewel wij ontzettend van het mooie eiland Terschelling en van ons verblijf op de jeugdherberg hebben genoten, hoeven wij vanwege de hoge prijzen niet meer. Maar tja, het was mijn cadeau voor mijn vrouw vanwege onze 38e trouwdag.
Terminalgebouw.jpg
De terminal van Doeksen in Harlingen. Onder de grond bevindt zich de parkeergarage.
Fietseningang.jpg
Dit is de fietseningang, binnen maak je een U-bocht om rechts naar de boot te lopen.
Die dag stond er een koude en krachtige wind, mijn vrouw leest warm gekleed een krant.

Aan boord gaan.jpg
Voor het aan boord gaan.
Fietsen aan boord.jpg
De fietsen aan boord. Auw, mijn groene Karrimor-tas wordt geplet door de zeer brede bagagedrager van de buurfiets. De e-bike van mijn vrouw is die met de rode regenjas erop.
Wat zijn de tarieven voor de veerdiensten van Wagenborg naar Ameland en Schiermonnikoog?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 00:16
Totaalprijs € 109,50

Alleen van 1971 heb ik het kaartje nog bewaard: een ouderwets papieren kaartje voor 11 oude guldens retour mét fiets!
Ik heb de gewoonte om even terug te rekenen naar guldens bij gevallen waarin het zinvol is om een overzicht te krijgen van “wat we nu eigenlijk aan het doen zijn”. Mensen in m’n omgeving stellen dat je dat niet meer moet doen. Jouw geval is een fraai voorbeeld van waarom je dat niet meer zou moeten doen: 109,50 euro is ruim 241 gulden, dus bijna 22 keer over de kop in 50 jaar tijd.

Mijn eerste maandloon dateert van 1983, was 1278 gulden, dus 580 euro. Zou dus momenteel (bij benadering) 40 keer zoveel moeten zijn, maakt 23.000 euro per maand. Dat is ‘t niet :wink: .

(Korte toevoeging: het 11 gulden kaartje bleek voor één persoon te zijn. In dat geval zou mijn huidige maandloon 11.500 euro moeten zijn. Ook dat haal ik niet.)
Speeder300 schreef:
zo 23 apr, 2023 07:51
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 00:16
Totaalprijs € 109,50

Alleen van 1971 heb ik het kaartje nog bewaard: een ouderwets papieren kaartje voor 11 oude guldens retour mét fiets!
... 109,50 euro is ruim 241 gulden, dus bijna 22 keer over de kop in 50 jaar tijd.
Die 109,50 euro is voor twee personen, de 11 gulden denk ik voor één persoon. Volgens de inflatiecalculator zou 11 gulden in 1971 nu ongeveer 27 euro zijn, terwijl Doeksen 55 euro vraagt. Dat betekent dat het Doeksen-effect* ongeveer 2 is.

*) Van Wiki: "Het Doeksen-effect beschrijft het door Rederij Doeksen ten opzichte van de inflatie te veel aan de klant in rekening gebrachte kosten voor overtochten, fietsverhuur en andere diensten waarop het bedrijf een monopolie heeft. Onderzoek door de lokale econoom Jorrit Hoekstra wijst uit dat klanten bereid zijn om diensten van het bedrijf te blijven afnemen tot een waarde van tweemaal de inflatie verklaart. Het bedrijf maakt slim gebruik van deze kennis." 😉
Het vaste omrekenmodel tussen euro's en guldens is 2,0371.
Mijn eerste loon was per week 59 gulden netto op een drukkerij in Hilversum, september 1969. Ik begon als leerling-handzetter.
Tja, er s nu een hele hoop veranderd....
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 08:46
Het vaste omrekenmodel tussen euro's en guldens is 2,0371.
2,20371
JanH schreef:
zo 23 apr, 2023 09:50
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 08:46
Het vaste omrekenmodel tussen euro's en guldens is 2,0371.
2,20371
Oeps, tikvoutje.... :oops:
willem.m schreef:
zo 23 apr, 2023 08:43
....de 11 gulden denk ik voor één persoon. ....
Inderdaad, één persoon.
Ik was 20 jaar jong. Paasweekend 1971. Op Goede Vrijdag snipperdag genomen van mijn werk. Ik ging per fiets van Blaricum (vertrek 6.13 uur) naar Amsterdam CS (aankomst 7.24 uur), kocht daar een treinkaartje naar Den Helder (5,80 gulden, fietstarief niet genoteerd).
Aankomst Den Helder 10.15 uur. Vandaaruit 65 km naar Harlingen gefietst. Het voormalige eiland Wieringen was verassend heuvelachtig. Wat een harde NO-wind stond er op de Afsluitdijk. Ik kon niet meer dan 15 km/u., vaak stoppen om te hijgen.
Afsluitdijk april 1971.jpg
Ik kon in Harlingen gelukkig de boot van 19.15 u. op tijd halen!
Ik verbleef drie nachten in de jeugdherberg (totaal 28,50 gulden inclusief maaltijden).
Op de terugreis fietste ik van Harlingen naar Leeuwarden, om van de Friese landschappen te genieten. Daar de trein naar Amersfoort genomen (11,40 gulden) om vandaaruit verder naar huis in Blaricum te fietsen. Maar ik denk er nog vaak aan.

Dit was de laatste fietstocht, die ik aan mijn moeder nog kon vertellen, want ruim een maand later is zij overleden.
bert sitters schreef:
zo 23 apr, 2023 06:52
Wat zijn de tarieven voor de veerdiensten van Wagenborg naar Ameland en Schiermonnikoog?
Probeer met deze: https://www.wpd.nl/
Doe alsof je aan het bestellen bent, dan zie je de prijzen, maar daarna online afbreken.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 00:16
Ik kon de auto kwijt in de parkeergarage onder het plein voor de terminal van Doeksen. Prijs € 14,25 per kalenderdag. Dat is wel eigenlijk handiger dan de grote parkeerplaatsen op een halve kilometer afstand, voorbij de Tjerk Hiddessluizen. Dat zou extra tijd kosten.
Die extra tijd valt wel mee Martin. Paasweek gestaan op P2, is 1,1 km naar Terminal, fiets je in 5 minuten en dan parkeer je voor de helft van jouw prijs :D
lang parkeren bij Harlingen is wat mij betreft gewoon op loopafstand van de boot. er rijdt ook een pendelbus, maar die kost ook weer geld.
en een tip: neem ajb een uur speling in je heenreis want dan kun je file (bijvoorbeeld bij de sluis op de afsluitdijk...) of missen van een trein(aansluiting) opvangen, want de boot wacht niet... dat weet mijn schoonzusje uit ervaring 8)
ongeveer vijftien euro voor twee uur varen op een als streekvervoer dienende grote veerboot vind ik geen gek bedrag. twee uur reizen bij de NS kost dat ook.
een optie is ook om de jaarrekening van het bedrijf uit te pluizen als je twijfels over het verdienmodel hebt :roll:
als Rijkswaterstaat de kosten van het op diepte houden van de vaargeul iets meer gaat 'alloceren' aan de veerdienst, dan wordt de prijs heel anders! :wink:
wij bezoeken bijna jaarlijks een waddeneiland, meestal vanaf Harlingen: ' het kost wat, maar dan heb je ook wat ' :D
ik vind het tot wel vijf keer per dag als niet-roker met sigarettenrook geconfronteerd worden als ik naar de supermarkt ga, ergens wandel of ergens een kopje koffie gebruik een veel ergerlijker, ongezonder en onbeschofter iets.
Bij andere eilanden betaal je toch alleen voor de heenreis? Is dat hier niet (meer) zo?
keesm54 schreef:
zo 23 apr, 2023 10:56
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 00:16
Ik kon de auto kwijt in de parkeergarage onder het plein voor de terminal van Doeksen. Prijs € 14,25 per kalenderdag. Dat is wel eigenlijk handiger dan de grote parkeerplaatsen op een halve kilometer afstand, voorbij de Tjerk Hiddessluizen. Dat zou extra tijd kosten.
Die extra tijd valt wel mee Martin. Paasweek gestaan op P2, is 1,1 km naar Terminal, fiets je in 5 minuten en dan parkeer je voor de helft van jouw prijs :D
Ja maar eerst stoppen voor de terminal om de fietsen uit te laden en dan naar die grote parkeerplaatsen rijden en ik heb geen pendelbus gezien. M'n vrouw zou zeer ongerust zijn waar ik nou bleef.
De avond daarop fietste ik in m'n eentje van de jeugdherberg naar de Brandaris om de draaiende lichtbundels te filmen. Hoewel ik met appjes haar steeds op de hoogte hield, hing zij huilend van ongerustheid aan mij toen ik weer terug kwam. Praat niet over hoe jij mij moet bepalen!
beste Martin, ik denk niet dat het als gebiedend bedoeld is.
reizen kost tijd en geld en naar een waddeneiland reizen heeft een eigen logistiek. zoals bij aankomst nog boodschappen kunnen doen als je de late boot hebt: op dit moment is het op Terschelling zo druk dat gisterenmiddag aankomen en dan enkele dagen vooraf boodschappen bestellen al niet meer lukte. dan maar wat meenemen en op zondag naar de supermarkt. op de fiets uiteraard :)

ik weet nog dat we de eerste keer naar Texel gingen: ik had op de boot goed en wel een kop koffie gehaald toen er al werd omgeroepen dat we naar de auto terug moesten :shock: :wink: da's met de boot echt een kippeneindje! :D
Natuurlijk niet, Hoogframe. Het was verder erg rustig op de boot naar Terschelling en terug. Cafetaria's en dekken voor driekwart leeg. Een stuk of dertig auto's, vaak voor logistiek, ongeveer 25 fietsen gezien. Een handjevol voetpassagiers.
bert sitters schreef:
zo 23 apr, 2023 06:52
Wat zijn de tarieven voor de veerdiensten van Wagenborg naar Ameland en Schiermonnikoog?
Naar Schiermonnikoog weet ik zo niet, maar toen we het afgelopen jaar met de auto naar Ameland gingen kwam ik er achter dat je veel goedkoper uit bent als je de oversteek met een vrachtwagen maakt in plaats van met een personenauto. Het is maar een tip.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 apr, 2023 12:35
Ja maar eerst stoppen voor de terminal om de fietsen uit te laden en dan naar die grote parkeerplaatsen rijden en ik heb geen pendelbus gezien. .....
Praat niet over hoe jij mij moet bepalen! ....
Sorry Martin, maar ik heb niet de indruk dat jij snapt hoe dit werkt. En ik bepaal helemaal niks voor jou, dat moet je zelf weten (als mede gediplomeerd molenaar valt me zo'n opmerking tegen van je 8) ).
Parkeren op P1/P2 , fietsen uit de auto, auto achterlaten op de parking en dan naar de terminal fietsen, is dat zo moeilijk ??? Ik ben nog net geen 70 maar dit snap ik nog......
(en de overtocht op Goede Vrijdag j.l. : alles was vol, zowel autos's, fietsplekken en accomodatie aan boord)
Ik zeg vaak tegen mensen dat de reis naar Harwich , Newcastle en Hull goedkoper is dan naar Terschelling en dan lachen ze wat.......
Oh ,dat eiland is ook nog eens veel groter.
Pier.
keesm54 schreef:
zo 23 apr, 2023 18:53
Parkeren op P1/P2 , fietsen uit de auto, auto achterlaten op de parking en dan naar de terminal fietsen, is dat zo moeilijk ??? Ik ben nog net geen 70 maar dit snap ik nog......
M'n vrouw heeft door omstandigheden lang niet gefietst, doodsbang voor het verkeer in Harlingen. Pas na aankomst op Terschelling deed ik haar eerste oefeningen. Zij is al 73. De tweede dag ging het pas goed. Vandaar de parkeergarage voor de terminal. Ik kan nog zwierig op m'n fiets stappen en snel wegrijden.
Wim schreef:
zo 23 apr, 2023 12:26
Bij andere eilanden betaal je toch alleen voor de heenreis? Is dat hier niet (meer) zo?
Je betaald altijd voor een retour maar er is geen controle op de terugreis. Behalve op Ameland voor de auto.
Het is overigens nu druk op Terschelling, vakantietijd.
Al ben ik de enige tent op het kampeerterrein. ( Heerlijk rustig)