Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
M’n zoontje van 6 betoogde afgelopen fietsvakantie dat echt vlak niet kan omdat de aarde rond is. Na 2 keer fietsen in Vlaanderen overigens moeilijk te begrijpen wat de aantrekkingskracht is. Het platteland is lelijk, de fietspaden een zootje en de steden vol met auto’s. En ja daar tussendoor zijn er echt wel mooie en leuke gedeeltes.
Gaan we niet meer doen. Genoeg gefietst. Frankrijk, Le Bourg-d'Oisans was mijn omgeving.
Ik ben nu tevreden met 0%.
Het gaat ook niet om mij ik had daar lol in. Of de bewoners, die niet langs de langs de Ourthe of de Maas wonen, dat ook hebben. Aan de parkings te zien is de auto favoriet. Lang leve de e-bike maar is dit werkelijk zo.
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 13:45
M’n zoontje van 6 betoogde afgelopen fietsvakantie dat echt vlak niet kan omdat de aarde rond is. Na 2 keer fietsen in Vlaanderen overigens moeilijk te begrijpen wat de aantrekkingskracht is. Het platteland is lelijk, de fietspaden een zootje en de steden vol met auto’s. En ja daar tussendoor zijn er echt wel mooie en leuke gedeeltes.
Slim zoontje.
Maar om na twee keer fietsen Vlaanderen al meteen af te wijzen vind ik wat kort door de bocht.
Ben je zo maar gaan fietsen of heb je gebruik gemaakt van fiets knooppunten om je een weg te banen door het Vlaamse land.
Het is de uitvinding van Hugo Bollen, een Belg.
Zo vind je ook in België tal van mooie en verkeersluwe wegen en paden.
Vlaanderen, met zijn duizend soorten bier.
De tekst is van Willem Wilmink.

Willem Wilmink, een toegift.

EDIT
4 mei is nabij, daarom ook nog dit gedicht.
Revanho schreef:
ma 01 mei, 2023 19:47
Martin E. van Doornik schreef:
zo 30 apr, 2023 13:36
Zag vrijdag rond 17.10 uur een programma op VRT over hoe veilig je kan fietsen in Vlaanderen. Er kwamen bizarre situaties in voor. :oops:
Ik heb het niet gezien (ik weet niet over welk programma je het hebt), maar hoewel er op sommige locaties België de laatste jaren heel wat vooruitgang is geboekt met fietsinfrastructuur is het bijna onmogelijk om lange (functionele) fietstrajecten af te leggen in België zonder hallucinante situaties tegen te komen. En zelf met het huidige beleid zal dat nog decennia het geval zijn.

Renaat
Het gaat om het programma Kijk uit! die donderdags of vrijdags rond 17.00 uur op één wordt uitgezonden. Ik heb online programma-overzichten van één op m'n telefoon staan.
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 13:45
M’n zoontje van 6 betoogde afgelopen fietsvakantie dat echt vlak niet kan omdat de aarde rond is.
Dan is het tijd om hem een waterpas te kopen, dan kan hij zelf controleren of iets horizontaal is.
Leon schreef:
di 02 mei, 2023 14:56
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 13:45
M’n zoontje van 6 betoogde afgelopen fietsvakantie dat echt vlak niet kan omdat de aarde rond is.
Dan is het tijd om hem een waterpas te kopen, dan kan hij zelf controleren of iets horizontaal is.
Een waterpas meet niet of iets vlak is in absolute zin, maar of iets vlak is tov het zwaartekrachtveld. En dat loopt rond, net zo rond als de aarde is. ;-)
De radius van de aarde is ongeveer 6371 km
Dat betekent dat je de ronding niet zo duidelijk waar kunt nemen, zelfs niet als je op het strand over de zee uitkijkt.
Het is zelfs een tijdlang gebruikelijk geweest de aarde plat te noemen.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen: zeker met kinderen zijn de gesprekjes die ontstaan naar aanleiding van wat je allemaal tegenkomt het allerleukst.
We dwalen wat af, maar ik kan deze docu over flat earth believers van harte aanbevelen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Behind_the_Curve

"In the film, flat Earth advocates carry out experiments to test the hypothesis that the Earth is flat, the results of which confirm that the Earth is a globe, and so are discarded."
willem.m schreef:We dwalen wat af
Dat is de norm hier.
Ander recent voorbeeld

viewtopic.php?f=27&t=38492&start=20#p444429
vanaf hier wordt het wat off-topic.

Toch jammer. Een forum wat goed en informatief had kunnen zijn, bestaat nu alleen omdat een zeer beperkt aantal mensen het vult.
En dat vind ik jammer.
Ik vind dat een gemis.
Peter Molog schreef:
di 02 mei, 2023 17:25
Een forum wat goed en informatief had kunnen zijn, bestaat nu alleen omdat een zeer beperkt aantal mensen het vult.
En dat vind ik jammer.
Ik vind dat een gemis.
Alsof het hier een helpdesk zou horen te zijn...
Dat is niet zo. Als je de vrijwillige medewerkers hier vraagt om alleen maar keurig te antwoorden en content aan te leveren conform het gewenste format dan hoort daar ook iets bij: loon betalen.
Ik denk dat veel van de deelnemers hier geen behoefte aan hebben.
Je moet er een beetje doorheen kijken. Ik haal er nog steeds zinvolle informatie vanaf wat me helpt om nieuwe dingen te kopen of om nieuwe bestemmingen / routes te vinden. Zo heb ik bijvoorbeeld de Grensroute dankzij dit forum gevonden. In 2021 gefietst, een mooie route.

Maar goed, we dwalen weer af van het onderwerp, hoewel, het hele idee van de Grensroute is dat je in Nederland blijft en niet in Duitsland en het blijkbaar gevaarlijke België komt.
Wat bedoel je met de grensroute?
Deze?

https://www.nederlandfietsland.nl/fiets ... nederland/

Hé, gevonden, deze wss:


https://www.grensroute.eu/

Leuk idee idd. 🙂
Beste Leon,

Je begrijpt niet, of wil niet begrijpen wat ik bedoel.
Niet erg, dit forum was ooit bedoeld voor de uitwisseling van kennis.
Leon schreef:Alsof het hier een helpdesk zou horen te zijn...
Ach, laat maar.
Meneer Zwijn schreef:
di 02 mei, 2023 18:04
Wat bedoel je met de grensroute?
Deze?

https://www.nederlandfietsland.nl/fiets ... nederland/

Hé, gevonden, deze wss:


https://www.grensroute.eu/

Leuk idee idd. 🙂
Nee, beide zijn het niet. Zie dit topic: viewtopic.php?f=12&t=34964
(de linkjes naar de GPX-bestanden werken niet meer)
Je fietst aldoor zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar je gaat er nooit overheen.
Knipsel Rand van Nederland.JPG
Ik bedoel de rode route.
JanH schreef: Zo heb ik bijvoorbeeld de Grensroute dankzij dit forum gevonden. In 2021 gefietst, een mooie route.
Ik vrees dat dat een route van mij was. :oops:

Voor wie wil, de gpx is nog bij mij te bekomen.

Maar ook dit is natuurlijk weer van het draadje.🥶😎👹
Peter Molog schreef:
di 02 mei, 2023 18:26
Maar ook dit is natuurlijk weer van het draadje.🥶😎👹
Hoi, hier TS. Ik vind wat offtopic geklets in 'mijn' draadje niet zo erg. Zeker niet als het subforum Kletspraat heet. Dus ik hoop dat de moderator het niet verwijdert.
Onze fietsvakantie 2 jaar geleden was als volgt.

Sint-niklaas
Odiliapeel
Vught
Sint-niklaas

We hebben de route simpelweg via fietsnet uitgestippeld. Dus je kunt de route gemakkelijk nabootsen.

Ik vond toch dat het in belgie bijna even mooi en soms zelf mooier fietsen was dan in Nederland.
Enkel uitgaand van de fietsknooppunten uiteraard. En dit zijn denk ik ook de meest gangbare routes voor de zondagsfietser.

Maar in Nederland was het wel veel veiliger fietsen. Aparte goed aangelegde brede fietspaden. Maar helaas vaak naast een drukke baan vol auto's. Dat kwamen we in belgie weinig tegen. Uitgezonderd van de fietspaden naast het water.

Belgie is eer vals plat vind ik. Maar zeker vlak genoeg voor de meeste fietsers zonder e-bike.
Maar de infrastructuur is er gewoon niet. Er wordt momenteel gewerkt aan fietsnelwegen en dergelijken maar voor de rest is het gewoonweg levensgevaarlijk op de meeste plekken.

In dat opzicht is de e-bike én de speedpedelec een goede toevoeging. Want met kan nu niet anders dan beter fietsinfrastructuur aanleggen in België.
Poppink schreef:
di 02 mei, 2023 15:52
De radius van de aarde is ongeveer 6371 km
Dat betekent dat je de ronding niet zo duidelijk waar kunt nemen, zelfs niet als je op het strand over de zee uitkijkt.
Het is zelfs een tijdlang gebruikelijk geweest de aarde plat te noemen.
Herman Finkers zei het al:
“Vroeger dachten ze dat de aarde plat was maar dat is niet zo. De aarde is rond, als een pannenkoek”.

On-topic: België is een geweldig fietsland. Van oost naar west en van noord tot zuid.
Het probleem in Vlaanderen met fietsers ligt niet bij de toeristen, het ligt bij de dagelijkse fietsers. Voor de toerist zijn er, wel verschillend per provincie, een heleboel mogelijkheden aangelegd sinds het knooppuntennetwerk. Het probleem voor de dagelijkse fietser is dat die steeds naar een doel moet waar ook talloze auto's naar toe gaan en daarvoor steeds langs wegen en straten binnen de bebouwde kom moet waar geen ruimte is voor goede fietsvoorzieningen of daar niet voor gekozen wordt en op veel andere plaatsen gevaarlijke oversteken moet maken over brede gewestwegen en ringwegen waar nog steeds hard gereden wordt en men vaak ook hard mag rijden.