Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 43 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Senior2 schreef:
do 15 jun, 2023 11:17
Ik moet ook altijd lachen als ik de huidige generatie wielrenners hoor. Doping, valsspelen, nee hoor, dat was toen, dat doet onze generatie echt niet meer. Wij zijn anders. 😴😴😴
Voor iemand die wil valsspelen tijdens het wielrennen is een e-bike ook wel handig. Om maar even on-topic te blijven.
Shorttrack schreef: Voor iemand die wil valsspelen tijdens het wielrennen is een e-bike ook wel handig. Om maar even on-topic te blijven.
En gij geleuf dah.
Daar komt toch echt meer voor kijken. Stroom en motortjes hebben ook gewicht.
Toch zijn er daar renners op betrapt. Er zijn mooie systemen waar je vrijwel niks van ziet in een wielrenfiets.
Om een race te winnen in plaats van tiende te worden is namelijk niet heel veel nodig. Een bekend verschijnsel van topwielrenners is dat ze qua prestatie niet heel ver uit elkaar liggen.

Voorbeeld: https://www.hln.be/wielrennen/opschuddi ... ~aaa327fe/

15 stuks in de Tour: https://www.hln.be/wielrennen/12-renner ... ~a0157d7d/
Geloven? Het is al een paar keer echt gebeurd.

(Edit: Leon is me net voor. Dat dus.)
Maar nu in de praktijk. Wat voor motortje moet je in het frame hebben om jouw te helpen als je zelf al tegen de 1000W aan het leveren bent. Wat voor een accu heb je daarvoor nodig. Moet je de hele dag met dat hogere gewicht rond rijden of ???.
Volgens mij is het niet zo simpel vind het een beetje opgeklopt.
Ook het gravelbiken kan met een klein beetje ondersteuning…. mooi fietsje hoor!
WimB schreef:
za 17 jun, 2023 12:22
Maar nu in de praktijk. Wat voor motortje moet je in het frame hebben om jouw te helpen als je zelf al tegen de 1000W aan het leveren bent. Wat voor een accu heb je daarvoor nodig. Moet je de hele dag met dat hogere gewicht rond rijden of ???.
Volgens mij is het niet zo simpel vind het een beetje opgeklopt.
250 W is niet nodig. Als een renner in de laatste 10 minuten 100 W extra krijgt is dat al een flink voordeel. Theoretisch is een batterij van 16 Wh daarvoor voldoende, maar laten we er een nemen van 25 Wh. Dat is dus maar een twintigste van de batterij van een standaard E-bike.
Maar nu het verhaal van de motor. Hoe groot en zwaar.
WimB schreef:
za 17 jun, 2023 13:50
Maar nu het verhaal van de motor. Hoe groot en zwaar.
https://mahle-smartbike.com/x20/

(Ik wil het zelf nog zonder ondersteuning doen op mijn Rondo gravelbike)
Flix schreef:
za 17 jun, 2023 11:54
Geloven? Het is al een paar keer echt gebeurd.

(Edit: Leon is me net voor. Dat dus.)
Met een 'hidden-motor' brand Vivax, bedrijf legde het loodje tijdens de corona pandemie.
Ziet er boeiend uit. Maar het is en blijft reclame en marketing.
Echt onzichtbaar en opvallend klein is de hele handel nou ook niet. Maar OK.

Ik wil nog niet snappen waarom. Met je lichaam bezig zijn maar wel met behulp van elektriek. Iets klopt er niet.
Dit is meer van kijk mij eens trainen. (Zonder moeite te doen want daar heb ik toch zo'n hekel aan.)
Voor woon werk is het een prima oplossing. Niet bezweet op je werk is een groot voordeel.
WimB schreef:
za 17 jun, 2023 14:59
Ik wil nog niet snappen waarom. Met je lichaam bezig zijn maar wel met behulp van elektriek. Iets klopt er niet.
Dit is meer van kijk mij eens trainen.
Loslaten Wim.
Je bent nog teveel met anderen bezig.
Doe je eigen ding en wees gelukkig.
Zorg dat je zelf klopt.

Ik twijfel altijd.
Maar ook dat klopt.
Het is nieuwsgierigheid die de mens ver gebracht heeft. Daarom vind ik dat er niets in princioe mis is met proberen de vele waaromvragen van het leven te beantwoorden. Waarom mensen electrische aandrijving gebruiken om voordeel te halen in een wedstrijd of om te gebruiken op een fiets die bedoeld is voor het leveren van een prestatie lijkt me een hedendaagse waaromvraag in de fietswereld.
Ik it nu in het Sauerland (dagtochtjes). Vandaag in Winterberg honderden fietsen gezien en daarvan waren er 2 (racefietsen) die geen motor hadden. 100% van de MTB-'s was ook ondersteund.

Maakte me bijna zorgen of ik niet te hoog gegrepen had om niet-ondersteund hier te fietsen, maar gelukkig nog geen enkel probleem er mee. Kon het iig langer volhouden dan de e-bikes ;) (Heb er wel eens één getest in de Moezel. Na ongeveer 1000 hm / 50 km komt de bodem van de accu wel ernstig in zicht, en dan had ik zo economisch mogelijk gefietst (zo veel mogelijk eco en veel schakelen om zo "normaal" mogelijk te fietsen. Bij 60km is het echt over.)
Ik fiets vaak waar ik alleen maar auto's zie rijden. Moet ik me dan ook zorgen maken of fietsen niet te hoog is gegrepen? :roll:
WimB schreef:
za 17 jun, 2023 14:59
knip
Ik wil nog niet snappen waarom. Met je lichaam bezig zijn maar wel met behulp van elektriek. Iets klopt er niet.
Dit is meer van kijk mij eens trainen. (Zonder moeite te doen want daar heb ik toch zo'n hekel aan.)
knip
Altijd al willen weten hoe?

Probeer het eens met "restricted breathing”. Niet dat het in- en uitademen door een rietje met een klem op de neus een nauwkeurige simulatie kan zijn van een slechte longfunctie. Het kan bij benadering een gevoel van kortademigheid veroorzaken en zo een indruk geven van wat kortademig worden tijdens inspanning inhoud. Hebben we het verder niet hoe specifieke beperkingen en symptomen van slechte longfunctie kunnen variëren.

Beperk praktijktest tot ervaren kortademigheid. Probeer verschillen in tempo, weerstand. Niet direct opgeven wanneer hart, longen en cognities ‘protesteren'.

Succes, een ervaringsdeskundige met een setje brakke longen en een e-bike
Niemand zal je tegenspreken J, dat het voor jou zonder meer geweldig is dat er e-bikes bestaan. Hulde aan de techniek, geniet er van!
De waarneming van Fedor dat 100% van de mountainbikers in het Sauerland ook verminderde lichaamsfuncties lijken te hebben vind ik daarnaast toch wel schokkend, en een compleet ander ander onderwerp.
Leon schreef:
zo 18 jun, 2023 10:17
Niemand zal je tegenspreken J, dat het voor jou zonder meer geweldig is dat er e-bikes bestaan. Hulde aan de techniek, geniet er van!
De waarneming van Fedor dat 100% van de mountainbikers in het Sauerland ook verminderde lichaamsfuncties lijken te hebben vind ik daarnaast toch wel schokkend, en een compleet ander ander onderwerp.
Nergens staat dat 100% van de mountainbikers in het Sauerland verminderde lichaamsfuncties zouden hebben, dat maak jij er van. Waarschijnlijk beleven ze alleen plezier aan het fietsen op een andere manier dan jij. Voor de goede orde, ik rij nog steeds zonder e-ondersteuning, net als jij.
Ik gebruik dan ook het woord 'lijken'. Misschien was 'schijnen' beter geweest. Het opmerkelijke is natuurlijk dat Fedor geen enkele MTB-er zag die het wel op eigen kracht deed.
Opmerkelijk, ja. Net als er wel meer opmerkelijk is op de wereld.
Maar is het een probleem voor jou? In de zin van het 'hoe & waarom' jij op de fiets zit?