Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 44 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Het kan een probleem voor mij worden als de aantallen toenemen, het sentiment omslaat en de diverse vormen van fietsen gereguleerd worden tot op een beperkt aantal paden die daar specifiek voor bedoeld zijn en andere regels die meer op die van een pretpark lijken dan van een prettige woonomgeving.
Soms lijkt het daar al op.
Dat is best een valide punt.
Maar geen reden om e-biken af te vallen, want uiteindelijk willen we mensen gezonde dingen in de buitenlucht laten doen. En ook op een e-MTB kan het hard werken zijn.

Vergelijk het met de toename van het fietsverkeer in de grote steden; zeker de laatste jaren. Voor mensen (w.o. ik) die al vele decennia deden wat ze doen: de fiets voor alle verplaatsingen gebruiken, is die drukte een pain-in-the-ass. De oplossing is dan niet om het toegenomen fietsverkeer aan te pakken, maar juist meer ruimte te creëren om te zorgen dat alles soepel doorloopt.

Voor elk nieuw probleem zal ook best een -nieuwe- oplossing kunnen komen...
Leon schreef:
za 17 jun, 2023 21:28
Het is nieuwsgierigheid die de mens ver gebracht heeft. Daarom vind ik dat er niets in princioe mis is met proberen de vele waaromvragen van het leven te beantwoorden. Waarom mensen electrische aandrijving gebruiken om voordeel te halen in een wedstrijd of om te gebruiken op een fiets die bedoeld is voor het leveren van een prestatie lijkt me een hedendaagse waaromvraag in de fietswereld.
Lang geleden 2014 waarschijnlijk het laatste jaar dat wij in Bourg d Oisans waren. Bourg ligt aan de voet van de Alpe Huez.
Fiets gebied bij uitstek. Toen al werd er een tijdrit voor elektrische fietsen georganiseerd.
Heb daar verder geen aandacht aan besteed. Vraag me af als je nu een tijdrit gaat organiseren voor wie. Lol.
Hoe ga je van Alpe Huez weer naar Bourg wat gaat je plezier worden met al die extra's aan je fiets.
Een mens is een vreemd dier.
Flix schreef:
zo 18 jun, 2023 13:21
Maar geen reden om e-biken af te vallen, want uiteindelijk willen we mensen gezonde dingen in de buitenlucht laten doen. En ook op een e-MTB kan het hard werken zijn.
Ik maak mijzelf toch wel zorgen om die "gezonde" buitenlucht. Soms is binnen sporten veel gezonder!
Pollen, fijnstof (verkeer), geurhinder (bio industrie, houtkachels) en geluidshinder zijn een aantal voorbeelden.

Een elektrische fiets kan dan handig zijn omdat je beter de inspanning kan regelen. Het 'harde werken' tot een ontspannen ritje maken.
Flix schreef:
zo 18 jun, 2023 13:21
De oplossing is dan niet om het toegenomen fietsverkeer aan te pakken, maar juist meer ruimte te creëren om te zorgen dat alles soepel doorloopt.
Om te MTB-en is er niet meer ruimte te maken. Er is geen ruimte meer over.
Andere trend die ik laatst zag aan de Atlantische kust in France: allemaal Fatbikes en allemaal elektrisch (stond ik daar met mijn oude Avaghon met Pendix :D ). Had de indruk dat het ook meer een hebbedingtje is om te showen, dan echt te gebruiken om op het strand te fietsen.
fatbikes.png
keesm54 schreef:
zo 18 jun, 2023 17:51
[...] allemaal Fatbikes en allemaal elektrisch [...] Had de indruk dat het ook meer een hebbedingtje is om te showen, dan echt te gebruiken om op het strand te fietsen.
Van dat zoute water en zoute zand wordt de voor&achtervering ook niet zo blij.

De rest van de fiets ook niet zo, maar als je dan toch graag over het strand wil fietsen... pak een vaste vork of bijvoorbeeld een Lauf.

...en geef 'm regelmatig onderhoud ;)
Ik heb de keer dat ik op een Canarisch eiland op vakantie was de huurprijzen van zulke dingen eens bekeken. Een week een auto huren was goedkoper dan een week zo'n ding.
WimB schreef:
zo 18 jun, 2023 13:25
Een mens is een vreemd dier.
Eerder een lui dier :)

Nu doet men maar wat ze willen (qua fietsen dan ;)) maar ik verwacht wel dat er nog een tijd gaat komen dat bio-bikers meewarig bekeken gaan worden, als de laatste vertegenwoordigers van een uitstervend ras.

Anderzijds: Vandaag nog een andere niet-e-biker tegengekomen in een klim (Man wat ging ik stuk, iets teveel hooi op mijn vork genomen. Dan kan een noodknop best handig zijn :)). Zelden iemand zo enthousiast zien groeten. Da's dan wel weer leuk :)
Fedor schreef:
zo 18 jun, 2023 21:05

Nu doet men maar wat ze willen (qua fietsen dan ;)) maar ik verwacht wel dat er nog een tijd gaat komen dat bio-bikers meewarig bekeken gaan worden, als de laatste vertegenwoordigers van een uitstervend ras.
Vandaag een fietstocht gemaakt met mijn vrouw, en die gedachte is ook bij mij opgekomen. Racefietsers die nog bio-fietsen, heel af en toe een niet-racefietser, maar de rest: allemaal op een e-fiets.
Vrijdag 110 kilometer op mijn eentje en dezelfde observatie. Ook schooljeugd - vooral de meisjes - steeds vaker op de e-fiets.
Ik begin me iemand te voelen die zelf nog aardappels schilt, terwijl je ze ook geschild kunt kopen in de buurtsuper.
Ik maakte laatst dan weer een tochtje op een doordeweekse dag in de buitenwijken van de agglomeratie Luik waar me duidelijk werd dat ondanks het bestaan van e-bikes die elke heuvel gladstrijken en goddelijk fietsweer daar nog steeds niemand een fiets, e of niet, als utilitair vervoermiddel gebruikt.
derdekeer schreef:
zo 18 jun, 2023 21:39

Vandaag een fietstocht gemaakt met mijn vrouw, en die gedachte is ook bij mij opgekomen. Racefietsers die nog bio-fietsen, heel af en toe een niet-racefietser, maar de rest: allemaal op een e-fiets.
Vrijdag 110 kilometer op mijn eentje en dezelfde observatie.
Gravelbikes, mountainbikes, wat lichtgewicht tourfietsen en wat Rohloff vakantiefietsen. Veel Avaghons gezien, meer dan Santossen. Al was een aantal daarvan wel weer van Pendix of Neodrives/GoSwiss voorzien.

Verder wat racefietsen, vouwfietsen en stadsfietsen. Zo best nog wel wat niet-ebikes gezien dus dit weekend, maar in de minderheid zijn ze zeker buiten de bebouwde kom inderdaad wel.

Vond het vooral lekker rustig dat men allemaal zo makkelijk verdween toen er een paar simpele druppels vielen. Wat een rust ^^
Leon schreef:
zo 18 jun, 2023 21:55
Ik maakte laatst dan weer een tochtje op een doordeweekse dag in de buitenwijken van de agglomeratie Luik waar me duidelijk werd dat ondanks het bestaan van e-bikes die elke heuvel gladstrijken en goddelijk fietsweer daar nog steeds niemand een fiets, e of niet, als utilitair vervoermiddel gebruikt.
Ja, Franstalig België en de fiets, dat is een apart verhaal. Je zou denken dat e-fietsen precies daar populair zouden zijn (of toch in buurt van grotere agglomeraties) vanwege doorgaans eerder heuvelachtig ... maar neen, maar neen.
Het begint te veranderen in Brussel, maar moeizaam is het wel. De auto regeert er nog altijd. Pogingen om zgn. "circulatieplannen" in te voeren en het verkeer wat vriendelijker te maken voor niet-autorijders stoten op forse weerstand, van het arme Kuregem (Anderlecht) tot het rijke Ukkel.
Misschien moet je het positief bekijken: er is iets wat Meriem Ertegun (Kuregem) en Jean-Sébastien d'Autrecourt (Ukkel) gemeen hebben :shock:
De overeenkomst is dat beide namen 0 hits in Google hebben:
https://www.google.com/search?q=%22meriem+ertegun%22
https://www.google.com/search?q=%22Jean ... recourt%22
Volslagen John Doe's dus, al heeft John Doe wel veel googlehits natuurlijk. :D
Fedor schreef:
zo 18 jun, 2023 21:05
WimB schreef:
zo 18 jun, 2023 13:25
Een mens is een vreemd dier.
Eerder een lui dier :)

Nu doet men maar wat ze willen (qua fietsen dan ;)) maar ik verwacht wel dat er nog een tijd gaat komen dat bio-bikers meewarig bekeken gaan worden, als de laatste vertegenwoordigers van een uitstervend ras.

Anderzijds: Vandaag nog een andere niet-e-biker tegengekomen in een klim (Man wat ging ik stuk, iets teveel hooi op mijn vork genomen. Dan kan een noodknop best handig zijn :)). Zelden iemand zo enthousiast zien groeten. Da's dan wel weer leuk :)
No words….:

IMG_1075.jpeg
Flix schreef:
zo 18 jun, 2023 13:21
de fiets voor alle verplaatsingen gebruiken, is die drukte een pain-in-the-ass. De oplossing is dan niet om het toegenomen fietsverkeer aan te pakken, maar juist meer ruimte te creëren om te zorgen dat alles soepel doorloopt.
Zoals meer asfalt geen duurzame oplossing is voor drukte op de snelweg, zo is meer asfalt net zo min een duurzame oplossing voor drukte op het fietspad.
We waren in mijn werkploeg van 9 mensen nog met 3 die zonder e-bike fietsten. Ondertussen zijn het er nog maar 2. En ik zal vanaf augustus nog maar alleen zijn in mijn ploeg die niet elektrisch fietst. Dan verhuist mijn collega verder weg van zijn werk. De locatie waar hij naartoe verhuist is 50 meter van waar ik woon. Dus hij zal dagelijks 13km woon werk verkeer hebben.

Maar nu fietst hij ongeveer 6km per dag. Het gaat met een slakkengang (13km per uur) en is letterlijk dood op tegen dat hij op zijn werk of thuis is. Met de andere collega die ondertussen al een e-bike heeft was het nog slechter gesteld. Die moest maar 2km en was halverwege al niet meer vooruit te branden.

Wat ik vreemd van want die laatste collega is een metaalbewerker/ lasser. En als ik zie wat hij dagelijks van fysieke inspanning levert vind ik het erg opmerkelijk dat een klein fietstochtje hem zo slecht afgaat. Zelfs bij aankomst op zijn werk staat hij in het zweet aan zijn kleerkastje.

Maar goed. Verder komt denk ik 80% van al mijn andere collega's ook al met de e-bike. Gelukkig krijg ik momenteel nog te horen dat ik nog op een "echte fiets" fiets. Ik word dus nog niet voor gek verklaard.
Grandonneur schreef:
ma 19 jun, 2023 08:47
Flix schreef:
zo 18 jun, 2023 13:21
de fiets voor alle verplaatsingen gebruiken, is die drukte een pain-in-the-ass. De oplossing is dan niet om het toegenomen fietsverkeer aan te pakken, maar juist meer ruimte te creëren om te zorgen dat alles soepel doorloopt.
Zoals meer asfalt geen duurzame oplossing is voor drukte op de snelweg, zo is meer asfalt net zo min een duurzame oplossing voor drukte op het fietspad.
Zeker in België zou meer plek voor fiets door minder plek voor auto's de beste oplossing zijn. Ik fiets enorm graag maar het is soms echt om te janken hoe slecht en klein de fietspaden zijn. En dan is het vaak ook nog eens zo dat er naast dat te kleine fietspad een parkeerstrook is waar de auto's ervoor kiezen om nog eens met een wiel op het fietspad te gaan staan. Zelf mijn mijn nog relatief smalle stuur (53cm) kan ik dan vaak amper passeren zonder in de berm of op het voetpad te fietsen.
Grandonneur schreef:
ma 19 jun, 2023 08:47
[quote


Zoals meer asfalt geen duurzame oplossing is voor drukte op de snelweg, zo is meer asfalt net zo min een duurzame oplossing voor drukte op het fietspad.
Maar er is één groot verschil, wanneer je deze opmerking maakt over auto’s, dan hoop je dat mensen uit de auto gaan als oplossing voor de drukte, m.a.w. Niet meer asfalt en minder auto’s. Bij fietspaden blijf je echter hopen dat ondanks dat er toch steeds meer mensen uit de auto op de fiets gaan. Dus meer fietsers en niet meer asfalt. Het is toch of het één of het ander.
Het ligt natuurlijk erg aan de lokatie en wat er al ligt.
Als er nog geen biet voor fietsers is gedaan dan is het wel fijn als er meer asfalt komt dan een moordstrookje van 50 cm of zelfs dat niet.
Als er al een fietspad ligt dan is het de vraag wat wijsheid is. Zit het gevaarlijk punt of de doorstroombottleneck wel in de hoeveelheid asfalt of zijn het kruispunten met andere fietsen of auto's die het probleem vormen? Of zit het probleem in het ontbreken van een fietsroute of in druk autoverkeer? Is er ruimte om wat van het auto-asfalt af te snoepen ten gunste van fietsers? Is er een mogelijkheid om een zone 30 in te voeren zodat op zijn minst de snellere tweewielers* van het fietspad af kunnen? Etc. Etc.

*: welke dat zijn is een andere duscussie.