Precies, en ook vandaag de dag is het niet handig als je geen smartphone hebt.
Om € 7,50 boekingskosten te besparen moet je dus een smartphone aanschaffen ??
Zo'n 30 jaar geleden had je tenminste nog verspreid door het land op de iets grotere knooppuntstations (zoals Amersfoort) een echt buitenland-loket ... ik was maar wat blij met dat ouderwetse loket.
De bestel-gang van zake is overigens zoals ik eerder al beschreef (incl het thuis printen).
De NS zou pas echt klantvriendelijk zijn als men voor de dwaas zoals ik, en voor de achteloze toerist uit verre landen, een eenvoudige extra routine zou invoeren: Je komt bij het loket en hebt kennelijk acuut een fietsbiljet nodig (of je bent de taal maar beperkt machte of ...). De loketist belt of mailt even met Utrecht, hij print het biljet uit en rekent af. Dan is ook de ongelukkige zonder credit-card of smartphone geholpen.
Via een min of meer vergelijkbare route kon men in Stockholm een kaartje leveren dat vreemd genoeg in Stockholm niet, en wel in Kalmar, in de computer zat -- het vroeg wat overtuigingskracht, en creativiteit van de lokettist.