Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voelbare weerstand van naafdynamo SP 8X - Forum Wereldfietser

Voelbare weerstand van naafdynamo SP 8X

Op mijn fiets zit vanaf dag 1 een naafdynamo SP 8X. Van de week had ik een lekke band en heb het voorwiel eruit gehaald om de binnenband te vervangen.
Omdat het wiel toch los was, heb ik het goed schoongemaakt en nagekeken. Het viel mij op dat als ik de naaf ronddraaide er erg veel stapsgewijze weerstand is. (ik weet niet beter hoe ik dit moet omschrijven). Het is net of er wel/geen/wel/geen/wel/geen weerstand is. Weet iemand wat dit is.
Al je het wiel monteert, merk je ook dat er wat weerstand is. De dynamo had ik niet aangesloten.
Ik hoop dat iemand iets meer kan vertellen hier over.
Dat wel/niet/wel/niet hoort bij veel naafdynamo's zo. Er zitten spoelen en magneten in die de stroom opwekken. Het voelt met het asje in de vingers vaak erger dan het is.
Maar wat noem je veel weerstand?
Monteer het wiel in de fiets, til het voorwiel op en geef er een niet overdreven zwaai aan met het licht uit en aan. Hoeveel keren draait het wiel dan nog rond voordat het stil staat?
Klopt inderdaad, wat je voelt is het anker dat door de magneten loopt (of de magneten door de windingen, ik weet zo even niet hoe het er van binnen uit ziet).
En, volgens mij is het tijdens het fietsen ook goed te merken; ik heb sinds twee jaar een fiets met zo’n naafdynamo en daarbij verlichting die bij aanvang rit automatisch inschakelt. Ik vergeet ook al twee jaar om de verlichting bij aanvang rit uit te schakelen zodat ik er steevast ergens onderweg op de helft van de afstand aan denk om die lampen uit te zetten, en dat kun je goed merken. Ik denk er trouwens ook al twee jaar over om een klein stuurschakelaartje te kopen zodat de verlichting standaard uit staat, maar je weet hoe dat gaat :wink: .
Hoe is dat verschil in weerstand tussen lampen aan en lampen uit te verklaren? Puur vanuit magnetische weerstand?
LHTJoost schreef:
za 17 jun, 2023 12:38
Hoe is dat verschil in weerstand tussen lampen aan en lampen uit te verklaren? Puur vanuit magnetische weerstand?
Nee, opgewekt vermogen. Wordt uiteindelijk toch door je benen geleverd.
Maar mijn benen en de dynamo weten toch niet of het licht aan staat?
Dit vraag je je toch niet echt af, of wel?
Lees anders even dit over de basics van een dynamo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo
Klopt dat ik me er niet in heb verdiept. Mijn simpele gedachte was dat de weerstand in een naafdynamo er ook zou zijn zonder stroomopwekking. De uitleg in de link gaat me boven mijn pet maar als ik het goed begrijp is er dus verschil in weerstand.
Die weerstand is het wezen van de dynamo: mechanische energie omzetten in electrische.
Zover kom ik nog wel.
In het (heel) kort en (heel) simpel komt het hier op neer: het anker (de naaf) draait langs de magneten, dat komt doordat het voorwiel draait, en dat voorwiel draait weer doordat jij trapt. Zet je nu een belasting op de dynamo (dus, je zet je verlichting aan) dan probeert de stroom je anker (dus, je voorwielnaaf) tegen te houden. En jij wilt dat niet, dus ga je zwaarder trappen.
Zo simpel is het in grote lijnen :wink: .
LHTJoost schreef:
za 17 jun, 2023 12:38
Hoe is dat verschil in weerstand tussen lampen aan en lampen uit te verklaren? Puur vanuit magnetische weerstand?
Dat dus? 🤔
Leon schreef:
za 17 jun, 2023 11:32
Dat wel/niet/wel/niet hoort bij veel naafdynamo's zo. Er zitten spoelen en magneten in die de stroom opwekken. Het voelt met het asje in de vingers vaak erger dan het is.
Maar wat noem je veel weerstand?
Monteer het wiel in de fiets, til het voorwiel op en geef er een niet overdreven zwaai aan met het licht uit en aan. Hoeveel keren draait het wiel dan nog rond voordat het stil staat?
Leon, ik heb het niet geteld maar als ik de verlichting inschakel, draait ie denk ik ongeveer de helft qua tijd.
De helft van hoeveel?

Ik heb het even geprobeerd met een fiets hier uit de schuur met een vrij goedkope shimanodynamonaaf (DH-3N31): een flinke zwieper in uit-stand resulteert in 35 s draaien. Met het licht aan staat ie in 15 s stil. Komt dat overeen?
EdMoreau schreef:
za 17 jun, 2023 11:27
Het viel mij op dat als ik de naaf ronddraaide er erg veel stapsgewijze weerstand is. (ik weet niet beter hoe ik dit moet omschrijven). Het is net of er wel/geen/wel/geen/wel/geen weerstand is. Weet iemand wat dit is.
Dat wel/niet (soms hoorbaar én voelbaar als een 'tikje') is het moment dat de de spoel en magneet langs elkaar gaan.

De weerstand van de SON (dat zal niet heel veel schelen met SP 8x)
https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub ... b-testing/ is echt minimaal.

Zelf eindeloos getest: zelfs als het licht aanstond (onder ideale omstandigheden: geen wind, mooi asfalt, geen achtergrondgeluid, overdag (zodat ik niet kon zien of dat het licht aan/uit stond) heb ik nooit een verschil in weerstand kunnen ontdekken.

Dat is uiteraard anders bij een vrije loop in de lucht, schuur/kamer omstandigheden.
Want dan is er immers bijna helemaal geen (rol/lucht-)weerstand. En speelt de lichte dynamo-weerstand (zeker met licht aan) wel degelijk een significante rol.
Leon schreef:
za 17 jun, 2023 19:02
De helft van hoeveel?

Ik heb het even geprobeerd met een fiets hier uit de schuur met een vrij goedkope shimanodynamonaaf (DH-3N31): een flinke zwieper in uit-stand resulteert in 35 s draaien. Met het licht aan staat ie in 15 s stil. Komt dat overeen?
Bij mij helemaal niets, puur op de lagers. 3 minuten 28 seconden. Bij stilstand van het dode punt de tablet gestopt. Dus het wiel niet terug laten lopen.
Leon schreef:
za 17 jun, 2023 19:02
De helft van hoeveel?

Ik heb het even geprobeerd met een fiets hier uit de schuur met een vrij goedkope shimanodynamonaaf (DH-3N31): een flinke zwieper in uit-stand resulteert in 35 s draaien. Met het licht aan staat ie in 15 s stil. Komt dat overeen?
Bij mijn SP-8 is dat ongeveer gelijk, Met mijn SON-28 uit de vorige eeuw niet geprobeerd. Met fietsen merk ik er overigens niks van.
Het dan weer duwen dan weer trekken van de naaf heeft niet te maken met de echte weerstand van de naaf. Die echte weerstand is bij een verlichting van totaal 3 watt iets van 5 watt bij een heel goede dynamo als een SON. Goedkope dynamo's zijn minder efficiënt en kosten voor de zelfde output wat meer trapinput.
Ik heb zelf een klassieke SON voor 28 inch wielen en daarbij kan ik het net merken als het licht aan gaat. Mijn vrouw heeft een klassieke SON voor 20 inch wielen in haar fiets met 26 inch wielen en daarbij merk ik het niet. Dat is ook niet gek want die dynamo levert in een 26 inch wiel minder vermogen. Dat laatste is met moderne led verlichting geen punt, maar weer wel als je ook nog elektronica wilt laden. Overigens geven alle naafdynamo's ook bij uitgeschakelde verlichting iets meer weerstand dan een goede gewone naaf. Op de site van SON staan meetgegevens, en op de site van Fahrradzukunft nog meer. De SON naven zijn nog steeds top, maar het verschil in efficiency met bijvoorbeeld Shimano is wel kleiner geworden. De SON naven gaan vermoedelijk ook wel langer mee, maar daar betaal je ook voor.
Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

Ik begrijp dus dat de naafdynamo altijd weerstand oproept ;-)

Mijn ervaring is dus niet uniek voor jullie behalve voor mij ;-((

Nogmaals dank voor jullie hulp ervaring reacties.
Leon schreef:
za 17 jun, 2023 19:02
De helft van hoeveel?
Ik heb het even geprobeerd met een fiets hier uit de schuur met een vrij goedkope shimanodynamonaaf (DH-3N31): een flinke zwieper in uit-stand resulteert in 35 s draaien. Met het licht aan staat ie in 15 s stil. Komt dat overeen?
Hoe gelijk zijn verschillende zwiepers.
Ik heb het vanavond even geprobeerd met de Shimano EX naaf maar er valt geen pijl te trekken op de tijden.
Er is wel verschil meetbaar tussen belast (licht aan) en onbelast.
Ik kreeg ook de indruk dat de weerstand bij hogere rotatiesnelheid hoger is en bij langzaam draaien afneemt.

Test voor jezelf:
Fiets met het licht aan en schakel het licht uit.
Je merkt het verschil.
Doe het licht weer aan en je merkt nagenoeg geen verschil.
Doe je het weer uit dan merk je weer duidelijker verschil.