Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd?

Leon schreef:
za 10 jun, 2023 13:27
Fedor schreef:
za 10 jun, 2023 13:02
Helemaal als ze doorkrijgen dat je voor een fietsreis binnen Europa over verharde wegen (kortom het verreweg grootste deel van de fietsreizen) prima vooruit kunnen met een standaard e-bike {knip}
Kun je met een e-bike niet over onverhard?
Ik zie er best wel wat over knooppuntenroutes rijden, die soms niet verhard zijn.
Natuurlijk kan dat. Ik bedoel dat heel veel mensen zelf alleen over verhard willen rijden. Daarvoor heb je dan niet de ruigste fiets nodig.
joopbos schreef:
do 08 jun, 2023 23:03
    In 2010 heb ik een Santos Travelmaster 2.6 gekocht. Ik heb daar €3500,- voor betaald.
    Volgens het CBS is €3500,- van toen € 4642,- nu (2023)
    Ik heb net met behulp van de Santos configurator dezelfde Santos Travelmaset 2.6 samengesteld. Daar rolt dan een bedrag van €5818,- uit.
    Waar zit dat verschil van €1200,- in?
    De inflatie waaraan jij refereert is neem ik aan die van de consumentenprijzen (zie onder). De consumentenprijsindex is een
    cijfer dat het prijsverloop weergeeft van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door alle huishoudens in Nederland (citaat CBS). Je kan je afvragen of een Santos onder deze consumentengoederen valt. Een Gazelle stadsfiets zal beter in dit inflatieplaatje passen dan een customized product uit een nice markt.
    inflatie.jpg
    inflatie.jpg (16.68 KiB) 866 keer bekeken
    -Daan- schreef: De CPI van het CBS is een samenstelling ('mandje') van de individuele inflatie binnen verschillende productgroepen (en huizen, energie etc ) die zeer kunnen verschillen en bij duurdere reisfietsen evident hoger heeft gelegen.

    Verder behoren de duurdere reisfietsen tot de luxegoederen, net als design meubels of Zwitserse horloges. De totstandkoming van de prijs kent daarbij een heel andere opbouw dan die van bulk goederen, als een zak aardappels, waar de productiekosten bepalend zijn.
    WillemT schreef:
    ma 12 jun, 2023 16:52
    De inflatie waaraan jij refereert is neem ik aan die van de consumentenprijzen (zie onder). De consumentenprijsindex is een
    cijfer dat het prijsverloop weergeeft van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door alle huishoudens in Nederland (citaat CBS).
    Ik heb laatst eens wat getallen opgezocht: tijdens de coronacrisis is de prijs van aluminium ruim verdubbeld en de prijs van een container versturen verviervoudigd. Intussen zijn die prijzen weer grotendeels gezakt naar de oude niveaus, maar het duurt altijd even voordat je dat als eindconsument ziet.
    En we hadden natuurlijk nog de onderdelenschaarste omdat fabrieken stil stonden, geopolitieke spanning rond Taiwan (waar heel veel fietsen worden gemaakt) en het bouwen van nieuwe fietsfabrieken buiten Asië met hogere lonen (om minder afhankelijk te worden van lagelonenlanden); het draagt allemaal bij aan een hogere prijs.
    En zodra bedrijven zien dat de consument bereid is om te veel te betalen voor een product, houden ze de prijs gewoon hoger dan voorheen, kassa!
    Ik denk dat je eerder naar de evolutie van het gezinsinkomen gecorrigeerd voor inflatie moet kijken dan naar de inflatie zelf, als je wilt begrijpen waarom sommige (al dan niet luxe-)goederen zoveel duurder geworden zijn of blijven na de gebeurtenissen in 2022.
    Ik las vandaag in een document van onze studiedienst dat het gezinsinkomen (gecorrigeerd voor inflatie) in België in 2023 hoger ligt dan in 2021.
    Als je het helemaal goed wilt doen, zou je eigenlijk moeten kijken naar het gezinsinkomen in de categorie die zich een aparte reisfiets kan veroorloven. Ik vermoed dat het daar nog niet zo slecht mee gaat, en ik vermoed ook dat Santos etc. die cijfertjes kent.
    Je koopt zo’n duurdere fiets nu ook niet ieder jaar. Als je de opties stuk voor stuk bekijkt is het best logisch hoe de prijs oploopt. Kijk bv naar auto’s, wat is daar met de prijs gebeurd?
    Ik lees wel vaker de aanname dat velen van die Santos/Idworkx/… aankopers de fiets niet echt gebruiken. Dat zie ik helemaal niet om mij heen, velen zoeken gravelwegen, of net iets ruiger. En het is fijn om een stevige fiets te hebben waar je kan op rekenen, met dikke banden, goede remmen en een onderhoudsarme aandrijving.
    Je kan zeker reizen op een goedkopere fiets. Maar je bent toch niet meteen gek als je het wat “luxe” wil doen, vind ik. Of ijdel.
    Een elektrische fiets vind ik dan weer iets totaal anders. Dat zal ik overwegen als ik niet anders meer kan. Ben heel dicht bij die situatie geweest, hoop dat ik toch nog wel een tijdje op eigen kracht vooruit kan.
    Meneer Zwijn schreef:
    di 13 jun, 2023 06:41
    Ik lees wel vaker de aanname dat velen van die Santos/Idworkx/… aankopers de fiets niet echt gebruiken. Dat zie ik helemaal niet om mij heen,
    Dat je die niet ziet is nu juist de stelling, toch?
    Of het zo is? Geen idee.
    Ik heb de data niet bij de hand, maar heb wel de stellige indruk dat de prijzen van merken als Santos al veel langer meer gestegen zijn dan de prijsindex voor gezinsconsumptie. Dat is eigenlijk vreemd, want juist industrieproducten zijn in de loop van de geschiedenis van de afgelopen anderhalve eeuw relatief goedkoper geworden. Het lijkt erop dat dergelijke aanbieders het vermeende premium karakter van hun product hebben kunnen benadrukken/overdrijven. In het economenjargon heet dat monopolistische concurrentie: door marketing de consument overreden dat het niet om een homogeen goed gaat waarvoor de prijs bepaald wordt op een volledige mededingingsmarkt, maar om iets unieks, en dat er dus een monopolieprijs voor gevraagd kan worden. Zoals Bert van Sprang al schreef: voor dat geld kun je ook een mooie titanium fiets krijgen, zolang je maar kunt leven met het idee dat er geen Santos of Idworx op staat. Als je een wat andere smaak hebt geldt hetzelfde voor een mooie stalen M-gineering maatfiets. Misschien moet de Autoriteit Consument en Markt maar weer eens kijken of er geen prijsafspraken gemaakt worden of dealers onder druk gezet worden om niet onder de adviesprijs te duiken.
    Deze trend is al langer aan de gang, maar tijdens corona gingen de prijzen nog eens extra omhoog. Dat had twee oorzaken: tekorten aan componenten, en een sterk gegroeide vraag. Dan zijn hogere prijzen niet vreemd, want zo werkt de markt. Maar nu is de vraag ingestort, en is de schaarste aan onderdelen goeddeels verdwenen. De prijs van fietsen zou dus omlaag moeten, maar zoals Maynard Keynes al bijna een eeuw geleden constateerde is de neerwaartse flexibiliteit van prijzen niet zo groot. Als je echt zo'n bling fiets wil hebben is het advies dus om te zeuren om korting, of om te kijken naar merken die niet zo idioot duur zijn.
    Ik denk dat je de componenten personeelskosten, bedrijfskosten en de wens om wat kapitaal voor slechtere tijden op te bouwen niet moet uitvlakken.
    Daarnaast denk ik dat over de hele linie angstvallig naar de vraag uit de markt en naar elkaar wordt gekeken en dat binnen die kaders steeds wordt gezocht naar winstmaximalisatie.
    Zolang er geen grote speler buiten de boot valt blijft dat mooie bouwwerk in stand.

    Maar om de Santossen en Idworkxen als graaiers te zien, nee daar pas ik voor.
    Ik gun ieder z'n winst. (en levensgeluk)
    Wim schreef:
    di 13 jun, 2023 09:39
    monopolistische concurrentie: door marketing de consument overreden dat het niet om een homogeen goed gaat waarvoor de prijs bepaald wordt op een volledige mededingingsmarkt, maar om iets unieks, en dat er dus een monopolieprijs voor gevraagd kan worden. Zoals Bert van Sprang al schreef: voor dat geld kun je ook een mooie titanium fiets krijgen, zolang je maar kunt leven met het idee dat er geen Santos of Idworx op staat. Als je een wat andere smaak hebt geldt hetzelfde voor een mooie stalen M-gineering maatfiets.
    Elk merk heeft zo zijn eigen aantrekkingskracht. Prima toch.

    In dit voorbeeld geldt voor alle drie genoemde fietsen precies hetzelfde. Wat is uniek, wat is suggestie, wat is het waard en wat maakt het uit.
    Alles is relatief. Je kan Santos veel te duur vinden en een niche product. Ik denk dat voor verschrikkelijk veel mensen een fiets uit Kiel Windeweer eveneens een niche product is en belachelijk duur. Laat iedereen genieten van wat hij heeft en van wat zijn voorkeur is. Voor de goede orde, ik heb geen voorkeur en ik denk dat beide fietsenmakers een heel mooi product maken en het geeft ons als consument gelukkig wat te kiezen. Wat wil je nog meer?
    Senior2 schreef:
    di 13 jun, 2023 11:05
    Alles is relatief.
    In de NRC zie ik frequent peperdure reisaanbiedingen, recent een vierdaagse jubileumreis in de Champagnestreek voor € 6.495,- per persoon op basis van een 2-persoonskamer. Let wel, die vier dagen zijn incl. de heen- en terugreis. Dan zou ik toch liever een (nee, twee) Santos kopen :D
    WillemT schreef:
    di 13 jun, 2023 11:21
    Senior2 schreef:
    di 13 jun, 2023 11:05
    Alles is relatief.
    In de NRC zie ik frequent peperdure reisaanbiedingen, recent een vierdaagse jubileumreis in de Champagnestreek voor € 6.495,- per persoon op basis van een 2-persoonskamer. Let wel, die vier dagen zijn incl. de heen- en terugreis. Dan zou ik toch liever een (nee, twee) Santos kopen :D
    En dan met die 2 Santossen, of welk niche merk dan ook 😉, lekker door de Champagnestreek fietsen met een tentje achterop.
    Senior2 schreef:
    di 13 jun, 2023 11:30
    En dan met die 2 Santossen, of welk niche merk dan ook 😉, lekker door de Champagnestreek fietsen met een tentje achterop.
    En vergeet dan niet te zwaaien naar die mensen die overnachten in dat "stijlvolle Chateau"
    Senior2 schreef:
    di 13 jun, 2023 11:30
    lekker door de Champagnestreek fietsen met een tentje achterop.
    Snel op zoek naar een gebied dat geen ecologische woestijn is?
    De TS schrijft dat zijn Santos Travelmaster 2.6 in 2010 € 3.500,- kostte en volgens de CBS statistieken nu in 2023 € 4.642,- zou moeten kosten. Dat is 1,3262843% meer dan in 2010. De fiets kost echter nóg eens € 1.200,- :shock: meer.

    Dit fenomeen zie je niet alleen bij fietsen.

    Een VW Golf kocht je in 2010 met een vanafprijs van € 21.075,-
    In 2023 koop je een VW Golf vanaf € 35.990,-

    Met dezelfde prijsstijging van 1,3262843% zou de goedkoopste VW Golf nu € 27.950,- moeten kosten. Waar komt het prijsverschil van € 8.040,- :shock: :shock: vandaan?

    Voor dat verschil kun je een mooie Idworx, Koga, op maat en met hand gemaakte M-gineering, of Santos kopen en houd je nog geld over...
    (voor een trekhaak en een fietsendrager :D )

    Wat denk je van een willekeurig huis wat in Groningen te koop staat? Vraagprijs nu € 450.000,-. Je wilt niet weten waar dit huis in 2009 voor gebouwd is.

    De WOZ-waarde met peildatum 01-01-2022 was € 473.000,-. In 2015 was de WOZ-waarde € 218.000,- met een peildatum van 01-01-2014. Stel dat de waarde in 2010 ook € 218.000,- was, dan zou met een prijsstijging van 1,3262843% de woning nu € 289.000,- waard moeten zijn.
    Waar komt het prijsverschil van € 184.000,- :shock: :shock: :shock: in de WOZ-waarde vandaan?

    Voor dat verschil kun je een mooie nieuwe VW Golf kopen, met trekhaak en fietsendrager, twee Santossen (doe de duurste Travelmaster3+ met Hope schijfremmen en verder alles erop en eraan maar voor ons allebei) en houd je nog heel veel geld over om andere leuke dingen mee te doen.
    Wim schreef:mooie stalen M-gineering maatfiets
    M-gineering wordt vaak genoemd als betaalbaar alternatief, maar hoeveel fietsen kan Marten bouwen per jaar?
    Edwin* schreef:
    di 13 jun, 2023 11:54
    Een VW Golf kocht je in 2010 met een vanafprijs van € 21.075,-
    In 2023 koop je een VW Golf vanaf € 35.990,-
    Het is wel een beetje een andere auto.

    Je kunt het ook zo vergelijken: in 1980 kocht je de bijna-goedkoopste nieuwe auto voor 10.000 gulden. Daar zat werkelijk niks luxe aan, zelfs geen radio. Binnen 100.000 km was het ding compleet versleten en binnen 10 jaar was hij verroest.
    Even opgezocht voor inflatie is 10.000 gulden van toen 13.000 euro van nu.
    Ga nu naar een normale gerenommeerde autozaak en koop een tweedehands auto van 13.000 euro. Daar zit een scheepslading aan dingen op waar we in 1980 van droomden en hij gaat met het grootste gemak nog 150.000 km mee en roesten is er ook nauwelijks meer bij. Met wat geluk krijg je er een aardige garantie op en onderhoud hoeft maar eenmaal per 30.000 km in plaats van 7500 km van toen.
    En het mooiste: voor de helft van het geld lukt het ook.
    Auto's zijn m.i. aanzienlijk goedkoper geworden. De klanten zijn veeleisender geworden.

    Iets dergelijk geldt voor fietsen. Een 10-speed stalen semiracefiets kostte in 1975 iets van 750 gulden. Ik was in ca. 2010 dan ook verbaasd dat ik voor mijn eega een VSF T-100 kon krijgen voor 700 euro, en een jaar later bijn T-400, terwijl beide fietsen in vrijwel elk opzicht beter zijn gebleken dan de semiracer van destijds.
    Sindsdien zijn die fietsen duurder geworden, maar niet exceptioneel. Ze zitten nu in vergelijkbare uitmonstering tegen de 1000 euro. Het punt is echter dat de fabrikanten hun gamma alleen naar boven hebben uitgebreid en aan de benedenzijde hebben verkleind. De reden lijkt me voor de hand liggend: klanten kopen.
    Leon schreef:
    di 13 jun, 2023 12:29


    Je kunt het ook zo vergelijken: in 1980 kocht je de bijna-goedkoopste nieuwe auto voor 10.000 gulden. Daar zat werkelijk niks luxe aan, zelfs geen radio. Binnen 100.000 km was het ding compleet versleten en binnen 10 jaar was hij verroest.
    Even opgezocht voor inflatie is 10.000 gulden van toen 13.000 euro van nu.
    Ik heb even opgezocht.
    Voor die prijs van 13.000 euro koop je al een nieuwe auto; Citroën C1 € 12.890 , Peugeot 108 € 12.645

    Kortom de lobby van de auto-industrie en fossiele lobby houd ons 'verslaafd' aan de heilige koe auto.

    Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F
    Peter Molog schreef:
    di 13 jun, 2023 12:25
    M-gineering wordt vaak genoemd als betaalbaar alternatief, maar hoeveel fietsen kan Marten bouwen per jaar?
    Los daarvan. Ik vind het op zich mooie fietsen hoor, de één wat meer geslaagd dan de ander maar dat zal wens van de klant zijn, en voor heel weinig mensen is maatwerk vast verstandig.

    Stalen disc frameset met de nodige toeters en bellen? M rond de €2000, Grave of Outback rond de €1500, disc trucker of Fyxation rond de €800. ofzo.

    Dan moet je wel héél graag de meerwaarde van een M zien. Wekt mij de indruk dat de bouwer precies doet wat ie leuk vind en dat is niet de concurrentie met de grote jongens aangaan, zeker niet op prijs.
    joukon schreef:
    di 13 jun, 2023 12:41
    Voor die prijs van 13.000 euro koop je al een nieuwe auto; Citroën C1 € 12.890 , Peugeot 108 € 12.645
    Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F
    Ze zijn sinds 2021 wel flink duurder geworden: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-duurder/
    De goedkoopste is nu 15.990 euro.