Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Grappige zaken onderweg - Pagina 43 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Grappige zaken onderweg

1025 berichten
Dan zou het toch camino moralidad moeten zijn oid?
Nog niet eerder gezien
Slot-1.jpg
Jab
Een mens is geniaal.
Twee bijdragen met nieuwe verkeersborden.
1. Valkenburg Valkenburg! (Mijn eega memoreerde droog dat er meerdere Valkenburgen zijn in Nederland, maar ik wierp tegen dat je voor Valkenburg in Zuid-Holland beter naar links kunt gaan hier.)
Afbeelding

2. De gemeente Meerssen wordt langzaam steeds fietsvriendelijker.
Zo voeren ze wel restricties in voor autosnelheden, maar restricties voor fietssnelheden proberen ze te vermijden en dus mag je hier kei- en keihard fietsen.
Afbeelding
Dergelijke borden worden door Brimos in Hattem gemaakt. Maar wat een afschuwelijke lettertype is dat!
De stokletters (b, d, f, h, k, l, t) en de staartletters (g, j, p, q) zijn erg kort en de punten boven de i en j zitten zo laag op de letter, dat die van afstand bijna één geheel vormen.
https://www.google.nl/maps/@53.1573187, ... 384!8i8192
De boog onder de letter g lijkt onaf, alsof je de uitspraak van die letter ineens moet afbreken.
De ruimte tussen de letters zijn licht gespatieerd, maar men moet de letter ij nooit en te nimmer uit elkaar trekken. Want die wordt in de Nederlandse taalkunde als één letter aangemerkt.
Bijvoorbeeld: R i j s w i j k moet R ij s w ij k zijn. Wat een schande. Zo heb ik geleerd op de grafische school in Utrecht. Oudere schrijfmachines hebben ook een eigen ij op de toets, maar niet op de computertoetsenborden, die op Amerika zijn gebaseerd.
De blauwe ANWB-wegwijzers, van die op lokale kruisingen met afgeronde uiteinden, hebben veel mooiere en beter leesbare letters.

Zoek maar naar de loden letter ij op de onderstaande foto: in één stuk gegoten!
DSCN3889-Edit_900.jpg
Foto 3a.jpg
Ik was jarenlang zetter met loden letters op een drukkerij. Foto 1970. Volgens collega's was ik een zeer goede vakman, drukvormen maken nauwkeurig tot op de tiende millimeter!
Martin E. van Doornik schreef:
ma 08 mei, 2023 19:42
De boog onder de letter g lijkt onaf, alsof je de uitspraak van die letter ineens moet afbreken.
Dat is een zachte g! :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
ma 08 mei, 2023 19:42
De ruimte tussen de letters zijn licht gespatieerd, maar men moet de letter ij nooit en te nimmer uit elkaar trekken. Want die wordt in de Nederlandse taalkunde als één letter aangemerkt.
Als je weet hoe een Maastrichtenaar Terblijt uitspreekt wordt duidelijk waarom deze lange ij langer is. :)
@Martin: De “ij” op het bord is toch niks anders dan de “ij” op dit forum of waar dan ook gebruikt tegenwoordig?
LHTJoost schreef:
ma 08 mei, 2023 20:19
@Martin: De “ij” op het bord is toch niks anders dan de “ij” op dit forum of waar dan ook gebruikt tegenwoordig?
Ik ben Martin niet, maar voor zover ik het begrijp, zijn de woorden/letters op de borden extra gespatieerd, en als je dat doet, moet je dat met de i en de j in het Nederlands niet doen, zodat die dan dichter bij elkaar staan (ongespatieerd) dan de andere letters in dat woord.
Dat begrijp ik maar dat doen we toch nergens (meer)?
Martin leerde het op de grafische school in 1970.
Het gaat om de Nederlandse taalkunde, maar door het digitale tijdperk is de manier van schrijven helemaal "veramerikaanst". Zoals de aanduiding van tijden met dubbele punten (dat doet men in Amerika maar niet hier). Bijv. 12:00 noon. Zag ik bij aankondigingen van festivals of zo. Wij geven 12.00 uur aan, met één punt. En dat schijnt niemand door te hebben. De ij is één letter, punt basta.
De ij is één letter
En waar staat die letter dan in "ons" alfabet?
Onze Taal en Taalunie hebben hierover het volgende geschreven:

https://onzetaal.nl/taalloket/ij-plaats ... %20y%20wel

https://taaladvies.net/ij-alfabetisering/

"De ij is ontstaan uit de lettercombinatie ii. Hiermee werd vroeger een lange i aangegeven. Net zoals men nu kopen en koopt schrijft, schreef men toen bliven en bliift. Doordat er vroeger geen puntjes op de i werden gezet, kon de ii gemakkelijk met een u worden verward, zeker in handgeschreven teksten. Daarom ging men voor de duidelijkheid een haaltje onder de tweede i zetten. Zo ontstond de ij. Na de vijftiende eeuw veranderde de uitspraak van deze ij: de ij werd steeds vaker niet langer als ie uitgesproken, maar op dezelfde manier als de tweeklank ei.

De ij bestaat dus historisch gezien uit twee letters en dat gegeven speelt nog altijd een rol bij het alfabetiseren van woorden. Er is geen aparte plek voor de ij in ons alfabet. Dat neemt overigens niet weg dat de ij wel vaak als één letter wordt beschouwd. Zo moet de ij in bijvoorbeeld IJsland in zijn geheel in hoofdletters worden geschreven (het is dus niet Ijsland), en in bijvoorbeeld kruiswoordpuzzels is voor de ij één hokje gereserveerd."
Vroeger schreef men "zaaijen" en "maaijen" (ondertussen is de "j" eruit gehaald) en tegenwoordig zie je nog achternamen als "Baaijen" en "Van Zaaijen".
Allemaal woorden waar er niet sprake is van één letter "ij" maar van twee letters "i" en "j", lijkt mij.
abcde.....klmnop.....uwvxijz.
Het toetsenbord van de computer maakt het onmogelijk maar de ij is wel degelijk een enkele letter en niet een samengestelde i + j.
Voor wat het waard is, de Taalunie beschouwt de ij als een combinatie van de letters i en j. Ze schrijft echter wel voor dat beide letters samen in hoofdletters moeten. Dit is uniek: geen enkele andere taal heeft een hoofdletter die uit twee letters bestaat.

Oh, ik zie dat Willem al deze instantie genoemd heeft.
Het ligt er dus aan welke bron je als gezaghebbend beschouwd.
Nu verder met foto's van grappige zaken onderweg?
Ik denk dat ze bedoelen dat het op de fiets niet zo héél veel uitmaakt wat je hier doet.
C9B55537-F770-4468-A8E6-8AF5A1C883EB.jpeg
Ik denk dat het éénrichtingsverkeer betreft, met uitzondering voor fietsers. In Nederland krijg je dan vaak een onderbord erbij met 'uitgezonderd...'
Martin E. van Doornik schreef:
ma 08 mei, 2023 19:42
Dergelijke borden worden door Brimos in Hattem gemaakt.

Brimos zit al enige tijd niet meer in Hattem. Zijn verhuisd naar Hoogeveen.