Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook mijn brooks zadel doet mij hartstikke pijn. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ook mijn brooks zadel doet mij hartstikke pijn.

luchtfietser schreef:
zo 11 jun, 2023 09:59
En de vervolgvraag is dan welk zadel is wel geschikt? Ik had dit zadel gekocht in de hoop dit jaar zonder zadelpijn op vakantie te gaan.
Hoewel Brooks en SQ-Labs de markt lijken te beheersen zijn er best wel wat alternatieven.

Bij mij en vele anderen is Selle SMP een eyeopener. Eén van de weinige bedrijven die serieus onderzoeks-data kunnen overleggen. Duur merk, maar ze hebben proefzadels. En de zadels zelf gaan erg lang mee, ook al omdat je echt anders op (in!) dat zadel zit (minder drukpunten). Ik heb een zadel zonder enige vulling, en toch heb ik geen enkel zadel wat in de buurt komt qua comfort.

Een ander merk (range) met een goede reputatie zijn de Specialized BG range. Goedkoper en klassieker.

Dat is allemaal persoonlijk, maar ik sta niet alleen in mijn advies. Ik zou in ieder geval SMP een keer proberen, juist omdat dat zo radicaal anders is.
loknor schreef:
di 13 jun, 2023 21:45
Bij mij en vele anderen is Selle SMP een eyeopener. Eén van de weinige bedrijven die serieus onderzoeks-data kunnen overleggen. Duur merk, maar ze hebben proefzadels. En de zadels zelf gaan erg lang mee, ook al omdat je echt anders op (in!) dat zadel zit (minder drukpunten). Ik heb een zadel zonder enige vulling, en toch heb ik geen enkel zadel wat in de buurt komt qua comfort.
En waar heb je deze aan laten meten? Er zijn niet echt veel dealers in Nederland volgens hun site.
de FliereFietser schreef:
wo 14 jun, 2023 08:54
En waar heb je deze aan laten meten?
Niet gemeten, gewoon gekocht en geprobeerd, met daarbij de afspraak dat ik hem mocht terugbrengen (Ger Bikes Amsterdam, maar ik durf niet te zeggen of ze die nog verkopen, is en blijft een niche product).
Er zijn niet echt veel dealers in Nederland volgens hun site.
Dealer netwerk is niet enorm, maar er zijn dus wel meer wielerzaken waar ze die zadels verkopen. Dan zullen ze geen officiële proefzadels hebben, maar je kan waarschijnlijk wel afspreken dat je hem meteen betaald en na 8 dagen terug mag brengen. Het is namelijk het soort zadel wat verkocht wordt in de betere wielerzaak waar je wel wat kan verwachten aan service. Even bellen/mailen en vriendelijk vragen.

Hoewel het qua prijs dus wel aanlokkelijk is zou ik met SMP niet online gaan bestellen, want ondanks dat ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen zie is het wel echt een uniek zadel et een heftige prijs. Je wil deze gewoon eerst proberen.

Om maar aan te geven hoe uniek hij is, ik rij op een "Composit" welke niet van Composiet is gemaakt (what's in a name...), maar geen padding heeft. Dat zou ik nooit willen met een ander zadel, maar omdat ik "in" het zadel zit is het voor mij super comfy (YMMV). Hoewel dat dus echt heel persoonlijk is, zie je ook daarin dat wel meer mensen aangeven veel minder padding nodig te hebben met een SMP (maar dat is zeer zeker niet iedereen). Voordeel voor mij is dat het zadel bijna onverwoestbaar is en al jaren meegaat :lol:

Steve Hogg, een groot fan van SMP heeft ook een Composit, maar hij had duidelijk wat meer gewenning nodig :shock:

https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... bout-smps/

De oude zadels die hij bespreekt zijn trouwens nog steeds deel van het gamma. SMP heeft nu ook andere, minder extreme zadels, maar die ken ik niet. Ik zou kijken of de oude lijn bevalt , want dat is gewoon dusdanig anders dan andere zadels dat het je probleem met plattere zadels kan oplossen. Hogg zelf adviseert trouwens de "Dynamic" als het meest gangbare model, dus dat kan een uitgangspunt zijn.
loknor schreef:
wo 14 jun, 2023 19:58

Om maar aan te geven hoe uniek hij is, ik rij op een "Composit" welke niet van Composiet is gemaakt (what's in a name...), maar geen padding heeft. Dat zou ik nooit willen met een ander zadel, maar omdat ik "in" het zadel zit is het voor mij super comfy (YMMV). Hoewel dat dus echt heel persoonlijk is, zie je ook daarin dat wel meer mensen aangeven veel minder padding nodig te hebben met een SMP (maar dat is zeer zeker niet iedereen). Voordeel voor mij is dat het zadel bijna onverwoestbaar is en al jaren meegaat :lol:
Niet bedoeld als kritiek op deze bijdrage, maar ik mis toch iets wat voor mij essentieel is: de positie op de fiets.
Om even mijn ervaring te schetsen ... In 2015 maak ik een fietstocht in Frankrijk à 175 kilometer per dag gemiddeld. Na zes dagen is de zadelpijn niet meer te harden en moet ik dat laatste geplande rit schrappen.
Ik ga in het najaar van 2015 naar een positiemeter, en die geeft me advies over mijn houding. Ik heb mijn zadel een centimeter te hoog gezet, ontdekt hij. Ik zet het lager en sindsdien kan ik probleemloos dagen aan een stuk dergelijke afstanden doen - met exact hetzelfde zadel, een Fizik Arione.
Persoonlijk zou ik niet meteen een smak geld geven aan een nieuw zadel voor ik de rest - de houding - in orde heb.
mijn ervaring met sqlabs, op de racefiets vind ik het zadel geweldig, op de tourfiets een drama.
wel verschillend type, nr’s weet ik zo snel niet meer.
Brooks b17 na inrijden geweldig op de toerfiets.
eendaagse ritten zonder zeembroek, meerdere dagen wel een zeembroek, geen last van zadelpijn.
Ook gel zadels gehad, maar na twee jaar waren die wel op.
derdekeer schreef:
wo 14 jun, 2023 22:01
Persoonlijk zou ik niet meteen een smak geld geven aan een nieuw zadel voor ik de rest - de houding - in orde heb.
Uiteraard moet je met zadelhoogte en setback experimenteren. Sowieso hebben sportieve fietsers (en daar schaar ik vakantiefietsers deels onder) de neiging te hoog te zitten, met alle problemen van dien. Grof gezegd kan je beter te laag zitten dan te hoog omdat je bekken dan gaat torderen(simpele test: ga 120+rpm trappen, als je gaat wippen zit je te hoog).

Je advies is dus prima, dus wat ik hierna ga zeggen is ook zeker niet om dat weg te zetten als onzin. Ik vind alleen advies over fit (zeker van afstand) heel erg nutteloos, tenzij er echt hele duidelijke aanwijzingen zijn. ik kan het niet laten om een betoog te starten waarom ik hier een uitgesproken mening over heb.

Waarom (en dit is onpopulair) ben ik enorm voorzichtig met fitters en advies over fit (ook van mij)?

De redenen:

1. Er is geen bewezen beste zit. Klinisch testen geeft aan dat een mens nogal aanpasbaar is (uiteraard binnen grenzen), na een paar dagen lever je met een iets veranderde houding hetzelfde vermogen. Vermogen is natuurlijk geen comfort, maar het is wel een redelijk meetbare functie die iets zegt over efficiëntie en hoe je kan bewegen op de fiets. Zo is het bij Jumbo-Visma blijkbaar gewoonte om het stuur van een neo elk half jaar wat naar beneden te zetten om de luchtweerstand te minimaliseren, het lichaam past zich aan aan de nieuwe eisen.
2. Hoe zet je een man/vrouw op de fiets? Fysiologisch is het verschil nihil, vanuit een oud skelet geslacht determineren is "een dingetje". Toch zal je altijd zien dat een vrouw korter/rechter op de fiets wordt gezet. Er is geen duidelijke reden waarom we dat doen... ervaring? Ego? Spierkracht? Niemand die een duidelijk antwoord op heeft waarom we dit doen.
3. Elke fitter geeft ander advies. Dat komt natuurlijk uit punt één, iedereen gebruikt andere methodes omdat er geen vaststaande methode is. Uiteraard kan hij met luisteren naar je klachten wel met goed advies komen, maar vaak zie je dat dat niet zomaar klaar is (zie punt 5).
4. Nog maar eentje: Waar wil jouw fitter de pedaal as hebben? Traditioneel is dat onder de bal van je voet, maar een middenvoet positie is niet slechter (zie ook weer punt 1 met trainbaarheid).
5. Als je naar fora gaat zie je dat mensen die naar een fitter gaan vaak meermaals naar verschillende fitters gaan. Niet elk probleem is op te lossen met een goede fit.

Plat gezegd, als je op de racefiets wordt gezet met "hak op de as, been (bijna) strekken en als je in de beugels recht naar beneden kijkt zit je iets voor je vooras" zit je meestal al verassend dicht bij de aloude Genzling en zit je ook niet bijzonder ver van methodes als Retul. Zo spannend is het niet (mits en indien geen blessureleed of ander beperkingen). Maar heb je een middenvoet positie moet je je zadel weer 2-4 cm laten zakken en naar voren schuiven. Je ziet al, dat is lekker arbitrair, voetlengte speelt natuurlijk een rol, maar dat is nogal een marge. We weten het dus gewoon niet...

Dat betekend niet dat elke zit kan en je vooral niet om advies moet vragen, maar zadelpijn is niet zomaar een dingetje wat je met wat afstellen meestal op kan lossen. Het is een wijdverspreid probleem, ook onder veel fietsers die weten wat ze doen.

En dat geldt ook voor rugpijn/schouderpijn etc. dat is niet zomaar met fit op te lossen. Soms is het structureel, soms is het een gebrek aan core strength, soms moet je stuur hoger, moet je langer/korter, is de sweep net ff niet fijn etc. etc. Er is geen aanpak/behandeling die duidelijk effectiever is dan een andere.

Links of rechtsom is fietsen primair niet gericht op comfort, maar op mechanica (overeind blijven) en efficiëntie (luchtweerstand overwinnen). Dat zijn de twee pijlers waar het concept mee staat of valt. En dan moet je dus nog enigszins comfortabel tussen die wielen kruipen. Ergonomie is eigenlijk een after thought :lol:
loknor schreef:
do 15 jun, 2023 08:35


Je advies is dus prima, dus wat ik hierna ga zeggen is ook zeker niet om dat weg te zetten als onzin. Ik vind alleen advies over fit (zeker van afstand) heel erg nutteloos, tenzij er echt hele duidelijke aanwijzingen zijn. ik kan het niet laten om een betoog te starten waarom ik hier een uitgesproken mening over heb.

Waarom (en dit is onpopulair) ben ik enorm voorzichtig met fitters en advies over fit (ook van mij)?
Het was niet mijn bedoeling om een bezoek aan een fietsfitter aan te bevelen, al kwam mijn reactie misschien wel zo over.
Ik wilde er gewoon op wijzen dat zadelproblemen niet altijd aan het zadel te wijten zijn.
Je hebt natuurlijk gelijk, op afstand advies geven over een fietshouding is niet erg zinvol (maar ik vind dat hetzelfde geldt voor adviezen op afstand over zadels ...)
Overigens had de man die mijn houding bekeken heeft, een nogal nuchtere mening over fietsmetingen. Hij vertelde er meteen bij dat hij geen mirakels kon doen, dat de unieke ideale houding niet bestaat enzovoort.
Het hangt er ook een beetje van af hoe je je geld wilt besteden. Een SMP Composite Carbon kost 300 euro of zo. Dat is (ruwweg) de prijs van een fietsfitter. Wat kies je? In beide gevallen is het resultaat niet gegarandeerd. Ik heb een meting gekozen, anderen zullen het zadel kopen.
Nu ik er aan denk: die fietsmeter van mij had een hele rij van die SMPs aan de muur hangen. Ik denk dat er regelmatig mensen komen die een SMP willen kopen en bij hem komen checken hoe dat dan moet staan.
loknor schreef:
di 13 jun, 2023 21:45
luchtfietser schreef:
zo 11 jun, 2023 09:59
En de vervolgvraag is dan welk zadel is wel geschikt? Ik had dit zadel gekocht in de hoop dit jaar zonder zadelpijn op vakantie te gaan.
Hoewel Brooks en SQ-Labs de markt lijken te beheersen zijn er best wel wat alternatieven.

Bij mij en vele anderen is Selle SMP een eyeopener. Eén van de weinige bedrijven die serieus onderzoeks-data kunnen overleggen. Duur merk, maar ze hebben proefzadels. En de zadels zelf gaan erg lang mee, ook al omdat je echt anders op (in!) dat zadel zit (minder drukpunten). Ik heb een zadel zonder enige vulling, en toch heb ik geen enkel zadel wat in de buurt komt qua comfort.

Een ander merk (range) met een goede reputatie zijn de Specialized BG range. Goedkoper en klassieker.

Dat is allemaal persoonlijk, maar ik sta niet alleen in mijn advies. Ik zou in ieder geval SMP een keer proberen, juist omdat dat zo radicaal anders is.
Dat SMP zadel is wel interessant door de oplopende achterkant. Daardoor heeft het vermoedelijk effect op de bekkenkanteling en daarmee op de drukverdellng tussen zitbotjes en schaambenen + de drukverdeling tussen handen en zitvlak. En wellicht geeft het een betere verdeling van de druk op zitbotjes en schaambenen.

Ik heb ook niet zo veel geloof in de bikefitters. Maar een drukmeting van Gebiomized geeft wel een objectief beeld van de drukverdeling op het zadel. Je kunt ook zien of het zadel (te) hoog staat door de dynamische meting. Je kunt zien hoeveel je schuift op het zadel. En door voor- en nameting kun je gericht wijzigingen aanbrengen om de drukverdeling te veranderen. Juist het effect van zo'n SMP zadel kan je goed meten met de drukmeting van Gebiomized.
loknor schreef:
do 15 jun, 2023 08:35
Grof gezegd kan je beter te laag zitten dan te hoog omdat je bekken dan gaat torderen(simpele test: ga 120+rpm trappen, als je gaat wippen zit je te hoog).
Hmmm ik wip wel bij een hoge trapfrequentie (ik kende dit testje nog niet) maar als ik mijn zadel ook maar iets lager zet krijgen mijn knieën het zwaar omdat mijn been niet ver genoeg gestrekt wordt.
Kijk ook eens naar een Gilles Bertout. Equivalent van Brooks. Dikker leer, wat, wanneer ingezeten, als een fauteuil aanvoeld
Zadel te laag: slecht voor de knieën, zadel te hoog: slecht voor je hamstring etc. Dus bij mij komt het wel precies.
Dit soort windows of opportunity worden helaas meestal kleiner met de tijd. Dat is - cru samengevat - m.i. de reden waarom heel veel fietsers standaard op zoek zijn naar een betere fiets, al dan niet bewust en al dan niet toegegeven.
Fedor schreef:
do 15 jun, 2023 13:54
loknor schreef:
do 15 jun, 2023 08:35
Grof gezegd kan je beter te laag zitten dan te hoog omdat je bekken dan gaat torderen(simpele test: ga 120+rpm trappen, als je gaat wippen zit je te hoog).
Hmmm ik wip wel bij een hoge trapfrequentie (ik kende dit testje nog niet) maar als ik mijn zadel ook maar iets lager zet krijgen mijn knieën het zwaar omdat mijn been niet ver genoeg gestrekt wordt.
Een "hoge zit" past mij ook beter dan een "normale of lage zit", niet zozeer vanwege mijn knieën, maar ik heb al gauw het gevoel dat ik mijn benen bij de opwaartse beweging dan zo hoog optrek dat het onnatuurlijk aanvoelt als het zadel op een "normale of lage zit" staat.

(Bewust hoge, normale en lage tussen aanhalingstekens gezet, omdat wat voor mij normaal is wat voor de ander misschien wel hoog is, etc).

Als de trapfrequentie zo hoog wordt dat ik dreig te gaan wippen op mijn zadel schakel ik een tandje bij. Ik fiets graag op souplesse, dus met een misschien wat hogere trapfrequentie dan de gemiddelde fietser, maar je moet daarin ook weer niet overdrijven, vind ik.

Toen ik mijn vakantiefiets ophaalde bij aflevering en deze op mij was afgesteld, heb ik thuis het zadel zeker wel een centimeter hoger gezet.

Mijn zoektocht naar een fijn zadel ging ook i.c.m. het hoger en lager zetten van het zadel, het iets naar voren of achteren plaatsen van het zadel en pas nadat bleek dat dit allemaal niet hielp ben ik overgestapt op een ander zadel.
Mijn huidige zadel wil ik voor geen goud meer missen (tenzij ik een nóg beter zadel ontdek wat nóg beter bij mij past).
Bert van Sprang schreef:
do 15 jun, 2023 17:00
Zadel te laag: slecht voor de knieën, zadel te hoog: slecht voor je hamstring etc. Dus bij mij komt het wel precies.
Je hebt een terecht punt, vind ik. Daarom misschien eerst de optimale positie voor het zadel zien te vinden en daarna evt. een ander zadel overwegen.
Heeft bij mij geleid tot een fijne zit op een fijn zadel.
Edwin* schreef:
do 15 jun, 2023 21:16
Als de trapfrequentie zo hoog wordt dat ik dreig te gaan wippen op mijn zadel schakel ik een tandje bij. Ik fiets graag op souplesse, dus met een misschien wat hogere trapfrequentie dan de gemiddelde fietser, maar je moet daarin ook weer niet overdrijven, vind ik.
Vooral kiezen wat voor jou werkt. Een schommelend bekken is niet goed, maar kniepijn is geen optie.

Toch nog even over een hoge positie: Een ander probleem is dat je je achillespees hiermee kan verkorten (sowieso ook wel een nadeel van de "bal van de voet" positie) omdat je gaat compenseren vanuit je enkel. Dat is waarschijnlijk voor jou allemaal geen ramp, maar het is wel heel goed om te weten dat het een positie is die ergonomisch niet helemaal klopt en dat voor efficient fietsen prima wat lager kan.

Mocht je dus wat last krijgen van hielspoor (mannenkwaaltje) of een bursitis op je heup, hou dan dit soort dingen in je achterhoofd. Been there and done that, didn't get a t-shirt.
Het mysterie dat zadels heet.......
Nog nooit had ik ¨zadelpijn" totdat ik op mijn nieuwe fiets een nieuw Brooks B17 zadel liet monteren. Alles moet wennen denk je in het begin. Maar na 1000 km, en het zadel zou dan wel "ingereden" zijn, waren mijn billetjes het er nog steeds niet mee eens. Dus op zoek naar een ander zadel. Dit was mijn eerste en mijn laatste ervaring met een Amsterdamse vakantiefietswinkel. Ze wisten daar precies wat ik nodig had, een kneiterhard SQlab zadel van bijna 200 euro. Oef dacht ik, maar ik mocht m uitproberen en als ie niet beviel kon ie terug. Daar heb ik 300 km op gefietst, auw auw auw, eigenlijk nog erger dan de Brooks. Dus ik met het zadel terug naar Amsterdam. Mijn geld kreeg ik niet terug want tijdens het testen was er iets wat lak beschadigd daar waar je het zadel bevestigt aan de zadelpen. Ik kon hoog of laag springen maar het zadel werd niet retour genomen. Nou ja, dat was dus de laatste keer naar Amsterdam.
Maar mijn probleem was nog steeds niet opgelost.
Op de site van Fietsvakantiewinkel in Elst werd in de opruiming een gelzadel, Selle Royal Scientia voor 6 tientjes aangeboden, nu een kleine 30000 km verder rijd ik daar nog steeds mee, ik verbaas mij er nog regelmatig over maar geniet van elke fiets kilometer ;-))
Zelf ben ik bij Selle Royal Respiro terecht gekomen. Nog niet zo lang geleden het tweede zadel. De toplaag was versleten. Inrijden is niet nodig je gaat als het ware op je zelfde zadel verder. In de schuur, vloer van beton, fiets op zijn plek, waterpas op het zadel de juiste stand van de waterpasbel staat in een boekje getekend. Alles vastzetten en gaan met de banaan.
Aan wat er al geschreven is over zadels en (vooral) de positie daarvan, heb ik niets toe te voegen, maar dit viel mij op:
luchtfietser schreef:
zo 11 jun, 2023 09:59
Het zadel is inmiddels goed ingereden en eenmaal op rek gezet.
‘Op rek gezet’ wanneer het zadel net is ingereden klinkt als iets heel anders dan een beetje opspannen als het leer zo ver doorgezakt raakt dat het dek de rails dreigt te gaan raken. Maar misschien is dat wel wat je bedoelt.

Succes met het vinden van een oplossing,

Carl
Misschien weet luchtfietser niet dat een ingereden Brookszadel gewoon lekker door bljjft zakken en dat je dat slechts kunt tegenhouden totdat de spanbout op is. Afhankelijk van een heleboel dingen gaat dat traag of snel.
Ik weet wel dat een ingereden zadel wat inzakt.
En afhankelijk van gebruik draai ik die stelbout aan, en dat heb ik nu één keer gedaan. Nee, daar zit het probleem niet.

Ik heb inmiddels een paar weken op een gelzadel van BBB gereden dat ik ook nog had. Er staat geen naam op dus ik weet niet welk model het is. Het is wel een tourzadel.

Met dit zadel heb ik wel minder last, Maar misschien eerder minder vaak. Want er zijn momenten dat het net zo zeer kan doen. Mijn idee is nu dat mijn botjes misschien extra uitsteken, als zoiets kan? Want ondanks dat dit zadel dus zacht is kan het net zo zeer doen. Maar toch ook weer minder vaak, al klinkt dat een beetje vreemd.

Ik ga hier nog even op verder rijden, en anders na de zomer opzoek naar een nieuw zadel.