Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd?

Probleem van fietsen is een beetje dat de handel er na de verkoop niet meer zo veel aan verdient. De meeste zie je nooit meer terug, bij sommigen kun je met een jaarlijks benodigde oliewissel of onderhoudsbeurt de marge nog wel wat opkrikken. Een goede fiets wordt niet zo snel vervangen.

Op een auto wordt vooral ná verkoop enorm veel verdiend.
Leon schreef:
di 13 jun, 2023 12:29
Edwin* schreef:
di 13 jun, 2023 11:54
Een VW Golf kocht je in 2010 met een vanafprijs van € 21.075,-
In 2023 koop je een VW Golf vanaf € 35.990,-
Het is wel een beetje een andere auto.

Je kunt het ook zo vergelijken: in 1980 kocht je de bijna-goedkoopste nieuwe auto voor 10.000 gulden. Daar zat werkelijk niks luxe aan, zelfs geen radio. Binnen 100.000 km was het ding compleet versleten en binnen 10 jaar was hij verroest.
Even opgezocht voor inflatie is 10.000 gulden van toen 13.000 euro van nu.
Ga nu naar een normale gerenommeerde autozaak en koop een tweedehands auto van 13.000 euro. Daar zit een scheepslading aan dingen op waar we in 1980 van droomden en hij gaat met het grootste gemak nog 150.000 km mee en roesten is er ook nauwelijks meer bij. Met wat geluk krijg je er een aardige garantie op en onderhoud hoeft maar eenmaal per 30.000 km in plaats van 7500 km van toen.
En het mooiste: voor de helft van het geld lukt het ook.
Auto's zijn m.i. aanzienlijk goedkoper geworden. De klanten zijn veeleisender geworden.

Iets dergelijk geldt voor fietsen. Een 10-speed stalen semiracefiets kostte in 1975 iets van 750 gulden. Ik was in ca. 2010 dan ook verbaasd dat ik voor mijn eega een VSF T-100 kon krijgen voor 700 euro, en een jaar later bijn T-400, terwijl beide fietsen in vrijwel elk opzicht beter zijn gebleken dan de semiracer van destijds.
Sindsdien zijn die fietsen duurder geworden, maar niet exceptioneel. Ze zitten nu in vergelijkbare uitmonstering tegen de 1000 euro. Het punt is echter dat de fabrikanten hun gamma alleen naar boven hebben uitgebreid en aan de benedenzijde hebben verkleind. De reden lijkt me voor de hand liggend: klanten kopen.
Ok, je verklaring snap ik en ik ben het er gedeeltelijk mee eens (klanten zijn inderdaad veeleisender geworden, een Golf uit 1980 is kleiner en soberder dan een Polo van nu), maar hoe zit het dan met de huizenprijzen?

Wat ik maar met mijn eerdere posts wil zeggen is dat voor heel veel zaken geldt dat ze veel duurder zijn geworden dan het naar (je eigen?) verwachting (of die van de TS) zou moeten zijn. Of het nu om een Santos, Koga, VSF, VW Golf, huis, en noem maar op gaat.

Er zijn veel economische rariteiten waar je zo 1,2,3 geen antwoord op kunt vinden. Zo'n huis bijvoorbeeld: in 1993 kocht je in mijn omgeving voor ongeveer € 135.000,- (toen ca. 300.000,- gulden) een leuk huis. Nu zijn we 30 jaar later aanbeland, is de hypotheek afgelost en is hetzelfde huis ca. € 475.000,- (ruim 1.000.000 gulden) waard. Er is 30 jaar lang gebruik gemaak van het huis en i.p.v. afschrijving op het huis naar een restwaarde is dat huis, ondanks het gebruik en ouderdom alleen maar exorbitant in waarde gestegen.

Moet je dit fenomeen willen verklaren, moet je de gestegen prijs van een fiets willen verklaren?

Ik ben vandaag op de fiets naar het werk gegaan (20 km heen) en heb onderweg weer allerlei moois gezien. Vanavond fiets ik weer 20 km terug naar huis, in het avondzonnetje en geniet ik weer van het ritje, het landschap (de Overijsselse Vecht, de Lemelerberg, de Regge, etc.).

Dat is dan weer het voordeel van een Santos t.o.v. een VW Golf :wink:
Leon schreef:
di 13 jun, 2023 12:29
In 1980 kocht je de bijna-goedkoopste nieuwe auto voor 10.000 gulden. Daar zat werkelijk niks luxe aan, zelfs geen radio. Binnen 100.000 km was het ding compleet versleten en binnen 10 jaar was hij verroest.
Toch waren auto's uit die tijd geen kommer en kwel. Onderhoud was heel goed zelf te doen. Ik heb ruim 17 jaar een en dezelfde auto (uit januari 1983) gereden en onderhouden (incl. nieuwe krukaskeerring en homokineet), na ruim 300.000 km op de teller heb ik hem met spijt weggedaan. De (diesel) motor liep nog steeds als een zonnetje. Zelfs na een nacht strenge vorst (dat had je toen nog) was een klein zetje met de startmotor genoeg om hem meteen aan de praat te krijgen. Wel trilde de koude motor zo enorm dat het dashboard millimeters op en neer ging. Dat heeft me op een gegeven moment een autoradio gekost, die was kapot getrild. Maar ook die was makkelijk te vervangen :) . Van een fiets vind ik het ook wel fijn als e.e.a. zelf te onderhouden is (alleen al om mijn technisch inzicht op peil te houden), gelukkig is de erosie aan de zelfonderhoudbaarheid niet zo hevig als bij auto's het geval is.
Er lopen twee trends door elkaar: de korte termijn trend bij eigenlijk alle merken van sterke prijsstijgingen in de corona tijd, en de lange termijn trend dat sommige zichzelf als premium merk presenterende merken wel erg veel duurder zijn geworden. Bert's voorbeeld van Pilot en mijn voorbeeld van m-gineering laten zien dat dat niet voor alle merken geldt. Een mooi afgemonteerde m-gineering maatfiets is goedkoper dan een Santos (en lichter). Bij Idworx krijg je soms nog allerlei speciale details, maar bij Santos is dat eigenlijk niet het geval. Het economische concept van de monopolistische concurrentie is hier echt van toepassing.
Natuurlijk zijn prima fietsen als van Surly goedkoper dan een M-gineering, maar het verschil is meer dan alleen de maatvoering.
Begrijp me goed, Santos levert goede fietsen (mijn vrouw heeft er eentje), maar de recente prijzen zijn wat mij betreft niet meer in verhouding tot wat je ervoor krijgt, en tot wat je bij de concurrentie kunt krijgen.
Edwin* schreef:
di 13 jun, 2023 14:16
Ok, je verklaring snap ik en ik ben het er gedeeltelijk mee eens (klanten zijn inderdaad veeleisender geworden, een Golf uit 1980 is kleiner en soberder dan een Polo van nu), maar hoe zit het dan met de huizenprijzen?
Huizen zijn schaars, fietsen niet heus.
Een flink deel van de huizenprijs is zelfs grondprijs en die grondprijs is niks anders dan een soort recht om er te wonen. Daar betaal je dan vaak meer dan een ton voor voor een klein huisje.
Ook de rest van een huizenprijs is deels "geld voor de heb".
Wim schreef:
di 13 jun, 2023 16:35
Er lopen twee trends door elkaar: de korte termijn trend bij eigenlijk alle merken van sterke prijsstijgingen in de corona tijd, en de lange termijn trend dat sommige zichzelf als premium merk presenterende merken wel erg veel duurder zijn geworden. Bert's voorbeeld van Pilot en mijn voorbeeld van m-gineering laten zien dat dat niet voor alle merken geldt.
Ook Pilot is de laatste jaren flink duurder geworden. En ach, lang niet op elk detail zo doordacht. Sommigen merken dat ook niet en/of hebben dat niet nodig. Kan daardoor een prima fiets zijn voor best een aantal mensen, ook de focus van Bert op lichtgewicht bagage helpt wel mee. Ook heeft de leverende fietsenwinkel in dat geval nog kritisch meegekeken op wat er gemaakt werd en levertijd was ook nog wel een dingetje geloof ik. Maar, kan voor sommige mensen zeker een prima fiets zijn.
Wim schreef:
di 13 jun, 2023 16:35

Begrijp me goed, Santos levert goede fietsen (mijn vrouw heeft er eentje), maar de recente prijzen zijn wat mij betreft niet meer in verhouding tot wat je ervoor krijgt, en tot wat je bij de concurrentie kunt krijgen.
Ach, M-Gineering maakt geen fietsen met riemaandrijving of Pinion omdat Marten dat niet wil. Wat uiteraard zijn goed recht is om niet te willen maken.

En niet dat ik dat iemand per se wil adviseren, ik rijd zelf ook niet met Pinion en ook niet met riemaandrijving... maar als iemand dat wel zou willen dan kan 'ie daar dus niet terecht.

Verder maakt 'ie vaak best fraaie fietsen, al is andermans maatfiets ook lang niet altijd de maatfiets waar ik voor zou kiezen ;)
Edwin* schreef:
di 13 jun, 2023 14:16
Zo'n huis bijvoorbeeld: in 1993 kocht je in mijn omgeving voor ongeveer € 135.000,- (toen ca. 300.000,- gulden) een leuk huis. Nu zijn we 30 jaar later aanbeland, is de hypotheek afgelost en is hetzelfde huis ca. € 475.000,- (ruim 1.000.000 gulden) waard. Er is 30 jaar lang gebruik gemaak van het huis en i.p.v. afschrijving op het huis naar een restwaarde is dat huis, ondanks het gebruik en ouderdom alleen maar exorbitant in waarde gestegen.

Moet je dit fenomeen willen verklaren, moet je de gestegen prijs van een fiets willen verklaren?
Eén van de redenen: schaarste. Je geeft zelf al aan dat je in een mooi (en dus populair) gebied woont.

Vergelijk het met de prijzen van fietsen tijdens coronatijd: Nieuwe fietsen waren vrijwel niet meer leverbaar en dus schoten de prijzen van 2e-hands-fietsen - want direct verkrijgbaar - omhoog, soms tot boven de nieuwwaarde.

Bij horloges is het nog veel erger. Voor veel populaire modellen zijn lange wachtlijsten/wachttijden zodat de listprijs (prijs vanuit de fabrikant) soms tot 8-10 keer worden overschreden op de tweedehandsmarkt.
Een horloge, wat was dat ook alweer? :wink:
Er is 30 jaar lang gebruik gemaak van het huis en i.p.v. afschrijving op het huis naar een restwaarde is dat huis, ondanks het gebruik en ouderdom alleen maar exorbitant in waarde gestegen.
Het is niet het huis wat exorbitant in waarde stijgt, maar de onderliggende grond. De waarde van de opstal zat nooit (of het moet iets authentieks zijn) meer waard worden als de nieuwbouwwaarde en die is de laatste 30 jaar echt niet exorbitant gestegen.
Bert van Sprang schreef:
di 13 jun, 2023 23:26
Er is 30 jaar lang gebruik gemaak van het huis en i.p.v. afschrijving op het huis naar een restwaarde is dat huis, ondanks het gebruik en ouderdom alleen maar exorbitant in waarde gestegen.
Het is niet het huis wat exorbitant in waarde stijgt, maar de onderliggende grond. De waarde van de opstal zat nooit (of het moet iets authentieks zijn) meer waard worden als de nieuwbouwwaarde en die is de laatste 30 jaar echt niet exorbitant gestegen.
Ahum… 27 jaar geleden liet ik mijn eerste eigen woning (vrijstaand) met garage in Twentse stijl nieuw bouwen voor 195.000,00 gulden. Dat redt je nu niet meer. En ja, de grond is ook duurder geworden, heb ik destijds 56.000,- gulden voor betaald, een kavel van 507 m2 en dat redt je nu ook niet meer voor die prijs.
Maar wat jij hier beweert klopt niet helemaal.
Zullen we het elders over Rolexen, Volkswagens en aldanniet vrijstaand onroerend goed hebben...?

Wat een forumlid op welk moment voor een huis, auto of koekoeksklok heeft betaald vind ik hier niet zo relevant.

Zonder huis, auto en klok maar met fiets en bepakking onderweg over de wereld vind ik des te interessanter ;)
Jurr schreef:
wo 14 jun, 2023 00:06
Zonder huis, auto en klok maar met fiets en bepakking onderweg over de wereld vind ik des te interessanter ;)
Inderdaad.
Wat zou zoiets eigenlijk kosten, in vergelijking met een jaar of 15 geleden?
Inderdaad.
Wat zou zoiets eigenlijk kosten, in vergelijking met een jaar of 15 geleden?
[/quote]

Hoewel ik al die financian ook niet zo boeiend vind, toch mijn bijdrage. In 2000 vertrokken voor een fietstocht van een jaar naar Nepal. Heeft me als ik het me goed herinner 10000 ouderwetse guldens gekost, inclusief vliegtuig terug.

Maar veel belangrijker: wat een prachtig jaar was dat! Vol onvergetelijke ervaringen, volledige vrijheid en geen zorgen. Was elke cent waard😃. Denk nooit mee aan dat geld (ok, behalve nu dan), wel aan de tocht.
Edwin* schreef:
di 13 jun, 2023 23:42
Ahum… 27 jaar geleden liet ik mijn eerste eigen woning (vrijstaand) met garage in Twentse stijl nieuw bouwen voor 195.000,00 gulden. Dat redt je nu niet meer. En ja, de grond is ook duurder geworden, heb ik destijds 56.000,- gulden voor betaald, een kavel van 507 m2 en dat redt je nu ook niet meer voor die prijs.
Tip voor een leuk twitteraccount: "How can I make this about me"
Berger schreef:
wo 14 jun, 2023 15:27
Edwin* schreef:
di 13 jun, 2023 23:42
Ahum… 27 jaar geleden liet ik
Tip voor een leuk twitteraccount: "How can I make this about me"
Is dat niet al jouw account? :wink:
joopbos schreef:
do 08 jun, 2023 23:03
Volgens het CBS is €3500,- van toen € 4642,- nu (2023)
Heb je wel eens gekeken naar wat je in de supermarkt op jaarbasis uitgeeft? Daar kan je driekwart of misschien wel een hele Santos voor kopen. En dan koop ik geen rare dingen, alleen de basics (misschien zijn die juist duur). En dat gaat over vorig jaar, dit jaar zal ik duidelijk hoger uitkomen is mijn indruk. Als je alles per pin betaald kan je dit probleemloos inzichtelijk maken. Het plaatst de uitgave aan een Santos, waar je wellicht 10 jaar mee doet, in een ander perspectief.
Zo werkt het voor veel mensen niet. Die hebben een inkomen. Daar trek je de vaste lasten vanaf en wat je over hebt is voor leuke dingen. Daar een dure fiets mee sparen is niet gemakkelijk, zeker als er meer gezinsleden zijn. Ga maar na hoe lang het duurt als je 100 euro per maand overhoudt, om 2 x 6599 euro te sparen.
Bezuinigen op diverse vaste lasten zul je zeggen, maar dat hebben velen al meerdere keren gedaan.
Helemaal waar, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Het ene (de fiets) geef je in één keer uit, het andere (de supermarkt) geleidelijk aan. Wat ik wilde zeggen dat veel zaken (de ene valt meer op dan de andere) veel geld (zijn gaan) kosten.
De boodschappen zijn inderdaad opvallend duur geworden.
De twintig jaar oude santos van mijn buurman is afgelopen week gestolen. Zijn vrouw zat er echt mee in. Zo'n goeie fiets gewoon weg.

De man denkt er anders over. Ach... die fiets is al twintig jaar oud. Er zaten toch veel kosten aan te komen voor die fiets. Hij si van mening dat een nieuwe fiets niet veel duurder zal zijn oude laten herstellen. De man heeft trouwens vorig jaar nog nieuwe wielen en een paar andere kostelijke onderdelen laten vervangen.

Zo'n fiets koop je toch voor het leven zou ik denken? Is het eigenlijk niet ook vooral om het frame te doen? want de onderdelen zelf zijn makkelijk vervangbaar en ook niet altijd van de duurste. Bij hem zat er een "gewone" deore derailleur op. Prima materiaal uiteraard maar er zijn veel duurdere varianten ook natuurlijk. Dus daar zit de kost al niet in zou ik zeggen.